Gå til innhold

bytte vare uten kvittering når butikken har gjort feil.


HHH

Anbefalte innlegg

Det var da voldsomt så nedlatende du er da

Ikke egentlig, men når man ikke engang kan gjøre jobben sin skikkelig og sprer feilinformasjon, så er det vel fortjent i min bok.

Anonymous poster hash: d8d99...6c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I butikkenkjeden jeg jobber holde det lenge om de kommer med utskrift fra banken,
ellers kan vi også gå inn i og finne den akuelle kvitteringen i systemet vårt så lenge vi har klokkeslett og hva som ble kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som kunde må i utgangspunktet ta vare på kvitteringen, da man etter loven ikke har bytterett på varer kjøpt i butikk. Dette fordi det da forventes at kunden har sett nøye på varen og forsikret seg om at denne er rett.

Derimot vil butikken tjene på å ikke være riktig så firkantet. Når jeg jobbet i butikk var vi strenge på kvittering, mest fordi enkelte billigkjeder solgte samme varen som oss. Dersom du kom med kontoutskrift fikk du ofte byttet uansett da.

Butikken bør hjelpe deg, av hensyn til kundens tilfredshet og lignende. Men butikken har ingen plikt til å hjelpe deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fått reklamert på sko ved å framvise kontoutskrift. Dog ikkje utan trøbbel. Personen i kassa brukte sikkert 10-15 minutter for å klare å finne fram til mitt kjøp i kassasystemet deira. Deretter kunne eg få bytte sko, men ikkje få pengene tilbake. Dei hadde ikkje fleire av den typen sko i min størrelse (42 dame), og lite andre sko som eg kunne bytte i. Ikkje spesielt moro. Hadde vore enklere med kvittering, eller litt romslighet i frå butikken si side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fått reklamert på sko ved å framvise kontoutskrift. Dog ikkje utan trøbbel. Personen i kassa brukte sikkert 10-15 minutter for å klare å finne fram til mitt kjøp i kassasystemet deira. Deretter kunne eg få bytte sko, men ikkje få pengene tilbake. Dei hadde ikkje fleire av den typen sko i min størrelse (42 dame), og lite andre sko som eg kunne bytte i. Ikkje spesielt moro. Hadde vore enklere med kvittering, eller litt romslighet i frå butikken si side.

Her synes jeg ærlig talt du er ganske urimelig. Du ønsker da at butikken skal tape penger for at du skal bli fornøyd og du har ikke tenkt å kjøpe noe der engang?

Når jeg har fått tilgodelapp ett sted når jeg ikke engang har rett på det har jeg vært kjempefornøyd. Jeg har jo fått langt mer enn jeg har rett på :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Kvitteringen er kjøpsbeviset ditt. Utsalgsstedet kan kreve at du viser kvittering.

Mitt tips er at du ber om å få snakke med sjefen og forklarer situasjonen. Du har ikke krav på noe, men det er normalt sjefen i butikken som kan ta slike avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvitteringen er kjøpsbeviset ditt. Utsalgsstedet kan kreve at du viser kvittering.

Mitt tips er at du ber om å få snakke med sjefen og forklarer situasjonen. Du har ikke krav på noe, men det er normalt sjefen i butikken som kan ta slike avgjørelser.

Nei, de kan ikke kreve kvittering hvis du kan sannsynliggjøre kjøpet på annet vis, f.eks. ved utskrift fra nettbanken. Hva butikkene mener om dette er irrelevant, det er ikke de som lager lovene i dette landet.

Anonymous poster hash: d8d99...6c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Nei, de kan ikke kreve kvittering hvis du kan sannsynliggjøre kjøpet på annet vis, f.eks. ved utskrift fra nettbanken. Hva butikkene mener om dette er irrelevant, det er ikke de som lager lovene i dette landet.

Anonymous poster hash: d8d99...6c3

Det er riktig, men kan du sannsynliggjøre at skoene er kjøpt i den bestemte butikken. Du kan kjøpe en Ipad. I det Ipaden scanes i butikken så lagres serienummeret til Ipaden i butikkens systemer. Det vil si at selv om kunden har mistet kvitteringen så kan kunden bevise at ipaden var kjøpt i den butikken. Derimot sko har ikke serienummer.

Vil tro at en del butikker vil lage mye trøbbel for kunder som TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg ærlig talt du er ganske urimelig. Du ønsker da at butikken skal tape penger for at du skal bli fornøyd og du har ikke tenkt å kjøpe noe der engang?

Når jeg har fått tilgodelapp ett sted når jeg ikke engang har rett på det har jeg vært kjempefornøyd. Jeg har jo fått langt mer enn jeg har rett på :)

Hvorfor mener du at det er urimelig? Hvis det er reklamasjon og butikken ikke kan tilby reparasjon eller en tilsvarende vare, har hun rett til å få pengene tilbake. En mangelfull vare innebærer jo at butikken ikke har overholdt sin del av avtalen - så hvorfor skal de tjene på den? De "taper" ikke penger, de gir tilbake det de aldri hadde rett på ut ifra det de leverte.

Anonymous poster hash: eff1a...611

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Calavi

Det er riktig, men kan du sannsynliggjøre at skoene er kjøpt i den bestemte butikken. Du kan kjøpe en Ipad. I det Ipaden scanes i butikken så lagres serienummeret til Ipaden i butikkens systemer. Det vil si at selv om kunden har mistet kvitteringen så kan kunden bevise at ipaden var kjøpt i den butikken. Derimot sko har ikke serienummer.

Vil tro at en del butikker vil lage mye trøbbel for kunder som TS.

Det er nok mange butikker som vil sette seg på bakbena i en slik situasjon ja, men nå er det nok ikke alle butikkansatte som er klar over rettighetene til kunden heller. Butikken sier nei, og kunden - som heller ikke er klar over sine rettigheter - godtar dette. Forbrukertvistutvalget har ved flere tilfeller sagt at en kontoutskrift er tilstrekkelig. Vanskeligere blir det om du har kjøpt flere varer på én gang. Med mindre butikken er behjelpelige med å finne kvittering, så har du ingen rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at dette er tilfelle her, men mange ganger blir sånne her situasjoner litt hva man gjør det til også. Er man blid, vennlig, litt ydmyk og forklarer situasjonen så pleier det meste å ordne seg, men hvis man er litt på hugget, kverulerer, er litt nedlatende og står på sitt, gjerne litt høylytt, så er nok butikkene litt vanskelige også :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kundens ansvar å ta vare på kvitteringen. Forstår godt de som synes dette kunne vært løst med mer smidig service, men det er faktisk frekke svindlere og tyver sin feil at noen butikker må være så strenge. Det hadde ikke vært veldig serviceminded å ha regler etter trynefaktor og dagshumør heller, hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mange her har ganske urealistiske forventninger til hva en butikkansatt skal få til der og da. Mange kassesystemer (selv ikke nye) tillater ikke å finne kopi av bong uten bongnummer. Hvis man husker hvilken dag det er kjøpt, og det er innenfor samme uken, kan man kanskje skrive ut hele denne dagen og finne kvitteringen, men det tar sykt tid og papir å skrive ut 3-400 bonger. Er man inn i neste uke må HK kontaktes for å finne den dagens serie. Og uten bongnummer er det ikke alle kasser som vil slå gjennom en retur.

Og til deg som spurte om hva det hadde å si siden str ikke stod på kvitt; den står som regel der, bakt inn i artikkelnummeret i form av en kode på alt fra 1-4 siffer.

Generelt var det flere arrogante og feilaktige oppfatninger av en kundes rettigheter her....:roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest constance90

1. Kunde har ingen rettigheter når det gjelder retur. Det er butikken som bestemmer sine egne returregler. At butikken ikke vil bytte uten kvitterning har de fullt lov til. Men kunden kan vise kvittering/kjøpsbevis så utskrift skal være mer enn godt nok.

2. Hvis du har kastet eske, klippet av lapper osv har du heller ingen rett på å få byttet varen. Du har brutt forseglingen og kastet orginal embalasje som neste kunde har krav på å få med seg.

Å søke opp et kjøp er tidkrevende hvis vi ikke får informasjon om kjøpet. Er det snakk om kjøp fra 1 uke siden til 4 uker siden er det faktisk tusenvis av bonger som skal gå igjennom. Her må både butikk og kunde hjelpe hverandre og beste måten å finne fram kvitteringen er da å ha med bankutskrift slik at man ser nøyaktig beløp og dag osv.

Hvordan mener du at butikken kan ha gjort feil? Har du ikke prøvdt på produktet før du forlot butikken? Du må jo ha oppdaget at du tok med skostørrelser som er 2 mindre enn det du bruker. Er det derimot en sko som er feil i esken så er det butikkens feil. Du har også et ansvar å få med deg riktig produkt. De aller fleste skoesker er tydelig merket med størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bastant hevder at man må ha kvittering og bare det for å kunne bytte/reklamere, kan dere ikke vise til noe som støtter dette, og da mer enn "hovedkontoret sier at det er sånn". (jeg tror det vil bli vanskelig)

For man skal kunne sannsynliggjøre kjøpet, da er kvittering best, men som mange har skrevet, en kontoutskrift er nok.

Der vil butikk, kjøpesum og dato stå, og alle selgere bør da enkelt kunne finne ut om dette er produkter de fører og om prisen er riktig.

Legger ved 2 linker som viser at bankutskrift holder:

1. http://www.elektronikkbransjen.no/Rammebetingelser/Juridisk/Spoersmaal-og-svar/Personvern

Klipper inn det mest interessante: "Når en kunde reklamerer på varen til selger, må kjøpet kunne dokumenteres. Det mest vanlige er en kjøpskvittering, men annen dokumentasjon godtas også (eksempel på dette kan være en kontoutskrift)."

2.http://www.klikk.no/bolig/article57

Igjen klippet ut det interessante:" Du som kjøper må sannsynliggjøre at du har kjøpt varen der du klager0074.ece,forklarer rådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Det kan også holde med en bankutskrift.

Så TS, du har all rett til å reklamere på kjøpet, bankutskriften holder som bevis. Det er en reklamasjonssak/mangel på produktet da du har fått utlevert feil størrelse av selger.

Dessverre kjenner man ikke alltid sine rettigheter, og butikkansatte kjenner ikke (som vi har sett mange eksempler på i denne tråden) butikken sine plikter overfor kundene sine.

Endret av Steele
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg ærlig talt du er ganske urimelig. Du ønsker da at butikken skal tape penger for at du skal bli fornøyd og du har ikke tenkt å kjøpe noe der engang?

Når jeg har fått tilgodelapp ett sted når jeg ikke engang har rett på det har jeg vært kjempefornøyd. Jeg har jo fått langt mer enn jeg har rett på :)

Det eg ønska var å få ny vare av same type, men det kunne dei ikkje tilby. Ei heller var der alternativer som eg likte like godt. Eg fann ei vare, men den var ikkje like pen. Hadde du likt å måtte bytte t.d. ei svart regnkåpe i ein brun regnjakke viss det var svart regnkåpe du ville ha? Ville du heller hatt brun regnjakke enn å prøvd å finne svart regnkåpe i ein anna butikk? Eg synes absolutt ikkje eg er urimelig når butikken ikkje kunne erstatte varen med tilsvarende vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Her synes jeg ærlig talt du er ganske urimelig. Du ønsker da at butikken skal tape penger for at du skal bli fornøyd og du har ikke tenkt å kjøpe noe der engang?

Når jeg har fått tilgodelapp ett sted når jeg ikke engang har rett på det har jeg vært kjempefornøyd. Jeg har jo fått langt mer enn jeg har rett på :)

Hvis man reklamerer på noe er det en mangel ved varen. Da er ikke tilgodelapp godt nok når ny eller tilsvarende vare ikke kan fremskaffes etter at man har akseptert kontoutskrift som bevis for kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoene dine er ikke: ”samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen”, jf § 15 (”avtale” da du sa du skulle ha strl 38?)

Videre også ”b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper”, jf § 15 bokstav b

Etter § 16 foreligger det en mangel, jf bokstav a. Også etter bokstav c i § 16.

Da kan du etter § 29 kreve omlevering/retting: ”Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren”. Jf 29, jf 26.

(forbrukerkjøpsloven).

Legg frem kontoutskrift som bevis på at skoene ble kjøpt i den butikken du krever omlevering/retting fra.



Anonymous poster hash: 991b4...e10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man reklamerer på noe er det en mangel ved varen. Da er ikke tilgodelapp godt nok når ny eller tilsvarende vare ikke kan fremskaffes etter at man har akseptert kontoutskrift som bevis for kjøpet.

Men var det ikke slik at den damen guybrush snakket tilikke hadde lagt frem noe bevis, da? I så fall er jeg helt enig med guybrush.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var det ikke slik at den damen guybrush snakket tilikke hadde lagt frem noe bevis, da? I så fall er jeg helt enig med guybrush.

Jo, hun hadde lagt frem kontoutskrift og som flere her har skrevet gjentatte ganger så er det nok til å sannsynliggjøre at varen er kjøpt i den aktuelle butikken.

Anonymous poster hash: d8d99...6c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...