Gå til innhold

Frisør kontra sykepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville valgt sykepleier da det tross alt er en utdannelse over vgs nivå....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville valgt sykepleier da det tross alt er en utdannelse over vgs nivå....

Hvilken rolle spiller det?

Anonymous poster hash: b6c4d...a91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rolle spiller det?

Anonymous poster hash: b6c4d...a91

Da hadde jeg følt at jeg i hvert fall hadde en utdannelse, og det er viktig for meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt sykepleier da det tross alt er en utdannelse over vgs nivå....

Åja, så jeg burde velge alt over vgsnivå fremfor frisør. Da burde jeg bli kjemiker, selv om jeg verken har interesse, lidenskap eller er flink i kjemi. Advokat selv om jeg er verdens dårligste til å mekle og forhandle. Eller så kan jeg bli prest selv om jeg, aldri noensinne har befunnet meg i en kirke før og er alt annet en kristen, ja fordi det er jo tross alt utdannelser over vgsnivå. Takk for rådet :) :) :)

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, så jeg burde velge alt over vgsnivå fremfor frisør. Da burde jeg bli kjemiker, selv om jeg verken har interesse, lidenskap eller er flink i kjemi. Advokat selv om jeg er verdens dårligste til å mekle og forhandle. Eller så kan jeg bli prest selv om jeg, aldri noensinne har befunnet meg i en kirke før og er alt annet en kristen, ja fordi det er jo tross alt utdannelser over vgsnivå. Takk for rådet :) :) :)

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

Det ble spurt etter "Hvilken ville du valgt og hvorfor? " jeg svarer ut fra mine premisser og mine interesser, du gjør vel som du selv vil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg følt at jeg i hvert fall hadde en utdannelse, og det er viktig for meg....

Det viktigste er å finne et yrke man trives med, utdanningsnivå er av underordnet betydning :)

Fagbrev fra yrkesskole er i aller høyeste grad selvstendige utdannelser.

Anonymous poster hash: b6c4d...a91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er å finne et yrke man trives med, utdanningsnivå er av underordnet betydning :)

Fagbrev fra yrkesskole er i aller høyeste grad selvstendige utdannelser.

Anonymous poster hash: b6c4d...a91

Ja man HI, spurte "hva ville DU ha valgt" og da må jeg få lov til å mene det.... For meg hadde det vært viktig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble spurt etter "Hvilken ville du valgt og hvorfor? " jeg svarer ut fra mine premisser og mine interesser, du gjør vel som du selv vil....

Jeg spurte om en grunn for valget. "da det tross alt er en utdannelse over vgs nivå...." er jo ikke noe fullstendig grunn. Spiller ikke arbeidstider, fysiske belastninger, arbeidsoppgaver, studielån, lønn noe rolle for deg? Bare fordi den ene har lengre utdanning så velger du den? Hadde studiet for å bli dasstømmer vært 5årig, hadde du valgt det? :)

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikret jobb lettere som sykepleier, men som frisør kan du starte salonger.

Begge yrkene er noe utsatt for slitasje problemer i kroppen, og folk bytter gjerne yrke senere i livet som frisør.

Er lettere å videreutdanne seg som sykepleier, og som frisør vil du mest sannsynlig ta en ny utdannelse når ryggen streiker eller du blir allergisk mot produkter.

SYKEPLEIER vinner overlegent

Endret av Chevelle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om en grunn for valget. "da det tross alt er en utdannelse over vgs nivå...." er jo ikke noe fullstendig grunn. Spiller ikke arbeidstider, fysiske belastninger, arbeidsoppgaver, studielån, lønn noe rolle for deg? Bare fordi den ene har lengre utdanning så velger du den? Hadde studiet for å bli dasstømmer vært 5årig, hadde du valgt det? :)

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

Og dette ville vært min hovedgrunn. Du kan like det eller ikke men slik er det nå....For meg er det viktig med en utd. utover vgs ja, det har med forventninger fra familien, og fra meg selv... Ikke noe galt i det.

Du gjør jo selvsagt det som føles viktig for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette ville vært min hovedgrunn. Du kan like det eller ikke men slik er det nå....For meg er det viktig med en utd. utover vgs ja, det har med forventninger fra familien, og fra meg selv... Ikke noe galt i det.

Du gjør jo selvsagt det som føles viktig for deg...

Hmm, ja ja. Jeg har også forventninger fra familien om utdannelse etter vgs, men de kan ikke være hovedfaktoren som avgjør hva jeg velger å bli. Og forventninger fra meg selv, er å følge hjertet og gjøre det jeg vil uavhengig av hva andre tenker og vil at jeg skal gjøre.

Så da står det mellom frisør og sykepleier. Dersom jeg velger å bli sykepleier, er ikke det på grunn av lengden på utdannelsen :)

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja ja. Jeg har også forventninger fra familien om utdannelse etter vgs, men de kan ikke være hovedfaktoren som avgjør hva jeg velger å bli. Og forventninger fra meg selv, er å følge hjertet og gjøre det jeg vil uavhengig av hva andre tenker og vil at jeg skal gjøre.

Så da står det mellom frisør og sykepleier. Dersom jeg velger å bli sykepleier, er ikke det på grunn av lengden på utdannelsen :)

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

good for you! Det er log å ha forskjellige forventligner. Det var ikke meningen å være frekk (ser nå at det kunne fremstå litt sånn) eller å trokke på dine prioriteringer.... Man gjør jo det som føles ret for seg selv, og masse lykke til med valget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikret jobb lettere som sykepleier, men som frisør kan du starte salonger.

Begge yrkene er noe utsatt for slitasje problemer i kroppen, og folk bytter gjerne yrke senere i livet som frisør.

Er lettere å videreutdanne seg som sykepleier, og som frisør vil du mest sannsynlig ta en ny utdannelse når ryggen streiker eller du blir allergisk mot produkter.

SYKEPLEIER vinner overlegent

Det er få sykepleiere som får fast arbeid, mange må jobbe mye vikariat for å få normal inntekt. Den skolen jeg tenker på lover lærlingplass, og hvis man er lærling der i 4 år kan det vel ikke være så vanskelig å bli ansatt?

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

good for you! Det er log å ha forskjellige forventligner. Det var ikke meningen å være frekk (ser nå at det kunne fremstå litt sånn) eller å trokke på dine prioriteringer.... Man gjør jo det som føles ret for seg selv, og masse lykke til med valget ditt!

Takk :)

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg tannlege, men av de to yrkene ville jeg faktisk valgt frisør. Men kun om jeg hadde planer on å starte opp noe selv, eller hadde en "større" plan med det.

Sykepleier er nok noe av det siste jeg ville blitt.. Tror utdannelsen kan være interessant, men ville ikke jobbet som det.

Anonymous poster hash: 2d620...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nå er jeg tannlege, men av de to yrkene ville jeg faktisk valgt frisør. Men kun om jeg hadde planer on å starte opp noe selv, eller hadde en "større" plan med det.

Sykepleier er nok noe av det siste jeg ville blitt.. Tror utdannelsen kan være interessant, men ville ikke jobbet som det.

Anonymous poster hash: 2d620...58c

Og det kommer fra en som frivillig har valgt et yrke der du må grave inni kjeften på ekle munner

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og det kommer fra en som frivillig har valgt et yrke der du må grave inni kjeften på ekle munner

Ehh ok. Hvorfor er du så frekk? Jeg svarte bare på spørsmålet til TS. Jeg elsker yrket mitt, men kan skjønne at andre ikke har lyst til å bli det.

Men for å synke ned på ditt nivå: Jeg roter hvertfall i riktig ende...

Anonymous poster hash: 2d620...58c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor og min tante er frisører. Dette er veldig ugunstige yrker når du kommer litt opp i alder.

Sliter veldig på rygg og nakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke blitt noen av disse to, fordi jeg ikke er noen omsorgsperson og ikke interesserer meg for skjønnhet og velvære.

Jeg ville undersøkt flere yrkesveier enn bare disse to. Det finnes mange interessante yrker som man kanskje ikke visste at eksisterte engang, eller aldri har tenkt på, fordi man ikke hører snakk om dem særlig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh ok. Hvorfor er du så frekk? Jeg svarte bare på spørsmålet til TS. Jeg elsker yrket mitt, men kan skjønne at andre ikke har lyst til å bli det.

Men for å synke ned på ditt nivå: Jeg roter hvertfall i riktig ende...

Anonymous poster hash: 2d620...58c

Hehe! Som tannlege vet du da utmerket at en sykepleier også "roter" i "din ende"... Det er stadig økt fokus på viktigheten av godt munnstell, og at munnen er skilt fra resten av kroppen (offentlig / privat) blir bare mer og mer merkelig desto mer kunnskap vi får...

Det var en digresjon, over til TS sitt spm: Jeg har vært frisør, men slutta ganske kjapt. Er nå utdannet sykepleier. Det er et HAV av forskjell - både i forhold til muligheter videre, faglig fokus og utfordringer, samt kroppslig belastning. Ja, sykepleieyrket er til tider tungt, men vi bruker hele kroppen i arbeidet vårt. Frisøryrket er statisk, mye mer belastende.

Jeg må nok regne meg som noe inhabil i forhold til å gi råd, da jeg ble så møkk lei frisøryrket at jeg ikke har tatt i ei frisørsaks etter at jeg slutta. Alltid var det en eller annen som spurte om jeg kunne klippe litt på fritiden, og venner og familie tok det nesten for gitt at jeg stilte opp. Litt sykdomsprat er barnemat i forhold!;-)

Anonymous poster hash: bf5d2...813

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...