Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2004 #1 Skrevet 13. juni 2004 Sønnen vår hadde overnattingsbesøk av en venn i helgen. De er begge 8,5 år, og har nattet over hos hverandre flere ganger før. Denne gangen ble det imidlertid full krise, da guttens mor hadde glemt å pakke ned "kosekluten" :o Gutten gråt og var på nippet til å bli hysterisk. Han gjentok gang på gang at han umulig kunne sove en natt uten kosekluten, mens han hikstet og bar seg. Vi oppdaget det så sent at vi ikke ville ringe og få moren til å komme med kluten, og egentlig vet jeg ikke om jeg ville gjort det uansett. Jeg må bare si at jeg ble helt sjokkert, og ville syntes det var pinlig på både guttens og morens vegne om vi måtte ringe og "avsløre" for en "pyse" gutten hennes er. Dette kan da ikke være normalt!? Tanken som slår meg, er at det umulig kan være bra for gutten. Til sommeren skal de på fotballcup med overnatting. Skal han ha med kluten der og?? Hva tenker denne (alene-)moren på??
Musemor Skrevet 13. juni 2004 #2 Skrevet 13. juni 2004 Stakkars gutt! Der burde definitivt moren ha vært strengere med ham. Unger er jo fæle til å plage hverande og en åtteåring med koseklut innbyr jo nesten til mobbing... dessverre!
Rapitap Skrevet 13. juni 2004 #3 Skrevet 13. juni 2004 Ikke vær så rask til å dømme da! Det kan være mange grunner til en koseklut - tror jeg. 1
Gjest Trådstarter Skrevet 13. juni 2004 #4 Skrevet 13. juni 2004 Hvilke grunner da? En stor gutt som ikke får sove uten å ligge og stryke én bestemt klut oppunder nesen?? Vi prøvde å komme med allskens erstatninger - men fikk bare enda høyere snufs og hikst tilbake. Jeg reagerer både på kosekluten i seg selv, og guttens reaksjon. Store gutten helt i oppløsning pga noe sånt?!? Når det gjelder sistnevnte, skal jeg kanskje ikke være så streng, for jeg skjønner at noen barn er mer følsomme enn andre, og gråtere lettere. Men det første synes jeg unormalt. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å få noen barn til å slutte med smokk, bleier, komme i sengen ++, men her må man jo bare ta et oppgjør.. Heldigvis tok gutten vår det mye bedre enn jeg gjorde... Han trøstet og sa at han godt kunne forstå at det var vanskelig, og at han lurte på hvordan en sånn klut så ut - for kanskje hadde han noe kameraten kunne bruke Nei, jeg skal ikke dømme gutten - for våre barn er langt på vei et produkt av oss selv - men jeg klarer ikke la være å riste på hodet av at ikke moren har tatt affære. Samtidig la jeg vel ikke helt skjul på i første innlegget at jeg tenker at dette vitner om en lite tilstedeværende far... En far ville vel neppe godtatt noe slikt? Mannen min ble så flau på guttens vegne at han satt og rødmet i sofaen... Uff..
Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2004 #5 Skrevet 13. juni 2004 Synes det er moren til gutten og ikke dere som må ta tak i dette problemet. Vi vet ikke hvorfor han "trenger" denne kluten, men uansett så burde han jo snart slutte med det. Men så lenge han fortsatt er avhengig av kluten synes jeg moren burde sørge for å pakke den med når han skal sove borte. Husker forresten fra min egen barndom. Jeg tror jeg var 9 år og på besøk hos en veninne. Da vi lekte gjemsel oppdaget jeg at det lå en bamse i foreldrene hennes sin seng. På spørsmål hvorfor den lå der svarte hun som den naturligste sak av verden at det var jo hennes bamse som hun hadde hatt med når hun gikk inn til foreldrene om natten. Jeg tenkte at det var rart å sove med bamse og til og med innrømme at hun måtte gå inn til foreldrene om natten når vi var blitt "så store". Men det falt meg aldri inn å erte for det eller fortelle det til andre barn.
Gjest Trådstarter Skrevet 13. juni 2004 #6 Skrevet 13. juni 2004 Helt enig med deg i at det er mor til gutten som må ta tak i dette, og vi har ikke tenkt å blande oss. Jeg tror ikke gutten vår kommer til å si noe heller, for de er veldig gode venner. Jeg var egentlig mer ute etter å høre om det var "normalt". Er det meg som er fordomsfull når jeg antyder at dette henger sammen med at gutten vokser opp hos mor, uten mye samvær med far?
Gjest Tex Skrevet 13. juni 2004 #7 Skrevet 13. juni 2004 Vi oppdaget det så sent at vi ikke ville ringe og få moren til å komme med kluten, og egentlig vet jeg ikke om jeg ville gjort det uansett. Jeg må bare si at jeg ble helt sjokkert, og ville syntes det var pinlig på både guttens og morens vegne om vi måtte ringe og "avsløre" for en "pyse" gutten hennes er. Jeg ville ikke latt barnet mitt være hos en dame som deg. Heller koseklut og kjempepyse i dine øyne enn den Oberstmammaen du er.....
Gjest agurk Skrevet 13. juni 2004 #8 Skrevet 13. juni 2004 Vet du, jeg klarer ikke tenke annet en for ei megge om deg jeg! En åtteåring er ikke så stor at jeg ville reagert i det hele tatt. Noen barn er utryggere en andre ogtrenger kanskje noe som er fast og gått og trygt. At du ikke ville ha ringt moren synes jeg dårlig om når det står en liten fortvila gutt og ønsker seg kosekluten sin. Kanskje han trengte den for å føle seg trygg? Og når du har andre barn hos deg er det dit ansvar at de er trygge! Enda bra sønnen din tok det bedre enn deg!
Isiselin Skrevet 13. juni 2004 #9 Skrevet 13. juni 2004 Er helt enig med de to siste her. En 8-åring er ikke store karen og det å overnatte borte er kanskje ikke så lett for en liten mann. Jeg sugde på totten selv til jeg var 9 år. Ingen presset meg til å slutte, men jeg følte selv at det var på tide og slutte da det begynte å bli flaut å overnatte eller ha overnattingsbesøk. Dette finner unger ut av selv... Glad sønnen din tok det hele på en ordentlig måte. Og mannen din som satt og var flau på den lille fortvilte guttens vegne... Nei, jeg har ikke ord! Skam dere! 1
Ylajali Skrevet 13. juni 2004 #10 Skrevet 13. juni 2004 Jeg sugde og på totten, helt til jeg gikk i 3 klasse og jeg hadde og har BÅDE mamma og pappa. Det har da blitt folk av meg og! Synes du overreagerer. 1
Gjest gjest 7 Skrevet 13. juni 2004 #11 Skrevet 13. juni 2004 Synes også du overreagerte her. Dette er ikke unormalt i det hele tatt synes jeg. Om gutten må ha med seg kluten på fotballtur og blir terget pga av det slutter han kanskje av seg selv. Jeg kunne ikke dra noe sted i hele verden uten Bonzo (hjemmesydd kosehund) til jeg var 10 år gammel og jeg var på mange turer med korps som barn og ingen ertet meg.
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2004 #12 Skrevet 13. juni 2004 Jeg synes dette hørtes rart ut.... Tror nok ikke den guttungen skal se vekk ifra å bli mobbeoffer..Barn kan være onde... Kjenner en jente som hadde "koseteppe" til hun var 7år, og alle barna i nabolaget synes dette var rart...Hun ble bare kalt babyen av de andre (som forresten ikke gadd å leke med henne pga dette...) Clea
jordbær Skrevet 14. juni 2004 #13 Skrevet 14. juni 2004 Jeg har fortsatt "koseputa" mi Fikk ikke sove uten den tidligere. Hadde den iallefall til jeg ble 8-9år hver natt.
Gjest Trådstarter Skrevet 14. juni 2004 #14 Skrevet 14. juni 2004 Hehe... tror verken jeg er oberstmamma eller ei megge, men jeg skjønner at dere kan reagere på at vi ikke ringte moren. Vel, klokken var over midnatt, og vi visste at moren hadde herrebesøk. Verken vi eller henne hadde hatt mulighet til å kjøre denne kluten til oss, så da forsøkte vi å ordne opp i det selv. Noe vi også klarte, ved å sitte på sengekanten hans og få ham til å tenke på noe annet. Pratet rolig og søvndyssende, strøk ham på kinnet og fikk ham til slutt til å sovne. En ting er hva man sier til gutten, og viser til gutten – en annen ting er hva man tenker inni seg. Som jeg sa i et tidligere innlegg: Jeg reagerte egentlig på både kosekluten og guttens reaksjon, men aksepterer at guttens reaksjon er normal. Er bare ikke vant til sånne reaksjoner fra så store barn, og ble derfor overrasket. Men som sagt, jeg skjønner at noen 8-åringer gråter og er mer ”pysete” enn andre. Jeg gir meg likevel ikke på at det er feil av mor å ikke ta affære med kluten. Som flere har sagt her er en koseklut noe som absolutt legger opp til mobbing. Jeg synes også det er stor forskjell på jenter med kosedyr og gutter med koseklut. Jenter aksepterer vanligvis slike ting langt mer enn jevnaldrende gutter.
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #15 Skrevet 14. juni 2004 Er bare ikke vant til sånne reaksjoner fra så store barn, og ble derfor overrasket. Men som sagt, jeg skjønner at noen 8-åringer gråter og er mer ”pysete” enn andre. Jeg gir meg likevel ikke på at det er feil av mor å ikke ta affære med kluten. Som flere har sagt her er en koseklut noe som absolutt legger opp til mobbing. Jeg synes også det er stor forskjell på jenter med kosedyr og gutter med koseklut. Jenter aksepterer vanligvis slike ting langt mer enn jevnaldrende gutter. Hvem er det som oppdrar de ungene som mobber- jo det er oss. og hvis du kaller KUN GUTTER på 8 år pysete og pinglete så er det jo bare å gjette hvor barna får slike holdinger
la Flaca Skrevet 14. juni 2004 #16 Skrevet 14. juni 2004 Jeg ville ikke latt barnet mitt være hos en dame som deg. Heller koseklut og kjempepyse i dine øyne enn den Oberstmammaen du er..... Og denne kommentaren startet en bølge av protester mot trådstarter ser jeg... Vet du, dersom denne guttungen er så dønn avhengig av kosekluten sin for å få sove bør du heller angripe moren hans, som ikke tok ansvar og sendte den med! Og jeg syns det må være tillatt å stusse når en unge på 8-9 år fortsatt er såpass usikker i sovesituasjonen at h*n trenger en spesiell koseting for å få ro... Eller er det forskjell på smokk og koseklut? Hadde du reagert dersom han fortsatt brukte smokk i en alder av 81/2, eller er det helt greit?
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #17 Skrevet 14. juni 2004 og hvis du kaller KUN GUTTER på 8 år pysete og pinglete så er det jo bare å gjette hvor barna får slike holdinger Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Hvor har jeg kalt kun gutter pysete og pinglete? Det jeg skrev, var at det er forskjell på gutter som bruker koseklut og jenter som bruker kosedyr. Jeg begrunnet det med at jenter gjerne aksepterer slikt mer enn gutter (mener altså at venninner ikke reagerer på kosedyr - men jeg tror mange kompiser vil reagere på en gutt med koseklut). Dette handler ikke om hvilke holdninger jeg har gitt til mine barn, men hvilke holdninger som gjelder generelt.
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #18 Skrevet 14. juni 2004 Vet du, dersom denne guttungen er så dønn avhengig av kosekluten sin for å få sove bør du heller angripe moren hans, som ikke tok ansvar og sendte den med! Og jeg syns det må være tillatt å stusse når en unge på 8-9 år fortsatt er såpass usikker i sovesituasjonen at h*n trenger en spesiell koseting for å få ro... Eller er det forskjell på smokk og koseklut? Hadde du reagert dersom han fortsatt brukte smokk i en alder av 81/2, eller er det helt greit? Forstår jeg deg rett med at disse spørsmålene er rettet til Tex? Syns forresten det er et morsomt spørsmål du stiller... Smokk ville vært enda verre i mine øyne, men det handler egentlig om samme sak. Likevel merker jeg at jeg tenker at smokk ville vært uholdbart - koseklut er merkelig - men kosedyr hadde jeg forstått... hmmm.. er kanskje ikke helt konsekvent her... Men det samme gjelder for alle tre: Jeg ville nok syntes det var rart med den voldsomme reaksjonen vi fikk - uavhengig av hvlken ting det var han savnet.
Gjest Trådstarter Skrevet 14. juni 2004 #19 Skrevet 14. juni 2004 ..og det siste innlegget var det meg som skrev..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå