Gå til innhold

Er ditt utdanningsvalg et resultat av din sosiale bakgrunn?


cattleya

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vil vel heller kalle utdanningsvalget mitt et valg basert på erfaringer fra mitt liv og mine interesser.

Anonymous poster hash: 52e98...42e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei absolutt ikke! Ikke mange i familien med akademisk bakgrunn som meg, men tror valget har sammenheng med en felles familiær interessere for naturvitenskap og realfag.



Anonymous poster hash: 8ee86...ff0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel heller kalle utdanningsvalget mitt et valg basert på erfaringer fra mitt liv og mine interesser.

Anonymous poster hash: 52e98...42e

og du tror ikke din familiebakgrunn har påvirket dine interesser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har flere utdannelser fra universitetet, og jeg tror nok det har vært årsaken til at jeg alltid har vært så klar på at jeg skulle studere når jeg ble stor. Er nå student, men studerer noe helt annet enn det de har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er businesstudent i utlandet og ja, det er påvirket av mine foreldre. De har begge mastergrad og begge har erfaring fra utlandet. Vi har alltid snakket mye om karriere i oppveksten - enhver familiemiddag vi har hatt var aldri under 3 timer lang. Det var alltid mye diskusjoner - om politikk, arbeidslivet, karriere osv.

Jeg var ikke presset til noe som helst men vi diskuterte mye hvordan jeg skulle finne en grad som passet mine evner men også var fleksibel. Faren min var inne i et kreativt yrke men det er langt vanskeligere idag å komme seg innenfor, så han anbefalte at jeg kombinerte business med noe annet. Og han hadde rett.

Så ja, jeg passer stereotypen på mange måter. Oppvokst på Ullern, og de fleste av mine venner går enten business, medisin eller jus. Noen går odontologi og psykologi, og kjenner et par på nanoteknologi på NTNU.

Mange med foreldre som advokater har begynt på jus.



Anonymous poster hash: 4d3e0...482
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^Kan legge til, jeg har alltid hatt gode karakterer. Eksen min (fra Norge) er fra en ekstremt rik familie (topp 5 i Norge) og han er veldig arbeidsom, men gode karakterer hele veien.

Slik det står i artikkelen - klasseposisjon er en indikator på karakteren, men innenfor hver klasse gir ikke penger bedre karakterer. Så velstående foreldre i viktige posisjoner gir gode karakterer, men de utmerker seg ikke innen sin gruppe, heller motsatt.

Kjenner mange fra rike familier som fikk dårlige karakterer men klarer seg bra, enten ved å jobbe i familiens firma eller ved å ha startet noe eget, da med startkapital. Det skal sies at de er flinke, de var bare ikke flinke til å lese.



Anonymous poster hash: 4d3e0...482
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen i dette.



Anonymous poster hash: 8e16b...560
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa er ingeniør :-p gjett hva jeg utdanner meg som...

Anonymous poster hash: 3a512...740

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Både ja og nei. Mine foreldre har begge utdannelse, mor som er sykepleier og far med master innen økonomi. Det var alltid diskusjoner rundt hva jeg skulle bli og det var aldri tvil om at jeg skulle begynne på universitetet. Men jeg valgte en helt annen utdanning enn mine foreldre og hørte ikke på deres råd når det gjelder utdanningsvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er den eneste i familien som har tatt et litt mer smart valg når det kommer til jobb.
Har hatt stabil jobb fra jeg var lærling til nå, egen leilighet osv. Bil tilogmed.
Jeg tjener mer enn mora mi noensinne har gjort, og om to år vil jeg ha mer lønn enn min far :) Ganske morsomt igrunn.

Tror det kommer av miljø og interesse, jeg valgte noe jeg var flink på og som ville gi meg bra karrieremuligheter. Og jeg trives godt med det faktisk :)



Anonymous poster hash: 24bc3...68e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fra arbeiderklassefamilie og har alltid fått gode karakterer. Valgte å gå yrkesfag, droppe ut og ta en jobb i butikk i stedet.

Nå fullfører jeg vgs denne mnd, og skal begynne på høyere utdannelse til høsten.

Altså har valgene fram til nå vært i tråd med min bakgrunn, men når jeg har fullført utdanningen min vil jeg ikke lenger passe i statistikken.

Men valget mitt er samfunnsvitenskapelig da, det er vel ikke utypisk når jeg nå velger annet enn helsefag eller pedagogiske fag. Ikke mange fra mitt samfunnslag som velger medisin og jus.

Anonymous poster hash: af38d...2b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror mye av det stemmer, men selvfølgelig med unntak. Jeg er et delvis unntak, jeg og søsteren min er de eneste i familien med høyere utdanning - begge innenfor et kreativt felt - mens resten av familien er håndverkere og lignende hvor man ikke trenger høyere utdannelse. Vi er de to eneste kreative, men vi har arvet holdninger og arbeidsmoral fra foreldrene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet ingeniør, min mor jobber som vaskedame og min far som snekker. Ingen av dem har gått mer enn ungdomsskolen.



Anonymous poster hash: 3cd0d...c2f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja. Jeg er fra en familie med kulturell kapital først og fremst. Og har alltid hatt gode karakterer. Samtidig har det vært en del sene fester i familien min og litt rustrøbbel, så jeg synes det har vært tøft opp gjennom. Jeg er snart ferdig med en tverrfaglig mastergrad (naturvitenskapelig/samfunnsvitenskapelig og noe teknologi).



Anonymous poster hash: d0b73...35b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt, jeg er hittil den i familien med høyest utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bakgrunn har vel så absolutt påvirket utdannelsen min. Jeg er oppvokst på gård og ble tidlig bevisst på at jeg skulle ha utdannelse sånn at jeg ikke ble stuck på bygda. Jeg skulle vekk! Jeg skulle ikke slite meg ut på en gård og være bundet til å ta fjøsen to ganger om dagen til faste tider. Det er ytterst få akademikere i den nærmeste familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...