Gjest KrissyHart Skrevet 3. mai 2014 #41 Skrevet 3. mai 2014 noen kvinnfolk bruker dessverre abort som prevensjon, jeg hadde et par venninner som drev slik når de var yngre. de har nå slitt med å bli gravid senere når de har prøvd og bli det. så det er nok ikke risikofritt å gjøre det. det skal da ikke være så veldig vanskelig å unngå å bli gravid om man vil. jeg har klart det veldig godt selv. man må bare passe på og bruke prevensjon riktig. jeg er for selvbestemt abort, men jeg selv kunne aldri tatt en abort om jeg ble gravid, ergo gjør jeg alt for å unngå det. men å tvinge kvinnen til å bære frem et barn hun ikke vil ha, synes jeg er hårreisende. det er faktisk ikke risikofritt å gå gravid, mange får blodpropp, og noen får psykiske problemer etter en graviditet. men å gå og detaljstyre over kvinners kropp fordi mannen vil ha barnet/vil ikke ha barnet, synes jeg blir helt feil. det finnes p-piller, kvinnekondom,vanlig kondom, mannlig p-pille, angrepille, man kan sterilisere seg etc. om mannen ikke vil risikere å komme i en slik situasjon jeg ser ingen unnskyldning for å få noen gravid mot sin egen vilje om man gidder tenke litt lenger i "kampens hete"
Medlem Skrevet 3. mai 2014 #42 Skrevet 3. mai 2014 En ting dere glemmer i denne diskusjonen er at menn faktisk har flere prevansjonsmidler enn bare kondom. Det er faktisk utviklet en p-pille for menn, men den er ikke lansert på markedet fordi den har for mange bivirkninger (de er omtrent som på den kvinnelige p-pillen) og fordi menn ikke klarer å ta den regelmessig nok. Kondom burde regnes som en slags delt prevensjon, fordi den er synlig.Anonymous poster hash: 33cb9...77d Hvordan har vi menn flere prevensjonsmidler enn kondom? Du henviser til p-pille, og følger opp med at de ikke finnes på markedet. Ja, nettopp! Kondom er eneste... Menn klarer like fint å ta en pille regelmessig som det kvinner gjør. Forstår ikke at du kan påstå annet... 1
Trude.lutt Skrevet 3. mai 2014 #43 Skrevet 3. mai 2014 Hvis en mann ikke vil ha barn, bruker han kondom. Det blir helt feil å komme etterpå og klage over at dama ble gravid. Ta ansvar for eget liv, ikke legg det på en annen.
Gjest KrissyHart Skrevet 3. mai 2014 #44 Skrevet 3. mai 2014 http://www.nrk.no/livsstil/derfor-far-ikke-menn-p-piller-1.7909838 grunnen til at p piller for menn ikke er på markedet, er ifølge denne artikkelen bla at menn ikke vil bruke den. ikke at den ikke eksisterer 1
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 3. mai 2014 #45 Skrevet 3. mai 2014 (endret) Hvordan har vi menn flere prevensjonsmidler enn kondom? Du henviser til p-pille, og følger opp med at de ikke finnes på markedet. Ja, nettopp! Kondom er eneste... Menn klarer like fint å ta en pille regelmessig som det kvinner gjør. Forstår ikke at du kan påstå annet... Den mannlige p-pillen har vært under utvikling og testing i veldig mange år, grunnen til at vi ikke har den enda er at menn ikke vil utsette seg for samme bivirkninger som vi kvinner har styrt med i alle år. I enhver debatt som dette så klages det på at det bare er vi "heldige" kvinner som får lov å ta disse blodpropp-fremkallende hormonbombene av noen piller, men faktum er at det ikke finnes et godt nok marked for mannlige p-piller, for det er ikke nok av dere som hadde giddet å bruke det. Derfor har de som prøver å fremstille det store finansieringsproblemer. Hadde det vært cash i det, så hadde halve medisinbransjen i USA vært ute med sin versjon for tjue år siden. Jeg synes TS stiller et godt spørsmål som jeg har lurt på selv, og er iallefall glad for at det virker som flesteparten ikke mener at en kvinne kan tvinges til å gjennomføre en full graviditet og fødsel for så å gi bort barnet til faren, eller spennes fast til et operasjonsbord og få fosteret skrapt ut av skjeden uten samtykke. Når det gjelder at far skal ha rett til å frasi seg farskap og følgelig også å betale barnebidrag så er det er punkt jeg ser ofte, men har aldri sett en som har tenkt gjennom og drøftet de praktiske konsekvensene av det og løsningene på det. For det første må man ta hensyn til barnet her. Alenemødre er allerede en av de fattigste gruppene i landet, om man ikke skal lage en enda større underklasse av dem, hvor de er enda verre stilt. Barnet er uskyldig i dette, og Norges stat forlater ikke barn i grøfta for å sulte. Ingen er tjent med at barn vokser opp under dårlige kår, det er grobunn for kriminalitet og hemmende for den økonomiske utviklingen av et samfunn. Her må staten inn med skattepengene dine og betale bleiene for han som bare ville pule uten gummi en lørdagskveld. En ny budsjettpost som vil gå utover noe annet vi trenger. For det andre lurer jeg på hvordan disse sakene skal avgjøres i praksis. Det vil jo alltid være ord mot ord, hvem som helst kan si at de pulte i god tro. Og tenk alle ressursene samfunnet vårt skal bruke på dette. En masse rettssaker, i tillegg til barnebidragene staten må betale alenemødre for at Norge AS fremdeles skal være et sunt sosialdemokrati. Så ja, lurer på det samme som TS: hvordan skal det fungere i praksis? Endret 3. mai 2014 av Hooty McOwlface 4
Eriks Skrevet 3. mai 2014 #46 Skrevet 3. mai 2014 http://www.nrk.no/livsstil/derfor-far-ikke-menn-p-piller-1.7909838 grunnen til at p piller for menn ikke er på markedet, er ifølge denne artikkelen bla at menn ikke vil bruke den. ikke at den ikke eksisterer Interessant link. Får en sterk følelse av at det er noe som ikke har blitt nevnt i artikkelen. Jeg hadde gladelig tatt sjansen på kviser, nedsatt sexlyst og depresjon mot å kunne kaste kondomen og aldri være redd for uønskede barn og psycho kvinner. 2
Gjest KrissyHart Skrevet 3. mai 2014 #47 Skrevet 3. mai 2014 psycho kvinner er du ikke fritatt for uansett dessverre
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 3. mai 2014 #48 Skrevet 3. mai 2014 Interessant link. Får en sterk følelse av at det er noe som ikke har blitt nevnt i artikkelen. Jeg hadde gladelig tatt sjansen på kviser, nedsatt sexlyst og depresjon mot å kunne kaste kondomen og aldri være redd for uønskede barn og psycho kvinner. Money rules i legemiddelbransjen, det blir litt vel søkt å sitte og insinuere at Pfizer e.l. vet det er millioner av dollars i det, men ikke vil tjene dem på grunn av en eller annen kvinnekonspirasjon eller noe. Og jeg kan ikke se den helt store kvinnekonspirasjonen heller, jeg hadde gladelig overlatt hormonpillene til kjæresten, og brukt kondom på one night stand, som jeg gjør uansett. Jeg har ikke et stort ønske hverken om å ta p-piller selv, eller å nekte menn å ta det. Det er ikke et privilegium å måtte putte disse midlene i kroppen. 3
Medlem Skrevet 3. mai 2014 #49 Skrevet 3. mai 2014 http://www.nrk.no/livsstil/derfor-far-ikke-menn-p-piller-1.7909838 grunnen til at p piller for menn ikke er på markedet, er ifølge denne artikkelen bla at menn ikke vil bruke den. ikke at den ikke eksisterer Det er vanskelig å ta stilling til om man ønsker å bruke en pille som ikke er tilgjengelig. Om den eksisterer eller ikke på et laboratorium er likegyldig så lenge den ikke kan kjøpes på apoteket. Den mannlige p-pillen har vært under utvikling og testing i veldig mange år, grunnen til at vi ikke har den enda er at menn ikke vil utsette seg for samme bivirkninger som vi kvinner har styrt med i alle år. I enhver debatt som dette så klages det på at det bare er vi "heldige" kvinner som får lov å ta disse blodpropp-fremkallende hormonbombene av noen piller, men faktum er at det ikke finnes et godt nok marked for mannlige p-piller, for det er ikke nok av dere som hadde giddet å bruke det. Derfor har de som prøver å fremstille det store finansieringsproblemer. Hadde det vært cash i det, så hadde halve medisinbransjen i USA vært ute med sin versjon for tjue år siden. Som nevnte ovenfor; hvordan kan de vite at menn ikke ønsker å ta p-piller? Det har aldri vært en aktuell problemstilling fordi pillen ikke er kommersielt tilgjengelig. Jeg er overbevist om at mange gutter og menn ville valgt p-pille i stedet for kondom. Se bare hvor stor andel av kvinnene som velger p-pille som prevensjon, til tross for at de har andre prevensjonsmidler tilgjengelig. Ser ingen grunn til at menn skulle ønske det stikk motsatte. Man må nesten kunne forvente færre bivirkninger. Det er tross at mer enn 50 år siden p-pillen til kvinner først kom på markedet, og forskningen bør ha gjort fremskritt siden den gang. Uansett, selv med de bivirkningene du nevner velger det store flertall av kvinner dette over spiral, pessar, femidom, osv. Jeg synes TS stiller et godt spørsmål som jeg har lurt på selv, og er iallefall glad for at det virker som flesteparten ikke mener at en kvinne kan tvinges til å gjennomføre en full graviditet og fødsel for så å gi bort barnet til faren, eller spennes fast til et operasjonsbord og få fosteret skrapt ut av skjeden uten samtykke. Når det gjelder at far skal ha rett til å frasi seg farskap og følgelig også å betale barnebidrag så er det er punkt jeg ser ofte, men har aldri sett en som har tenkt gjennom og drøftet de praktiske konsekvensene av det og løsningene på det. Jeg mener at kvinner så klart skal ha råderett over egen kropp, og at ingen mann skal kunne tvinge henne til å ta abort. Men som motsvar til rett til selvvalgt abort må menn ha rett til å frasi seg alt ansvar, også økonomisk. Så klart innenfor fristen for å ta abort slik at kvinnen, dersom hun ikke ønsker å ta ansvaret alene, kan velge sin vei ut av det. La oss si at kvinnen er pliktig til å informere barnefaren om sin graviditet senest i uke 4, og at så har mannen frist til uke 8 med å velge om han ønsker å bli far eller frasi seg alt ansvar. Så har kvinnen frist til uke 12 med å ta sitt valg. Dersom moren ikke varsler graviditet innen fristen gis mannen all rett til å frasi seg farskapet, og dersom mannen ikke varsler innen sin frist er han pliktig til å ta sitt ansvar. For meg høres dette rettferdig ut! 1
Eriks Skrevet 3. mai 2014 #50 Skrevet 3. mai 2014 (endret) Money rules i legemiddelbransjen, det blir litt vel søkt å sitte og insinuere at Pfizer e.l. vet det er millioner av dollars i det, men ikke vil tjene dem på grunn av en eller annen kvinnekonspirasjon eller noe. Og jeg kan ikke se den helt store kvinnekonspirasjonen heller, jeg hadde gladelig overlatt hormonpillene til kjæresten, og brukt kondom på one night stand, som jeg gjør uansett. Jeg har ikke et stort ønske hverken om å ta p-piller selv, eller å nekte menn å ta det. Det er ikke et privilegium å måtte putte disse midlene i kroppen. Har ikke nevnt noe om kvinnekonspirasjon, men jeg får noen andre konspirasjonsteorier i hodet. Spesielt at bivirkningene foreløpig sikkert er verre/hyppigere enn man får inntrykk av. Jeg har (ubegrunnet) tro på at det er mye penger i en velfungerende pille, men at de foreløpig ikke er gode nok. Forskere som prøver å hente penger/støtte vil selvfølgelig presentere forskningen deres som attraktiv. Endret 3. mai 2014 av Eriks 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #51 Skrevet 3. mai 2014 Jeg mener at kvinner så klart skal ha råderett over egen kropp, og at ingen mann skal kunne tvinge henne til å ta abort. Men som motsvar til rett til selvvalgt abort må menn ha rett til å frasi seg alt ansvar, også økonomisk. Så klart innenfor fristen for å ta abort slik at kvinnen, dersom hun ikke ønsker å ta ansvaret alene, kan velge sin vei ut av det. La oss si at kvinnen er pliktig til å informere barnefaren om sin graviditet senest i uke 4, og at så har mannen frist til uke 8 med å velge om han ønsker å bli far eller frasi seg alt ansvar. Så har kvinnen frist til uke 12 med å ta sitt valg. Dersom moren ikke varsler graviditet innen fristen gis mannen all rett til å frasi seg farskapet, og dersom mannen ikke varsler innen sin frist er han pliktig til å ta sitt ansvar. For meg høres dette rettferdig ut! Nå forutsetter du at alle gravide kvinner oppdager graviditeten før uke 4, noe som i praksis er umulig. Alle kommersielt tilgjengelige graviditetstester sier de fungerer første dag etter ventet mens. Dette tilsvarer uke 4 av et svangerskap, siden svangerskap regnes fra forrige mensturasjon. De som ikke forsøker å bli gravide, tar ikke tester i hytt og pine for å sjekke om de eventuelt er gravide, da det hadde blitt særdeles kostbart. En del får også mellomblødninger, og oppdager ikke graviditeten før de er nær eller over grensen for selvbestemt abort. Hva med disse? Anonymous poster hash: 3d7a7...df9 3
Eriks Skrevet 3. mai 2014 #52 Skrevet 3. mai 2014 psycho kvinner er du ikke fritatt for uansett dessverre Nei, men mannlig p-pille gir meg muligheten til å ha sex med dem med langt mindre konsekvenser .
Gjest KrissyHart Skrevet 3. mai 2014 #53 Skrevet 3. mai 2014 min mor visste ikke at hun var gravid med meg før i 5 mnd, da hun hadde blødning. jeg er veldig glad for at de ikke gjorde så sene aborter
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 3. mai 2014 #54 Skrevet 3. mai 2014 Har ikke nevnt noe om kvinnekonspirasjon, men jeg får noen andre konspirasjonsteorier i hodet. Spesielt at bivirkningene foreløpig sikkert er verre/hyppigere enn man får inntrykk av. Hjelpes. Det finnes nok av vitenskapelige, medisinske rapporter om dette som du kan lese, hvor bivirkningene er nøye forsket på, og jeg kan ikke se hvordan eller hvorfor alle disse forskerne og de i fagmiljøet som har lest rapportene med kritiske øyne skulle vært medlem av denne store konspirasjonen din, som jeg hverken skjønner mål eller mening med. Bivirkningene er noen av de samme som kvinner får. Det er hormonpiller dette også, så det er egentlig ganske logisk. Jeg tror nok pillene for menn kommer snart, det er jo en viss etterspørsel etter det, selv om det nok kan ta litt tid å innarbeide det. Men at det har tatt såpass lang tid å få den på markedet har ikke noe med noe konspirasjoner å gjøre, først så hadde man ikke teknologien fordi det er vanskeligere å lage p-piller for menn enn det var for kvinner, og så har man manglet finansiering fordi legemiddelindustrien har laget kostnad/inntektskalkylene sine og ikke sett på det som en god nok investering. Men nå begynner det å se ut som det er på vei. 4
Medlem Skrevet 3. mai 2014 #55 Skrevet 3. mai 2014 Nå forutsetter du at alle gravide kvinner oppdager graviditeten før uke 4, noe som i praksis er umulig. Alle kommersielt tilgjengelige graviditetstester sier de fungerer første dag etter ventet mens. Dette tilsvarer uke 4 av et svangerskap, siden svangerskap regnes fra forrige mensturasjon. De som ikke forsøker å bli gravide, tar ikke tester i hytt og pine for å sjekke om de eventuelt er gravide, da det hadde blitt særdeles kostbart. En del får også mellomblødninger, og oppdager ikke graviditeten før de er nær eller over grensen for selvbestemt abort. Hva med disse? Anonymous poster hash: 3d7a7...df9 Så la oss da si informasjon senest i uke 6, med svar i uke 9. Kostbart? I forhold til å oppdra et barn er en håndfull graviditestester som lommerusk å regne. Hvis det får større følger for kvinnene vil de også være mer proaktive ved å beskytte seg bedre og å sjekke om de er gravide: Forskning på oppdagelse av graviditet i tidlig stadium vil også få et nytt insentiv. Hovedpoenget et at menn må gis bedre rettigheter enn vi har i dag, og det finnes absolutt måter å løse dette på. 1
Gjest Mr. Toad Skrevet 3. mai 2014 #56 Skrevet 3. mai 2014 http://www.nrk.no/livsstil/derfor-far-ikke-menn-p-piller-1.7909838 grunnen til at p piller for menn ikke er på markedet, er ifølge denne artikkelen bla at menn ikke vil bruke den. ikke at den ikke eksisterer Når menn ikke kan bli gravid er det også litt søkt å ta en medisin med mange bivirkninger, som kun har en indirekte funksjon.
Eriks Skrevet 3. mai 2014 #57 Skrevet 3. mai 2014 (endret) Hjelpes. Det finnes nok av vitenskapelige, medisinske rapporter om dette som du kan lese, hvor bivirkningene er nøye forsket på, og jeg kan ikke se hvordan eller hvorfor alle disse forskerne og de i fagmiljøet som har lest rapportene med kritiske øyne skulle vært medlem av denne store konspirasjonen din, som jeg hverken skjønner mål eller mening med. Bivirkningene er noen av de samme som kvinner får. Det er hormonpiller dette også, så det er egentlig ganske logisk. Jeg tror nok pillene for menn kommer snart, det er jo en viss etterspørsel etter det, selv om det nok kan ta litt tid å innarbeide det. Men at det har tatt såpass lang tid å få den på markedet har ikke noe med noe konspirasjoner å gjøre, først så hadde man ikke teknologien fordi det er vanskeligere å lage p-piller for menn enn det var for kvinner, og så har man manglet finansiering fordi legemiddelindustrien har laget kostnad/inntektskalkylene sine og ikke sett på det som en god nok investering. Men nå begynner det å se ut som det er på vei. Har nesten ikke nektet for noe av det du har skrevet i dette innlegget. Det er fint at du har litt lengde på innleggene dine, men det er også slitsomt at du prøver å gjøre motdebattanten dummere enn det han allerede er. Endret 3. mai 2014 av Eriks
Gjest KrissyHart Skrevet 3. mai 2014 #58 Skrevet 3. mai 2014 (endret) ja det er jeg enig i, jeg bruker ikke p-pille av samme grunnen. kondom fungerer helt utmerket for meg att: mr. padde Endret 3. mai 2014 av KrissyHart
Gjest Winza Skrevet 3. mai 2014 #59 Skrevet 3. mai 2014 Jeg forstår ikke svaret ditt, KrissyHart. Jeg er TS og jeg er en kvinne. Jeg bare lurer på hvordan de som ber om menns bestemmelsesrett akter å utføre denne retten i praksis. Anonymous poster hash: d126e...63b Far har rett til å bestemme 2
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 3. mai 2014 #60 Skrevet 3. mai 2014 Jeg mener at kvinner så klart skal ha råderett over egen kropp, og at ingen mann skal kunne tvinge henne til å ta abort. Men som motsvar til rett til selvvalgt abort må menn ha rett til å frasi seg alt ansvar, også økonomisk. Så klart innenfor fristen for å ta abort slik at kvinnen, dersom hun ikke ønsker å ta ansvaret alene, kan velge sin vei ut av det. La oss si at kvinnen er pliktig til å informere barnefaren om sin graviditet senest i uke 4, og at så har mannen frist til uke 8 med å velge om han ønsker å bli far eller frasi seg alt ansvar. Så har kvinnen frist til uke 12 med å ta sitt valg. Dersom moren ikke varsler graviditet innen fristen gis mannen all rett til å frasi seg farskapet, og dersom mannen ikke varsler innen sin frist er han pliktig til å ta sitt ansvar. For meg høres dette rettferdig ut! Abort er ikke en prevensjonsmetode. Du må ta høyde for at det finnes kvinner som helst ikke vil ta abort, av personlige, religiøse eller andre årsaker. De blir da alltid sittende igjen med svarteper i dette systemet ditt, hvor det er to mennesker som har driti på draget. Ikke alle vet om graviditet innen uke 4 eller, jeg vil tro de færreste. Det skal gjerne en syklus til før man aner noe, eller kan ta en test. Så da sitter også kvinnen igjen med svarteper fordi hun kanskje ikke har hatt kjangs engang til å vite at hun er gravid. Det valget du vil gi menn er også ganske spesielt. De fleste som ikke har et forhold til moren og får velge om de vil betale tusenvis på en unge eller ei vil nok velge det sistnevnte. Det er et incentiv for mannfolk å frasi seg farskap og holde seg milevis unna ungen. Og det er barnet her som er viktig, det er grunnen til at man har barnebidrag. Det er ikke for å irritere menn som ikke bruker kondom, eller å gi noen privilegier til kvinnen. Har du vært med å sette et barn til verden, så skal du være med og sikre det et godt liv. Jeg vil ikke at statens ressurser skal gå til trygd til andres lausunger fordi de kan velge å ta null ansvar for sine handlinger. Synes det er logisk og rimelig at de selv skal betale for dem, ikke at deres kondom-fobi skal medføre at penger fra statsbudsjettet allokeres fra sykehjemsplasser eller noe til en støtteordning for å sikre at menn slipper å pule med gummi og at barn slipper å få kjenne sin far. For du driter jo her i de samfunnsmessige konsekvensene. Noen må betale på disse barna, eller tror du Norge er tjent med å lage en større underklasse? Eller mener du at bare rike kvinner skal få bære frem barn, imens de som er økonomisk presset skal presses til abort? Og er det virkelig greit å lage økonomiske incentiver for at mor skal abortere, eller at far skal holde seg unna barn? Her er det ikke bare store samfunnsøknomiske problemer, men også rent etiske, som selv de som ikke bryr seg så mye om samfunn og politikk burde klare å se. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå