Gå til innhold

Frisør kontra sykepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Frisør:

- Kurs i 6 mnd, 4 år som lærling.

- Studieavgift på 75.000, godkjent av lånekassen.

- Årslønn 300.000 kr (men lavere som lærling)

Sykepleier:

- Bachelor

- Studieavgift på 7.000 totalt, godkjent av lånekassen.

- Årslønn 430.000 kr

Hvilken ville du valgt og hvorfor?



Anonymous poster hash: ab6d4...d60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Frisør:

- Kurs i 6 mnd, 4 år som lærling.

- Studieavgift på 75.000, godkjent av lånekassen.

- Årslønn 300.000 kr (men lavere som lærling)

Sykepleier:

- Bachelor

- Studieavgift på 7.000 totalt, godkjent av lånekassen.

- Årslønn 430.000 kr

Hvilken ville du valgt og hvorfor?

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

430000 kr??? må være i kommunen det isåfall. velger du sykepleier har du flere videreutdanningsmuligheter dermed flere yrkesvalg. og frisører varer ikke lenge før de finner seg nødt til å omskolere seg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

430000 kr??? må være i kommunen det isåfall. velger du sykepleier har du flere videreutdanningsmuligheter dermed flere yrkesvalg. og frisører varer ikke lenge før de finner seg nødt til å omskolere seg

Usikker. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sykepleier

TS

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLEER????? :biggrin:



Anonymous poster hash: ab6d4...d60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du liker å jobbe med mennesker, men ut over det kommer an på hva du har mest anlegg og interesse for å jobbe med.

Helsvesenet vs skjønnhetsbransjen?

Sykepleieryrket innebærer for de fleste skiftarbeid, og som frisør slipper du jo helt unna det, selv om enkelte salonger kan ha langåpent enkelte ukedager.

Sykepleieryrket innebærer mye drittarbeid (for å si det rett ut! ikke for å fornærme noen) i form av tiss og bæsj,rumpevask,oppsuging av slim og gørr, blod osv...Og dette forsvinner IKKE fordi om du tar videreutdanning, bare så det er sagt.

I frisøryrket er du i stor grad eksponert for kjemikalier som kan være helseskadelige.

Begge yrkene er fysisk krevende og har høy risiko for belastningsskader, og i begge yrkene er det mye bitching fordi mesteparten av de ansatte er damer.

Som frisør står du friere til å f.eks. skape din egen bedrift, om du tar mesterbrev og starter for deg selv. Da kan du tjene ganske bra. Du kan også tjene bra om du er medeier i en salong.Som sykepleier vil du alltid jobbe under noen. Som frisør kan du ta praktisk/pedagogisk utdanning og jobbe som lærer på frisørskole dersom du blir lei av yrket. Noen jobber også som selgere innen hår- og skjønnhetsbransjen.

Jeg har erfaring fra helsesektoren og hadde valgt frisør om jeg var deg. Basert på at det er knallhardt å jobbe i helsevesenet, skulle ta hensyn til og hjelpe syke folk hele tiden,høre på snakk om sykdommer og plager dag ut og dag inn. Det er mye klaging og lett å bli utbrent.



Anonymous poster hash: b6c4d...a91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig vanskelige yrker og sette mot hverandre? Sykepleier går på menneskets sykdom, mens frisør er noe heeeelt annet.

Jeg har valgt sykepleier og stortrives!! :-)



Anonymous poster hash: 84707...60a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Regner med du liker å jobbe med mennesker, men ut over det kommer an på hva du har mest anlegg og interesse for å jobbe med.

Helsvesenet vs skjønnhetsbransjen?

Sykepleieryrket innebærer for de fleste skiftarbeid, og som frisør slipper du jo helt unna det, selv om enkelte salonger kan ha langåpent enkelte ukedager.

Sykepleieryrket innebærer mye drittarbeid (for å si det rett ut! ikke for å fornærme noen) i form av tiss og bæsj,rumpevask,oppsuging av slim og gørr, blod osv...Og dette forsvinner IKKE fordi om du tar videreutdanning, bare så det er sagt.

I frisøryrket er du i stor grad eksponert for kjemikalier som kan være helseskadelige.

Begge yrkene er fysisk krevende og har høy risiko for belastningsskader, og i begge yrkene er det mye bitching fordi mesteparten av de ansatte er damer.

Som frisør står du friere til å f.eks. skape din egen bedrift, om du tar mesterbrev og starter for deg selv. Da kan du tjene ganske bra. Du kan også tjene bra om du er medeier i en salong.Som sykepleier vil du alltid jobbe under noen. Som frisør kan du ta praktisk/pedagogisk utdanning og jobbe som lærer på frisørskole dersom du blir lei av yrket. Noen jobber også som selgere innen hår- og skjønnhetsbransjen.

Jeg har erfaring fra helsesektoren og hadde valgt frisør om jeg var deg. Basert på at det er knallhardt å jobbe i helsevesenet, skulle ta hensyn til og hjelpe syke folk hele tiden,høre på snakk om sykdommer og plager dag ut og dag inn. Det er mye klaging og lett å bli utbrent.

Anonymous poster hash: b6c4d...a91

spørs hva du tar videreutdanning i. Man kan ta videreutdanning innen hudpleie/kosmetisk sykepleie. den retninga der

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valg sykepleier, fordi jeg kan videreutdanne meg. Samt høyere lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk hatt dette valget, og er nå igang med sykepleierutdanningen min. For det første vil jeg ha høyere utdanning og vet at jeg har karakterer til å klare det, og det er flere muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du liker å jobbe med mennesker, men ut over det kommer an på hva du har mest anlegg og interesse for å jobbe med.

Helsvesenet vs skjønnhetsbransjen?

Sykepleieryrket innebærer for de fleste skiftarbeid, og som frisør slipper du jo helt unna det, selv om enkelte salonger kan ha langåpent enkelte ukedager.

Sykepleieryrket innebærer mye drittarbeid (for å si det rett ut! ikke for å fornærme noen) i form av tiss og bæsj,rumpevask,oppsuging av slim og gørr, blod osv...Og dette forsvinner IKKE fordi om du tar videreutdanning, bare så det er sagt.

I frisøryrket er du i stor grad eksponert for kjemikalier som kan være helseskadelige.

Begge yrkene er fysisk krevende og har høy risiko for belastningsskader, og i begge yrkene er det mye bitching fordi mesteparten av de ansatte er damer.

Som frisør står du friere til å f.eks. skape din egen bedrift, om du tar mesterbrev og starter for deg selv. Da kan du tjene ganske bra. Du kan også tjene bra om du er medeier i en salong.Som sykepleier vil du alltid jobbe under noen. Som frisør kan du ta praktisk/pedagogisk utdanning og jobbe som lærer på frisørskole dersom du blir lei av yrket. Noen jobber også som selgere innen hår- og skjønnhetsbransjen.

Jeg har erfaring fra helsesektoren og hadde valgt frisør om jeg var deg. Basert på at det er knallhardt å jobbe i helsevesenet, skulle ta hensyn til og hjelpe syke folk hele tiden,høre på snakk om sykdommer og plager dag ut og dag inn. Det er mye klaging og lett å bli utbrent.

Anonymous poster hash: b6c4d...a91

Hjertelig takk for utfyllende svar!!! Jeg har interesse for å jobbe både som sykepleier og frisør, men tanken på yrkesskadene man kan utsette seg for i frisøryrket skremmer meg mer enn blod og gørr.

TS <3

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier har du flere muligheter; du kan ta kurs og velge ny vei innen helsefaget. Frisører bytter ofte jobb etter noen år. Ikke alle så klart. Jeg kjenner ei som har vært frisør fra hun var 18-19 og til nå (hun er i 50-årene).

Jeg personlig ville valgt frisør fordi jeg ikke tåler å se sår, blod og gørr. I tillegg er jeg ikke så flink med mennesker; er veldig "klein" og klossete og sånt, hehe. Men hadde jeg ikke synes sånt er ubehagelig, hadde jeg nok valgt sykepleieryrket pga. disse mulighetene.

Endret av misstealover
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt sykepleier. Alle frisører jeg kjenner har gitt seg etter få år pga rygg-/skulderproblemer. Sykepleieryrket er også fysisk tungt, men med langt flere muligheter for spesialisering, videreutdanning og valg av arbeidssted, -oppgaver og -tid.

Anonymous poster hash: b1798...c9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig vanskelige yrker og sette mot hverandre? Sykepleier går på menneskets sykdom, mens frisør er noe heeeelt annet.

Jeg har valgt sykepleier og stortrives!! :-)

Anonymous poster hash: 84707...60a

Er du ferdig utdannet eller driver du på? Vil du si jobben som sykepleier fysisk krevende på lik linje som frisør?

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette er et reelt valg,så både jeg valgt sykepleier. Begge yrkene kan være forholdsvis tunge, men som sykepleier har man større valgmuligheter. Går man turnus får man også turnustillegg, som øker inntekten betraktelig. Man har også gode etterutdanningsmuligheter.

De færreste frisører står i yrket fryktelig mange år. Dårlige og statiske arbeidsstillinger og mye arbeid med kjemikalier uten skikkelig avtrekksmuligheter gjør at veldig mange må omskoleres for ikke å ende opp arbeidsuføre. I tillegg vil de fleste slite med å få en inntekt til å leve av.

Anonymous poster hash: 4fff8...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier har du flere muligheter; du kan ta kurs og velge ny vei innen helsefaget. Frisører bytter ofte jobb etter noen år. Ikke alle så klart. Jeg kjenner ei som har vært frisør fra hun var 18-19 og til nå (hun er i 50-årene).

Jeg personlig ville valgt frisør fordi jeg ikke tåler å se sår, blod og gørr. I tillegg er jeg ikke så flink med mennesker; er veldig "klein" og klossete og sånt, hehe. Men hadde jeg ikke synes sånt er ubehagelig, hadde jeg nok valgt sykepleieryrket pga. disse mulighetene.

Kjenner også ei som er i 50-årene og fortsatt jobber som frisør, hvis man er nøye med arbeidsteknikkene og med litt "flaks". :)

TS

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det gjelder arbeid med kjemikalier, så er det nå påbudt med punktavsug i salonger såvidt jeg vet.

Det kommer dessuten flere og flere "grønne" og økologiske salonger der man ikke bruker helseskadelige kjemikalier i det hele tatt.

Hvis du er en kreativ type ville jeg valgt frisør. Turnusjobbing er hardt, selv om det lønner seg økonomisk. Det er bevist at natt- og skiftjobbing har negativ effekt på helsen. Dessuten kan det være vanskelig å kombinere med familieliv, særlig om du en gang skulle bli aleneforsørger.



Anonymous poster hash: b6c4d...a91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs hva du tar videreutdanning i. Man kan ta videreutdanning innen hudpleie/kosmetisk sykepleie. den retninga der

Det er sant :)

Anonymous poster hash: b6c4d...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner også ei som er i 50-årene og fortsatt jobber som frisør, hvis man er nøye med arbeidsteknikkene og med litt "flaks". :)

TS

Anonymous poster hash: ab6d4...d60

Ja arbeidsteknikker er viktig å tenke på! Og så har de nok lidenskap for det de holder på med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venninner som har jobbet i frisøryrket i 15-20 år og fortsatt stortrives. De brenner for yrket og elsker jobbene sine.

Dette med belastningsskader trenger ikke bli et problem dersom du forebygger ved å trene jevnlig,

passer på å bruke gode arbeidssko og har riktige arbeidsteknikker, som nevnt over her.

Det samme gjelder også for spl-yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...