Gå til innhold

Har meldt meg ut av den norske statskirken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje man burde stille det norske folk det spørsmålet i morgen den dag.

Ja, man burde faktisk det.

Anonymous poster hash: d7ff6...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, man burde faktisk det.

Anonymous poster hash: d7ff6...ee5

Og selvsagt burde man også fjerne kirken fra statsbudsjettet. Det er ikke lenger en statskirke, det er ingen grunn til at den skal være så til de grader statsfinansiert. La den få sin pengestøtte basert på det faktiske medlemstallet, og ta opp kollekt for det de evt mangler utover det. Det er sånn de andre trossamfunnene er finansiert.

Endret av Mann 42
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du tar feil, og hvis vi ser litt bakover, ikke så mange år, heller, så ser vi at kirken har akseptert mange ting som de før har avvist pga "religiøse regler". Feks kvinnelige prester, homofile prester, og sågar kvinnelige, homofile prester. Og en kvinnelig biskop, for godt mål.

Avstemningen, der forslaget om å tillate vielse av likekjønnede par, evt forbønn for likekjønnede par, ble avvist, men ikke med noe stort og overbevisende flertall.

Det er forøvrig mange kristne homofile, og så vidt jeg vet, også er par kristne homofile prester. Så så voldsomt inkompatibelt kan det ikke være.

Det er vel slik at skriften sjelden er så klar og entydig at den ikke er åpen for tolkning, og det forklarer vel hvorfor det er mange som mener at homofili ikke er diskvalifiserende for kristen tro.

"guds ord".. Men vi kan godt endre på det når vinden snur altså, null stress.

Og som kommentar for innlegget ditt over: Skal ikke gode kristne gi 1/10 (tiende) av lønnen sin til kirken? problem løst.

Endret av Corvo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvsagt burde man også fjerne kirken fra statsbudsjettet. Det er ikke lenger en statskirke, det er ingen grunn til at den skal være så til de grader statsfinansiert. La den få sin pengestøtte basert på det faktiske medlemstallet, og ta opp kollekt for det de evt mangler utover det. Det er sånn de andre trossamfunnene er finansiert.

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: b3c03...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg ut av kirken for flere år siden, ble innmeldt igjen (dette var på 2000-tallet) og måtte jammen meg melde meg ut av kirken nok en gang, uten at jeg noensinne fikk en beklagelse for at jeg ufrivillig hadde blitt meldt inn igjen etter å ha tatt et aktivt valg på å ikke stå i deres lister.

Så om denne saken fører til at de som ikke er kristne melder seg ut av kirken, så blir jeg ikke lei meg av den grunn. Det er på tide med en skikkelig opprydning i kirkens medlemslister.

Og til de som sier "vi kan ikke endre religionen", selvfølgelig kan man det, "vi" har gjort det i over 2000 år. Treenigheten og forståelsen av denne, var f.eks. ikke uproblematisk i sin tid ;) Jeg synes også det er litt vanskelig å forholde seg til at biskopene ønsker en liturgi for vielse/velsignelse (det har de vedtatt), mens Kirkemøtet ikke klarer å bli enige om en retning. For de klarte jo ikke å bli enige om noen av forslagene som ble lagt frem, og spørsmålet om f.eks. velsignelse blir da opp til den enkelte prest/biskop.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skravle

Ikke smart å melde seg ut av Den Norske Kirke bare pga ett eneste spm synes jeg. Ihvertfall ikke hvis man tror på Gud og ellers føler seg hjemme i kirka. Ser ut som reneste farsotten dette, som sprer seg blant kjendiser og andre wannabes som henger seg på.

Man kan ikke drive på å melde seg inn og ut hele tiden etter saker som kommer frem..

Jeg synes også homofile skal få gifte seg i kirken. Men man kan lettere påvirke kirken innenfra enn å melde seg ut.

Er bare snakk om tid før dette synet også modnes. 64 stemmer mot 51 på kirkemøtet viser at det er ikke langt unna.

Før fikk ikke kvinner tale i kirken, ikke fikk de være prester...det er en evolusjon. Og kirken forandrer seg med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke smart å melde seg ut av Den Norske Kirke bare pga ett eneste spm synes jeg. Ihvertfall ikke hvis man tror på Gud og ellers føler seg hjemme i kirka.

Nei, men realiteten er jo at de aller fleste i dagens Norge ikke er personlig kristne. De er bare medlemmer av gammel vane, fordi de ble automatisk innmeldt ved fødsel, lenge før de overhodet var i stand til å ta noe aktivt valg. Og den eneste årsaken til at de ikke har meldt seg ut før, er fordi de ikke har kommet på det, og fordi Kirken ikke krever noen medlemsavgift.

Jeg foreslår at vi med umiddelbar virkning innfører medlemsavgift for å kunne stå som medlem i Kirken. Akkurat som de fleste andre medlemskap krever. Det trenger ikke være dyrt, la oss si 100 kroner i året. Så får vi se hvor mange som reelt ønsker å være medlem og gidder å betale den avgiften.

Anonymous poster hash: d7ff6...ee5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skravle

Nei, men realiteten er jo at de aller fleste i dagens Norge ikke er personlig kristne. De er bare medlemmer av gammel vane, fordi de ble automatisk innmeldt ved fødsel, lenge før de overhodet var i stand til å ta noe aktivt valg. Og den eneste årsaken til at de ikke har meldt seg ut før, er fordi de ikke har kommet på det, og fordi Kirken ikke krever noen medlemsavgift.

Jeg foreslår at vi med umiddelbar virkning innfører medlemsavgift for å kunne stå som medlem i Kirken. Akkurat som de fleste andre medlemskap krever. Det trenger ikke være dyrt, la oss si 100 kroner i året. Så får vi se hvor mange som reelt ønsker å være medlem og gidder å betale den avgiften.

Anonymous poster hash: d7ff6...ee5

Der er jeg enig. Ingen vits å være medlem om en er der kun pga tradisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller realiteten er at når folk plutselig ikke har noe "de egentlig ikke brydde seg om" så blir det rabalder...

Det er min erfaring...tror det vil vise segmed kirken og.

Jeg sjekket akkurat lit statestikk. Siden mange ateister hevder å være så himla mange. Det beste resultatet jeg greide finne var 32% (Frankrike)

Selv om de fleste i Norge ikke lenger er praktiserende kristne, veldig opptatt av religion på dagsbasis betyr nok kirken mye mer for veldig mange flere enn det trendye hylekoret vi ser her vil det skal gjøre...

Anonymous poster hash: b3c03...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller realiteten er at når folk plutselig ikke har noe "de egentlig ikke brydde seg om" så blir det rabalder...

Det er min erfaring...tror det vil vise segmed kirken og.

Jeg sjekket akkurat lit statestikk. Siden mange ateister hevder å være så himla mange. Det beste resultatet jeg greide finne var 32% (Frankrike)

Selv om de fleste i Norge ikke lenger er praktiserende kristne, veldig opptatt av religion på dagsbasis betyr nok kirken mye mer for veldig mange flere enn det trendye hylekoret vi ser her vil det skal gjøre...

Anonymous poster hash: b3c03...e8b

Flott, la oss starte medlemslistene på nytt og få konkrete og realistiske tall for statskirken!

For det er problemet, kirken mangler legitimitet fordi ingen faktisk må melde seg inn, og fordi mange som har meldt seg ut opplever å bli innmeldt igjen.

Anonymous poster hash: 6804d...61a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil også påstå at det er et rimelig stort problem for kirken at valgdeltakelsen ved kirkevalgene er så lave som de er. En valgdeltakelse på 8,8 % er liksom ikke mye å rope hurra for, i en kirke som påstår den har folkelig legitimitet. Dette tiltross for at man virkelig har prøvd å skape engasjement rundt valgene.

http://www.kirkevalget.no/event/doLink/famid/201953



Anonymous poster hash: 6804d...61a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tror heller realiteten er at når folk plutselig ikke har noe "de egentlig ikke brydde seg om" så blir det rabalder...

Det er min erfaring...tror det vil vise segmed kirken og.

2. Jeg sjekket akkurat lit statestikk. Siden mange ateister hevder å være så himla mange. Det beste resultatet jeg greide finne var 32% (Frankrike)

Selv om de fleste i Norge ikke lenger er praktiserende kristne, veldig opptatt av religion på dagsbasis betyr nok kirken mye mer for veldig mange flere enn det trendye hylekoret vi ser her vil det skal gjøre...

Anonymous poster hash: b3c03...e8b

1. Hva mener du med denne setningen?

2. Kan du linke til denne statistikken så vi andre kan ta stilling til den? Noe av problemet med tall på dette er jo at selv folk som har meldt seg ut av Kirken blir regnet som kristne i en del statistikker, fordi man bare bruker Kirkens medlemstall, og der er det som kjent mange som er blitt "tvangsinnmeldt" selv etter å ha aktivt meldt seg ut. Et annet problem er at mange/de fleste ateister ikke føler noe behov for å være medlem i noe slags livssyns-/trosinstitusjon, og dermed er noen konkret, ensartet gruppe som er lett å telle. Jeg vil dermed vite hvilket grunnlag denne statistikken har, hvilke tall den har brukt.

