Gå til innhold

Toppbloggerne og deres travle hverdag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men de siste dagene har gitt meg et helt annet perspektiv på toppbloggernes hverdag.

Før tirsdag hadde jeg en blogg med omtrent 100 lesere hver dag. Så kom VG på banen og spurte om de fikk fronte et av mine innlegg på forsiden av vg.no, noe jeg sa ja til. Dette har ført til at jeg i går og i dag har hatt lesertall som har plassert meg på den delen av blogg.nos toppliste som alltid er synlig fra forsiden.

Plutselig begynte mailene å komme. Aktører som vil sponse bloggen min, eller gi meg produkter mot at jeg skriver om dem. I morges fikk jeg også en mail fra castingansvarlig for sesong 2 av Oljebarna. Nå har jo jeg en fulltidsjobb ved siden av, og ikke er interessert i sponsing, så jeg bare leser kjapt gjennom mailene før jeg lukker dem (jeg besvarte mailen fra TV-produksjonselskapet da). Men de som lever dette må ta seg tid til å forhandle med alle disse aktørene for å få frem en avtale slik at det blir nok til salt i maten. Slikt tar tid.

Så er det alle leserne da. Alle kommentarer må leses, og i noen tilfeller besvares, og jo flere lesere du har, jo flere kommentarer får du. Jeg har en policy om at jeg besvarer alle kommentarer jeg får, og dette er vel det som har tatt mest tid de siste dagene.

Og innleggene selvsagt. Selv om det innlegg med "dagens outfit" ser enkelt ut, så er det en omfattende prosess. Antrekk må planlegges, location må velges (samme location hver gang gjør det monotont) og det tas langt flere bilder enn de som vises i bloggen. Der kommer bare de beste. Men når bildene er tatt, må de redigeres. Ikke i den forstand at man fjerner kviser og sånt, men at man beskjærer dem slik at billedkomposisjonen blir riktig og justerer slike ting som lys og kontrast.

Jeg har som sagt en fulltidsjobb ved siden av. Jeg prøver å skrive et innlegg om dagen, men etter de siste dagene er jeg utslitt av all oppmerksomheten. Toppbloggerne poster ofte tre om dagen. Så selv om de kanskje sover til langt på dag, så er de alltid på "jobb". De holder konstant øynene åpne for et øyeblikk de kan fange, og skrive om i bloggen. Blunker de, forsvinner øyeblikket, og dermed også innlegget. Og da forsvinner også leserne, og dermed også sponsorene.

Jeg rykker nok ut av topplista når linken min på forsiden av vg.no fjernes i løpet av morgendagen. Og selv om jeg gjerne vil ha så mange lesere som overhodet mulig, så er det egentlig greit. For jeg tror ikke jeg vil være toppblogger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

^ Jeg forstår synspunktet ditt, men jeg føler fremdeles ikke at blogging er en veldig travel jobb - se bare på livet til Lene Orvik og Kristina Andersen for eksempel. FF er kanskje i en annen liga (spesielt nå!), men alle bortsett fra henne vil jeg tro har en ganske behagelig hverdag. Man MÅ jo ikke tenke blogg hele tiden og man MÅ ikke blogge i helgene. De kan jo ta seg fri da, og ergo tjene mindre penger. Det blir jo som meg selv som er student og har deltidsjobb, jo flere timer jeg jobber jo mer penger tjener jeg. Men jeg jobber jo ikke hver dag for det om. De kan faktisk legge fra seg bloggen og tankene hver kveld og helg, men dermed ikke tjene like mye penger. Og jeg synes uansett ærlig talt ikke f. eks Kristina Andersen sin blogg er så gjennomført at hun kan jobbe 8 timer eller mer hver dag (og det ser man jo også på beskrivelsen hennes av dagen, som gjerne ofte ikke kommer i gang før kl 12).



Anonymous poster hash: 4ef69...bcd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...