Gå til innhold

Til dere som er i Jehovas vitner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er synd på dem. De er hjernevaska, i håp om å bli en av de 144 000 troende ("den lille hjord") som kommer til "Guds rike" etter "Harmageddon" bruker de livet sitt på å følge regler som "de eldste" (som bare består av menn) har bestemt for dem. Misjonering er en av dem.

Jeg takker høflig nei til dem og gir tydelig tegn på at jeg avslutter samtalen. Hvis de ikke er villige til å gi opp, blir jeg mer bestemt, men med vanlig folkeskikk. Det har fungert bra, bortsett fra én eneste gang hvor et vitne satte foten i døråpningen for å hindre meg i å lukke døra. Senest etter den opplevelsen åpner jeg ikke døra for alle og enhver lenger. Ser jeg noen med Vakttårnet på armen, åpner jeg ikke.

Jeg kjenner en dame som kan veldig mye om religioner/ sekter / trosretninger, og hun lar ikke sjansen gå fra seg til å ta en diskusjon når vi blir stoppet av vitner. Hvis hun ønsker det, synes jeg det er flott. Kanskje hun, som en av "de andre sauer" (JVs betegnelse av oss andre) klarer å åpne noen øyne. Siden det er de som henvender seg til oss, bør de ha forståelse for å måtte ta en diskusjon.

Anonymous poster hash: d2554...f88

Jeg synes det er en grei sak å la være å åpne døra.

Så til noen misforståelser i innlegget ditt (du bærer preg av mye kunnskap, men noe vil jeg pirke på)

- De 144 000 skal ikke til Guds rike, men være en regjering i himmelen

- De resterende frelste skal leve i Guds rike på jorden

- "De eldste" lager ikke regler, men fungerer som modne, erfarne vitner som kan veilede i menigheten. Regler kommer fra hovedkvarteret i USA.

- Folk utenfor kalles ikke "de andre sauene". "De andre sauene" er de av JV som skal leve i Guds rike på jorden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får bestemme deg for om jeg er offeret eller mobberen først da. Hadde ikke de oppsøkt meg hadde jeg ikke hatt noen grunn til å reagere. Det er de som kommer til meg. Ikke omvendt. Om man ikke klarer å lære noe på 70 år med utallige tilbakemeldinger både direkte og på et generelt forum som dette så har man kun seg selv å takke.

Å kalle sine medmennesker feige, uvitne og egiostiske er vel minst like dårlig folkeskikk? Har jeg avslørt meg selv som en som ikke ønsker å bli mast på av religiøse? Ja helt klart! Og jeg er langt fra den eneste. Jeg bekymrer meg ikke det minste over hva andre måtte mene om det, spesielt ikke de som føler de har en helt spesiell rett til å påpeke at andre tar feil, er dårligere enn en selv og trakasserer andre på bakgrunn av den de er og hva de har gjort.

Jeg har aldri kalt deg et offer.

Det er heller ikke dårlig folkeskikk å påpeke det som du selv åpent legger frem for alle og enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lindiana

Jeg har aldri kalt deg et offer.

Det er heller ikke dårlig folkeskikk å påpeke det som du selv åpent legger frem for alle og enhver.

Så da er vi altså enige om at å påpeke den irriterende og innpåslitne oppførslen fra de som er med i Jehovas vitne, som er åpenbar for alle og en hver, heller ikke er dårlig folkeskikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er vi altså enige om at å påpeke den irriterende og innpåslitne oppførslen fra de som er med i Jehovas vitne, som er åpenbar for alle og en hver, heller ikke er dårlig folkeskikk.

Det er ikke dårlig folkeskikk å si at Jehovas vitner er irriterende eller innpåslitne så sant de er det. Å ringe på dørklokka og tilby et gratis blad for så å ta et nei for et nei er dog ikke det man kan kalle innpåslitent. Setter de foten i døra for å hindre at du lukker igjen, ja, da er de innpåslitne.

Men det er dårlig folkeskikk å mene at Jehovas vitner selv er skyld i at de blir trakassert, forfulgt og drept for sin tro, slik du insinuerte ovenfor. Det er også dårlig folkeskikk å banne folk opp i ansiktet og å være uhøflig når de ikke har gjort annet enn å ringe på døra di og invitere deg med på noe eller for å gi deg et gratis blad.

Det er også dårlig folkeskikk å si at en gruppe mennesker er innpåslitne og irriterende, men greit å si at enkeltpersoner er det - når de faktisk er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

ok, sånn for å sette det på spissen.

Jeg er helt enig i at om de kommer innom en dag og tilbyr deg et blad, så er det ikke innpåslitent.

Men om de kommer igjen og igjen, uke etter uke og tilbyr deg bladet, da begynner det å grense til innpåslitenhet og masing, uansett hvor høflige de er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lindiana

Det er ikke dårlig folkeskikk å si at Jehovas vitner er irriterende eller innpåslitne så sant de er det. Å ringe på dørklokka og tilby et gratis blad for så å ta et nei for et nei er dog ikke det man kan kalle innpåslitent. Setter de foten i døra for å hindre at du lukker igjen, ja, da er de innpåslitne.

Men det er dårlig folkeskikk å mene at Jehovas vitner selv er skyld i at de blir trakassert, forfulgt og drept for sin tro, slik du insinuerte ovenfor. Det er også dårlig folkeskikk å banne folk opp i ansiktet og å være uhøflig når de ikke har gjort annet enn å ringe på døra di og invitere deg med på noe eller for å gi deg et gratis blad.

Det er også dårlig folkeskikk å si at en gruppe mennesker er innpåslitne og irriterende, men greit å si at enkeltpersoner er det - når de faktisk er det.

Problemet her er at de i en stor del av tilfellene ikke tar et nei for et nei og stadig kommer tilbake og fortsetter å være irriterende og innpåslitne.

De er selv skyld i at de blir trakassert. Det er ikke alle andre det er noe feil med om ingen lenger liker smaken av smør, da er det er smøret i seg selv det er noe galt med.

Det er en grunn til at de er en minioritet, både i Norge og i resten av verden: fordi folk ikke vil ha noe med dem å gjøre på grunn av deres overbevisning og framferd. De har ikke gjort annet enn å ønske meg dumifisert og hjernevasket, på sin måte. Jeg har ikke gjort annet enn å klart og tydelig fortelle dem at det er uaktuelt for meg, på min måte. Jeg kunne også gått hjem til hver og en av dem med et smil og et gratis blad der det står at de kan dra dit pepper'n gror, men fordi jeg selv vet hvor plagsomt det er å ha ukjente rekende på døra med et budskap jeg ikke bryr meg om, så lar jeg være.

98% av enkeltpersonene i Jehovas vitne utøver den samme formen for unødvendig irritasjon av mennesker som ikke er interessert, så er de faktisk innpåslitne og irriterende som en gruppe.

Endret av Lindiana
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mamma og pappa stablet ved i gårdsplassen vår når de så en feit bil (type millionklassen) parkerte et lite stykke unna, og to stramme, dresskledde menn kom gående mot dem med hver sin stresskoffert. En av dem gikk direkte bort til pappa og spurte om han ikke syntes det var så urettferdig med all fattigdommen ol. i verden. Pappa sa bare "du ser da velfødd ut", da hadde de ikke mer å si og gikk sin vei. Haha :fnise:

Siden de hadde dress på seg, så tror jeg det var mormonere foreldrene dine fikk besøk av

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fra-mormonland-til-Norge-6741864.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det at noen ringer på døren er så provoserende for folk, er det jammen ikke rart det blir krig i verden!

Hvorfor ikke bare være ærlig å spørre dem hvorfor de går rundt? Det er jo en del av deres plikt som Jehovas vitner etter hva jeg har skjønt. Også er det vel bare å si at du ikke er interessert i at de kommer mer?

I steden for å først ta imot brosjyre, for så å be dem "komme seg til helvete vekk" som noe her foreslår!

Jeg har selv sakt det, og da sa de at det vat fint at noen bare sa det, og at de fikk så mye kjeft rundt forbi ellers...

Det der med folkeskikk skal jo gå begge veier?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis det at noen ringer på døren er så provoserende for folk, er det jammen ikke rart det blir krig i verden!

Hvorfor ikke bare være ærlig å spørre dem hvorfor de går rundt? Det er jo en del av deres plikt som Jehovas vitner etter hva jeg har skjønt. Også er det vel bare å si at du ikke er interessert i at de kommer mer?

I steden for å først ta imot brosjyre, for så å be dem "komme seg til helvete vekk" som noe her foreslår!

Jeg har selv sakt det, og da sa de at det vat fint at noen bare sa det, og at de fikk så mye kjeft rundt forbi ellers...

Det der med folkeskikk skal jo gå begge veier?!

"Bare å si du ikke er interessert i at de kommer mer?" ?

De har nå vært hos meg FEM ganger i løpet av de siste 3 månedene. Historien går sånn ca som dette;

1; sier jeg ikke er interessert flere ganger før de går.

2; gjentar meg selv igjen, ber de ikke besøke meg igjen.

3; spør om det ikke er registrert et sted at jeg har bedt om å ikke få flere besøk, gjentar igjen at jeg ikke er interessert, og ber de gå.

4; denne gangen var jeg ikke hjemme, men lå brosjyre fra de i postkassa mi.

5; ble drittlei og etter å ha sagt for ente gang at jeg ikke vil ha noe fra dem uten å bli hørt, så ba jeg dem ha seg til helvete ut av gården min.

Vet ikke om de tester utholdenheten min eller hva det er, men kjenner jeg begynner å bli forbanna. Ser ikke bedre på dem etter at min lesbiske venninne og hennes samboer fikk en brosjyre med denne håndskrevne beskjeden: " det finnes fortsatt håp for dere, vi kan hjelpe". Jeg gir de en sjanse til, så anmelder jeg hele røkla for trakassering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bare å si du ikke er interessert i at de kommer mer?" ?

De har nå vært hos meg FEM ganger i løpet av de siste 3 månedene. Historien går sånn ca som dette;

1; sier jeg ikke er interessert flere ganger før de går.

2; gjentar meg selv igjen, ber de ikke besøke meg igjen.

3; spør om det ikke er registrert et sted at jeg har bedt om å ikke få flere besøk, gjentar igjen at jeg ikke er interessert, og ber de gå.

4; denne gangen var jeg ikke hjemme, men lå brosjyre fra de i postkassa mi.

5; ble drittlei og etter å ha sagt for ente gang at jeg ikke vil ha noe fra dem uten å bli hørt, så ba jeg dem ha seg til helvete ut av gården min.

Vet ikke om de tester utholdenheten min eller hva det er, men kjenner jeg begynner å bli forbanna. Ser ikke bedre på dem etter at min lesbiske venninne og hennes samboer fikk en brosjyre med denne håndskrevne beskjeden: " det finnes fortsatt håp for dere, vi kan hjelpe". Jeg gir de en sjanse til, så anmelder jeg hele røkla for trakassering.

Det siste der er jeg selvfølgelig enig i at IKKE er greit, og jeg har faktisk hørt om et lignende tilfelle. Det var ikke Jehovas vitner men en annen relgiøs gruppe (husker ikke hvilken). De la håndskreven lapp i postkassa til min venninne som var alenemor til nyfødt baby, hvor det sto at det var synd med barn utenfor ekteskap.

Når det kommer til at de har vært så plagsomme for din del kan jeg godt forstå du fikk nok.

Poenget mitt var bare at man ikke skal ta alle under samme kam, og at jeg har opplevd at de går når jeg ber de om det.

Det går jo ann å gi beskjed på en OK måte (slik du har gjort), før man tenner i hundre. Tenker at mange godt kunne vært litt mer tolerange før de dømmer folk nord og ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg nesten rar som IKKE er negativ til JV. Syntes faktisk det er trist at de ikke kommer på døra oftere, og aldri har vist særlig stor interesse for å prate med meg.

Jeg er ikke religiøs selv, men har hatt mange kristne mennesker rundt meg i både oppvekst og voksenliv, og syntes de har gode verdier og (for det meste) gode ting å si. Jehovas vitner også.

At noen frivillig går rundt og ønsker å fortelle deg om noe av det viktigste i livet sitt syntes jeg ikke vi skal ta for gitt. Vi er ikke alle personlig religiøse, men man bør absolutt respektere de som er det. Er det virkelig så negativt å få besøk "en gang i blant" så syntes jeg man får si ifra på en pen måte. Kommer de samme menneskene ofte etter man har ytret et ønske om stopp på besøkene ville jeg muligens blitt litt strengere i tonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lo kraftig av det som stod ovenfor. Det finnes forsatt håp for den lesbiske kvinnen og samboeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men si hvor du kommer fra. Alle andre har uniformer/jakker med logoer med hvor de kommer fra. Hvorfor prøve å skjule det er det eneste jeg lurer på.

Du som har svar på alt kan vel fortelle hvorfor jehovas vitner så gjerne vil snakke med fremmede, men kutter ut nær familie hvis de får/har en mening om jehovas også? Det blir som en sekt Anonymous poster hash: 447c0...5d0

Jehovas vitner er per definisjon en sekt. Men siden ordet sekt er så negativt ladet, velger man ofte å kalle de en religiøs gruppe, noe som også er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå føler jeg meg nesten rar som IKKE er negativ til JV. Syntes faktisk det er trist at de ikke kommer på døra oftere, og aldri har vist særlig stor interesse for å prate med meg.

Jeg er ikke religiøs selv, men har hatt mange kristne mennesker rundt meg i både oppvekst og voksenliv, og syntes de har gode verdier og (for det meste) gode ting å si. Jehovas vitner også.

At noen frivillig går rundt og ønsker å fortelle deg om noe av det viktigste i livet sitt syntes jeg ikke vi skal ta for gitt. Vi er ikke alle personlig religiøse, men man bør absolutt respektere de som er det. Er det virkelig så negativt å få besøk "en gang i blant" så syntes jeg man får si ifra på en pen måte. Kommer de samme menneskene ofte etter man har ytret et ønske om stopp på besøkene ville jeg muligens blitt litt strengere i tonen.

Jeg er så enig med deg! Er selv av de få som gjerne tar imot et blad, rett og slett fordi jeg er interessert i å lese hva de mener. Jeg synes religion er spennende, og vil lære masse om det. Jeg er av de som kunne bedt dem inn bare for å diskutere. Jeg er selv agnostiker, og kommer nok aldri til å bli mer religiøs enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg! Er selv av de få som gjerne tar imot et blad, rett og slett fordi jeg er interessert i å lese hva de mener. Jeg synes religion er spennende, og vil lære masse om det. Jeg er av de som kunne bedt dem inn bare for å diskutere. Jeg er selv agnostiker, og kommer nok aldri til å bli mer religiøs enn det.

Sånn er jeg også! Vokst opp i et kristent miljø, men selv om jeg ikke deler samme trosretning som dem syntes jeg det er ufattelig interessant å lære mer fra deres side! Skulle ønske fler så det på samme måte!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om de tester utholdenheten min eller hva det er, men kjenner jeg begynner å bli forbanna. Ser ikke bedre på dem etter at min lesbiske venninne og hennes samboer fikk en brosjyre med denne håndskrevne beskjeden: " det finnes fortsatt håp for dere, vi kan hjelpe". Jeg gir de en sjanse til, så anmelder jeg hele røkla for trakassering.

Måtte bare kommentere dette og si at hvis dette var Jehovas Vitner, var dette fra en skrudd enkeltperson, ikke religionen/organisasjonen.

Har selv vokst opp innenfor Jv, og vet at dette aldri hadde vært godtatt i menigheten.

Til ts: De har ingen mulighet for å vite at du har vært på sykehuset. De noterer seg gjerne husene hvor det ikke var noen hjemme og går tilbake på et annet tidspunkt. Så de har nok bare vært hos naboene en dag du ikke var hjemme :)

Anonymous poster hash: 67361...bd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er ikke alle personlig religiøse, men man bør absolutt respektere de som er det.

Hva legger du i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i det?

At selv om man selv ikke tror på en gud trenger man ikke være respektløs i form av å gjøre narr av trossynet deres eller å vise mangelfull respekt/manerer når de kommer på døren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting kan jeg forvisse enhver av dere om - HVIS det er Jehovas Vitner som kommer på døra di så sier vi det - det er hele poenget - å forkynne Jehovas navn...! Vi er ikke de eneste som forkynner på dørene men når vi gjør det så er mye av poenget nettopp at dere skal vite at det er JV dere snakker med ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At selv om man selv ikke tror på en gud trenger man ikke være respektløs i form av å gjøre narr av trossynet deres eller å vise mangelfull respekt/manerer når de kommer på døren.

Hvis eks-hvit valgallianse-folk kom på døra di for å preke rasisme, ville du hatt samme holdning? Dersom de var pent kledd, ikke hadde tatoveringer og dark metal piercinger, og snakket dannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...