AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #41 Del Skrevet 22. mai 2014 Faktisk var det nettopp bevist i Aftenposten at også små barn hadde stort utbytte av å gå i barnehagen, både sosialt, språkmessig og kreativt Men det er på siden av saken. Anonymous poster hash: e0ea9...e3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 22. mai 2014 #42 Del Skrevet 22. mai 2014 Uansett når man vil (evt ikke vil) at barnet skal begynne i barnehagen, så er barnehage et velferdstilbud vi må forholde oss til slik det fungerer. Selv om vi evt ønsker å endre det og jobber aktivt for en politisk endring, må vi her og nå forholde oss til realiteten. Og vi må selv få livene våte til å fungere innenfor rammen som eksisterer. Å skylde på staten pga man har bitt over litt mer enn man egentlig klare, er ikke noe man får sympati for. Særlig når man er ressurssterk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novemberellie Skrevet 22. mai 2014 #43 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Faktisk var det nettopp bevist i Aftenposten at også små barn hadde stort utbytte av å gå i barnehagen, både sosialt, språkmessig og kreativt Men det er på siden av saken. Anonymous poster hash: e0ea9...e3c Det der er bare bullshit! De har kanskje utbytte av det språkmessig, men det er det. De blir overstimulert, oversosialisert og satt på et samlebånd. Folk er hysteriske når det gjelder å la andre, til og med besteforeldre, passe barna sine. De har lest om tilknytningsvansker og at disse barna kan komme til å slite psykisk i fremtiden pga dette. MEN så snart ungen er ett år har de ingen skrupler mot å levere poden til x-antall voksne personer i et kaos av barn og voksne. Det gjør de hver eneste dag, gjerne i 8 timer hver dag! Snodige greier! Endret 22. mai 2014 av Novemberellie 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #44 Del Skrevet 22. mai 2014 Som en bruker her skrev - dette blir avsporing tema om barn burde bli sendt i barnehagen. Så jeg skal respektere det,men det er det som var poenget mitt. Det handler ikke om at jeg "dømmer",men om at jeg syns det er trist å sende 1 åring på barnehage, du kan selvsagt være uenig, det skal jeg ikke kommentere på Anonymous poster hash: 3028e...e97 Bla blaAnonymous poster hash: 9d01f...316 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 22. mai 2014 #45 Del Skrevet 22. mai 2014 At det burde være et opptak som ikke bare omfatter noen av barna født et årer jeg enig i. Samtidig er det som flere har påpekt noe ved holdningen i den artikkelen det linkes til. For å få en lån på 5millioner må det være en rimelig grei inntekt inn. Jeg forstår at å pusse opp er dyrt, men med et slikt lån hadde iallefall ikke jeg turt å ikke ha en rimelig stor buffer å bruke av til ting som f.eks ulønnet permisjon eller hvis en av dem faktisk mister jobben. Vi velger selv ulønnet permisjon en periode på rundt 6 mndfor å slippe barnehage når mini er et år, det vil si at jeg fra september i år til mars neste år går ned 20 000 i inntekt, så fra mars til august får jeg 6000 ekstra siden vi kan få kontantstøtte. Dvs mellom 20 000 og 14 000 mindre i mnd enn det vi har nå. Vi lever ikke fett, ville aldri fått et lån på 5 mill som situasjonen er i dag mtp at en av oss er student, men vi får det til. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #46 Del Skrevet 22. mai 2014 Det der er bare bullshit! Hvilken bakgrunn har du for å uttale deg om emnet? Dette er et tema med mange sprikende meninger, som det også framgår av artikkelen, men å bruke ordet "bullshit" om undersøkelser som har pågått over tiår, med tusenvis av barn, viser ikke den helt store faglige tyngden. http://www.adressa.no/familie-og-oppvekst/article9684211.ece Anonymous poster hash: e0ea9...e3c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novemberellie Skrevet 22. mai 2014 #47 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Hvilken bakgrunn har du for å uttale deg om emnet? Dette er et tema med mange sprikende meninger, som det også framgår av artikkelen, men å bruke ordet "bullshit" om undersøkelser som har pågått over tiår, med tusenvis av barn, viser ikke den helt store faglige tyngden. http://www.adressa.no/familie-og-oppvekst/article9684211.ece Anonymous poster hash: e0ea9...e3c Sunn fornuft og egen tanke! Siden den debatten har pågått i flere tiår og man ikke kommer til en konklusjon er det smartest å bruke eget hode. Der er faktisk lov! Et barn på ett år har det best med mammaen eller pappaen sin. Dessuten er det flust av forskning som peker på det motsatte av det du hevder. Uansett hva forskning sier så vil ihvertfall ikke jeg overlate min 1-åring til mange forskjellige personer i et evig kaos slik det er i barnehager. Når de nærmer seg to er det greit med litt tilvenning. Edit: Dessuten har jeg jobbet i barnehage og sett flere småtasser ta sine første skritt i barnehagen. Det var en