AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #121 Skrevet 16. mai 2014 Aha, så det er grunnen. Jeg har fått med meg at det er en "falsk regel", men ikke opphavet til den. Anonymous poster hash: 1dd31...98a Jepp Men det er overraskende mange som enda tror på den kyst-og-innlandsmyten. Anonymous poster hash: 09c2d...469
Therese01 Skrevet 16. mai 2014 #122 Skrevet 16. mai 2014 Usikker på hvordan reglene er for Østfoldbunadene, men jeg ville trodd at en plain ullcape ikke ville ødelagt helhetsinntrykket ihvertfall. Du kan jo prøve den på med cape og se hva du selv synes? Jeg syns ikke du kan bruke en annen cape til den ... Ser litt rart ut syns jeg sikkert fordi jeg vet at d er sjal som hører til den er fra Østfold selv og har løken
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #123 Skrevet 17. mai 2014 jeg har åmlibunad. Skal være et silketørkle rundt halsen på det, jeg har dette. Synes ikke det er så fint rundt halsen. på brosjyren som fulgte med selve tørklet var det bilde av forskjellige måter dette kan brukes på (var nok mer tørkle i seg selv, og ikke hvordan det kunne brukes til akkurat denne bunaden). et bilde viser en jente som har knyttet det rundt hodet. Jeg synes dette ble fint på meg selv og passer til bunaden (ser bunadsaktig ut), tror alikevel ikke det er helt "riktig. Har jeg "lov" til å gjøre dette? Vil ikke ha det omsridte bunadspolitiet på nakken, men synes jo også det er litt kult å legge sin egen tvist på det når det nå var kledelig... Anonymous poster hash: a751e...6de
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #124 Skrevet 17. mai 2014 Huff og huff... Hadde pyntet meg i bunaden min i dag. Så ble jeg oppmerksom på flere små "svidde" flekker på en av søljene mine. Ja, jeg innrømmer at jeg ikke fikk rotet meg til å levere søljene inn til gullsmeden, og tok i bruk et dyppemiddel jeg har kjøpt hos gullsmed. Så først etterpå at dette ikke er anbefalt :frown: Noen som har opplevd det samme? Lurer på om søljen min kan reddes, eller om jeg blir nødt til å kjøpe ny. Dyr var den også.....Sukk.... Neste gang sølvet trenger puss skal jeg levere det inn....men det er for sent å tenke på nå. Anonymous poster hash: 8e47a...f80
Minya Skrevet 18. mai 2014 #125 Skrevet 18. mai 2014 Belte på bunader er kjempefint, men beltet uten "firkantene" (vet ikke hva det heter), ser dumt ut. Enten eller Anonymous poster hash: cb4e3...293 Firkantene heter beltestøler, men de bunadene som har belter med beltestøler, har som regel to typer belter; Et som skal brukes før giftermål/barn/fylte tredve år, og et som kan brukes etter giftermål/barn/fylte tredve år. Jeg synes det er så trist når unge jenter som skal konfirmere seg enten har fått låne en hel bunad eller har fått hele bunaden på forhånd, ferdig sydd eller komplett kjøpt, MED kånebeltet til.... Jenter skal bruke jentebelte i fløyel til de er gift, har fått barn, eller i nyere tid; har passert 30 år. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #126 Skrevet 18. mai 2014 Fint om de setter seg litt inn i bunadens historie ja, helt enig Fint om de også setter seg inn i hva elementene i bunaden betyr, f.eks at de ikke går med noe som symboliserer sorg når de er gjest i barnedåp eller går med noe som symboliserer at man er en gift kvinne når man er 16 år og singel. Enig! Jeg var 12 da min bror konfirmerte seg, og hadde arvet bunad. Husfliden hadde ikke rukket å sy ferdig de delene jeg skulle bytte ut, så jeg endte opp med brudeforkle i konfirmasjonen. Fikk noen rare blikk da! Har også brukt sørgesiden på sjalet i en konfirmasjon, da mamma var på sykehuset og pappa og jeg måtte klare oss alene. Vi var begge enige om at det var den fineste siden, og tenkte ikke så mye mer over det. Anonymous poster hash: 31c08...5f1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #127 Skrevet 18. mai 2014 Firkantene heter beltestøler, men de bunadene som har belter med beltestøler, har som regel to typer belter; Et som skal brukes før giftermål/barn/fylte tredve år, og et som kan brukes etter giftermål/barn/fylte tredve år. Jeg synes det er så trist når unge jenter som skal konfirmere seg enten har fått låne en hel bunad eller har fått hele bunaden på forhånd, ferdig sydd eller komplett kjøpt, MED kånebeltet til.... Jenter skal bruke jentebelte i fløyel til de er gift, har fått barn, eller i nyere tid; har passert 30 år. Er helt enig med deg, men ser at folk generelt bare følger "bunadreglene" bare mindre og mindre. Det ser dessuten mer gjennomført ut med belte til de bunadene der du kan ha det. Anonymous poster hash: cb4e3...293
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #128 Skrevet 18. mai 2014 Huff og huff... Hadde pyntet meg i bunaden min i dag. Så ble jeg oppmerksom på flere små "svidde" flekker på en av søljene mine. Ja, jeg innrømmer at jeg ikke fikk rotet meg til å levere søljene inn til gullsmeden, og tok i bruk et dyppemiddel jeg har kjøpt hos gullsmed. Så først etterpå at dette ikke er anbefalt :frown: Noen som har opplevd det samme? Lurer på om søljen min kan reddes, eller om jeg blir nødt til å kjøpe ny. Dyr var den også.....Sukk.... Neste gang sølvet trenger puss skal jeg levere det inn....men det er for sent å tenke på nå. Anonymous poster hash: 8e47a...f80 Hvordan ser de ut nå da? Det skal gå fint å dyppe dem i sånn sølvdypp fra gullsmed, men mindre de er oksiderte, da må man for all del ikke gjøre det. Anonymous poster hash: a4592...5b8
Purple Basil Skrevet 18. mai 2014 #129 Skrevet 18. mai 2014 Jeg har en bunad fra Vest-Agder med rynkestakk. Den er for liten for meg nå Planlegger å kjøpe beltestakken fra Telemark, da min forlovede er fra det fylket. Jeg synes som mange andre at denne er den vakreste, så da skal jeg gå for den siden jeg har mulighet til det
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #130 Skrevet 18. mai 2014 Har ikke bunad, men ville valgt beltestakken jeg også om jeg skulle hatt. Har ingen tilknytning til stedet, men bryr meg ikke om uskrevne "regler". Tradisjoner kan lages, ikke bare følges. Kunne også tenkt meg å designe min helt egen "bunad". Anonymous poster hash: 3d5bd...3e9 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #131 Skrevet 18. mai 2014 Har ikke bunad, men ville valgt beltestakken jeg også om jeg skulle hatt. Har ingen tilknytning til stedet, men bryr meg ikke om uskrevne "regler". Tradisjoner kan lages, ikke bare følges. Kunne også tenkt meg å designe min helt egen "bunad". Anonymous poster hash: 3d5bd...3e9 Hvilke tradisjoner kan lages? Du kan ikke "lage" tilhørighet til telemark. Nei, nei, nei. En beltestakk tilhører menneskene som kommer fra/har tilhørighet til stedet beltestakken kommer i fra. Du har ikke tilhørighet, velg en bunad en annen bunad. Anonymous poster hash: 931ca...db6 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #132 Skrevet 18. mai 2014 Hva synes dere om bunad fra Voss? Anonymous poster hash: 09c2d...469 Jeg synes at det er den aller fineste bunaden av alle! (ja jeg har vossabunad.) Anonymous poster hash: 07b67...a71
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #133 Skrevet 18. mai 2014 Karmøy-bunad Anonymous poster hash: 66b05...d41
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #134 Skrevet 18. mai 2014 Har ikke bunad, men ville valgt beltestakken jeg også om jeg skulle hatt. Har ingen tilknytning til stedet, men bryr meg ikke om uskrevne "regler". Tradisjoner kan lages, ikke bare følges. Kunne også tenkt meg å designe min helt egen "bunad". Anonymous poster hash: 3d5bd...3e9 Ja, jeg kunne også tenkt meg å gjøre det, men jeg har verken kunnskap eller fantasi nok til å gjøre det dessverre. Denne tråden her er laget av en bruker som har laget en egen festdrakt, og her står det litt om hvordan hun har gjort det. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=268503&page=3#entry14470572 Videre har du jo også disse festdraktene *drømme* http://www.lisedesign.no/produkter/festdrakt/ og her http://www.tronderdesign.no/index2.php?prod=vis_innhold&visning=2 Skulle ønske jeg kunne sy! Anonymous poster hash: 41a6b...ebf
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #135 Skrevet 18. mai 2014 Jeg synes at det er den aller fineste bunaden av alle! (ja jeg har vossabunad.) Anonymous poster hash: 07b67...a71 Samme AB... Til vanlig er jeg en veldig lite "blingete" jente. Men akkurat når det gjelder bunaden synes jeg det er veldig fint med alle søljene og perlet belte + bringklut. Og konebunaden er enda finere for da får man enda mer "dilldall" på. Søljebelte, grønn kant, sølvkant, og svart søm på skjorten. Synes bunader som er broderte og har lite søljer blir litt kjedelige. For all del, jeg har veldig respekt for en hver bunad. Alle er fine på sitt vis. Men akkurat på bunad er det gøy med mye sølv, perler og bunadsbling. Anonymous poster hash: 07b67...a71
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #136 Skrevet 18. mai 2014 Samme AB... Til vanlig er jeg en veldig lite "blingete" jente. Men akkurat når det gjelder bunaden synes jeg det er veldig fint med alle søljene og perlet belte + bringklut. Og konebunaden er enda finere for da får man enda mer "dilldall" på. Søljebelte, grønn kant, sølvkant, og svart søm på skjorten. Synes bunader som er broderte og har lite søljer blir litt kjedelige. For all del, jeg har veldig respekt for en hver bunad. Alle er fine på sitt vis. Men akkurat på bunad er det gøy med mye sølv, perler og bunadsbling. Anonymous poster hash: 07b67...a71 Jeg lurer på hvor mye det koster å få laget en vossabunad med sølv? Jeg har regnet ut at det vil koste omlag 40 000 kr å få laget en ny, men er litt usikker på om det stemmer. Skulle jeg valgt bunad utifra hvilken jeg synes er fin, så hadde det blitt en fra Hardanger, men personlig synes jeg at man må velge fra et sted som slekten kommer fra. Anonymous poster hash: 09c2d...469
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #137 Skrevet 18. mai 2014 Jeg lurer på hvor mye det koster å få laget en vossabunad med sølv? Jeg har regnet ut at det vil koste omlag 40 000 kr å få laget en ny, men er litt usikker på om det stemmer. Skulle jeg valgt bunad utifra hvilken jeg synes er fin, så hadde det blitt en fra Hardanger, men personlig synes jeg at man må velge fra et sted som slekten kommer fra. Anonymous poster hash: 09c2d...469 Vossabunaden er en dårlig kopi av Hardanger Anonymous poster hash: cb4e3...293
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #138 Skrevet 18. mai 2014 Vossabunaden er en dårlig kopi av Hardanger Anonymous poster hash: cb4e3...293 Det var dagens! Vossabunad har svært lange tradisjoner, og er på ingen måte noen kopi. Den har vært i bruk i lang, lang tid. Anonymous poster hash: 09c2d...469 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #139 Skrevet 18. mai 2014 Det var dagens! Vossabunad har svært lange tradisjoner, og er på ingen måte noen kopi. Den har vært i bruk i lang, lang tid. Anonymous poster hash: 09c2d...469 Ja, men Hardangebunaden er Norges eldste, også kalt "nasjonalen". Anonymous poster hash: 32f9c...187
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #140 Skrevet 18. mai 2014 Ja, men Hardangebunaden er Norges eldste, også kalt "nasjonalen". Anonymous poster hash: 32f9c...187 Det har jo ingenting med saken å gjøre. Vossabunaden er ingen kopi av Hardangerbunaden. Anonymous poster hash: 09c2d...469 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå