Gå til innhold

Bunaden kun forbeholdt nordmenn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Silverstream

Hmm, det er jo et sjeldent syn å se en neger i bunad, kanskje derfor folk stirrer? Ikke vet jeg. Men hvis det er sant det hun sier om at folk begynner å spørre henne ut og med lange blikk, så vet hun jo hva hun kanskje kan forvente om hun går for det. Virker ikke som hun er så trygg på seg selv. Jeg synes hun burde gjøre det om hun har lyst.

Til noen av de andre her, ser jeg en mørkhudet person i Norge, så tenker jeg ikke automatisk at dette er en nordmann. Jeg tenker innvandrer. Har dere tenkt på det at ikke alle ser på seg selv eller ikke vil se på seg selv som norske, selv om de har flyttet hit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er flaut når folk kommer og sier at kun etniske nordmenn kan bruke bunader. Hvorfor ser det rart ut? Er det fordi de har mørkt hår, mørke øyne og så passer det ikke helt? Ikke rart at Norge ikke er så kjent internasjonalt, vi sitter her med våre små sterke meninger om alt.

Når en nordmann f.eks. går til India, er det mange som prøver ut sari og indiske nasjonaldrakter. Folk der synes jo bare det er hyggelig at man vil prøve ut deres klær og er interessert i kulturen deres. Men her i NORGE må jo alt være motsatt, siden vi er så unike og spesielle i våre hjerner.

Vær greie og åpne folkens.



Anonymous poster hash: 7c806...2e7
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det er jo et sjeldent syn å se en neger i bunad, kanskje derfor folk stirrer? Ikke vet jeg. Men hvis det er sant det hun sier om at folk begynner å spørre henne ut og med lange blikk, så vet hun jo hva hun kanskje kan forvente om hun går for det. Virker ikke som hun er så trygg på seg selv. Jeg synes hun burde gjøre det om hun har lyst.

Til noen av de andre her, ser jeg en mørkhudet person i Norge, så tenker jeg ikke automatisk at dette er en nordmann. Jeg tenker innvandrer. Har dere tenkt på det at ikke alle ser på seg selv eller ikke vil se på seg selv som norske, selv om de har flyttet hit?

Meget godt poeng.

Anonymous poster hash: 482a2...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et eksempel fra USA der en modell fra Victoria Secret gikk i indianerdrakt på et show.

Jeg skjønner jævla godt at det ble reagert på.



Anonymous poster hash: 60418...c34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at bunad kan brukes av alle som føler tilhørighet til området bunaden kommer fra. Da spiller det liten rolle hvilken hudfarge man har eller hvor lenge man har bodd i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et eksempel fra USA der en modell fra Victoria Secret gikk i indianerdrakt på et show.

Jeg skjønner jævla godt at det ble reagert på.

Anonymous poster hash: 60418...c34

Den der måtte jeg google. Reaksjonen jeg fikk da jeg så bildet var vel noe à la dette: :haar:

Anonymous poster hash: 482a2...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

Ta et eksempel fra USA der en modell fra Victoria Secret gikk i indianerdrakt på et show.

Jeg skjønner jævla godt at det ble reagert på.

Anonymous poster hash: 60418...c34

Litt annereldes å gå et moteshow for undertøy, hvor kropp og minimalt tøy er greia, enn å gå i bunad på 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint med utlendinger i bunad jeg. De viser jo bare at de også vil ta del i den norske tradisjonen. Heller det enn niqab på 17 mai liksom...



Anonymous poster hash: 4e8ae...1a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at bunad kan brukes av alle som føler tilhørighet til området bunaden kommer fra. Da spiller det liten rolle hvilken hudfarge man har eller hvor lenge man har bodd i landet.

Så da synes du det er greit om hvite amerikanere eller svarte eller asiatere for den saks skyld har på seg indianerdrakter og?

Anonymous poster hash: 60418...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da synes du det er greit om hvite amerikanere eller svarte eller asiatere for den saks skyld har på seg indianerdrakter og?

Anonymous poster hash: 60418...c34

La meg få sitere Evans:

Litt annereldes å gå et moteshow for undertøy, hvor kropp og minimalt tøy er greia, enn å gå i bunad på 17. mai.

Enig i dette.

På 17. mai er det feiring som er greia, på moteshowet var det kropp som var greia. Det er faktisk en stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annereldes å gå et moteshow for undertøy, hvor kropp og minimalt tøy er greia, enn å gå i bunad på 17. mai.

Egentlig ikke. Man finner normalt ikke hvite, asiatiske eller svarte amerikanere i indianerdrakter med fullt utstyr- fordi det ikke er deres drakt- det tilhører jo de innfødte. Jeg ville aldri gått i samedrakt eller i en annen etnisk folkedrakt fordi jeg er nordmann og norsk. Bunader er nordmenns etniske folkedrakt. Nordmenn er en egen etnisk folkegruppe og man kan aldri skifte etnisitet uansett hvor mye man vil. Ikke ved fødsel i Norge en gang.

