AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #1 Skrevet 24. mai 2014 Hei! Er det bare jeg som syns det er vanskelig å være en hel dag hjemme med en på 2.5 år? Er selvsagt både inne og ute. Men jeg syns dagene blir så fryktelig lange. Ofte så må jeg en tur på butikken å handle mat, og på et lite besøk eller få et lite besøk. En hel dag alene med ungen syns jeg er langtekkelig. Han så en periode altfor mye på tv i løpet av en fridag, så nå er det bare en halv time på morgenen og en time til kveldsmaten. Vi leiker sammen, og vi er ute, men dagene blir likevel lange. Jeg får dårlig samvittighet av det...Anonymous poster hash: 3c42c...6b4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #2 Skrevet 24. mai 2014 Kan også legge til at han sover ikke noe på dagen, har ikke gjort det siden han var to år. Noe som kanskje gjør at dagene føles lenger. Anonymous poster hash: 3c42c...6b4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #3 Skrevet 24. mai 2014 Ja, det er langtekkelig. Gikk hjemme med ungen min i 2,5 år, jeg. DET var langtekkelig. I tillegg, ikke noe sosialt nettverk rundt meg, og måtte prøve å være kreativ hver dag. Gå på lekeplasser, gå turer, ta buss, gå på senter, leke inne, hadde aldri besøk, fordi vennene mine bodde så langt unna. Moren min kom kanskje 1 gang i måneden, ellers var det bare meg og barnet. Det blir lange dager.. Anonymous poster hash: 48612...850
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #4 Skrevet 24. mai 2014 Ja jeg synes det kan bli langtekkelig, enda min sover 2timer midt på dagen… Min løsning er å finne på ting å holde på med, gjerne ute. Nå klipper vi busker, luker osv. Da får jeg gjort litt nyttig og han liker å være med. Så har vi sandkasse og huskestativ med sklie i hagen, så har vi litt mer å bruke tida på. Går tur, sykler med sykkelvogn osv. Anonymous poster hash: f2b16...a6f 1
Vera Vinge Skrevet 24. mai 2014 #5 Skrevet 24. mai 2014 Jeg pleier å få med meg 2-åringen på noe praktisk, som uansett må gjøres. Han syns det er gøy og jeg får gjort noe jeg ellers ville gjort. Husarbeid, luking i hagen e.l. Han får sin egen klut, spade osv. Og så har jeg litt leker tilgjengelig i tilfelle han blir lei. Men du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du syns det blir mange dager, særlignår han ikke sover. Og det er da helt kurant med butikkturer, besøk osv? 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #6 Skrevet 24. mai 2014 Ikke ha dårlig samvittighet, selv om det er ungen din. Altså, det å bare være hjemme og gjøre ingenting blir da fryktelig kjedelig i lengden uansett om det er en kjæreste, venninne eller ungen din. Helt normalt å trenge å komme seg litt ut av huset - godt for både store og små det Anonymous poster hash: bcfb4...0d8 1
ViljaH Skrevet 24. mai 2014 #7 Skrevet 24. mai 2014 Jeg pleier å ha noen planer klar, også om vi er hjemme. Å ha 12 timer åpent blir kjedelig for begge. Så da legger vi opp et løp. Vi kan f.eks ha planer om å tegne, så skal vi ut og gjøre noe prosjekt, så skal vi spise lunsj, så skal vi bake, så bygge lego, så lage middag. Kunsten er å ha korte fokusintervaller så du er veldig tilstede i hver ting, og koser deg mer. Jeg lar ikke mine se tv før barne-tv mest fordi det blir sure miner når den skal slås av + de er best til å finne på lek selv på morgenen når jeg ikke aktiviserer dem. Når de blir mer slitne, må jeg aktivisere mer.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #8 Skrevet 24. mai 2014 Det er helt normalt at det kan bli lange dager. Skjønner deg godt. Tips til hva dere kan gjøre; bake, lage middag, reise på bading, ta en trilletur, leke i hagen, klippe gress og rote i jorda, male/tegne, reise på lekeplassen. kanskje det finnes en ordning for mødre/barn som går hjemme hele dagen? Anonymous poster hash: 06c36...67b 2
