Gå til innhold

Den store bunadstråden!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet noen hvor man kan få tak i helt sort kyse?

Mistet min i fjor, og rekker ikke å få spesialsydd den som hører til min bunad. Derfor er jeg på leting etter en helt enkel en.

Anonymous poster hash: 69426...b45

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har prinsesse med hjul fra Øst-Telemark. Er veldig fornøyd og valgte bunaden fordi jeg syntes den var den peneste og fordi bestefar er derifra :)

Her er et bilde av meg i bunaden:
DSCN2232.jpg

Pluss et der fargene kommer litt bedre frem:
DSCN2225-1.jpg

Skal i konfirmasjon i helgen og lurer derfor på hvordan jeg skal ha håret mitt da. Går vanligvis med fransk flette eller liknende, men kunne tenkt meg å prøve meg på en enkel oppsats til forandring. Noen som har noen forslag (helt med video-tutorial)

• Liker 7
Gjest Peanut
Skrevet
Jeg har tre bunader. Øst-Telemark, Vest-Telemark og Aust-Agder (Åmli). Jeg deler egentlig på Øst-Telemarksbunaden med moren min, da den er laget til henne. Hun er mer "inn i livet" enn meg, hos meg går beltet rett over ribbenene som gjør at det føles mer som et korsett enn noe annet. *Puuust* <_< Vest-Telemarksbunaden er arvet fra min grandtante, og den passer bedre. Til Vest-Telemark har jeg en svart jakke med broderier. Helst liker jeg Aust-Agderbunaden min fra Åmli fordi den skiller seg litt bort fra alle de "Bydel 3"-bunadene, og jeg synes den er spesielt fin fordi den har sølvknapper bakpå ryggen av jakken. ^^, Den er også arvet da, av tanten til moren min.

Skjorten til Øst-Telemarksbunaden min er lik den på bildet her:

Prinsesse-med-band_articlefull.jpg

Jeg har også vippe til, men har aldri brukt den på den "riktige" måten.

Vest-Telemark:

http://www.bunadrosen.no/bilder/damebunad/vesttelemark-bunadrosen-sort-01.jpg

Åmlibunad:

http://norskebunader.no/dame/aust-agder/

Til den så bruker jeg røde strømper.

Bortsett fra det så synes jeg blant annet beltestakken er fin, men jeg kommer ikke til å gå til innkjøp av den da jeg allerede har bunad(er). O_o

Gjest Tekola
Skrevet

Ryddet for spørreundersøkelse.

Tekola, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du med tre bunader? Bruker du alle? :)

Anonymous poster hash: f8664...9a5

Hehe, ikke uventet spørsmål. Fikk en til konfirmasjonen og har arvet de andre, en fra en ugift grandtante og en etter mamma. Bruker alle tre, men litt etter som. Hallingbunaden var fin da jeg gikk gravid, Vestfoldbunaden er lett å ta med på fly og reise mens Setesdalsbunaden nok er favoritten - men veldig varm om sommeren og litt upraktisk å frakte med seg. Så varierer :)

Anonymous poster hash: ee1ea...32a

AnonymBruker
Skrevet

Har Solør-Odalsbunad med brokadeliv. Jeg har med svart stakk og svart liv (slik som på det nederste bildet).

solfvr-odal.jpg

309907-7-1305639145726.jpg

Jeg er veldig glad i min bunad, siden det er den bunaden alle damene i min familie (som har bunad altså) har. Jeg har veldig sterk tilknytning til denne også, all den tid jeg har vokst opp i området og familien på begge sider er herfra i mange generasjoner. Synes ikke minst den er veldig enkel og vakker.

Kunne dog ønske jeg hadde valgt rødt eller hvitt liv, i stedet for svart, da det kanskje blir litt mørkt, men alt i alt er jeg veldig glad i den. Savner cape, da jeg ikke synes sjalet er særlig fint. Men ellers synes jeg den er flott. Kunne aldri tenke meg å hatt noen annen, selv om det sikkert kan være andre bunader som jeg synes er minst like flotte, sånn rent utseendemessig.

Anonymous poster hash: 08647...270
Skrevet

Nedre Buskerud her!

Skrevet (endret)

Denne kjærligheten her har jeg! Ble ferdig akkurat i tide for årets 17.Mai :laugh:

nordmore-bunadrosen-blagron-01-364x505.j

Nå er jeg faktisk usikker på om jeg også vil ha hvitt forkle.... hmm.

http://bunadrosen.no/bilder/damebunad/normore-bunadrosen-blagronn-06.jpg

i tillegg har jeg arvet en grønn nordlandsbunad.

http://bunadrosen.no/bilder/damebunad/nordland-bunadrosen-gronn-01.jpg

Personlig syntes jeg rogalandsbunaden er helt fantastisk fin, mens bærumsbunaden blir direkte kjedelig.

edit: skrivefeil.

Endret av dillyduzit
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en vest Oppland bunad(den blå) den arvet jeg av min oldemor, ingen andre som har passet den enn meg, heldigvis :D også har jeg en damask kjol bunad fra nord Gudbrandsdalen. Den fikk jeg til konfirmasjonen min. Elsker begge, men damask kjol må sys inn :(

Anonymous poster hash: 0407f...caa

post-37809-0-04933600-1399493390_thumb.j

post-37809-0-15500200-1399493398_thumb.j

• Liker 1
Skrevet

åååh det er så mange fine bunader, gleder meg maaaasse til 17. mai og håper på strålende vær :)

• Liker 1
Skrevet

Har prinsesse med hjul fra Øst-Telemark. Er veldig fornøyd og valgte bunaden fordi jeg syntes den var den peneste og fordi bestefar er derifra :)

Her er et bilde av meg i bunaden:

DSCN2232.jpg

Pluss et der fargene kommer litt bedre frem:

DSCN2225-1.jpg

Skal i konfirmasjon i helgen og lurer derfor på hvordan jeg skal ha håret mitt da. Går vanligvis med fransk flette eller liknende, men kunne tenkt meg å prøve meg på en enkel oppsats til forandring. Noen som har noen forslag (helt med video-tutorial)

Jeg har helt lik denne. Jeg har 6 stk maler på den også selv om det opprinnelig hører til vest Telemark. Men ikke sølvtråden da jeg har 3 søljer på skjorten, det hadde blitt i overkant mye...

AnonymBruker
Skrevet

damedrakt.jpg

Jeg har den grønne vestlandsdrakten, og jeg elsker den! Har grønne øyne som lyser i den, i tillegg til blondt hår, så da måtte det bli den fargen. Gleder meg derimot veldig til å arve nordhordalandsbunad med tiden, da det liksom er en ekte bunad, og ikke en festdrakt. Jeg valgte den fordi jeg vet jeg har to bunader jeg i fremtiden kan bruke.

Anonymous poster hash: 09165...9db
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne kjærligheten her har jeg! Ble ferdig akkurat i tide for årets 17.Mai :laugh:

nordmore-bunadrosen-blagron-01-364x505.j

Nydelig:)

Har selv en grønn nordlandsbunad:

Untitled-117.png

Hadde egentlig lyst på blå men mamma ville ha grønn så da ble det grønn:\

Anonymous poster hash: d6079...666

AnonymBruker
Skrevet

trysilbunaden-bakfra.jpg
Jeg har denne, og jeg gleder meg sånn til å bruke den!

Anonymous poster hash: cb4e3...293
Skrevet

Nydelig:)

Har selv en grønn nordlandsbunad:

Untitled-117.png

Hadde egentlig lyst på blå men mamma ville ha grønn så da ble det grønn:\

Anonymous poster hash: d6079...666

Brukte mamma sin i fjor, grønn nordlandbunad. Aldri følt meg så pen når jeg var omringet av blå nordlandsbunader. Den blå er fin, men grønn blir mer spesiell når hele bærum har blå :) Nordlandbunaden er helt nydelig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om bunad fra Voss?

Anonymous poster hash: 09c2d...469
Skrevet

Jeg har rogalandsbunad i grønn. Den er mest vanlig i blå eller svart, men da jeg skulle konfirmeres valgte jeg selvfølgelig den særeste fargen for å skille meg ut. Glad for det nå i etterkant da, gøy å ikke være lik alle andre i byen på 17. mai.

Skrevet

jeg har vært i byen i dag og kjøpt hårbånd til min nye bunad :) happy happy :)

kjøpte like så godt øredobber også, i samme stilen som bunadsringen jeg fikk av kjæresten og låsen på beltet mitt :) dobbelt happy happy :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...