Gå til innhold

bytte vare uten kvittering når butikken har gjort feil.


HHH

Anbefalte innlegg

Til dere som bastant hevder at man må ha kvittering og bare det for å kunne bytte/reklamere, kan dere ikke vise til noe som støtter dette, og da mer enn "hovedkontoret sier at det er sånn". (jeg tror det vil bli vanskelig)

For man skal kunne sannsynliggjøre kjøpet, da er kvittering best, men som mange har skrevet, en kontoutskrift er nok.

Der vil butikk, kjøpesum og dato stå, og alle selgere bør da enkelt kunne finne ut om dette er produkter de fører og om prisen er riktig.

Legger ved 2 linker som viser at bankutskrift holder:

1. http://www.elektronikkbransjen.no/Rammebetingelser/Juridisk/Spoersmaal-og-svar/Personvern

Klipper inn det mest interessante: "Når en kunde reklamerer på varen til selger, må kjøpet kunne dokumenteres. Det mest vanlige er en kjøpskvittering, men annen dokumentasjon godtas også (eksempel på dette kan være en kontoutskrift)."

2.http://www.klikk.no/bolig/article57

Igjen klippet ut det interessante:" Du som kjøper må sannsynliggjøre at du har kjøpt varen der du klager0074.ece,forklarer rådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Det kan også holde med en bankutskrift.

Så TS, du har all rett til å reklamere på kjøpet, bankutskriften holder som bevis. Det er en reklamasjonssak/mangel på produktet da du har fått utlevert feil størrelse av selger.

Dessverre kjenner man ikke alltid sine rettigheter, og butikkansatte kjenner ikke (som vi har sett mange eksempler på i denne tråden) butikken sine plikter overfor kundene sine.

Igjen. Et råd betalt for å være partisk er intet juridisk holdepunkt. De gir sin tolkning slik de ønsker den skal være.

Kvitteringen MÅ uansett finnes i systemet på butikken. Og det blir da en vurderingssak utifra hvor mye ubeleilighet det gir selger. Det heter deg i forbrukerkjøpsloven at begge parter skal være smidige og tilrettelegge i best mulig grad for å få til en løsning. Noe som betyr at det er krav og rettigheter begge veier.

Lovverket skal fungere likt. Dette betyr at når en dagligvare som selger tusenvis av varer per kasse og må bruke vannvittig mye tid for å finne denne basert på en uetablert kontoutskrift (som lett kan forfalskes i motsetning til butikkens kvitteringer) så kan man ikke kreve at de tar kostnaden ved å gjøre dette. Og dermed skal andre butikker også behandles på samme vis.

. Derimot kan man spørre pent. Og takke om man får.

Man kan være uenig i lovverket. Jeg bare sier hvordan det er i praksis. Alt for mange tror butikkene er rettighetsløse og bare skal bukke og skrape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Igjen. Et råd betalt for å være partisk er intet juridisk holdepunkt. De gir sin tolkning slik de ønsker den skal være.

Kvitteringen MÅ uansett finnes i systemet på butikken. Og det blir da en vurderingssak utifra hvor mye ubeleilighet det gir selger. Det heter deg i forbrukerkjøpsloven at begge parter skal være smidige og tilrettelegge i best mulig grad for å få til en løsning. Noe som betyr at det er krav og rettigheter begge veier.

Lovverket skal fungere likt. Dette betyr at når en dagligvare som selger tusenvis av varer per kasse og må bruke vannvittig mye tid for å finne denne basert på en uetablert kontoutskrift (som lett kan forfalskes i motsetning til butikkens kvitteringer) så kan man ikke kreve at de tar kostnaden ved å gjøre dette. Og dermed skal andre butikker også behandles på samme vis.

. Derimot kan man spørre pent. Og takke om man får.

Man kan være uenig i lovverket. Jeg bare sier hvordan det er i praksis. Alt for mange tror butikkene er rettighetsløse og bare skal bukke og skrape.

Men har du først sagt ja til at kontoutskriften er gyldig kjøpsbevis synes jeg det er rart å vifte med tilgodelapp når du ikke greier å fremskaffe vare for omlevering (lik eller tilsvarende vare). Hvis skoene ikke passer fordi butikken har plukket feil størrelse eller skoen er defekt - i begge tilfeller ubrukelig for kjøperen - og butikken ikke makter å finne sko i rett størrelse eller tilsvarende vare i rett størrelse, da må vel butikken akseptere heving av kjøpet? De kan vel ikke nekte heving med grunn i manglende kvittering når de allerede har akseptert kontoutskriften for reklamasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være uenig i lovverket. Jeg bare sier hvordan det er i praksis. Alt for mange tror butikkene er rettighetsløse og bare skal bukke og skrape.

Du er ihvertfall den siste som burde belære om jus, noe du aldri har hatt greie på.

Anonymous poster hash: d8d99...6c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Calavi

Igjen. Et råd betalt for å være partisk er intet juridisk holdepunkt. De gir sin tolkning slik de ønsker den skal være.

Kvitteringen MÅ uansett finnes i systemet på butikken. Og det blir da en vurderingssak utifra hvor mye ubeleilighet det gir selger. Det heter deg i forbrukerkjøpsloven at begge parter skal være smidige og tilrettelegge i best mulig grad for å få til en løsning. Noe som betyr at det er krav og rettigheter begge veier.

Lovverket skal fungere likt. Dette betyr at når en dagligvare som selger tusenvis av varer per kasse og må bruke vannvittig mye tid for å finne denne basert på en uetablert kontoutskrift (som lett kan forfalskes i motsetning til butikkens kvitteringer) så kan man ikke kreve at de tar kostnaden ved å gjøre dette. Og dermed skal andre butikker også behandles på samme vis.

. Derimot kan man spørre pent. Og takke om man får.

Man kan være uenig i lovverket. Jeg bare sier hvordan det er i praksis. Alt for mange tror butikkene er rettighetsløse og bare skal bukke og skrape.

Men nå å er det ingen krav om at kunden MÅ ha kvittering. Så at det er ubeleilig for butikken å finne frem kvittering er jo ikke relevant. Kjøpet skal sannsynliggjøres, og det mener jeg kan gjøres på flere måter. Videoopptak, bankutskrift og til og med vitner.

Men vi blir nok ikke enige her, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Calavi

Men har du først sagt ja til at kontoutskriften er gyldig kjøpsbevis synes jeg det er rart å vifte med tilgodelapp når du ikke greier å fremskaffe vare for omlevering (lik eller tilsvarende vare). Hvis skoene ikke passer fordi butikken har plukket feil størrelse eller skoen er defekt - i begge tilfeller ubrukelig for kjøperen - og butikken ikke makter å finne sko i rett størrelse eller tilsvarende vare i rett størrelse, da må vel butikken akseptere heving av kjøpet? De kan vel ikke nekte heving med grunn i manglende kvittering når de allerede har akseptert kontoutskriften for reklamasjonen?

Om butikken ikke godtok kontoutskrift som kjøpsbevis, så måtte de sagt nei med en gang, og tatt en eventuell runde med forbrukerombudet. Når de bruker denne kontoutskriften for å finne kvittering, og deretter gir kvittering til kunden, så har kunden krav på å reklamere på varen. Dette er ikke noe butikken kan gå tilbake på.

Men, jeg er litt usikker når det er snakk om feil størrelse. Dette er jo tydeligvis noe kunden burde vært oppmerksom på selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Om butikken ikke godtok kontoutskrift som kjøpsbevis, så måtte de sagt nei med en gang, og tatt en eventuell runde med forbrukerombudet. Når de bruker denne kontoutskriften for å finne kvittering, og deretter gir kvittering til kunden, så har kunden krav på å reklamere på varen. Dette er ikke noe butikken kan gå tilbake på.

Men, jeg er litt usikker når det er snakk om feil størrelse. Dette er jo tydeligvis noe kunden burde vært oppmerksom på selv?

I trådstarters tilfelle har hun prøvd en størrelse i butikken og fått noe annet med hjem. Så lenge det kan sannsynliggjøres mener jeg dette må behandles som en reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen. Et råd betalt for å være partisk er intet juridisk holdepunkt. De gir sin tolkning slik de ønsker den skal være.

Kvitteringen MÅ uansett finnes i systemet på butikken. Og det blir da en vurderingssak utifra hvor mye ubeleilighet det gir selger. Det heter deg i forbrukerkjøpsloven at begge parter skal være smidige og tilrettelegge i best mulig grad for å få til en løsning. Noe som betyr at det er krav og rettigheter begge veier.

Lovverket skal fungere likt. Dette betyr at når en dagligvare som selger tusenvis av varer per kasse og må bruke vannvittig mye tid for å finne denne basert på en uetablert kontoutskrift (som lett kan forfalskes i motsetning til butikkens kvitteringer) så kan man ikke kreve at de tar kostnaden ved å gjøre dette. Og dermed skal andre butikker også behandles på samme vis.

. Derimot kan man spørre pent. Og takke om man får.

Man kan være uenig i lovverket. Jeg bare sier hvordan det er i praksis. Alt for mange tror butikkene er rettighetsløse og bare skal bukke og skrape.

Glemte du linken jeg la ved som kom fra Elektronikkbransjen, som jobber for elektronikkselgere/leverandører/produsenter, altså partisk motsatt vei enn forbrukerrådet. De sier jo det samme som forbrukerrådet at det skal holde med kontoutskrift.

Altså sier 2 "partiske sider" på hver sin side av bordet at det skal holde.

Men du feilet på å henvise til hvor det står i loven at jeg tar feil. Du slenger bare ut en enkel påstand om at slik fungerer lovverket, uten å referere til noe som helst.

Så jeg ber igjen om du kan vise til hvor det står at det bare er kvittering som er gyldig når man skal sannsynliggjøre ett kjøp.

Og eksempelet med dagligvare var en total bommert. I dagligvare kjøper man nesten alltid mer enn en ting, men ved skokjøp er det stor sannsynlighet for at man kjøper bare ett par sko av gangen. Altså er det ganske lett å sannsynliggjøre at det kjøpet er gjort der, og hvilke det gjelder.

Endret av Steele
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trådstarters tilfelle har hun prøvd en størrelse i butikken og fått noe annet med hjem. Så lenge det kan sannsynliggjøres mener jeg dette må behandles som en reklamasjon.

Men man får som oftest ikke reklamert heller uten kvittering, så da er hun jo like langt.

Anonymous poster hash: 3a854...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men man får som oftest ikke reklamert heller uten kvittering, så da er hun jo like langt. Anonymous poster hash: 3a854...d5a

Jeg svarte en som svarte meg. Les de innleggene i sammenheng - samt henvisning til Forbrukerrådet angående kontoutskrift som kjøpsbevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Nei, jeg har EN abreidsgiver, jeg har tusenvis av KUNDER. Og dette er noe som er praksis i vår kjede, og dette er noe vi har fått beskjed om fra HOVEDKONTORET. Vi bryter ingen lover, så lenge kunden ikke har kvittering så trenger vi faktisk ikke bytte eller hjelpe med noe som helst siden kunden ikke har bevis for at handelen er gjort i vår butikk. Så det er lite Forbrukerombudet kan gjøre i denne saken. Vi har nemlig hatt lignende saker før, hvor VI har fått medhold fra Forbrukerombudet. ;)

Bulshitt. Hvis de har kontoutskrift som beviser at de har handlet der, så er det fint lite dere kan gjøre HVIS feilen er butikkens. Altså da at dere type har pakket ned to separate skostørelser og lignende. For da er det nemlig ikke snakk om bytterett lenger men retting etter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...