Gjest Magdalene Skrevet 25. mai 2014 #10 Skrevet 25. mai 2014 Om ungen går i bhg til vanlig, og det bare er en dag i ny og ne, pluss helger, stusser jeg alltid litt over foreldre som syns det er så grusomt slitsomt, og som bare gleder seg til mandag og bhg. Det er da masse å finne på med en på 2,5år. Om ungen ikke har bhgplass forstår jeg at det noen ganger kan bli lange dager, men det er jo bare å finne på ting. Ta med ungen i daglige gjøremål, og finne på et par ekstra ting i uken. Gå på tur, lekeplasser, gårdsbesøk, svømmehall, tusenfryd etc.. 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #11 Skrevet 25. mai 2014 Om ungen går i bhg til vanlig, og det bare er en dag i ny og ne, pluss helger, stusser jeg alltid litt over foreldre som syns det er så grusomt slitsomt, og som bare gleder seg til mandag og bhg. Det er da masse å finne på med en på 2,5år. Om ungen ikke har bhgplass forstår jeg at det noen ganger kan bli lange dager, men det er jo bare å finne på ting. Ta med ungen i daglige gjøremål, og finne på et par ekstra ting i uken. Gå på tur, lekeplasser, gårdsbesøk, svømmehall, tusenfryd etc.. Han går i barnehagen til vanlig, så er nok derfor jeg har dårlig samvittighet for det. Men jeg er virkelig ikke noe småbarnsmenneske. Det skal sies at jeg syns ikke det er slitsomt, men langtekkelig. Jeg ser nok litt frem til poden blir litt større. Han er ikke en type som leker for seg selv, så kanskje derfor jeg syns dagene blir lange når vi er hjemme. Men det skal sies: det er ikke noe "verre" å gå hjemme i ferier enn det er en helg. Hvis dere skjønner?Anonymous poster hash: 3c42c...6b4 1
mammamy Skrevet 25. mai 2014 #12 Skrevet 25. mai 2014 Ikke ha dårlig samvittighet, selv om det er ungen din. Altså, det å bare være hjemme og gjøre ingenting blir da fryktelig kjedelig i lengden uansett om det er en kjæreste, venninne eller ungen din. Helt normalt å trenge å komme seg litt ut av huset - godt for både store og små det Anonymous poster hash: bcfb4...0d8 Gjøre ingenting??? Har du barn selv? 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #13 Skrevet 25. mai 2014 Jeg er litt overrasket over hvor mange her som synes det er normalt at EN dag innimellom blir langtekkelig. Hadde du gått hjemme hver dag hadde jeg skjønt deg TS. Jeg er hjemme 2,5 dag i uken med lille gutten her og nei, synes ikke dagen blir langtekkelig. Nå er vi mest ute i skogen, der er det masse som skal utforskes, klatrer på og plukkes. For ikke å snakke om bekker og alle de kongler og Stein vi kaster der. Barkebåter er favoritten om dagen. Ellers baker vi, maler, bygger Lego, eller jeg lar gutten snekre litt. Sammen med husarbeid flyr dagene avgårde. Anonymous poster hash: b6a55...6b0 3
MarianneE Skrevet 25. mai 2014 #14 Skrevet 25. mai 2014 Det er ikke noen åpne barnehager dere kan gå på? Akkurat det samme tenkte jeg.
Gjest Magdalene Skrevet 25. mai 2014 #15 Skrevet 25. mai 2014 Akkurat det samme tenkte jeg. Ungen går i bhg. Da trenger man vel ikke gå i bhg når mam har ungen hjemme EN dag vel? 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #16 Skrevet 25. mai 2014 Synes dagene flyr av gårde, jeg. Vi baker gjerne rundstykker til lunch, er ute på lekeplassen, rydder litt, vasker litt, spiller spill, sykler en tur, drar enda en gang på lekeplassen, lager middag... Og vips så er det leggetid.Anonymous poster hash: 2eab6...1f7 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #17 Skrevet 25. mai 2014 Han går i barnehagen til vanlig, så er nok derfor jeg har dårlig samvittighet for det. Men jeg er virkelig ikke noe småbarnsmenneske. Det skal sies at jeg syns ikke det er slitsomt, men langtekkelig. Jeg ser nok litt frem til poden blir litt større. Han er ikke en type som leker for seg selv, så kanskje derfor jeg syns dagene blir lange når vi er hjemme. Men det skal sies: det er ikke noe "verre" å gå hjemme i ferier enn det er en helg. Hvis dere skjønner?Anonymous poster hash: 3c42c...6b4 Men hva ville du gjort dersom du IKKE hadde barnet? Hva er dine hobbyer, interesser og fritidssysler? Mest sannsynlig kan en 2-åring fint være med på desse, en verken trenger (eller bør) legge opp en dag som "barnedag" bare fordi en har et barn. Liker du å trene, gå på fjellet, drive på i hagen eller dekorere, sy, snekre, male, tegne etc så er dette flotte aktiviteter at barnet med på. Liker du musikk så sett på musikk og dans med småtten mens der gjør husarbeid - flytt dagen fra 100% på barnets premisser til 50/50 deg og barnet. Ungen har bare godt av å flyttes fra sentrum og ut på sidelinja til hverdags.Anonymous poster hash: 7b08b...bac 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #18 Skrevet 25. mai 2014 Jeg forstår TS godt! Har selv to barn på 1,5 og 4,, og jeg blir gal av helger og fridager. Gruer meg bare mer og mer til helgen, og sitter å gleder meg til å komme på jobb mandag og slappe av litt. Har grusomt dårlig samvittighet for at jeg tenker slik, for jeg vil så gjenre kose meg sammen med barna. Men her er det bare hyling, grining og suttring fra de står opp til de legger seg... det er ikke mye kos! Har forsøk alt av aktivisering, men det ender bare i krangel, eller gris, også hyler minsten og henger i bena mine når jeg må rydde i kaoset. På lekeplassene her har jeg aldri møtt andre barn, og mine blir lei etter 5 min og begynner å mase og vil inn... Lange turer går ikke, da minsten nekter å sove i vogna, så vi må være hjemme mellom 11.30 og 14.30... Så jeg skønner godt at dager hjemme er slitsomme for enkelte. Og jeg missunner alle dere som får med ungene på ting, og klarer å kose dere, dere er super heldige! Selv sitter jeg nå å "manner meg opp" til en laaaaang helg neste helg, blir nesten på gråten av tanken på 4 dager hjemme med ungene.... Så du er ikke alene hvis det er noen trøst:) Anonymous poster hash: d351a...d8c 3
Vera Vinge Skrevet 25. mai 2014 #19 Skrevet 25. mai 2014 Men hva ville du gjort dersom du IKKE hadde barnet? Hva er dine hobbyer, interesser og fritidssysler? Mest sannsynlig kan en 2-åring fint være med på desse, en verken trenger (eller bør) legge opp en dag som "barnedag" bare fordi en har et barn. Liker du å trene, gå på fjellet, drive på i hagen eller dekorere, sy, snekre, male, tegne etc så er dette flotte aktiviteter at barnet med på. Liker du musikk så sett på musikk og dans med småtten mens der gjør husarbeid - flytt dagen fra 100% på barnets premisser til 50/50 deg og barnet. Ungen har bare godt av å flyttes fra sentrum og ut på sidelinja til hverdags.Anonymous poster hash: 7b08b...bac Og dette er jeg helt enig i. Kan av og til tenke at vi er egoister som i større grad enn andre vi kjenner, tar barna med på våre greier, da det virker å være veldig i tiden å kompensere for to foreldre i full jobb ved å legge opp veldig mye på barnas premisser når man først er sammen. Men barna kan ha det minst like fint ved å "være med på lasset" en del. For oss er det hvertfall nøkkelen til å ha det godt som småbarnsfamilie, både store og små. For øvrig, til de som stusser over at det er vanskelig med en dag med en 2,5-åring. Så vil jeg si mye kommer an på barnet også. Jeg blir ikke sliten eller lei etter en dag med min 2-åring, men en venninne blir det med sin. Og det skjønner jeg veldig godt. Mens min er flink til å leke alene, stort sett er blid og sover to timer midt på dagen, ønsker min venninnes barn underholdning stort sett hele tiden, han må passes på mye mer så han ikke skader seg, han over ikke på dagen og er en del misfornøyd. Da snakker man om to ganske forskjellige dager. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #20 Skrevet 25. mai 2014 Gjøre ingenting??? Har du barn selv? Mente å gjøre ingenting som i å ikke ha en plan om å gjøre ting utenfor huset eller andre mennesker- litt klønete formulert, ser det. Anonymous poster hash: bcfb4...0d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå