Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syntes det er så frekkt i Norg,e når barer og kafeer har en sånn tips skål, eller sånn at du skal skrive inn beløpet selv på kortterminalen.

Det er helt ok å tipse en servitør som har ytt en service, men en som har tappet en øl, lagt en baguette på et fat, hva slags fantastisk service er det de skal ha betalt for? Det er jo ikke noe mer service enn de som sitter i kassa på Rimi det, og de får ikke tipss...

Syntes dette er en uting i et land der alle får vanlig lønn...

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om jeg betaler kontant, hender det jeg slenger vekslepengene (1-4 kroner) i skåla, men bruker nesten alltid kort og da tipser jeg sjeldent. Unntaket kan være om jeg kjøper mye forskjellig (for flere), men ikke i nærheten av 10 %...

Opplever imidlertid ikke slike skåler/glass som frekt, de står jo bare der og det er helt valgfritt om du bruker dem.

Endret av thora
Gjest Evans
Skrevet

Hvis det de gjør er å helle oppi kaffe eller øl, og ikke noe utover det gir jeg ikke noe tips. Hvis de gjør noe ekstra, så kan jeg godt tipse. Men da må det være et eller annet som får meg til å tenke: "å, det var koselig", "deilig med litt service" type.

Skrevet

Nei, aldri. De får lønn og det syns jeg holder.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner et press på å tipse, så jeg runder ofte opp.. Egentlig hater jeg å gjøre det - de gjør jo bare jobben sin. Det er mange jeg møter som i så fall også hadde fortjent tips (frisør, håndverkere, tannlege osv.)

Skal øve meg på å ikke gi tips på sånne steder tror jeg.

Anonymous poster hash: 97406...a40
  • Liker 5
Skrevet

Tipser aldri i Norge.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og det er faktisk svarte penger dette her.

Tror ikke mange i den bransjen skatter av tipsen....

Anonymous poster hash: 97406...a40
  • Liker 1
Skrevet

Jeg forventer aldri å få tips, men syns det er hyggelig når jeg en gang i blant får det. Jeg jobber alene så jeg vasker, lager mat, tapper øl, lager drinker, serverer, rydder og alt som hører med, så da er det jo hyggelig å få litt for "innsatsen". Det er jo litt kjedelig å jobbe en ti timers lang vakt hvor du ikke har fått en eneste pause, for så at det ligger to kroner i tipsglasset.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tipser aldri i Norge. Når selv restaurantbransjen sier de ikke vil ha noe av det, så følger jeg det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipser når jeg synes servitøren/kokken/bartenderen fortjener det.

Skrevet

Der jeg pleier å kjøpe kaffe, og vet at den er god, pleier jeg å putte vekslepengene oppi skåla. Men det er noen kroner pr gang bare.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, aldri. De får lønn og det syns jeg holder.

Helt enig!

Anonymous poster hash: bf31d...66b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer aldri å få tips, men syns det er hyggelig når jeg en gang i blant får det. Jeg jobber alene så jeg vasker, lager mat, tapper øl, lager drinker, serverer, rydder og alt som hører med, så da er det jo hyggelig å få litt for "innsatsen". Det er jo litt kjedelig å jobbe en ti timers lang vakt hvor du ikke har fått en eneste pause, for så at det ligger to kroner i tipsglasset.

LØNN heter det! Du får lønn for insatsen, hvorfor skulle du få tips? Vi gjør alle jobben vår, jeg forventer ikke tips fra foreldrene til barnehagen jeg jobber i fordi jeg har gjort en stor innsats den dagen. Jeg kan også ramse opp alle de arbeidsoppgavene jeg har gjort den dagen, men jeg forventer ikke å få ekstra betalt utover lønnen min for å gjøre jobben min...

Anonymous poster hash: 65f8d...842

• Liker 16
Gjest Emera
Skrevet

På kaféer hvor man stiller seg i kø, tar brett, fat, kopp og bestikk, henter maten ut fra monteren, heller kaffe i koppen sin, betaler og bærer med seg det hele til bordet tipser jeg ikke. At det står et glass til tips på disken der anser jeg nesten som tigging.

Skrevet

Du gjør jobben din med andre ord. Den får du lønn for.

Pause har du krav på i henhold til arbeidsmiljøloven. Er du alene og ikke har mulighet til å forlate arbeidsplassen har du krav på betalt pause.

Jeg har aldri skjønt hvorfor servitører i Norge forventer tips. Det er en uting å tipse, det holder lønningene kunstig lave.

• Liker 4
Gjest Timber
Skrevet

Da må både mat og service være bra. Gir ikke bare for at det skal være "en takk for innsatsen", siden det er det man har lønn til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en cafe/bakeri hvor vi smører på baguetter, rundstykker og smørbrød direkte,

De som sitter der er utrolig skitne, strør servietter, smuler og sølt kaffe overalt, det er faktisk mye å rydde opp etter enkelte folk.

Vi forventer ikke tips, men vi blir faktisk glad for å få det, fordi det betyr at den vi har hjulpet har satt pris på hjelpen vår.

Til slutt,

Hvorfor fortjener en servitør mer i tips enn en barista på en cafe hvor de serverer rundstykker og påsmurt?

Servitør: Henter mat fra kjøkkenet

Barista: Tar ut smørbrød etc / eller hos oss, lager smørbrødet og serverer deg.

Servitør: Rydder bordet

Barista: Rydder bordet

Servitør: Henter kaffe fra espresso maskin

Barista: Lager espresso og steamer melk

Ser ikke hvorfor servitører fortjener mer tips enn baristaer.

Anonymous poster hash: 03880...988
  • Liker 2
Skrevet

Jeg jobber i en cafe/bakeri hvor vi smører på baguetter, rundstykker og smørbrød direkte,

De som sitter der er utrolig skitne, strør servietter, smuler og sølt kaffe overalt, det er faktisk mye å rydde opp etter enkelte folk.

Vi forventer ikke tips, men vi blir faktisk glad for å få det, fordi det betyr at den vi har hjulpet har satt pris på hjelpen vår.

Til slutt,

Hvorfor fortjener en servitør mer i tips enn en barista på en cafe hvor de serverer rundstykker og påsmurt?

Servitør: Henter mat fra kjøkkenet

Barista: Tar ut smørbrød etc / eller hos oss, lager smørbrødet og serverer deg.

Servitør: Rydder bordet

Barista: Rydder bordet

Servitør: Henter kaffe fra espresso maskin

Barista: Lager espresso og steamer melk

Ser ikke hvorfor servitører fortjener mer tips enn baristaer.

Anonymous poster hash: 03880...988

Jeg på min side ser ikke hvorfor noen av dem fortjener tips i det hele tatt.

• Liker 17
Gjest Citronella
Skrevet

Jeg tipser om noen gir meg ekstra god service. Ellers ikke. Jeg skulle likt å hatt slike tipsskåler på sykehus og sykehjem. ;)

• Liker 11
Gjest Citronella
Skrevet

Jeg på min side ser ikke hvorfor noen av dem fortjener tips i det hele tatt.

Støttes. Vi har høye lønninger i Norge, og servitøryrket og vice versa kan ikke sammenlignes med f.eks USA. Det har nesten blitt en uting dette med tipsing i Norge. Men jeg tipser som sagt om jeg opplever noe ut av det ordinære. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...