Gå til innhold

Respekterer du at mannen din har andre meninger?


Gjest Lincoln

Anbefalte innlegg

Gjest Vevila

Det kommer an på hvilke meninger det er snakk om. Det er viktig for meg at vi har samme verdier og syn på livet. Ellers er vi uenig i veldig mye, og det synes jeg egentlig er fint. Det kan være interessant med samtaler med noen som ser ting på en helt annen måte enn deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jørild

Spørs hva det gjelder. Hadde han ment at kvinner var underlegen mannen, at abort var synd, at barn skulle slås osv hadde jeg ikke respektert det. At han stemmer AP eller foretrekker stasjonsvogn derimot er helt innenfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Selvfølgelig respekterer jeg en mann med andre meninger enn meg. Men kunne aldri vært sammen med en mann med helt andre grunnleggende verdier og moraler enn meg selv. Det sier egentlig seg selv i forholdt til en fremtid sammen og ved f.eks oppdragelse av fremtidige barn.

Vi er helt enig i hvordan vi vil leve livet vårt, religion, oppdragelse av barn, kosthold, trening, fordeling av husarbeid(deles 50/50 mann eller kvinne spiller ingen rolle) etc.

Det betyr ikke at vi er enige om alt ellers. Han mener han er flinkere enn meg å lage mat(!!!) *Dypt fornærmet* Vi kan diskuter masse forskjellige temaer og aldri bli enig, men vi respekterer at på noen emner så vil vi aldri bli enige og må være enig om å være uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser på det som en bagatell, jeg gjør det ikke.

Kjenner menn som aldri kunne vært sammen med en Liverpool-supporter. Jeg ser på det som en bagatell, de gjør det ikke.

Det er en bagatell når det ikke får praktiske konsekvenser skjønner du. Reservasjonsretten er like symbolsk som hvalfangstdebatten. Vi har hatt en reservasjonsrett i 35 år. Hvor mange klagesaker har det blitt ført på allmennleger i samme periode? Du belønnes hvis du klarer å finne rett svar.

Anonymous poster hash: 8a568...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bagatell når det ikke får praktiske konsekvenser skjønner du. Reservasjonsretten er like symbolsk som hvalfangstdebatten. Vi har hatt en reservasjonsrett i 35 år. Hvor mange klagesaker har det blitt ført på allmennleger i samme periode? Du belønnes hvis du klarer å finne rett svar.

Anonymous poster hash: 8a568...3fa

Ah, så vi kan anta at det ikke fantes incest før noen anmeldte det og snakket høyt om det?

Anonymous poster hash: 58e2f...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bagatell når det ikke får praktiske konsekvenser skjønner du. Reservasjonsretten er like symbolsk som hvalfangstdebatten. Vi har hatt en reservasjonsrett i 35 år. Hvor mange klagesaker har det blitt ført på allmennleger i samme periode? Du belønnes hvis du klarer å finne rett svar.

Anonymous poster hash: 8a568...3fa

Dette er ulike syn. På meg virker det som det er du som har problemer med å akseptere at andre ser ting på en annen måte enn deg.

Anonymous poster hash: 3dc41...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en bagatell når det ikke får praktiske konsekvenser skjønner du. Reservasjonsretten er like symbolsk som hvalfangstdebatten. Vi har hatt en reservasjonsrett i 35 år. Hvor mange klagesaker har det blitt ført på allmennleger i samme periode? Du belønnes hvis du klarer å finne rett svar.

Anonymous poster hash: 8a568...3fa

Reservasjonsretten får praktiske konsekvenser for kvinnene det gjelder, og jeg kan ikke tolerere at en mann synes at det er greit. Det har ikke med meningsforskjeller å gjøre, det har med forskjellsbehandling å gjøre.

Anonymous poster hash: 21324...5aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fascinerende hvordan noen definerer toleranse til kun å gjelde ting de mener er viktige og av betydning, mens å rakke ned på og bagatellisere noe andre mener er viktig er helt greit :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Som de fleste andre, så er det viktig at den jeg er sammen med har like verdier som meg. Ville ikke vært sammen med en som mente ting som strider mot ting jeg mener er viktig, men annen politisk tilhørighet enn meg kunne jeg delvis godtatt for eksempel og om han var vegetarianer kunne jeg godtatt selv om jeg ikke er det selv.

Men ja jeg kunne aldri vært sammen med en som var veldig religiøs, mente at det er greit å mishandle dyr, er rasistisk, eller mener at kvinner er mindreverdige for eksempel.

Det er fordi disse tingene strider mot det jeg tror på, og jeg hadde aldri klart å leve med noen som hadde slike meninger eller som hadde en veldig ulik måte å leve på enn meg.

Man skal tross alt leve med det mennesket og et forhold er for meg bygget på mer enn sex.

Dette trodde jeg så absolutt at ikke var noe rart og at det var noe de fleste ønsket seg uavhengig av kjønn.

Men ellers respekterer at partner mener andre ting enn meg om diverse saker, selv om jeg gjerne diskuterer med han om det. Man er jo tross alt ikke 100% like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ek mann som påstår han ikle bryr seg om hvilke meninger dama har, er i seg selv en stor varsellampe for meg. Da virker det som han undervurderer hennes meninger og verdier, og at han ikke ser hvor viktig et felles verdiplattform er for et forhold.

For meg var det viktig hva slags livsstil mannen ønsket seg hva slags menneskesyn og kvinnesyn han har, hvile økonomiske prioriteringer han har osv. Hvilket politisk parti han stemmer på er ikke så viktig (med et par unntak), så lenge han verdsetter mine meninger og respekterer mine valg.

Anonymous poster hash: 3dc41...c68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på.

Når det gjelder mange store spm. så er erfaringen min at jeg rett og slett ikke treffer på å veldig mange med helt motsatte meninger. Ift. religion er det greit for meg at en mann er kristen (protestant/katolikk) eller agnostiker, men ikke muslim. Men det er ikke mange muslimske menn i min omgangskrets.

På samme måte kunne jeg ikke datet en som er SVer f.eks. men kjenner ikke mange av dem heller.

Som regel er mange som er veldig forskjellige "luket ut" ved at man ikke har personlig kjemi med dem i utgangspunktet. Har ikke funnet meg på date med en mann som er motsatt av meg på mange måter.

Men det er ok for meg at vi har ulike meninger, at det er grader av politisk syn som er litt forskjellig.

Jeg har ikke noe problem med prostitusjon så den er grei. Når det gjelder ting som abort så er det noe annerledes ettersom det er mer enn bare et synspunkt, men noe som har konsekvenser for paret det gjelder. På det spm. tror jeg ikke menn er så annerledes i hva de tolererer - en mann som er 100% abortmotstander ville vel ikke blitt sammen med en som var for, og vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Absolutt, men vi er overraskende enige om de fleste ting. Etter år med nesten bare mannlige venner har jeg dog ervervet meg en del "mannlige egenskaper", og tenker ofte annerledes der andre kvinner ville klikket i vinkel.

Og så er det dette med å se ting annet enn svart/hvitt og evne til å bruke flere innfallsvinkler. Er av natur veldig lite rosa. Dette hjelper nok en del :P

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at mange av de kvinnelige brukerne her inne har store problemer med å respektere at menn har andre meninger og følelser enn de selv har.

Jeg har aldri har hørt en mann som sier at det er utelukket å være sammen med en kvinne på grunn av meningsforskjeller (dersom det ikke er at hun er satanist eller nazist eller lignende). Menn har ingen problemer med å akseptere og forstå at kvinner tenker annerledes og ikke nødvendigvis logisk og/eller rasjonelt.

Kvinner derimot (ihvertfall mange her inne) ser på det som en total dealbreaker at menn har andre meninger enn dem. Det kan være at man har ulikt syn på prostitusjon, at man ikke stemmer på samme parti, at man har andre meninger om skatter og avgifter, innvandring, egentlig hva som helst som har med politikk å gjøre.

Hvorfor er dere kvinner her inne så vanvittig intolerante?

Hvis en mann har en mening som jeg er sterkt imot (for eks hvis han lett diskriminerer folk pga deres utsende, etnisitet m.m.), så kan han ikke bli min mann fordi det er imot mine prinsipper og den typen mening er noe som sårer meg altfor mye, jeg tåler ikke å se at folk lider.

Men i et par er to ting viktige: at vi har samme prinsipper på det som er viktigst for begge, og at vi erulike på andre områder.

Så for meg skal man være åpen og respektere andres meninger, og desto mer sin manns eller kones meninger som er ulike. Variasjon og forskjellmellom de to er viktig, ellers blir det kjedelig og en hinder til intellektuel/psykisk/m.m. utvikling.

En familie, en bedrift, en vennegjeng, et samfunn blir "smartere", mer vellykket og bedre utviklet med variasjon. Enhver har mulighet til å tenke gjennom sine egne meninger og analysere dem, for så enten å mene dem sterkere eller få en annen tanke rundt ting. Og det bidrar til fornuft. Ellers forblir folk med samme tanker i åresvis, og dette er for meg en form for korttenkning og lavere intelligens.

Hvis en kvinne eller en mann ikke er i stand tilå ha respekt for andres meninger, er den person ikke verdt være i hjertet mitt eller omgangskretsen min. Og jeg ser dessverre altofr mange som reagerer sånn når de svare på ulike innlegg, så jeg lurer noen ganger på om disse personene godt reflekterer det norske samfunn eller en typisk del av samfunnet, eller igjen om det å være i et forum istedenfor virkeligheten minsker folks evne til å være åpne, respektfulle mot andre m.m.

Anonymous poster hash: 9a38b...4a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for meg kan damer godt være helt på den andre siden av skalaen både når det gjelder politikk, religion osv, det er ikke noe som ville plaget meg stort, men så ville jo ikke ballen bare ligge hos meg heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer ulike meninger, men for å beskytte meg selv, er det ting jeg ikke respekterer. Man kan lett bli et offer om man respekterer alle slags meninger. Det gjelder da vold, voldtekt og nedlatende holdninger om kvinner. En psykopat vil som kjent begynne med å psyke ned offeret etter at han/hun er sikker på at han/hun har vunnet kjærligheten fra offeret. Ofte hører man offeret si "Det var tegn jeg ignorerte i starten".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser på det som en bagatell, jeg gjør det ikke.

Kjenner menn som aldri kunne vært sammen med en Liverpool-supporter. Jeg ser på det som en bagatell, de gjør det ikke.

Sannsynligvis er det mer på fleip, regner jeg med. Vil tro de fleste mennene ville vært glad til dersom hun faktisk var Liverpool-supporter, sånn egentlig, fordi da har de noen å diskutere fotball med. Men det finnes rare menn også så gud vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sobril

Dette med grunnleggende verdier er kanskje ikke relevant for tråden hvorvidt man respekterer meninger eller ei?

De fleste pleier vel ikke å velge partner som er på andre siden av skalaen for alt man står for - uavhengig av kjønn?

Jeg forstår det slik at poenget her var at menn og kvinner er forskjellige, og at menn lettere respekteter "kvinneting" enn motsatt?

Mulig jeg har misforstått.

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere kvinner her inne så vanvittig intolerante?

Artig hvordan enkelte kvinner klikker i vinkel av slike tråder, mens de digger tråder om "bitre menn". Helt greit å komme med negativ vinklede tråder om det andre kjønn så lenge det ikke er ens eget. Dobbeltmoral tror jeg det kalles.

Anonymous poster hash: c600f...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser en diskriminerende trådstittel, uansett om det er fra kvinne til mann eller omvendt, er for meg ikke tråden verdt å lese. Her er det en majoritet av kvinner, så det vil sikkert sees flere kvinnelige tråder diskriminerende mot menn enn omvendt, men jeg tenker at det er mennesker som tenker sånn. Noen ganger skal det være kvinner, andre ganger menn, det kan være unge eller eldre, norsk eller utlendinger, tynne eller overvektige, barnløse eller foreldre osv.

Så poenget er for meg ikke hvorfor kvinner gjør det, men hvorfor det er så mange mennesker som fortsatt tenker sånn. Jeg ser på disse menneskene som folk som kommer fra middelalderen og ikke har utviklet hjernen sin siden det, og fortsatt tror like kortenkt som da. Og disse personenes meninger kan jeg da ikke respektere, uansett hvem de er.

Og jeg er kvinne



Anonymous poster hash: 9a38b...4a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meninger baseres på verdier. Verdier er grunnleggende for hvordan man vil leve sitt liv. Derfor er det vel rimelig innlysende at det neppe vil funke i et forhold hvis verdisynet var helt forskjellig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...