Gå til innhold

Hvor mye fortere kan man kjøre før det blir ulovlig fort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det noen hovedregel?

La oss si man ligger en 10 % over fartsgrensen. typ 88 i 80 sone, 77 i 70 sone. Er det "ok"? Bilen har vel en viss sikkerhetsmargin?Hvor mye er denne normalt sett på?

Videre hvis man blir mål til feks 62 i en 60sone, får man bot da hvis politiet har kontroll, eller må det være over en viss fart før de gidder å bry seg?

Anonymous poster hash: 3aec5...655

Hvorfor skal du absolutt kjøre fortere enn fartsgrensen. Denne grensen er jo der av en grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lærte av kjørelæreren min å ALLTID ligge litt over fartsgrensa, mellom 5-10 km/t for å ikke hindre flyt i trafikken/gjøre folk irriterte. Og det at det alltid er noe feilmargin på speedometeret. Kjenner jeg blir irritert selv når folk ligger 68 i 70 sone. Men det aller værste er egentlig de som kjører ujevnt. Veksler mellom 50-80 i 70 sone. De som ligger i 50 i 70 sonen og gasser opp til 80 når du prøver å kjøre forbi fordi de liksom skal være først. Sykt irriterende, og ikke minst veldig farlig.



Anonymous poster hash: c0b5b...45f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personlig HATER å ligge først. selv om det bare er en bil bak meg. eller 10. så hater jeg det. og finner første mulighet for å svinge av. og slippe de forbi meg. rett og slett for min egen del, samt andre. fordi jeg blir stresset av å ha biler bak meg. og da slipper jeg å eventuelt irritere den som ligger bak meg og kanskje vil forann meg. uten å gi store tegn til det.



Anonymous poster hash: 8ba88...0a2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

jeg personlig HATER å ligge først. selv om det bare er en bil bak meg. eller 10. så hater jeg det. og finner første mulighet for å svinge av. og slippe de forbi meg. rett og slett for min egen del, samt andre. fordi jeg blir stresset av å ha biler bak meg. og da slipper jeg å eventuelt irritere den som ligger bak meg og kanskje vil forann meg. uten å gi store tegn til det.

Jeg har hatt biler bak meg, og som jeg har tenkt har villet kjøre forbi meg, så jeg har lagt meg ut og blinket med lyset- og så kjører de ikke forbi likevel. De har da bare ligget bak meg likevel. Så jeg har lagt meg inn igjen og fortsatt å kjøre. Synes sånt er litt rart... p070.gif

Samme her. Er fartsgrensen over 70 km/t så kjører jeg alltid 10 over (på speedometeret), og har inntrykk av at det sjelden blir noe kø eller irriterte medbilister da.

Ser jeg noen som ligger akkurat på speedometergrensen, så blir det fort lange køer og irriterte bilister. Og så har du disse som uansett vil kjøre forbi deg, enten du er 10 eller 20 over. De klarer ikke ligge bak andre biler. Disse irriterer meg veldig.

Jeg ligger i ca. 10-15 km over fartsgrensen hvis det er 80 eller mer. Kommer an på været og annet da. Blir ofte forbikjørt selv da. <_< Blir og kleint når man "må" ligge 20 km over for at det skal være bra flyt på motorveien og fartsgrensen er 80, fordi ellers så lager man den køen bak seg. >_< (Har jo vært motorveier der de stenger av den ene filen og man må ligge i den andre, og så er det 80 km der. Ingen som omtrent ligger i 80... <_< )

Ligger i fartssonen i 70 og nedover, og kan av og til få en rekke bak meg, men når det er bebyggelse og folk går langs veien så synes jeg at jeg ikke kan strekke meg til 5 over en gang heller. Da får bilistene bak meg heller ta igjen ved en senere anledning. :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Hvordan blinker du med lysene da? Når man skal slippe forbi biler så skal man aldri bruke blinklysene.

Noen ganger så er det nemlig ikke meningen at bilen skal slippe forbi andre, men svinge av. Da er det veldig dumt om du raser forbi og bilen svinger til venstre. F.eks.

Eller bilen bak kjører ikke forbi fordi han ikke har god nok oversikt

Skal du slippe forbi så skal du kjøre inn på en busslomme eller lignende, ikke avkjøringer, i nærheten av av/påkjøringer, svinger, bakketopper etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt speedometer viser ganske nøyaktig, i hvert fall ut i fra de fartsmålingene man av og til kjører forbi. Bare 2 km/t over, så jeg tar ikke noe særlig med sjanser, i hvert fall ikke i lave fartsgrenser. Men i 70-80 og opp ligger jeg ofte med nåla 5-10 over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg liker ikke de bilene som legger seg helt ut til siden og blinker for at en skal kjøre forbi. for da er jeg sjelden klar for å kjøre forbi. og er ikke forberedt, og da blir det så jeg oftest blir liggende bak.



Anonymous poster hash: 8ba88...0a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensa gjelder under forbikjøringer også

Om man kjører forbi noen, og holder fartsgrensen, og den man kjører forbi plutselig setter opp farten i det man nesten er helt forbi, og det kommer en bil i mot, kan det mest forsvarlige, om man feks har sterk motor, være å gi full gass for å komme forbi og inn i sikkerhet. Dette vil være like lite straffbart som at en 16-åring ligger med en 15-åring. Ulovlig etter loven, men greit i henhold til rettspraksis.

Anonymous poster hash: c2e76...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en uinteressant kommentar. Og dessuten ikke nødvendigvis riktig, feks i forbindelse med forbikjøringer.

Anonymous poster hash: c2e76...479

Håper ikke du har sertifikat.

Anonymous poster hash: 0d34a...709

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du har sertifikat.

Anonymous poster hash: 0d34a...709

Les innlegget over ditt, hvor jeg går i detalj.

Og ellers, har du aldri havnet over fartsgrensen når dagar foretatt en forbikjøring? Eller har du kanskje aldri kjørt forbi noen i det hele tatt?

Det er for øvrig mye tryggere å komme raskest mulig forbi når man først skal kjøre forbi, så det kan være direkte uforsvarlig å kjøre forbi samtidig som man fokuserer på å samtidig ha lavest mulig fart.

Anonymous poster hash: c2e76...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Om man kjører forbi noen, og holder fartsgrensen, og den man kjører forbi plutselig setter opp farten i det man nesten er helt forbi, og det kommer en bil i mot, kan det mest forsvarlige, om man feks har sterk motor, være å gi full gass for å komme forbi og inn i sikkerhet. Dette vil være like lite straffbart som at en 16-åring ligger med en 15-åring. Ulovlig etter loven, men greit i henhold til rettspraksis.Anonymous poster hash: c2e76...479

Dersom bilen du kjører forbi setter opp farten, så skal du slippe gassen litt og legge deg bak.

Du har ikke lov til å kjøre fortere for å komme deg forbi

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilen du kjører forbi setter opp farten, så skal du slippe gassen litt og legge deg bak.

Du har ikke lov til å kjøre fortere for å komme deg forbi

Det er faktisk en vurderingssak. Problemet er at han du kjører forbi gjør noe strengt ulovlig, og det er din plikt å gjøre avveiningen om hva som best tilfredstiller §3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lavere farten er, jo strengere er de! kjører du 4+ i 30 sona er de ikke veldige blide..

Jeg kjører sjelden fortere enn 10 km over i 50 og 60 sona, da får du nemlig 2-3 prikker på kortet..

Prøver selvfølgelig å holde meg til fartsgrensa da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg liker ikke de bilene som legger seg helt ut til siden og blinker for at en skal kjøre forbi. for da er jeg sjelden klar for å kjøre forbi. og er ikke forberedt, og da blir det så jeg oftest blir liggende bak. Anonymous poster hash: 8ba88...0a2

Jeg kjører tømmerbil med totalvekt på ca 60 tonn og klarer derfor ikke å holde farten opp i f.eks bratte eller svært lange motbakker og for ikke å danne kø så kan jeg blinke inn til høyre for å vise at det er forsvarlig for den som ligger bak meg å kjøre forbi hvis vedkommende ønsker det. Men vi ser jo av erfaring om den som ligger bak vil forbi og er forberedt på å tråkke til eller ikke. Ligger vedkommende godt oppi rumpa på oss og legger seg litt ut for å se om det er klart, opptil flere ganger, så gir vi tegn og slipper forbi når det er forsvarlig. Men ligger bilen bak et par hundre meter bak oss og soser jo gir vi jo ingen tegn. Da vet vi jo at vedkommende ikke er så hissig på å komme seg forbi.

Anonymous poster hash: 502d0...7d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjører forbi noen, og holder fartsgrensen, og den man kjører forbi plutselig setter opp farten i det man nesten er helt forbi, og det kommer en bil i mot, kan det mest forsvarlige, om man feks har sterk motor, være å gi full gass for å komme forbi og inn i sikkerhet. Dette vil være like lite straffbart som at en 16-åring ligger med en 15-åring. Ulovlig etter loven, men greit i henhold til rettspraksis.

Anonymous poster hash: c2e76...479

Selvsagt har du lov å bruke gasspedalen for å unngå fronten på motgående bil. Det blir noe ganske annet.

Og den som gasser på og skaper denne situasjonen skal miste førerretten for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...