grunn til at jeg sluttet der, og at jeg også nekter å sende min ettåring dit. Endret 22. mai 2014 av Novemberellie 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #48 Del Skrevet 22. mai 2014 Det er jo bare ved å få barn akkurat i juli/august man unngår dette problemet. Evt å bo i en kommune med så god dekning at man kan få plass utenom hovedopptaket. Det er derfor noe man MÅ legge inn i planene når man velger få få barn. Jeg synes derfor dette paret fremstiller seg selv i et litt dårlig lys her. Mulig jeg er litt treg her, men har ikke helt forståt meg på dette.. Unngår man ikke problemet også ved å få barn mellom jan og august? Er det ikke bare de som er født mellom sept og desember som ikke får garantert plass? :-) Anonymous poster hash: 0286d...fb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique Skrevet 22. mai 2014 #49 Del Skrevet 22. mai 2014 Det er ikke til å komme unna at bare 1 opptak i året er et problem for de som får barn etter 31.august. Dere som klarer dere på 1 inntekt pluss kontantstøtte, hvor mye er den ene inntekten på? En inntekt hos oss er 20000 i måneden, og det rekker ikke til boliglån, studielån og mat/strøm/bensin etc etc. Så da er vel jenta vår fortapt da, som må i barnehagen fra hun er 1 år.... Ærlig talt, åpne øynene og innse at ikke alle har jobber med langt over 500000 året. Det finnes nok av lavtlønnede her, og man har da ikke den luksusen å kunne velge å gå hjemme. Vi har ikke høyt huslån, under 1,5, og forbruket vårt er lavt, bare så det er sagt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Ariel* Skrevet 22. mai 2014 #50 Del Skrevet 22. mai 2014 Synes det er kjipt at det skal være så vanskelig å få plass enkelte steder. Det er heller ikke bare de som er født på slutten av året som må vente på plass. Vi ble "dessverre" gravide på første forsøk, og fikk derfor barn i begynnelsen av januar. Han har ikke rett på plass før august 2015. Skulle ønske det var opptak i januar også, så passet det hvertfall litt med permisjonsslutt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #51 Del Skrevet 22. mai 2014 Det er jo ikke store forskjellen på å få barn i for eksempel desember eller i januar når det er snakk om muligheter for barnehageplass. De har uansett krav på plass til samme tidspunkt, altså både de som er født i desember 2013 og i januar 2014 har først krav på plass fra august 2015. Den betalte foreldrepermisjonen løper jo bare ca til barnet er ett år. Det lønner seg derfor å få barnet så nærme august som mulig, så blir tiden man eventuelt må finne andre løsninger (ulønnet permisjon, dagmamma e.l ) så kort som mulig. Mulig jeg er litt treg her, men har ikke helt forståt meg på dette.. Unngår man ikke problemet også ved å få barn mellom jan og august? Er det ikke bare de som er født mellom sept og desember som ikke får garantert plass? :-)Anonymous poster hash: 0286d...fb1 Anonymous poster hash: 6beee...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Ariel* Skrevet 22. mai 2014 #52 Del Skrevet 22. mai 2014 Mulig jeg er litt treg her, men har ikke helt forståt meg på dette.. Unngår man ikke problemet også ved å få barn mellom jan og august? Er det ikke bare de som er født mellom sept og desember som ikke får garantert plass? :-) Anonymous poster hash: 0286d...fb1 Med et opptak i året (august) så vil de som er født tidlig på året måtte vente til neste høst før de har rett på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #53 Del Skrevet 22. mai 2014 Merkelig hvordan de kan ha råd til fin båt, dyre vesker osv om de ikke skal klare å ha poden hjemme fra barnehagen 1 år. Sier litt om hva de prioriterer. Anonymous poster hash: f51aa...9a3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 22. mai 2014 #54 Del Skrevet 22. mai 2014 Det er ikke til å komme unna at bare 1 opptak i året er et problem for de som får barn etter 31.august. Dere som klarer dere på 1 inntekt pluss kontantstøtte, hvor mye er den ene inntekten på? En inntekt hos oss er 20000 i måneden, og det rekker ikke til boliglån, studielån og mat/strøm/bensin etc etc. Så da er vel jenta vår fortapt da, som må i barnehagen fra hun er 1 år.... Ærlig talt, åpne øynene og innse at ikke alle har jobber med langt over 500000 året. Det finnes nok av lavtlønnede her, og man har da ikke den luksusen å kunne velge å gå hjemme. Vi har ikke høyt huslån, under 1,5, og forbruket vårt er lavt, bare så det er sagt. Den inntekten vi kommer til å ha mens jeg er i ulønnet perm er på ca 20 000. Evt blir jeg nødt til å jobbe noen kvelder/helger/netter om det må til, men det er i utgangspunktet ikke tenkt at jeg skal det da jeg skal skrive masteroppgave mens jeg er hjemme. Eldste min startet da han var 11 mnd pga økonomi, så jeg dømmer ingen som må det, men jeg tror (merk TROR) flere ville klart å være hjemme lenger om de hadde prioritert det. I mange tilfeller er det mye å hente på å starte noe sparing allerede mens man er gravid, fra jeg fant ut at jeg var gravid til jeg er ferdig i permisjon er det 16 mnd, om vi sparer 1000,- pr mnd i den tiden dekker det over tre mnd med boutgifter for oss. Og da når huset er betalt er det lettere å få resten til å gå opp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 22. mai 2014 #55 Del Skrevet 22. mai 2014 Mulig jeg er litt treg her, men har ikke helt forståt meg på dette.. Unngår man ikke problemet også ved å få barn mellom jan og august? Er det ikke bare de som er født mellom sept og desember som ikke får garantert plass? :-) Anonymous poster hash: 0286d...fb1 Yngste min er født i februar, han vil ikke ha rett på noen plass i august i år, og permisjonen er i utgangspunktet over i januar neste år. Han har først rett på plass fra august neste år når han er 1,5 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #56 Del Skrevet 22. mai 2014 Det er ikke til å komme unna at bare 1 opptak i året er et problem for de som får barn etter 31.august. Dere som klarer dere på 1 inntekt pluss kontantstøtte, hvor mye er den ene inntekten på? En inntekt hos oss er 20000 i måneden, og det rekker ikke til boliglån, studielån og mat/strøm/bensin etc etc. Så da er vel jenta vår fortapt da, som må i barnehagen fra hun er 1 år.... Ærlig talt, åpne øynene og innse at ikke alle har jobber med langt over 500000 året. Det finnes nok av lavtlønnede her, og man har da ikke den luksusen å kunne velge å gå hjemme. Vi har ikke høyt huslån, under 1,5, og forbruket vårt er lavt, bare så det er sagt. Ærlig talt. Åpne øynene dine. Tror du alle alenemødre sitter med lønninger over 500.000 kroner? Tror du ingen alenemødre er lavtlønnet? Anonymous poster hash: 8a34c...f5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique Skrevet 22. mai 2014 #57 Del Skrevet 22. mai 2014 Den inntekten vi kommer til å ha mens jeg er i ulønnet perm er på ca 20 000. Evt blir jeg nødt til å jobbe noen kvelder/helger/netter om det må til, men det er i utgangspunktet ikke tenkt at jeg skal det da jeg skal skrive masteroppgave mens jeg er hjemme. Eldste min startet da han var 11 mnd pga økonomi, så jeg dømmer ingen som må det, men jeg tror (merk TROR) flere ville klart å være hjemme lenger om de hadde prioritert det. I mange tilfeller er det mye å hente på å starte noe sparing allerede mens man er gravid, fra jeg fant ut at jeg var gravid til jeg er ferdig i permisjon er det 16 mnd, om vi sparer 1000,- pr mnd i den tiden dekker det over tre mnd med boutgifter for oss. Og da når huset er betalt er det lettere å få resten til å gå opp. Sparing er obligatorisk, men huset er ikke nedbetalt før om 20 år, så der kommer vi ikke unna. Det er enkelte i denne tråden som mener at om man ikke har råd til å gå hjemme med barnet til det er 2,helst 3 år, så burde man ikke få barn... Vi er bortskjemte i dette landet som kan ha barnet hjemme. Søsteren min jobber i barnehage i utlandet, og der har de spedbarn helt ned i 6 uker. Det er ikke fordi mødrene vil tilbake i jobb, men fordi de må. Jeg ønsker bare at folk her inne skal slutte å gi mødre dårlig samvittighet fordi barna begynner i barnehagen når de er ett år, og forstå at det er ikke alltid fordi man vil, men fordi vi ikke har et reelt valg slik dette rotteracet er lagt opp. Om du ikke eier, så må du leie, både usikkert og dyrt, og du er prisgitt byen du har jobb i. Det er ikke fordi vi skal ha det dyreste og det flotteste , men fordi man ikke kan velge jobb akkurat der man ønsker, eller flytte til en annen kant av landet, bort fra all familie, for å bo billig. Det vil jeg at alle bedreviterne her inne skal ta til seg. Så kanskje de selv ikke får så vondt når realiteten treffer dem i trynet, og de lander på bar bakke. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique Skrevet 22. mai 2014 #58 Del Skrevet 22. mai 2014 Ærlig talt. Åpne øynene dine. Tror du alle alenemødre sitter med lønninger over 500.000 kroner? Tror du ingen alenemødre er lavtlønnet? Anonymous poster hash: 8a34c...f5e Hva er poenget ditt? At alenemødre får det til å gå rundt som hjemmeværende , eller at de ikke gjør det? Hva er du egentlig uenig med i det jeg skriver? Jeg vet at mange er lavtlønte, det var det som var poenget mitt. Om du kan gå hjemme, og få det til å gå rundt med med alle regninger, huslån/leie, samt mat og lignende, da har du god inntekt. Evt mye i stønad.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 22. mai 2014 #59 Del Skrevet 22. mai 2014 Tråden er ryddet for krenkelser og hets, samt svar til dette. Yvonne (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #60 Del Skrevet 22. mai 2014 Sånn er det da for mange. Det er dyrt å bo, og å miste halve hustandens inntekt et helt år vil være tøft for de fleste. Det er vel ikke mange som har 5 millioner i huslån... Anonymous poster hash: 7495b...91c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå