lille_smule Skrevet 16. mai 2014 #101 Skrevet 16. mai 2014 Jeg har Lundebydrakt som jeg arvet etter mamma da jeg stod til konfirmasjon. Hun arvet den igjen fra sin farmor da hun stod til konfirmasjon. Jeg tror faktisk bunaden er sydd i 1964, så det betyr at den er 50 år i år! Utrolig morsomt å ha et slikt arvestykke, men den begynner dessverre å bli prega av årenes løp. Jeg må nok sende den til "restaurering" når pengene strekker til. Ellers så har jeg veldig lyst på Østfoldbunad med forkle (den til høyre på bilde). Det var denne jeg egentlig skulle få til konfirmasjon, men det ble Lundebydrakten da den var blitt for liten til mamma. 1
HedvigR Skrevet 16. mai 2014 #102 Skrevet 16. mai 2014 Bunaden min er ikke sydd sammen ennå, men når jeg får råd til det så vil jeg være stolt eier av en Frosta-bunad
skruf Skrevet 16. mai 2014 #103 Skrevet 16. mai 2014 (endret) Jeg har denne: http://www.norskflid.no/bunad/bunader/moere-og-romsdal/kvinnebunad-fra-oerskog/ Veldig glad i bunaden min, som er ørskogbunad:) Mannen min har også bunad, så vi matcher bra sammen i bryllup og 17.mai Edit; Bilde kom ikke med. Endret 16. mai 2014 av Pomperipossa
Gjest Badabing Skrevet 16. mai 2014 #104 Skrevet 16. mai 2014 Du har tilknytning til Rogaland når faren din kommer derfra, så jeg ville valgt en av Rogalandsbunadene hvis jeg var deg. Selv har jeg Rogalands Jelsa-bunad, med ensfarget vest i dyp vinrød og Otterens sølv. Har ikke funnet bilder på nettet som ser helt like ut, så jeg henviser til det første bildet i siteringen min. Takk! I så fall er det helst snakk om den som hører til Egersund, men jeg har ikke helt funnet ut hvilken det er. Tror kusinen min har Frafjord. De er fine alle sammen.
Minya Skrevet 16. mai 2014 #105 Skrevet 16. mai 2014 Takk! I så fall er det helst snakk om den som hører til Egersund, men jeg har ikke helt funnet ut hvilken det er. Tror kusinen min har Frafjord. De er fine alle sammen. Den største forskjellen mellom Jelsa, Hafrsfjord, Frafjord og alle de andre fjordene eller hva de nå heter, er i hovesak broderiene og sølvet. Nesten alle Rogalandsbunadene er relativt like på avstand, og du kan selv velge farge både på stakk og liv. Livstykkene har fargevariasjoner i alt fra lys rød til grønn og mørk blå, samt brokadeversjoner med en grunnfarge og broderier. Stakken kommer i svart, marineblå og mørk flaskegrønn, selv om det er svært sjelden man ser en grønn stakk. Til dags dato har jeg ikke møtt på en eneste med Jelsabunad som har samme farge på livet som jeg har, selv om både søstersen og mamma sine ligner på min
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #106 Skrevet 16. mai 2014 Jeg har denne: http://www.norskflid.no/bunad/bunader/moere-og-romsdal/kvinnebunad-fra-oerskog/ Veldig glad i bunaden min, som er ørskogbunad:) Mannen min har også bunad, så vi matcher bra sammen i bryllup og 17.mai Edit; Bilde kom ikke med. Denne hadde jeg med en gang gjettet at var sunnmørsbunaden Anonymous poster hash: cb4e3...293
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #107 Skrevet 16. mai 2014 Denne hadde jeg med en gang gjettet at var sunnmørsbunaden Anonymous poster hash: cb4e3...293 Ups, det er jo det. Har alltid trodd at det er det den heter, men da lærte jeg noe nytt i dag også Anonymous poster hash: cb4e3...293
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #108 Skrevet 16. mai 2014 Jeg har hardangerbunad, vanlig rød og vinterbunad. I år skal datteren min på 2 bruke bunaden jeg hadde da jeg var liten for første gang. Kjenner jeg skjelver litt i buksene over at hun skal bruke en så kostbar drakt imorgen, men hun ser jo helt nydelig ut. Gøy hvis den kan gå i arv til hennes barn en dag også. I år er jeg gravid, men neste år blir vi kjempefine i hardangerbunad begge to, og mannen får seg fanabunad innen den tid. Den nye babyen har vi ikke bunad til, men alt kan vel ordnes Anonymous poster hash: 96a01...865
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #109 Skrevet 16. mai 2014 Det er utrolig fint når bunadene har sølvbelte! Anonymous poster hash: 09c2d...469 1
Guadaloupe Skrevet 16. mai 2014 #110 Skrevet 16. mai 2014 Jeg har en blå nordlandsbunad som jeg er veldig stolt av. Den ble sydd til min konfirmasjon og var en gave fra mindre foreldre. Nå er den blitt bittelitt trang men det går nok bra i morgen Men burde nok få sydd den litt ut etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #111 Skrevet 16. mai 2014 Jeg kom til å tenke på noe da jeg leste i tråden om den fæleste bunaden; Hvor mange av dere som har egen bunad er det som vet hvilke ting som symboliserer hva med bunaden din? Jeg har grønn Nordlandsbunad og tror jeg holder styr på den... Reglene der er nemlig svært enkle: svarte strømper for gifte kvinner og hvite for ugifte. Tror det er eneste regelen som eksisterer. Dessuten foreligger det noen instruksjoner for det der dustete sjalet som skal ligge over skuldrene. Før skulle det "stå opp" fra skuldrene, nå er det lov å ha det liggende nedpå skuldrene og bare stukket ned i vesten foran. Ble svært glad da den endringen kom, for etter en dag med bunad på og med stivet sjal som skulle balanseres på skuldrene så var det rimelig stiv nakke da dagen var omme. Det hersker også en oppfatning om at den blå bunaden bæres av dem som bor ved kysten, mens den grønne bæres av dem som bor i innlandet. Dette tror jeg imidlertid ikke er en regel og uansett blander folk i vilden sky ut fra hva de synes er penest. For min del stemmer imidlertid fargevalget, siden slekta mi kommer fra innlandet. For øvrig er det litt morsomt at plaggene som mesteparten av bunaden bygger på ble funnet på en gård som ligger bare noen få km fra en gård der jeg hadde ganske nær familie i sin tid, så dermed føler jeg litt ekstra tilhørighet til den. Skulle jeg valgt fritt ut fra hvilken bunad som jeg synes er finest, så leder den fra Øst-Telemark stort, men der har jeg null tilknytning så det er ikke til å tenke på en gang. Skulle jeg hatt en bunad nr. 2 (kun tankespinn) så kunne jeg godt hatt bunaden fra stedet der jeg bor nå. Den synes jeg også er veldig fin. Anonymous poster hash: 1dd31...98a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #112 Skrevet 16. mai 2014 Jeg har grønn Nordlandsbunad og tror jeg holder styr på den... Reglene der er nemlig svært enkle: svarte strømper for gifte kvinner og hvite for ugifte. Tror det er eneste regelen som eksisterer. Dessuten foreligger det noen instruksjoner for det der dustete sjalet som skal ligge over skuldrene. Før skulle det "stå opp" fra skuldrene, nå er det lov å ha det liggende nedpå skuldrene og bare stukket ned i vesten foran. Ble svært glad da den endringen kom, for etter en dag med bunad på og med stivet sjal som skulle balanseres på skuldrene så var det rimelig stiv nakke da dagen var omme. Det hersker også en oppfatning om at den blå bunaden bæres av dem som bor ved kysten, mens den grønne bæres av dem som bor i innlandet. Dette tror jeg imidlertid ikke er en regel og uansett blander folk i vilden sky ut fra hva de synes er penest. For min del stemmer imidlertid fargevalget, siden slekta mi kommer fra innlandet. For øvrig er det litt morsomt at plaggene som mesteparten av bunaden bygger på ble funnet på en gård som ligger bare noen få km fra en gård der jeg hadde ganske nær familie i sin tid, så dermed føler jeg litt ekstra tilhørighet til den. Skulle jeg valgt fritt ut fra hvilken bunad som jeg synes er finest, så leder den fra Øst-Telemark stort, men der har jeg null tilknytning så det er ikke til å tenke på en gang. Skulle jeg hatt en bunad nr. 2 (kun tankespinn) så kunne jeg godt hatt bunaden fra stedet der jeg bor nå. Den synes jeg også er veldig fin. Anonymous poster hash: 1dd31...98a Det er en myte. Bunaden finnes i to farger fordi de egentlig skulle ha grønt stoff da de lagde den, men blått stoff var lettere å få tak i. Anonymous poster hash: 09c2d...469
Gjest strykebrett Skrevet 16. mai 2014 #113 Skrevet 16. mai 2014 Pappa er fra Rogaland, men samtidig har jeg ikke særlig tilknytning til stedet. Alternativet er denne (hvor jeg har tilknytning, men den er så stygg ) Bærumsbunad: bunad1.jpg Åh, jeg syns Bærumsbunaden er en av de fineste jeg!
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #114 Skrevet 16. mai 2014 Noen som vet om Linda har festdrakt eller bunad, isåfall hvilken? Anonymous poster hash: cb4e3...293
Minya Skrevet 16. mai 2014 #115 Skrevet 16. mai 2014 Ser nesten ut som en juksebunad, sånne som du kan kjøpe på Sparkjøp, utelukkende fordi den ser i overkant enkel ut på bildet.
Novemberellie Skrevet 16. mai 2014 #116 Skrevet 16. mai 2014 (endret) Jeg har Sigdalsbunad. Forholdsvis skjelden, siden stedet er så lite. Veldig glad i bunaden min, og stolt over å bære den. Endret 16. mai 2014 av Novemberellie 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #117 Skrevet 16. mai 2014 Det er en myte. Bunaden finnes i to farger fordi de egentlig skulle ha grønt stoff da de lagde den, men blått stoff var lettere å få tak i. Anonymous poster hash: 09c2d...469 Aha, så det er grunnen. Jeg har fått med meg at det er en "falsk regel", men ikke opphavet til den. Anonymous poster hash: 1dd31...98a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #118 Skrevet 16. mai 2014 Belte på bunader er kjempefint, men beltet uten "firkantene" (vet ikke hva det heter), ser dumt ut. Enten eller Anonymous poster hash: cb4e3...293
MissAlba Skrevet 16. mai 2014 #119 Skrevet 16. mai 2014 (endret) Jeg har en nydelig Hardangerbunad som jeg var så heldig og arve fra min snille tante Jeg har alltid ønsket meg bunad, og har vært såå misunnelig på de som har. Endelig min tur og jeg gleder meg til i morgen! Jeg kjøpte øredobber nå, og ønsker meg cape og hodeplagget (den røde fletten). Jeg ønsker meg også nye sko siden de jeg har er kjøpt på 70-tallet til min tante :D Jeg synes Hardangerbunaden og stakken fra Telemark er finest Endret 16. mai 2014 av MissAlba
Gjest Skrevet 16. mai 2014 #120 Skrevet 16. mai 2014 Jeg kunne tenke meg Hardangerbunad, eller den de kalte for "nasjonalen" før. Er det noen uskrevne regler for at folk som kun har slekt fra Vest-Agder og Rogaland ikke skal ha denne bunaden? Liker den bedre enn Vest-Agder- og Rogalandsbunad! Hvor mye koster sånn ca en bunad til ei dame med str 48? Man skal vel ha bunad fra der man har slekt? Da burde du jo velge en fra Vest-Agder eller Rogaland, og ikke Handanger. Selv synes jeg både Vest-Agder og Rogaland sine er veldig fine Har selv Hardanger, men den er arvet og jeg har mye slekt derifra. Synes det blir litt kjedelig om alle kan ha Hardangerbunad bare fordi den er vanligst.. Det spesielle med bunad er jo å få vist hvor man har sin tilhørighet fra. Men selvfølgelig også koselig at så mange synes den er fin 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå