Gå til innhold

Hvor mye fortere kan man kjøre før det blir ulovlig fort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det noen hovedregel?

La oss si man ligger en 10 % over fartsgrensen. typ 88 i 80 sone, 77 i 70 sone. Er det "ok"? Bilen har vel en viss sikkerhetsmargin?Hvor mye er denne normalt sett på?

Videre hvis man blir mål til feks 62 i en 60sone, får man bot da hvis politiet har kontroll, eller må det være over en viss fart før de gidder å bry seg?



Anonymous poster hash: 3aec5...655
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hovedregelen er fartsgrensen... den er absolutt.



Anonymous poster hash: e04c9...5f2
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pleier ikke bøtelegge før man ligger 6-7 km/t over. I en 70-sone ville speedometeret ditt nok vist over 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar å googler kjøre for fort, så kommer det opp haugevis av artikler og diverse om hvordan bøtene/straffenivået er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar å googler kjøre for fort, så kommer det opp haugevis av artikler og diverse om hvordan bøtene/straffenivået er

Takk :)

Anonymous poster hash: 3aec5...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga speedometerens feilmargin ligger jeg somregel alltid 10km/t over fartsgrensen så lenge vi snakker om 60-70 km/t grense og/eller mer. I 100 km/t grensa så går det fint ann å kjøre i 115 km/t.

Man bryter også loven om man sinker ned trafikken ettersom det skaper farlige situasjoner.

Men det er nok individuelt fra bil til bil hvor stor den feilmarginen er. Så det lønner seg jo å legge merke til farten nestegang man kjører forbi en sånn fartmåler og sjekke sitt eget speedometer.

Endret av Timza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble tatt av sivilbil en gang. Fikk da en slipp og der står det:

- 60 km/t eller lavere: brudd på fartsgrensen: t.o.m 5 km/t (600 kr i bot)
- 60 km/t eller lavere: 6 t.o.m 10 km/t (1600 kr i bot)
- 60 km/t eller lavere: 11 t.o.m 15 km/t (2900 kr i bot + 2 prikker)
- 60 km/t eller lavere: 16 t.o.m 20 km/t (4200 kr i bot + 3 prikker)
- 60 km/t eller lavere: 21 t.o.m 25 km/t (6500 kr i bot + 3 prikker)
- 70 km/t eller høyere: t.o.m 5 km/t (600 kr i bot)
- 70 km/t eller høyere: 6 t.o.m 10 km/t (1600 kr i bot)
- 70 km/t eller høyere: 11 t.o.m 15 km/t (2600 kr i bot)
- 70 km/t eller høyere: 16 t.o.m 20 km/t (3600 kr i bot + 2 prikker)
- 70 km/t eller høyere: 21 t.o.m 25 km/t (4900 kr i bot + 3 prikker)
- 70 km/t eller høyere: 26 t.o.m 30 km/t (6500 kr i bot + 3 prikker)
- 70 km/t eller høyere: 31 t.o.m 35 km/t (7800 kr i bot + 3 prikker)
- 70 km/t eller høyere: 36 t.o.m 40 km/t (9000 kr i bot + 3 prikker)

Merk deg at man får dobbelt antall prikker om man har hatt lappen i under 2 år.

Vet ikke om det er likt for alle biler, men mitt speedometer viser ca 5 km/t mer enn den reelle farten.

PS: Da min far ble stoppet av sivilbil sa de at generelt sett stopper ikke sivilbiler deg før du ligger 10 km/t over fartsgrensen. Men de gidder tydeligvis å stoppe deg for det...

Endret av brightness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabo av meg ble stoppet i 50-sone, en aleggsplass, og sivilbilens sjåfør påstå at naboen til tider skrapet bort i 80. Boten ble likevel bare 4000-og-noe, så her må det ha vært mye fratrekk!?

Anonymous poster hash: 279bb...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabo av meg ble stoppet i 50-sone, en aleggsplass, og sivilbilens sjåfør påstå at naboen til tider skrapet bort i 80. Boten ble likevel bare 4000-og-noe, så her må det ha vært mye fratrekk!?

Anonymous poster hash: 279bb...c82

Sivilbilen tar deg på gjennomsnittshastighet, ikke høyeste målte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensen er absolutt. Men man legger inn litt feilmargin for å være sikker på at en stakkar som faktisk kjører i nøyaktig fartsgrense ikke blir tatt.

De fleste biler viser litt høyere fart enn det som er reelt. Her må man kjenne sin egen bil, men min viser bortimot 10% høyere fart enn det jeg faktisk kjører. Så i en 60-sone kan jeg ha nærmere 66 på speedometeret uten å kjøre for fort.

I tillegg trekker de fra litt på målingen (er det 3 km/t de trekker fra?) som sikkerhetsmargin. Så om du vipper opp til en reell hastighet på 62 i 60-sonen, så går det helt fint, men man bør jo prøve å holde jevn fart sånn høvelig akkurat på fartsgrensa, så lenge det ikke er noen grunn til å kjøre saktere. Så da er det bare å finne ut hvor nøyaktig ens eget speedometer er.



Anonymous poster hash: 0d34a...709
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ulovlig i det øyeblikket du passerer fartsgrensen!

Anonymous poster hash: 502d0...7d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ulovlig i det øyeblikket du passerer fartsgrensen!

Anonymous poster hash: 502d0...7d7

For en uinteressant kommentar. Og dessuten ikke nødvendigvis riktig, feks i forbindelse med forbikjøringer.

Anonymous poster hash: c2e76...479

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en uinteressant kommentar. Og dessuten ikke nødvendigvis riktig, feks i forbindelse med forbikjøringer.

Anonymous poster hash: c2e76...479

Fartsgrensa gjelder under forbikjøringer også

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Om fartsgrensa er 100 km/t så kan jeg fint ligge i 110-115 uten å bli stoppa. Mitt speedometer viser 108km/t når jeg ligger i 100km/t.

Har hatt plenty av politibiler og sivilbiler bak meg i denne farta uten å bli stoppet en eneste gang.

Men jo lavere fartsgrensa er, jo mer forsiktig skal man også være med å gå over grensa,så om jeg kjører i en 30-sone, så kjører jeg aldri over 38km/t om jeg går ut i fra mitt speedometer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bryter også loven om man sinker ned trafikken ettersom det skaper farlige situasjoner.

Men det har ikke noe med hastighet å gjøre. Uansett om du kjører i 20 eller 150 så skal du ikke hindre trafikken bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensen er absolutt. Men man legger inn litt feilmargin for å være sikker på at en stakkar som faktisk kjører i nøyaktig fartsgrense ikke blir tatt.

De fleste biler viser litt høyere fart enn det som er reelt. Her må man kjenne sin egen bil, men min viser bortimot 10% høyere fart enn det jeg faktisk kjører. Så i en 60-sone kan jeg ha nærmere 66 på speedometeret uten å kjøre for fort.

I tillegg trekker de fra litt på målingen (er det 3 km/t de trekker fra?) som sikkerhetsmargin. Så om du vipper opp til en reell hastighet på 62 i 60-sonen, så går det helt fint, men man bør jo prøve å holde jevn fart sånn høvelig akkurat på fartsgrensa, så lenge det ikke er noen grunn til å kjøre saktere. Så da er det bare å finne ut hvor nøyaktig ens eget speedometer er.

Anonymous poster hash: 0d34a...709

De må trekke fra mer enn det? Jeg ble tatt for å kjøre i... 113 km/t tror jeg det var? Altså gjennomsnittfarten. Men jeg var målt helt opp i 170 store deler av strekningen, så kan ikke se hvordan de fikk slått av så mye om det bare er 3 km/t de tar vekk.

Anonymous poster hash: ba76e...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De må trekke fra mer enn det? Jeg ble tatt for å kjøre i... 113 km/t tror jeg det var? Altså gjennomsnittfarten. Men jeg var målt helt opp i 170 store deler av strekningen, så kan ikke se hvordan de fikk slått av så mye om det bare er 3 km/t de tar vekk.

Anonymous poster hash: ba76e...d78

De 3 er med lasermåling... Hvis de målte deg på speedometeret ved å ligge bak deg (nå har de fleste fartsmålere i bilen + kamera, men det hadde de ikke før) tok de gjennomsnittet minus 10 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 3 er med lasermåling... Hvis de målte deg på speedometeret ved å ligge bak deg (nå har de fleste fartsmålere i bilen + kamera, men det hadde de ikke før) tok de gjennomsnittet minus 10 %

Åååh, da forstår jeg :)

Anonymous poster hash: ba76e...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle biler har en liten feilmargin, og den feilmarginen trur jeg går på størrelsen på dekka. mamma sin bil, viser fort 5-6 km/t feil. mens min viser bare 4. og dekka mine er mye mindre. og jeg har hørt at dette er sant. jeg skal ikke si det 100% sikkert. men har hørt flere har sagt det.

jeg har ofte en liten regel for meg selv, dette er min regel, i samråd med min bil. du må kjenne bilen din selv for å finne ut dette. men jeg kjører 9-10 km/timen fortere enn fartsegrensa. altså. spidometernåla mi viser denne feilen, for jeg vet at det er ca 4-5 km/t feil på sepdometeret mitt, samt at noen km/t for fort, gir deg ikke bot. og du slipper sure og irriterte medtrafikanter fordi du kjører for sakte.

det er faktisk slik at om du kjører en del for sakte, og lager lange køer bak deg, og ikke svinger unna for å slippe forbi bilene bak deg. så kan du få en like ille bot, som om du kjørte for fort. fordi du gjør andre trafikkanter sure, og det kan forårsake farlig kjøring, og farlige forbikjøringer.



Anonymous poster hash: 8ba88...0a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Er fartsgrensen over 70 km/t så kjører jeg alltid 10 over (på speedometeret), og har inntrykk av at det sjelden blir noe kø eller irriterte medbilister da.

Ser jeg noen som ligger akkurat på speedometergrensen, så blir det fort lange køer og irriterte bilister. Og så har du disse som uansett vil kjøre forbi deg, enten du er 10 eller 20 over. De klarer ikke ligge bak andre biler. Disse irriterer meg veldig.



Anonymous poster hash: fc212...6a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...