Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dere som jobber på kafé eller restaurant tror at det bare er de som tipser som blir glad for god service?

Selv om jeg ikke tipser så betyr ikke det at jeg ikke setter pris på god service. Er jeg veldig fornøyd så passer jeg på å si det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støttes. Vi har høye lønninger i Norge, og servitøryrket og vice versa kan ikke sammenlignes med f.eks USA. Det har nesten blitt en uting dette med tipsing i Norge. Men jeg tipser som sagt om jeg opplever noe ut av det ordinære. :)

I USA er jo servitørene avhengig av tips, da det i stor grad er lønnen deres.

En venninne av meg jobber på restaurant og hun mener folk bør tips fordi lønningene er så lave. Hun tjener 120 kr timen og får ikke tillegg. Jeg er enig med henne i at det ikke er mye, men da jeg forklarte henne at tips holder lønningene kunstig lave svarte hun bare med "Ja, men hva skal jeg gjøre i mellomtiden?" :klaske:

• Liker 3
Skrevet

Jeg lurer på om dere som jobber på kafé eller restaurant tror at det bare er de som tipser som blir glad for god service?

Selv om jeg ikke tipser så betyr ikke det at jeg ikke setter pris på god service. Er jeg veldig fornøyd så passer jeg på å si det.

Jeg jobber på restaurant og jobber for 123 i timen. Her jeg jobber er det ganske mange kunder hele tiden og flere ganger så er det reservasjoner på over 10. Er mange ganger jeg stikker rett fra skolen til jobb og er der over 7 timer. Vi har 10 min pause hver når vi er heldige, sånn ellers ikke. Eneste grunnen til at jeg fortsatt gidder å jobbe der er pga tipsa som gjør at jeg får 20 kr mer i timen sånn ca. Det er ikke så lett å være der over 1 time enn når vi egentlig er ferdig og er helt utslitte. Blir spesielt pissed når det kommer store grupper folk sånn 20 pers omtrent og regningen blir på over flere tusen men 0 kr tips. Selv om jeg har løpt fram og tilbake for å gi drikke og påfyll og samtidig passe på 10 andre bord.

Finnes også folk som ber meg om å hente mugge med kald vann sånn 3 ganger og gir ingeb tips. Vann er gratis så basically så skal du være glad for at jeg gidder å fylle på mugge etter mugge flere ganger.

Jeg forstår studenter og ungdommer godt for eksempel, men når det kommer til godt voksne mennesker med barn og alt som selvfølgelig krever mer fra en så forventer jeg også noe fra de.

• Liker 3
Gjest Citronella
Skrevet

Jeg jobber på restaurant og jobber for 123 i timen. Her jeg jobber er det ganske mange kunder hele tiden og flere ganger så er det reservasjoner på over 10. Er mange ganger jeg stikker rett fra skolen til jobb og er der over 7 timer. Vi har 10 min pause hver når vi er heldige, sånn ellers ikke. Eneste grunnen til at jeg fortsatt gidder å jobbe der er pga tipsa som gjør at jeg får 20 kr mer i timen sånn ca. Det er ikke så lett å være der over 1 time enn når vi egentlig er ferdig og er helt utslitte. Blir spesielt pissed når det kommer store grupper folk sånn 20 pers omtrent og regningen blir på over flere tusen men 0 kr tips. Selv om jeg har løpt fram og tilbake for å gi drikke og påfyll og samtidig passe på 10 andre bord.

Finnes også folk som ber meg om å hente mugge med kald vann sånn 3 ganger og gir ingeb tips. Vann er gratis så basically så skal du være glad for at jeg gidder å fylle på mugge etter mugge flere ganger.

Jeg forstår studenter og ungdommer godt for eksempel, men når det kommer til godt voksne mennesker med barn og alt som selvfølgelig krever mer fra en så forventer jeg også noe fra de.

Hvor mye tror du f.eks hjelpepleiere løper og tjener i løpet av sin vakt?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i sportsbutikk både ved sidne av VGS og på universitetet, og jeg måtte være igjen i lange tider fordi folk skulle prøve tolv forskjellige par løpesko, men jeg forventet jo ikke tips selv om kundene var vanskelige. Jeg fikk lønn. At man skal være glad folk gidder å gå og hente vann: Det er jobben din, og det er da likegyldig for deg som serverer om du går og henter en vannmugge eller en vinflaske. Tips er egentlig en bonus for god service, siden lønningene i Norge er til å leve av uansett, og at du forventer både lønn og tips som bonus for å "løpe frem og tilbake og gi drikke og påfyll" synes jeg er rart. Det er jo det du jobber med.

Jeg tipser forøvrig så godt som alltid 10-15 % siden de servitøren gjerne blir glad og jeg har en romslig økonomi, så du hadde fått helt bra med tips av meg. Men holdningen din er ekkel.

Anonymous poster hash: 7fb8d...a3c

• Liker 10
Skrevet

Hvor mye tror du f.eks hjelpepleiere løper og tjener i løpet av sin vakt?

Hjelpleiere med 10 års ansiennitet tjener ca 200 kr timen. Har vært på praksis og alt sånt og hjelpepleiere har det ganske slapt på jobb skal jeg si deg. Var alltid noe 2 timers dødtid lagt sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stuptrøtt, så jeg fikk et akutt anfall av elendig språk i det innlegget. Beklager det. Antar det er leselig likevel.

Skrevet (endret)

Jeezus. Jeg klarte å poste før jeg hadde skrevet ett eneste ord.

Hva mener du med det siste der? De forventer at du gjør den jobben du er satt til å gjøre.

Skulle gjerne likt å visst hvor du jobber så slipper jeg å komme og plage deg.

Endret av The Kitten
  • Liker 6
Skrevet

Jeg jobbet i sportsbutikk både ved sidne av VGS og på universitetet, og jeg måtte være igjen i lange tider fordi folk skulle prøve tolv forskjellige par løpesko, men jeg forventet jo ikke tips selv om kundene var vanskelige. Jeg fikk lønn. At man skal være glad folk gidder å gå og hente vann: Det er jobben din, og det er da likegyldig for deg som serverer om du går og henter en vannmugge eller en vinflaske. Tips er egentlig en bonus for god service, siden lønningene i Norge er til å leve av uansett, og at du forventer både lønn og tips som bonus for å "løpe frem og tilbake og gi drikke og påfyll" synes jeg er rart. Det er jo det du jobber med.

Jeg tipser forøvrig så godt som alltid 10-15 % siden de servitøren gjerne blir glad og jeg har en romslig økonomi, så du hadde fått helt bra med tips av meg. Men holdningen din er ekkel.

Hvor mye tjente du i timen?

Hvor lenge var du på jobb?

Var du der til halv 1 på natta på en hver dag?

Hvor mange plikter hadde du før du kunne stenge hele butikken?

Hvor lang var dine pauser?

• Liker 1
Skrevet

Jeezus. Jeg klarte å poste før jeg hadde skrevet ett eneste ord.

Hva mener du med det siste der? De forventer at du gjør den jobben du er satt til å gjøre.

Skulle gjerne likt å visst hvor du jobber så slipper jeg å komme og plage deg.

Går bra, jeg trives der jeg jobber :) Jeg forventer ikke noe når folk skal ha noe kaffe bare, men når personen krever ganske mye og tar mer tid enn andre kunder så er det fint å vite at de setter pris på det. Da føler jeg også at jeg har gjort en god jobb.

• Liker 1
Skrevet

Til og med når jeg er student og tjener lite så prøver jeg å gi tips til hyggelige og hjelpsomme servitører for jeg vet veldig godt at de ikke tjener all verden. 20 kr mer i timelønn utgjør stor forskjell.

• Liker 2
Skrevet

Til og med når jeg er student og tjener lite så prøver jeg å gi tips til hyggelige og hjelpsomme servitører for jeg vet veldig godt at de ikke tjener all verden. 20 kr mer i timelønn utgjør stor forskjell.

Og med det bidrar du til å holde lønningene kunstig lave.

• Liker 3
Gjest Citronella
Skrevet

Hjelpleiere med 10 års ansiennitet tjener ca 200 kr timen. Har vært på praksis og alt sånt og hjelpepleiere har det ganske slapt på jobb skal jeg si deg. Var alltid noe 2 timers dødtid lagt sammen.

De har det slapt på jobb i forhold til servitører? Jøss!

• Liker 5
Skrevet

Og med det bidrar du til å holde lønningene kunstig lave.

Lønna hadde være lavt uansett. Har ikke tenkt å la være å gi tips når jeg vet at servitørene og kokkene trenger den der og da, og ikke før om mange år når lønningene KANSKJE har gått opp litt.

Skrevet

Ja, du vet andre sitter jo og tvinner tommeltotter når de er på jobb. :ironi:

Hver gang man diskuterer tips og tipskulturen med servitører i Norge så vrir de det alltid over på at de gjør så mye når de er på jobb.

• Liker 5
Skrevet

Som sagt har erfaring fra den jobben og vet hvordan det er. 8 sengeliggende pasienter med 2 hjelpepleier i avdeling så vil du få hvert fall 2 timer dødtid lagt sammen i løpet av en dag.

Gjest Citronella
Skrevet

Hver gang man diskuterer tips og tipskulturen med servitører i Norge så vrir de det alltid over på at de gjør så mye når de er på jobb.

Vi er ikke avhenging av tips i Norge. Vi er velregulert iht tariff og vi har rettigheter og fagforeninger som kan forhandle. Hvilket sutreland!

• Liker 4
Skrevet (endret)

Nope, har ganske stor respekt for hjelpepleiere. Skal bli sykepleier selv og ser ingen grunn til at de skulle fått tips*. De har jo ikke akkurat 123 kr timen. Vet ikke hvor relevant det er for dere at servitører under 20 får 80 kr mindre enn hjelpleiere og ikke har noen som helst dødtid. Gi meg 20 kr mer i timen så lover jeg at jeg ikke skal klage :) Endret av apekatt
  • Liker 1
Skrevet

Vi er ikke avhenging av tips i Norge. Vi er velregulert iht tariff og vi har rettigheter og fagforeninger som kan forhandle. Hvilket sutreland!

Hva mer kan fagforeningen gjøre når til og med tarifflønnede servitører og kokker tjener dårlig i forhold hvor mye fysisk arbeid de utfører med minimal/ingen pause?

• Liker 1
Gjest Citronella
Skrevet

Som sagt har erfaring fra den jobben og vet hvordan det er. 8 sengeliggende pasienter med 2 hjelpepleier i avdeling så vil du få hvert fall 2 timer dødtid lagt sammen i løpet av en dag.

Du vet ikke hva du snakker om. Du har vært i praksis, som du sier, men du vet ikke hva som kreves av en hjelpepleier på f.eks et sykehjem. De skal ikke kun ivareta de somatiske utfordingene, men også de eksistensielle. Dokumentasjon og samhandling tverrfaglig og med pårørende.

Jeg beundrer hjelpepleiere. De er mine helter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...