Anonymous poster hash: d7ff6...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva mener du med denne setningen?

2. Kan du linke til denne statistikken så vi andre kan ta stilling til den? Noe av problemet med tall på dette er jo at selv folk som har meldt seg ut av Kirken blir regnet som kristne i en del statistikker, fordi man bare bruker Kirkens medlemstall, og der er det som kjent mange som er blitt "tvangsinnmeldt" selv etter å ha aktivt meldt seg ut. Et annet problem er at mange/de fleste ateister ikke føler noe behov for å være medlem i noe slags livssyns-/trosinstitusjon, og dermed ikke er noen konkret, ensartet gruppe som er lett å telle. Jeg vil dermed vite hvilket grunnlag denne statistikken har, hvilke tall den har brukt.

Anonymous poster hash: d7ff6...ee5

Litt uklar setning der, satt inn et "ikke" som forsvant.

Anonymous poster hash: d7ff6...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott, la oss starte medlemslistene på nytt og få konkrete og realistiske tall for statskirken! For det er problemet, kirken mangler legitimitet fordi ingen faktisk må melde seg inn, og fordi mange som har meldt seg ut opplever å bli innmeldt igjen. Anonymous poster hash: 6804d...61a

Ja, det er absolutt en måte å gjøre det på. Sier bare at de som tror de skal greie å "spenne bein for kirken" på den måten nok vil bli skuffet.

Anonymous poster hash: b3c03...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: b3c03...e8b

I og med at statskirkeordningen er opphørt, så bør kirken ikke lenger favoriseres. Den kan klare seg under de samme betingelsene som alle andre religiøse samfunn. Det lar seg vel ikke gjøre over natten, men det bør helt klart være en målsetning som skal realiseres på ikke så alt for lang sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men realiteten er jo at de aller fleste i dagens Norge ikke er personlig kristne. De er bare medlemmer av gammel vane, fordi de ble automatisk innmeldt ved fødsel, lenge før de overhodet var i stand til å ta noe aktivt valg. Og den eneste årsaken til at de ikke har meldt seg ut før, er fordi de ikke har kommet på det, og fordi Kirken ikke krever noen medlemsavgift.

Jeg foreslår at vi med umiddelbar virkning innfører medlemsavgift for å kunne stå som medlem i Kirken. Akkurat som de fleste andre medlemskap krever. Det trenger ikke være dyrt, la oss si 100 kroner i året. Så får vi se hvor mange som reelt ønsker å være medlem og gidder å betale den avgiften.

Anonymous poster hash: d7ff6...ee5

En glimrende ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg vil også påstå at det er et rimelig stort problem for kirken at valgdeltakelsen ved kirkevalgene er så lave som de er. En valgdeltakelse på 8,8 % er liksom ikke mye å rope hurra for, i en kirke som påstår den har folkelig legitimitet. Dette tiltross for at man virkelig har prøvd å skape engasjement rundt valgene.

http://www.kirkevalget.no/event/doLink/famid/201953

Anonymous poster hash: 6804d...61a

Men det er en god indikasjon på hvor mange som faktisk deltar i kirkens liv og bryr seg om hva som skjer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er absolutt en måte å gjøre det på. Sier bare at de som tror de skal greie å "spenne bein for kirken" på den måten nok vil bli skuffet.

Anonymous poster hash: b3c03...e8b

Hvem snakker om å spenne ben på kirken? Jeg har ikke noe imot kirken, sånn som et religiøst samfunn, men jeg har noe i mot at den fortsatt ses på og håndteres som en statskirke. Jeg vil ha en uavhengig kirke, som faktisk må ha et medlemsregister som fungerer, f.eks.

Anonymous poster hash: 6804d...61a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en god indikasjon på hvor mange som faktisk deltar i kirkens liv og bryr seg om hva som skjer der.

Det er jeg helt enig i. Nettopp derfor bør medlemslistene "nullstilles". Ta en, hvis du ikke har gitt beskjed om at du fortsatt vil være medlem i Den norske kirke innen ****, så vil du bli utmeldt.

Anonymous poster hash: 6804d...61a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo patetisk å melde seg inn att i kirken bare fordi dere er provosert og skuffet over noen dere har kranglet med (på kg)...

:fnise::5:

TS: Good for you. Humanistforbundet er en idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...