Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2015


Nautika

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at får svar på blodprøvene av fastlegen? Jeg tok blodprøver i uke 12 og jordmor sa igår at jeg måtte purre på fastlegen min ang. blodprøvene og svarene. Stemmer det?

Jeg fikk svar på at mine var fine. Det kom sammen med brevet hvor det sto hvilken blodtype jeg var og papirene på ordinær ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk kun brev i posten om at HIV -og syfilis-testene var negative, samt hvilken blodtype jeg har. De andre blodprøvene regner jeg med var normale, eller så ville jeg vel fått vite det. Skal til kontroll igjen i morgen så jeg kan jo spørre da.

Men angående kontrollen i morgen.. Jeg er så ufattelig sliten av å ha dundrende hodepine i pannen nesten hver dag, de andre dagene er hodepinen moderat. Jeg gråter ofte når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg får også stjerner eller prikker foran øynene innimellom. Kontrollen i morgen er pga noe forhøyet blodtrykk på kontrollen uke 12. Er 17 uker i morgen. Jeg hadde ikke for høyt blodtrykk før jeg ble gravid. Mamma hadde alvorlig svangerskapsforgiftning med førstemann. Jeg har spor av protein i urinen, og noe ødemer i bena etter lange kveldsvakter. Jobber fullt som sykepleier, og har en hektisk dag på jobb.

Kjenner at terskelen for å be om sykemelding er høy, men jeg har det ikke godt om dagen. Syns dere jeg kan be om gradert sykemelding i et par uker? Eller er dette noe man må regne med? Leser jo at man ikke utvikler sv.forgiftning før i uke 20, men man kan kanskje forebygge at det skal utvikles?

Jeg ble "tvangssykemeldt" i uke 33 forrige svangerskap. Hadde blodtrykk på 150/100, og ble sendt rett på sykehuset for sjekk. Ingenting annet galt, men fikk sofapåbud resten av svangerskapet.

Så det er jo ikke sikkert legen vil at du skal jobbe mer heller...lykke til imårra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det veldig lov å få sykemelding hvis du er så dårlig ja! Jobb nr 1 er å være god vert/husrom for barnet ditt, så ta vare på deg selv. Dette fikk jeg beskjed om da vi diskuterte sykemelding og hvor langt jeg skal strekke meg :)

God bedring!

Takk! Godt å høre støttende ord. Kollegaene mine sier stadig vekk at graviditet ikke er en sykdom, så jeg føler et press til å være på jobb. Men det hjelper å høre at det er en viktig jobb å være god vert for lille foster også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble "tvangssykemeldt" i uke 33 forrige svangerskap. Hadde blodtrykk på 150/100, og ble sendt rett på sykehuset for sjekk. Ingenting annet galt, men fikk sofapåbud resten av svangerskapet.

Så det er jo ikke sikkert legen vil at du skal jobbe mer heller...lykke til imårra!

Takk!

Blodtrykket i uke 12 var 135/90. Så det er jo endel lavere enn ditt var. Men siden dette, har jo denne kraftige hodepinen dukket opp, samt "stjerner" foran øynene som tyder på høyt blodtrykk. Håper derfor at legen forstår/foreslår at jeg skal ta det litt med ro noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kun brev i posten om at HIV -og syfilis-testene var negative, samt hvilken blodtype jeg har. De andre blodprøvene regner jeg med var normale, eller så ville jeg vel fått vite det. Skal til kontroll igjen i morgen så jeg kan jo spørre da.

Hvor lang tid tok det før du fikk brev i posten fra du tok prøvene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok prøvene på mitt lokale legekontor, men går til en annen lege i svangerskapet, en som er fødselslege. Fikk et ark med svar på alle prøvene neste gang jeg var hos fødselslegen, som jeg også fikk beskjed om at skal ligge i lag med svangerskapspapirene.

Endret av lykkeliggift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Blodtrykket i uke 12 var 135/90. Så det er jo endel lavere enn ditt var. Men siden dette, har jo denne kraftige hodepinen dukket opp, samt "stjerner" foran øynene som tyder på høyt blodtrykk. Håper derfor at legen forstår/foreslår at jeg skal ta det litt med ro noen uker.

Hvordan har det gått med deg idag?

Hadde blodtrykket steget, og ble du sykemeldt?

Prøvde å få time hos legen min idag, men fikk bare hos turnus. Har hatt vondt i bihulene siden forrige tirsdag, tett i nesa og vondt i tenna. Men crp var lav, så da fikk jeg ikkeno for det!

Sendt hjem med beskjed om å ta saltvannsspray og paracet, som ikke hjelper en døyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått med deg idag?

Hadde blodtrykket steget, og ble du sykemeldt?

Prøvde å få time hos legen min idag, men fikk bare hos turnus. Har hatt vondt i bihulene siden forrige tirsdag, tett i nesa og vondt i tenna. Men crp var lav, så da fikk jeg ikkeno for det!

Sendt hjem med beskjed om å ta saltvannsspray og paracet, som ikke hjelper en døyt!

Det gikk bra hos legen. Jeg som har gruet meg i nesten en uke fordi jeg var redd for å ikke bli "trodd". Men legen foreslo sykemelding når jeg sa jeg hadde hatt hodepine hver dag de siste tre ukene. Og hun ville sykemelde meg fullt. Jeg spurte da om gradert sykemelding, men hun sa at det kunne vi vurdere når jeg skal tilbake på kontroll om to uker. Blodtrykket i dag var 130/90.

Så selv om målet var å jobbe fullt hele veien, ble jeg veldig lettet når hun "bestemte" at dette var det beste nå.

Uff, vonde bihuler er ille. Jeg er heldigvis sjelden plaget med dette selv, men har hatt noe - og det var nok til å forstå at det ikke var noe gøy. Det var vondt i hele ansiktet :( Samboeren min er operert for tette bihuler og kronisk betennelse to ganger, og han sverger til skylling med saltvann. Altså med sånn liten "kanne" med tut som man kjøper på apoteket, og blander salt og lunket vann i.

God bedring! :klem:

Edit: det er ikke vanlig å få høy crp ved øvre luftveisinfeksjon, fordi det er såpass lite vev som er affektert. Du kan fint ha bihulebetennelse med negativ crp.

Endret av Essie_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med magestørrelsen da damer? Jeg syntes det går veldig treigt. Er 20+5 idag, og kjenner fortsatt livmoren så langt nede. Hva mener de egentlig med at toppen av livmoren skal nå navelen nå? Jeg kjenner den ganske langt nedenfor navelen fortsatt. Har jo litt fett akkurat under navelen, kan det være derfor jeg ikke kjenner den?

Har mindre fett lenger ned så der kjenner jeg den godt.

Målte magen hos legen for en uke siden, og da satte han ett kryss midt på streken og sa at magen var riktig størrelse.

Får bare ikke det til å stemme helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MASSE MAGE!!! 23+6 her, og magen min er blitt så stor. Jeg kan forsåvidt kjenne konturene av livmoren rundt hele magen, og kjenne hvor den starter/slutter. Så min er ganske høy, rett under solar-plexus.

Jeg er ganske lang og slank, så når jeg står oppreist kan jeg skjule magen med litt innsats. Men hos jordmor målte vi meg rett over den røde streken! Deilig for meg, da jeg er litt lei kommentarer om "liten mage" og " du har jo ikke lagt på deg noe". Seier! :D

Nei, jeg har ingen drøm om å ha verdens minste gravidmage. Tydeligvis det totalt motsatte! Hehe :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med magestørrelsen da damer? Jeg syntes det går veldig treigt. Er 20+5 idag, og kjenner fortsatt livmoren så langt nede. Hva mener de egentlig med at toppen av livmoren skal nå navelen nå? Jeg kjenner den ganske langt nedenfor navelen fortsatt. Har jo litt fett akkurat under navelen, kan det være derfor jeg ikke kjenner den?

Har mindre fett lenger ned så der kjenner jeg den godt.

Målte magen hos legen for en uke siden, og da satte han ett kryss midt på streken og sa at magen var riktig størrelse.

Får bare ikke det til å stemme helt..

Det er jo så individuelt dette med magestørrelse. Her måler de ikke SF før i uke 24, så aner ikke hvordan jeg ligger an i forhold til det. Men i begge mine tidligere graviditeter har jeg gått både til jordmor og lege, og de har alltid litt forskjellig mål. Ene lå alltid litt lengre ned enn den andre, så det er nok litt forskjellig hvordan de måler. Men bare husk at det meste er normalt, og er det ikke det blir du sendt på ekstra oppfølging :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns magen vokser i rekordfart :o

Bare for å ta et utgangspunkt de fleste kan sjekke, så er magen min større nå enn når FF var høygravid og jeg er ikke halvveis! :sjokkert:

Syns den kan stoppe nå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønska meg gigamage, men fikk aldri det sist. Har masse løshud etter å ha gått ned 50 kg, og det var foran og under babymagen. Fikk aldri sånn stor sprengt babymage...men så var gutten 2,2 kg og 45 cm da.

Ønsker meg gigamage nå og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har INGEN mage å vise til. Ikke en skjit. Gikk ned noen kg i starten, og jeg har enda ikke gått de opp, så foreløpig står jeg på -1,5 kg i forhold til vektøkning. Klærne mine passer bedre enn før. Jeg vil ha maaage!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har også magen vokst masse. 19+2 i dag og har gått opp 6-7kg allerede.... *liker IKKE!!*

Sist gikk jeg opp 15kg, men startet 5 kg lettere enn denne gangen.. Litt bekymret, men vet jeg kan klare å gå ned igjen, det gikk iallfall bra sist. Amminga gjorde susen for meg.

Tilbake til magen, sist fikk jeg aldri kjempestor mage, selvom det føltes sånn. Men skjønte at den ikke var så stor når jeg så bildene etterpå :) . Er høy og egentlig slank, så magen var nok godt gjemt.

Det er moro å vise frem magen da :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Magen viser godt her, ingen tvil om at jeg er gravid for å si det sånn! Liker å vise fram magen, syns det er så stas <3

Har gått opp 10 kg nå i uke 22, og det er likt som i de to forrige svangerskapene. Har gått opp ca 20 kg begge gangene. Liker det ikke, men har heldigvis blitt kvitt alle kiloene høvelig greit :) Da jeg ble gravid denne gangen var jeg ca 4 kg lettere enn da jeg ble gravid første gangen :)

Endret av lykkeliggift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 22 kg forrige svangerskap, og har igjen 13 av dem...sliti med dem de siste året, men har ikke blitt kvitt dem.

Så langt har jeg gått opp nesten 2 kg, så det ser ikke ut til at det blir så mye denne gangen, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynnere jeg hater deg! Det er så plagsomt. Jeg har det hele tiden. Kan det være fordi lillegutt sparker ekstremt masse, og livmoren trekker seg sammen av dette?

Jeg gruer meg til han vokser, for jeg ser for meg knekte ribbein og blåmerker hvis dette fortsetter :P

Noen som vet hva vibreringen nederst i magen kan komme av? Det dirrer ganske ofte. Har hørt det kan være at han hikker eller tisser? Skjer mye rart i min kropp for tiden.... Hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...