Anonymous poster hash: 60418...c34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det er jo et sjeldent syn å se en neger i bunad, kanskje derfor folk stirrer? Ikke vet jeg. Men hvis det er sant det hun sier om at folk begynner å spørre henne ut og med lange blikk, så vet hun jo hva hun kanskje kan forvente om hun går for det. Virker ikke som hun er så trygg på seg selv. Jeg synes hun burde gjøre det om hun har lyst.

Til noen av de andre her, ser jeg en mørkhudet person i Norge, så tenker jeg ikke automatisk at dette er en nordmann. Jeg tenker innvandrer. Har dere tenkt på det at ikke alle ser på seg selv eller ikke vil se på seg selv som norske, selv om de har flyttet hit?

Min venninnes foreldre kommer fra Asia , så hun er ikke afrikansk, og uansett o hun hadde vært det så har du ingen rett til å kalle henne ved n-ordet. Jeg synes du ordlegger deg veldig upassende. Å bruke n- ordet er direkte respektløst. Jeg håper virkelig at du er 15 år og vokser opp snart.

Anonymous poster hash: 2e360...15d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

I og med at bunad er en folkedrakt og et symbol på det norske folk, synes jeg man må tilhøre det norske folk før man tar i bruk bunad.

Til Jus saguinis som mener at man bør ha genetisk tilhørighet til det norske folk for å kunne bruke bunad. Synes du at min venninne som er adoptert fra Korea heller ikke skal bruke bunad. Rent genetisk er hun koreansk, men har vokst opp med norske foreldre og tradisjoner siden hun var 11 mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

Egentlig ikke. Man finner normalt ikke hvite, asiatiske eller svarte amerikanere i indianerdrakter med fullt utstyr- fordi det ikke er deres drakt- det tilhører jo de innfødte. Jeg ville aldri gått i samedrakt eller i en annen etnisk folkedrakt fordi jeg er nordmann og norsk. Bunader er nordmenns etniske folkedrakt. Nordmenn er en egen etnisk folkegruppe og man kan aldri skifte etnisitet uansett hvor mye man vil. Ikke ved fødsel i Norge en gang.

Anonymous poster hash: 60418...c34

Det er ingen regler om at man må være etnisk norsk for å bruke bunad.

Og jo: det ganske annerledes å bruke bunaden i et undertøyshow for å reklamere kropp og undertøy, og (nærmest) selge begge deler, enn å gå i bunaden på 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Jeg synes at man kan bare gå med bunad fra der man er fra. En fra Rogaland kan f.eks ikke gå med en bunad fra Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninnes foreldre kommer fra Asia , så hun er ikke afrikansk, og uansett o hun hadde vært det så har du ingen rett til å kalle henne ved n-ordet. Jeg synes du ordlegger deg veldig upassende. Å bruke n- ordet er direkte respektløst. Jeg håper virkelig at du er 15 år og vokser opp snart.

Anonymous poster hash: 2e360...15d

N-ordet står ikke for Neger. N-ordet står for NIGGER, og det brukes ikke i Norge. :P

Anonymous poster hash: 60418...c34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Evans

Til Jus saguinis som mener at man bør ha genetisk tilhørighet til det norske folk for å kunne bruke bunad. Synes du at min venninne som er adoptert fra Korea heller ikke skal bruke bunad. Rent genetisk er hun koreansk, men har vokst opp med norske foreldre og tradisjoner siden hun var 11 mnd gammel.

Hvis genetikk skulle vært utslagsgivende er det veldig mange som ikke hadde hatt lov til å gå med bunad, selv om de hadde bodd i landet i flere generasjoner. Og hvor stor genetisk tilhørighet må man ha? Hadde det holdt med en kvart feks?

Nei, det blir helt håpløst! Ønsker man å gå med bunad, så er man jaggu meg norsk nok til å gå med bunad - ellers hadde man ikke hatt noe ønske om å bruke bunad på 17.mai.

Hvis det ikke er for å selge undertøy i et moteshow da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg ville aldri gått i samedrakt eller i en annen etnisk folkedrakt fordi jeg er nordmann og norsk. Bunader er nordmenns etniske folkedrakt. Nordmenn er en egen etnisk folkegruppe og man kan aldri skifte etnisitet uansett hvor mye man vil. Ikke ved fødsel i Norge en gang.

Anonymous poster hash: 60418...c34

Helt greit at DU ikke vil det. Men det finnes altså nordmenn som bruker kofta, fordi de har tilknytning til det samiske, for eksempel ved å være gift med en same, har samiske barn, har bodd et samisk sted i 50 år, vokst opp et samisk sted og snakker samisk, etc, etc. Og det er helt greit. Akkurat som det er helt greit for ikke-etniske nordmenn å bruke bunad. De som ikke føler seg komfortable med det må bare la være, men heldigvis krever ikke bunads- eller koftetradisjonen at man har etnisk tilknytning. Det samme gjelder ganske mange andre folkedrakter her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempefint. Men å kombinere det med f. Eks. et muslimsk hodeplagg synes jeg er fullstendig feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Nei, det blir helt håpløst! Ønsker man å gå med bunad, så er man jaggu meg norsk nok til å gå med bunad - ellers hadde man ikke hatt noe ønske om å bruke bunad på 17.mai.

Hvis det ikke er for å selge undertøy i et moteshow da....

Kort, enkel og god konklusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...