Gå til innhold

Gigantisme - splittet fra Hvor høy er du?


Gjest Dude91

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Heftig

Selvsagt stemmer det. Lengdevekst har alltid med veksthormon å gjøre.

Det er forskjell på overproduksjon og høy produksjon.

Her er et utklipp fra terminologi-delen av Wiki-artikkelen:

The term is seldom applied to those who are simply "tall" or "above average" whose heights appear to be the healthy result of normal genetics and nutrition.

Og her er hele diagnostiseringsdelen:

Hypersecretion of growth hormone causes gigantism in children and acromegaly in adults. Evaluation of growth hormone hypersecretion cannot be excluded with a single normal GH level due to diurnal variation. However, a random blood sample showing markedly elevated GH is adequate for diagnosis of GH hypersecretion. Additionally, a high-normal GH level that fails to suppress with administration of glucose is also sufficient for a diagnosis of GH hypersecretion.[4]

Insulin-like Growth Factor-1 (IGF-1) is an excellent test for evaluation of GH hypersecretion. It does not undergo diurnal variation and will thus be consistently elevated in GH hypersecretion and therefore patients with gigantism. A single normal IGF-1 value will reliably exclude GH hypersecretion.[5]

Det er altså dette som avgjør hvorvidt man er en gigant, ikke høyden i seg selv.

Shaq er et godt eksempel på en som ikke er gigant. Faren hans er 208 cm, mens moren hans er 189 cm. Kroppen hans produserer ikke noe mer GH enn den burde gjøre.

Etter dette gir jeg meg enten jeg får svar eller ikke.

Beklager at jeg bidro til å avspore tråden forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dude91

Etter dette gir jeg meg enten jeg får svar eller ikke.

Beklager at jeg bidro til å avspore tråden forresten.

Den er grei, men på hvilken måte mener du at utdraget støtter det du sier? Poenget er at man ikke har eksempler på personer over 213 cm som ikke har gigantisme. Ikke alle som har overproduksjon av veksthormon blir over 213 cm høye, men alle over 213 cm har eller har hatt det.

Så jeg skjønner egentlig ikke hva du er uenig i. Du fremlegger premisser for én ting, men konkluderer med noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke annet enn påstand mot påstand og retorikk i innlegget ditt. Denne diskusjonen er dødfødt.

Eh, lol? I mangel på argumenter tyr du til en stråmann, og du har på ingen som helst måte motbevist at den seksuelle seleksjonen favoriserer blant annet meget høye menn. At du gir deg er greit, men det er ikke påstand mot påstand.

Anonymous poster hash: d3f83...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Eh, lol? I mangel på argumenter tyr du til en stråmann, og du har på ingen som helst måte motbevist at den seksuelle seleksjonen favoriserer blant annet meget høye menn. At du gir deg er greit, men det er ikke påstand mot påstand.

Anonymous poster hash: d3f83...631

Jeg har allerede linket til flere studier som bekrefter at kvinner prefererer gjennomsnittshøyde hos menn. Sjekk tråden som jeg startet på "Seksualitet" ("Kvinner prefererer gjennomsnittshøyde") samt de ytterligere evolusjonsbiologiske forklaringene som jeg ga i den tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normale nivåer av veksthormoner gir ikke høyder over 213. Så enkelt er det.

Det er en mengde tilstander som kan føre til hypersekresjon av GH. Gigantisme er slik sett bare en samlebetegnelse for effekten av denne overproduksjonen, og for at termen skal kunne komme til anvendelse, må dette skje før epifyseplatene lukkes. Overproduksjon av GH etter dette fører til akromegali, men kan ikke få knokler til å vokse i lengderetningen.

Anonymous poster hash: c6c2e...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Normale nivåer av veksthormoner gir ikke høyder over 213. Så enkelt er det.

Det er en mengde tilstander som kan føre til hypersekresjon av GH. Gigantisme er slik sett bare en samlebetegnelse for effekten av denne overproduksjonen

Anonymous poster hash: c6c2e...2b1

Som egentlig var hovedpoenget her. Det var ikke nødvendig at seleksjonsdiskusjonen vedr. høyde ble dratt inn i diskusjonen om gigantisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er grei, men på hvilken måte mener du at utdraget støtter det du sier? Poenget er at man ikke har eksempler på personer over 213 cm som ikke har gigantisme. Ikke alle som har overproduksjon av veksthormon blir over 213 cm høye, men alle over 213 cm har eller har hatt det.

Så jeg skjønner egentlig ikke hva du er uenig i. Du fremlegger premisser for én ting, men konkluderer med noe helt annet.

I NBA har du svært mange eksempler på mennesker som ikke har gigantisme over 213. Det står på norsk wikipedia (som ikke er en god kilde) at mennesker med gigantisme blir over 213 cm dersom de ikke dør før dette. Det står ingenting om dette på den engelske versjonen (som i alle tilfeller er en bedre kilde enn den norske). Her er diagnoseringen:

"Hypersecretion of growth hormone causes gigantism in children and acromegaly in adults. Evaluation of growth hormone hypersecretion cannot be excluded with a single normal GH level due to diurnal variation. However, a random blood sample showing markedly elevated GH is adequate for diagnosis of GH hypersecretion. Additionally, a high-normal GH level that fails to suppress with administration of glucose is also sufficient for a diagnosis of GH hypersecretion.[4]

Insulin-like Growth Factor-1 (IGF-1) is an excellent test for evaluation of GH hypersecretion. It does not undergo diurnal variation and will thus be consistently elevated in GH hypersecretion and therefore patients with gigantism. A single normal IGF-1 value will reliably exclude GH "

Finn en annen (offentlig) kilde som sier at gigantisme defineres av at en person er over 213 cm, så skal jeg tro på deg. Ellers anser jeg mitt, og Herr Heftigs svar her som vinnende argument i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gigantism is a nonspecific term that refers to any standing height more than 2 standard deviations above the mean for the person's sex, age, and Tanner stage (ie, height Z score >+2). These disorders are placed along a spectrum of IGF-I hypersecretion, wherein the developmental stage when such excess originates determines the principal manifestations. The onset of IGF-I hypersecretion in childhood or late adolescence results in tall stature (see the image below). (See Clinical Presentation and Workup.)

http://emedicine.medscape.com/article/925446-overview#a0101

Anonymous poster hash: c6c2e...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...