Gå til innhold

Bunaden kun forbeholdt nordmenn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis genetikk skulle vært utslagsgivende er det veldig mange som ikke hadde hatt lov til å gå med bunad, selv om de hadde bodd i landet i flere generasjoner. Og hvor stor genetisk tilhørighet må man ha? Hadde det holdt med en kvart feks?

Nei, det blir helt håpløst! Ønsker man å gå med bunad, så er man jaggu meg norsk nok til å gå med bunad - ellers hadde man ikke hatt noe ønske om å bruke bunad på 17.mai.

Hvis det ikke er for å selge undertøy i et moteshow da....

Helt enig med deg, jeg skrev innlegget fordi jeg er sterkt uenig med Jus saiguinis. H*n har et veldig snevert syn på nasjonalisme og tilhørighet. Hvis genetisk tilknytning skulle være avgjørende burde veldig mange ikke få bruke bunad, inkludert deler av kongefamilien, for de er heller ikke helt norske, hvis man spoler litt tilbake historisk sett. Og dette genetiske tilknytning som forutsetning for å bruke bunad er helt absurd med tanke på adoptivbarn, folk som har en forelder som er utenlandsk. Og hvor "norsk" må man være? Holder det at foreldre og besteforeldre er norske, hva om oldemor er italiensk, kan man fremdeles bruke bunad?

Anonymous poster hash: 2e360...15d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Evans

Helt enig med deg, jeg skrev innlegget fordi jeg er sterkt uenig med Jus saiguinis. H*n har et veldig snevert syn på nasjonalisme og tilhørighet. Hvis genetisk tilknytning skulle være avgjørende burde veldig mange ikke få bruke bunad, inkludert deler av kongefamilien, for de er heller ikke helt norske, hvis man spoler litt tilbake historisk sett. Og dette genetiske tilknytning som forutsetning for å bruke bunad er helt absurd med tanke på adoptivbarn, folk som har en forelder som er utenlandsk. Og hvor "norsk" må man være? Holder det at foreldre og besteforeldre er norske, hva om oldemor er italiensk, kan man fremdeles bruke bunad?

Anonymous poster hash: 2e360...15d

Oui! Eller ja, som vi kanskje må si :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Helt enig med deg, jeg skrev innlegget fordi jeg er sterkt uenig med Jus saiguinis. H*n har et veldig snevert syn på nasjonalisme og tilhørighet. Hvis genetisk tilknytning skulle være avgjørende burde veldig mange ikke få bruke bunad, inkludert deler av kongefamilien, for de er heller ikke helt norske, hvis man spoler litt tilbake historisk sett. Og dette genetiske tilknytning som forutsetning for å bruke bunad er helt absurd med tanke på adoptivbarn, folk som har en forelder som er utenlandsk. Og hvor "norsk" må man være? Holder det at foreldre og besteforeldre er norske, hva om oldemor er italiensk, kan man fremdeles bruke bunad?

Anonymous poster hash: 2e360...15d

. Endret av Vinglepetra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Min venninnes foreldre kommer fra Asia , så hun er ikke afrikansk, og uansett o hun hadde vært det så har du ingen rett til å kalle henne ved n-ordet. Jeg synes du ordlegger deg veldig upassende. Å bruke n- ordet er direkte respektløst. Jeg håper virkelig at du er 15 år og vokser opp snart.

Anonymous poster hash: 2e360...15d

Det er du som legger noe stygt i ordet, ikke jeg. Mange kaller seg negre de også, er bare nekelte nordmenn som skal ha det til å være så jævla negativt. Jeg bruker også å kalle folk for hvitinger også, men det er vel feil det også sikkert.

Uansett hva du sier her inne, får meg ikke til å kutte eller legge til ord :) Så det kan du bare gi faen i med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempefint. Men å kombinere det med f. Eks. et muslimsk hodeplagg synes jeg er fullstendig feil.

Det finnes da bunadluer til de fleste bunader, kanskje hijab i samme utførelse hadde vært fint?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor stor genetisk tilhørighet må man ha? Hadde det holdt med en kvart feks?

Det spiller mindre rolle enn at man faktisk må ha en genetisk tilhørighet før det blir meningsløst å snakke om etnisitet og folkeslag.

Nei, det blir helt håpløst! Ønsker man å gå med bunad, så er man jaggu meg norsk nok til å gå med bunad - ellers hadde man ikke hatt noe ønske om å bruke bunad på 17.mai.

Hvis det ikke er for å selge undertøy i et moteshow da....

Dette med moteoppvisningen demonstrerer jo det selvfolkeforaktende hykleriet i holdningen din. Ikke-europeere har lov til å bruke bunad som en etnokitsch mens europeiskættede ikke har lov til å bruke ikke-europeiske folkeslags folkedrakter som en etnokitsch.

Jeg synes du har rett med henhold til at det er negativt av europeiskættede å bruke eller bidra til å bruke indianerklær som en etnokitsch, og nettopp derfor synes jeg du har feil med henhold til at det er greit at fremmede folkeslag bruker den norske folkedrakten som en etnokitsch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg, jeg skrev innlegget fordi jeg er sterkt uenig med Jus saiguinis. H*n har et veldig snevert syn på nasjonalisme og tilhørighet. Hvis genetisk tilknytning skulle være avgjørende burde veldig mange ikke få bruke bunad, inkludert deler av kongefamilien, for de er heller ikke helt norske, hvis man spoler litt tilbake historisk sett. Og dette genetiske tilknytning som forutsetning for å bruke bunad er helt absurd med tanke på adoptivbarn, folk som har en forelder som er utenlandsk. Og hvor "norsk" må man være? Holder det at foreldre og besteforeldre er norske, hva om oldemor er italiensk, kan man fremdeles bruke bunad?

Anonymous poster hash: 2e360...15d

For det første er jeg ikke en vanskapning som h*n. Jeg er et kjønnslig menneske, og jeg er en han.

For det andre argumenterer du og dine antinorskfolkelig likesinnede mot en renhetsstråmann. Åpenbart fordi dere ikke klarer å argumentere mot det jeg faktisk skriver. Hvis man tar seg bryet med faktisk å lese det jeg skriver, så fremgår det klart og tydelig at jeg mener man må ha en viss tilknytning til det norske folk før man tar i bruk den norske folkedrakten bunad, enten den er gjennom slektsbånd eller institusjonelt gjennom ekteskap og adopsjon. En tilknytning til det norske slett ikke alle innvandrere og innvandrerfolkeslag som bor i Norge har.

Tar man derimot bort den etniske tilknytningen til et folkeslag som faktor, så blir det hele så absurd utvannet at man ikke lenger har et folkeslag. Greit nok at mange av dere folkefiender faktisk mener at man skal avskaffe folkeslagene, og da spesielt de europeiske, men da får dere heller være ærlig om det framfor å relativisere spesielt europeiske folkeslag og late som om det etniske er irrelevant for tilknytning til et europeisk folkeslag.

Som om ikke det var nok formelig skriker det selvfolkeforaktende hykleriet i mot enn når europeiskættede tar i bruk ikke-europeiske folkeslags folkedrakt som en etnokitsch, slik som i tilfellet med moteoppvisningen i USA. Når det dreier seg om et ikke-europeisk folkeslag er det plutselig superille å ta i bruk et annet folkeslags folkedrakt på denne måten når man ikke har tilknytning til folkeslaget. Dette står i grell kontrast til hvor liberale de norskfolkefiendtlige er overfor fremmede folkeslags bruk av bunaden som et etnokitsch.

Ja da, det er bare å innrømme det først som sist. Dere vet utmerket godt at det ikke blir tatt godt i mot at europeiskættede tar i bruk indianerdrakter som en etnokitsch i dag, og at dere som er så positive til at mennesker uten tilknytning til det norske folk tar i bruk bunad som en etnokitsch, er de først og fremste til å slå ned på europeiskættede som tar i bruk indianerdrakter som en etnokitsch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jus saguinis som mener at man bør ha genetisk tilhørighet til det norske folk for å kunne bruke bunad. Synes du at min venninne som er adoptert fra Korea heller ikke skal bruke bunad. Rent genetisk er hun koreansk, men har vokst opp med norske foreldre og tradisjoner siden hun var 11 mnd gammel.

Adopsjon synes jeg gir en institusjonell tilknytning til det norske og det norske folk. Men jeg skjønner over hodet ikke hvorfor du eller mot formodning din adopterte venninne sammenligner henne med innvandrere og innvandrerfolkeslag uten tilknytning til det norske og det norske folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere om jeg, som er same, bruker bunad? Jeg er jo født og oppvokst i Norge, men har samisk som morsmål. Er det merkelig om jeg vurderer å gå til anskaffelse av bunad? Nå er dette bare en hypotetisk problemstilling, ettersom jeg har en dyr kofte som jeg bruker på 17. mai.

Anonymous poster hash: 86cd0...41e

Merkelig fordi samekofte er 100 ganger så fint som en vanlig, kjedelig bunad :)

Hadde jeg hatt valget mellom kofte og bunad, så hadde jeg valgt kofte.

Anonymous poster hash: 4b57e...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Det spiller mindre rolle enn at man faktisk må ha en genetisk tilhørighet før det blir meningsløst å snakke om etnisitet og folkeslag.

Enig. Genetisk tilhørighet har ikke noe å si.

Dette med moteoppvisningen demonstrerer jo det selvfolkeforaktende hykleriet i holdningen din. Ikke-europeere har lov til å bruke bunad som en etnokitsch mens europeiskættede ikke har lov til å bruke ikke-europeiske folkeslags folkedrakter som en etnokitsch.

Jeg synes du har rett med henhold til at det er negativt av europeiskættede å bruke eller bidra til å bruke indianerklær som en etnokitsch, og nettopp derfor synes jeg du har feil med henhold til at det er greit at fremmede folkeslag bruker den norske folkedrakten som en etnokitsch.

Vi har helt ulikt syn på når det er greit å bruke en bunad, så det er ikke noe poeng at du kaller meg hyklersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terra.

Hei, jeg ser at det er mange som diskuterer bunader her på forumet. Jeg lurer på om bunader er noe alle kan ha, også innvandrere. Venninne av meg er annen generasjons innvandrer, som har bodd i Norge hele livet. Hun vurderer å skaffe seg bunad, men vet ikke helt hvordan folk kommer til å reagere. Hva synes dere, kan innvandrere gå i bunad? Hvorfor / hvorfor ikke? Er bunaden kun for etnisk norske nordmenn?

Anonymous poster hash: 2e360...15d

Synes det er koselig at innvandrere vil integrere seg i det norske samfunnet og bære bunad. Håper hun får seg en fin bunad hun kan være stolt av. Hun er jo norsk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ser at det er mange som diskuterer bunader her på forumet. Jeg lurer på om bunader er noe alle kan ha, også innvandrere. Venninne av meg er annen generasjons innvandrer, som har bodd i Norge hele livet. Hun vurderer å skaffe seg bunad, men vet ikke helt hvordan folk kommer til å reagere. Hva synes dere, kan innvandrere gå i bunad? Hvorfor / hvorfor ikke? Er bunaden kun for etnisk norske nordmenn? Anonymous poster hash: 2e360...15d

Så lenge bunaden er korrekt og man har riktige utstyr til, og man vet hvordan man skal bære den, er det bare å ta den på.

Den skal jo ikke slepes i bakken og må løftes opp i trapper osv...

Jeg har brukt andre lands folkedrakter, selv på 17. mai. Som kraften eller takchita fra Marokko. Det blir veldig godt mottatt, av alle mulige etnesiteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ser at det er mange som diskuterer bunader her på forumet. Jeg lurer på om bunader er noe alle kan ha, også innvandrere. Venninne av meg er annen generasjons innvandrer, som har bodd i Norge hele livet. Hun vurderer å skaffe seg bunad, men vet ikke helt hvordan folk kommer til å reagere. Hva synes dere, kan innvandrere gå i bunad? Hvorfor / hvorfor ikke? Er bunaden kun for etnisk norske nordmenn?

Anonymous poster hash: 2e360...15d

Hun kan velge Hardangerbunad eller bunad fra det området hun bor i. Hun er like mye nordmann som oss som har flere slektsledd med norsk opprinnelse.

For alt de som ser henne vet er hun adoptert liksom. Så du kan berolige henne med at hun har HELT lov :)

Jeg synes feks afrikanske småpiker er aldeles bedårende i bunad når de går sammen med skoleklassen sin i toget. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adopsjon synes jeg gir en institusjonell tilknytning til det norske og det norske folk. Men jeg skjønner over hodet ikke hvorfor du eller mot formodning din adopterte venninne sammenligner henne med innvandrere og innvandrerfolkeslag uten tilknytning til det norske og det norske folk.

Hvis en ''ikke etnisk norsk'' bruker bunad kan jo ikke du se forskjell på om hun eller han er adoptert eller ikke akkurat!

Så f. eks tre nydelige små gutter i kirken for noen år tilbake med familien sin. De var mørkhudet og så typisk afrikansk ut, fordi faren var fra afrika e.l., mens moren var norsk. Så de er jo faktisk halvt norsk, med norsk mor, norsk oppvekst og kun norskt statsborgerskap. Men det kan ikke du vite ved å bare se på dem.

Og som ble nevnt ovenfor: Hvis du faktisk ØNSKER å bruke bunad på 17. mai viser jo det at du har en tilknytning til Norge. Noen innvandrere blander seg ikke noe særlig inn i norsk kultur og samfunn, og de kommer heller ikke til å ønske å bruke bunad. Andre innvandrere har veldig lyst å integrere seg pga. de ønsker å ha Norge som sitt eneste hjemland, for det er der barna vokser opp, det er der de har det trygt og godt, og det er der de er lykkelig. Altså er de glad i Norge, og gjerne også vil (og skal få lov å) bruke bunad.

Jeg er 100% norsk, hele stamtreet oppover, men jeg bruker ikke bunad.

Jeg vil ikke sløse mange tusen kroner på noe jeg bare får brukt i konfirmasjoner, ettersom jeg ikke er interessert å gå ut å se på toget på 17.mai.

Så hvem er jeg til å si at innvandrere som er glad og stolt av dette landet, ikke skal kunne bruke bunad?

La meg understrekke et faktum: Hadde en innvandrer ikke følt jeg knyttet til Norge, hadde h*n ikke brukt bunad heller, fordi det er ikke akkurat sånn at de bruker bunad fordi de prøver å passe inn... Bare fordi du ikke har bodd i et land hele livet, betyr ikke at du ikke kan elske å være stolt av landet.

Men så sier jo du at ikke-etisk norske KAN bruke bunad, hvis de har en tilknytning til landet.

Men da er jo problemet løst?! Det er ingen ''ikke-etnisk norske'' som bruker bunad med mindre de føler en tilknytning til landet, det sier jo seg selv!! Så hvorfor er dette en diskusjon? (retorisk spørsmål)

Anonymous poster hash: f09a0...fd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at folk fra en helt annen kant av landet bare anskaffer seg bunad på måfå uten tilhørighet. Det samme mener jeg om innvandrere. De kan gå med festdrakter fra sitt eget land.

Anonymous poster hash: 5b15b...e44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan velge Hardangerbunad eller bunad fra det området hun bor i. Hun er like mye nordmann som oss som har flere slektsledd med norsk opprinnelse.

For alt de som ser henne vet er hun adoptert liksom. Så du kan berolige henne med at hun har HELT lov :)

Jeg synes feks afrikanske småpiker er aldeles bedårende i bunad når de går sammen med skoleklassen sin i toget. :rodmer:

Hvorfor kan hun velge Hardangerbunad om hun ikke er fra Hardanger? Man skal jo ha tilhørighet til bunaden sin... Om hun bor i Trondheim og aldri har vært i Hardanger blir det jo veldig rart å velge den fra Hardanger? Har jo ingen tilhørighet derifra da.

Vitsen med bunad er jo å vise sin tilhørighet. Om man ikke er født i Norge, så blir jo tilhørigheten til der man bor og har vokst opp i Norge, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 0ba8d...95a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Evelynita

Jeg syns det er veldig fint og jeg er glad hvis de føler tilhørighet til Norge og vil bruke bunad! :) Uavhengig av om du er født her eller har flyttet hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del synes jeg det er bare hyggelig, får en god følelse når jeg ser det faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt om man har blitt født og oppvokst i Norge, så ser jeg ikke hvorfor det skulle være noe feil at noen anskaffer seg bunad? Det er jo dette som er hjemlandet deres, og det er jo her de føler tilhørighet. Jeg har flere venninner som har foreldre som innvandret til Norge og som nå ønsker å skaffe seg bunad fra stedene de vokste opp. Det er jo bare flott. De kommer til å se så vakre ut, så. :danse:



Anonymous poster hash: 19310...f62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...