Gå til innhold

Den store bunadstråden!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg digger bunader, og synes alltid det er gøy å se og diskutere bunader.

Hvilken bunad har du? Eller hvilken bunad ønsker du deg? Det er også lov å snakke om tilbehør ;)

Post gjerne bilder og!

Anonymous poster hash: 59b5f...aa2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Fanabunad. Kunne gjerne tenke meg Sognebunad med svart vest (der har jeg sterk tilknytning så den kunne jeg i skaffet meg om jeg noen gang skulle hatt en bunad til), og så synes jeg Telemarksbunaden med lilla belte er utrolig fin! Men der har jeg ingen tilknytning.

Fanabunad:

Untitled-238.png

Sognebunad med sort vest:

sogn-bunadrosen-sort-01_thumb.jpg

Telemarksbunad med lilla belte:

Beltestakk.jpg

Anonymous poster hash: 55335...853
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en fantastisk stygg trønderbunad. Har aldri likt den, men den er arvet så jeg "måtte" jo ta den.. Synes bare den er grusom, og den passer ikke kroppen min i hele tatt. Den blir ikke brukt annet enn når jeg "må" for å si det sånn(konfirmasjoner)!

Min store drøm er jo beltestakken, som så mange andre, men har ingen aner derifra så det får bli med drømmen.

Anonymous poster hash: c65ec...91f
Skrevet

Jeg har beltestakk fra Telemark. Den er jeg kjempefornøyd med. Gleder meg til hver gang jeg skal bruke den. Datteren min var konfirmant i fjor. Hun fikk bunad fra Øst- Telemark (raudtrøya). Faren min er fra Telemark, heldigvis. Jeg synes faktisk telemarksbunadene er de fineste. Liker forresten godt de forskjellige bunadene fra Hardanger også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trysilbunad som bestemoren min har brodert til meg. Den dekker ikke et så stort område, noe som gjør at ikke så mange har den og det er noe av det jeg liker med den.

Anonymous poster hash: cb4e3...293
AnonymBruker
Skrevet

Har faktisk tre bunader nå, fra setesdal, vestfold og hallingdal.

Anonymous poster hash: ee1ea...32a

Skrevet (endret)

Jeg har hardangerbunad som min bestemor sydde i sin ungdom. Veldig fornøyd med min bunad :)

Min er omtrent helt lik som på bildet under. Mangler hårbåndet som jeg har ønsket meg noen år nå :P

post-75407-0-60424200-1399455369_thumb.j

Endret av aphrodisiac
Gjest Badabing
Skrevet

Legg med bilder da, folkens (aner ikke hvordan de dere nevner ser ut). :) Jeg elsker også bunader, men har fortsatt ingen selv. Vurderer denne:

post-28688-0-55316500-1399407621_thumb.j

Pappa er fra Rogaland, men samtidig har jeg ikke særlig tilknytning til stedet. Alternativet er denne (hvor jeg har tilknytning, men den er så stygg :( )

Bærumsbunad:

post-28688-0-53978600-1399407719_thumb.j

AnonymBruker
Skrevet

Har denne lekre beltestakken i lillatoner! Min ser dog litt mer "ekte" ut.. ;) Elsker den!

big_Beltestakk%20I%20Lilla%20Farger01.jp

Anonymous poster hash: 00aef...9c0
  • Liker 3
Skrevet

Et par år før jeg ble konfirmert brukte jeg en malobunad mormor sydde da hun var ung og slank like etter krigen. Den ble foret med gammelt stripete skjortestoff, og skjorta er sydd av to lengder stoff som er skjøtet under vesten der det ikke synes. Den har blitt brukt som ungpikebunad hos alle hennes døtre, nieser og barnebarn, frem til de vokste ut av den eller kjøpte seg en egen. Den eneste godt voksne som har brukt den er mamma, som etter at tre barn hadde tatt puppene hennes fikk den på seg igjen.

Malo_helfigur.jpg

Før konfirmasjonen hadde jeg også vokst ut av bunaden. Da arvet jeg mormors andre bunad, som hun sydde etter at den første ble for trang. Det er en bolsøybunad. Den er litt kort i ryggen, men jeg tviler på at jeg kommer til å kjøpe noen annen.

bolsoy-bunadrosen-bla-02.jpg

• Liker 2
Skrevet (endret)

jeg har ikke bunad selv og synes ikke bunadene jeg kan bruke er noe fine. jeg synes bunader fra Hallingdal og Telemark er finest :)

Hallingdal

page7.jpg

Øst-Telemark

Untitled-341.png

Endret av fresia
AnonymBruker
Skrevet

Siden man har lov til å snakke om tilbehør, vil jeg bare oppfordre de som har langt hår til å vippe håret med vippebånd i stedet for å bruke de pølsene jeg ser noen bruker. De pølsene ble opprinnelig laget for at de med kort hår også skulle kinne gå med vippet hår, de er IKKE ment å skulle brukes som pannebånd.

Slik gjør man det (ikke min blogg)

http://alvorligvakkert.blogspot.no/2012/04/vippe-haret.html

Mange flotte bilder her

http://www.bunad-magasinet.no/index.php?id=4472761#.U2nfYPl_u3g

Lær deg å vippe håret på Telemarks-vis til 17. mai Foto: Eva Brænd
Har du litt lengde på håret er det ingen grunn til å gå rundt med juksevippe på 17. mai. Det ser faktisk både dumt og komisk ut med langt utslått hår og juksevippe på toppen; kjekt dandert som et pannebånd.
For korthårede kan nok juksevippa være en grei løsning, ... ihvertfall som underlag for et tørkle. Men de mest ihuga korthårede hodeplaggbrukere klarer faktisk å få til hårvipping ved hjelp av juksehår.
I Magasinet BUNAD nr. 1- 08 lærer du trinn for trinn hvordan du vipper håret. Legg deg like godt i trening med en gang, så blir du fin til 17.mai!

Fullstendig enig; det ser uhyre dumt ut. Det er dessuten synd at en som har spandert på seg en dyr bunad ikke har satt seg inn i hvordan tilbehøret skal brukes.

Anonymous poster hash: 41a6b...ebf
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har to bunader, og elsker dem begge. Det ene er en bolsøybunad helt lik Sølvrosen sin, bare at jeg har rød vest og lomme Det er en arvebunad som jeg eeegentlig er to cm for lang til å bruke, men jeg fikk den til konfirmasjonen og passer den fortsatt, 25 år etter :)

Den andre er helt ny, og det er den mørkeblå Oslobunaden. Og den skal jeg bruke på 17. mai i år. Vippebånd er helt uaktuelt, jeg skal ha flettebånd i håret slik som på dette bildet (men min bunad er da altså mørkeblå, dette er den lyseblå varianten)

10245580_10152177513701715_4026760660100

Endret av Petalouda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den andre er helt ny, og det er den mørkeblå Oslobunaden. Og den skal jeg bruke på 17. mai i år. Vippebånd er helt uaktuelt, jeg skal ha flettebånd i håret slik som på dette bildet

Jeg tenker på de som har en bunad hvor vippebånd er tilbehør, oslobunaden har aldri hatt vippebånd som tilbehør så innlegget er ikke rettet mot deg :)

Skrevet (endret)

Jeg har Haugesundsbunad og jeg elsker den i og med at den er proppet med historiske ting som forbindes med haugeby:

b85ljs.jpg

Haugesund er også kaldt "Sildabyen" på grunn av den store pågangen av sild i gamledager, tønnene med sild og anker er det gamle byvåpenet og de tre måkene er det nye. Også er Haraldsstøtten hvor Harald Hårfagre sies å være begravd på forkleet. Jeg har både hvitt og blått forkle i og med at det er skrekkelig upraktisk med hvitt forkle om det er skikkelig drittvær som det ofte er i haugeby.

Jeg hadde valget mellom hardanger/haugesund/rogaland, men jeg hadde hardangerbunad helt siden jeg var liten og var derfor lei av denne. Rogalandsbunaden synes jeg er gravstygg og dessuten har "alle" den her i vest, så var valget enkelt. Den er relativt ny i og med at den ble designet i 2001 og dermed er det ikke mange som har denne, men den er blitt mer og mer populær siden jeg konfirmerte meg i 2009.

2ntyeqc.jpg

Skulle jeg valgt en annen hadde jeg uten tvil valgt beltestakk fra Telemark for de er så fine, men ble uaktuelt for meg da jeg ikke har noen tilknytning til Telemark.

Endret av t0nje
AnonymBruker
Skrevet

Har faktisk tre bunader nå, fra setesdal, vestfold og hallingdal.

Anonymous poster hash: ee1ea...32a

Hva skal du med tre bunader? Bruker du alle? :)

Anonymous poster hash: f8664...9a5

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker på de som har en bunad hvor vippebånd er tilbehør, oslobunaden har aldri hatt vippebånd som tilbehør så innlegget er ikke rettet mot deg :)

pewh :)

jeg har forøvrig en skikkelig miks på min bunad, så det kan hende du ikke liker meg så godt likevel, Og så fikk jeg bunadsring i samme stil som låsen på sølvbeltet mitt i bursdagspresang, så det har jeg også tenkt å bruke :)

Skrevet

hmm, hva med å bruke en blomsterkrans i håret til bunaden .. ? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...