Gå til innhold

Har meldt meg ut av den norske statskirken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det står i bibelen at menn ikke skal dele leie med andre menn, syns det er helt fint at de får gifte seg borgerlig. De trenger ikke å gifte seg i kirken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du leser alle innleggene mine i sammenheng, vil du se at

1) mitt første, sterkeste argument er at religionen ikke ekskluderer de homofile fra velsignelsen

Man gifter seg ikke for å bli velsignet, men for å bli et ektepar, men om poenget er å bli velsignet, så kan man jo bare møte opp i kirka en hvilken som helst søndag, så blir man velsignet av presten sammen med alle de tilstedeværende. Hver eneste gudstjeneste i Den norske kirke avsluttes nemlig med at presten lyser følgende velsignelse over forsamlingen: "Herren velsigne deg og bevare deg! Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig! Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred!" Teksten er hentet fra 4. Mosebok 6.24-26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv homofil. Skjønner mange reagerer på kirkens valg, det finnes faktisk homofile kristne som ønsker å gifte seg i kirka på lik linje med heterofile par ;)

Selv er jeg ikke kristen og er storfornøyd med å kunne gifte meg borgerlig, men likevel...syns det bør være like rettigheter for alle uansett hvilken legning en har.

Det er like rettigheter for alle uansett hvilken legning de har. Nekter vel kirken å vie en homofil mann og en lesbisk kvinne?

Det kirken ikke er villig til er å vie likekjønnede par, men den har ikke noe imot å vie homofile som gifter seg med en av motsatt kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne finnes fortsatt. De kommer på døra mi med noen måneders mellomrom og forteller meg at barna mine kommer til å komme til helvete siden jeg ikke vil ha brosjyrene deres og ikke ber dem inn.

Men, mye mulig de går tilbake til det mørke misjonshullet de kommer fra og koser seg med boller og brus når de er ferdig med å beskylde meg for å ødelegge barna mine, ta fra dem livslyset og dømme dem til evig fortapelse.

De som kommer på døra di, er Jehovas vitner, men de lærer at helvetet ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang på 90-tallet at hele folket ble kollektivt innmeldt igjen av administrative grunner, fordi kirken ikke hadde oversikt over utmeldelsene.

Omtrent det samme som Waco opplever med KG. Han melder seg ut, men plutselig er han snik-innmeldt igjen. KG nekter rett og slett å gi slipp på ham

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker kirkemusikk godt....

Kirker dr bra for musikklivet...bare nevner det og. Dere vet...orgler og bygg med fin akustikk og sånn...konsertlokaler til utenom-religiøse arrangementer og sånn...

Anonymous poster hash: b3c03...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av det problematiske med at kirken avviser mennesker er at den i så lang til har vært direkte knyttet til opplæringen i skolen, dvs. alle har blitt "oppdratt til kristen tro". Formålsparagrafen i skolen var formulert slik frem til 2008: "Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ei kristen og moralsk oppseding, ..". Når et helt samfunn legger opp til at barna skal læres å bli kristne, for at en del av dem deretter opplever avvisning i trossamfunnet de naturlig hører til, kan jeg forstå at det skaper vonde følelser for dem det er viktig for, som faktisk har fått en tilhørighet til kirken gjennom oppveksten og senere liv. Fortsatt heter det at "[o]pplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon".

Du glemmer at det finnes flere kristne kirkesamfunn enn Den norske kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker kirkemusikk godt....

Kirker dr bra for musikklivet...bare nevner det og. Dere vet...orgler og bygg med fin akustikk og sånn...konsertlokaler til utenom-religiøse arrangementer og sånn...

Du har absolutt et poeng. Jeg reagerer mer på at Kirken diskriminerer Ole Ivars enn Jan Thomas & Christoffer. Bach & Händel er vel og bra, men det er jo en del av oss som foretrekker danseband og Sputnik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer at det finnes flere kristne kirkesamfunn enn Den norske kirke.

Jeg glemmer det ikke, men det er ingen tvil om at båndet har vært sterkest mellom staten og statskirken, ikke de andre kirkesamfunnene. At det er større rom for f.eks. det å være homofil i andre menigheter, det er jeg derimot fullstendig klar over. Poenget mitt var bare at skolen og kirken mange steder har gått hånd i hånd i kristendomsopplæringer, og ved julegudstjenester o.l., noe som gjør at man kan føle en tilhørighet der (noe som har vært en villet politikk), og så oppleve at en ikke har en plass der som homofil. Derfor er det naturlig at folk i større grad reagerer på at kirken, som de opplever som "deres", ikke ønsker å vie homofile, enn at andre trossamfunn ikke gjør det. Om det betyr at kirken bør gjøre det blir igjen en helt annen sak, som jeg ikke har tenkt til å mene noe særlig om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kommer på døra di, er Jehovas vitner, men de lærer at helvetet ikke finnes.

Neida, Jehovas vitner er mer strukturerte (og mye mer hyggelige). De kom en gang, jeg sa nei takk og så kommer de ikke hit mer. Dette her er lokale gamlinger som er ute etter å rekruttere til indremisjonen eller noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent det samme som Waco opplever med KG. Han melder seg ut, men plutselig er han snik-innmeldt igjen. KG nekter rett og slett å gi slipp på ham

Og hvordan vet du dette?

Anonymous poster hash: c5836...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, Jehovas vitner er mer strukturerte (og mye mer hyggelige). De kom en gang, jeg sa nei takk og så kommer de ikke hit mer. Dette her er lokale gamlinger som er ute etter å rekruttere til indremisjonen eller noe sånt.

De eneste som kommer på døra mi, er loddselgere fra idrettslaget :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet du dette?

Hvis det ikke var for at du postet som anonym, så kunne jeg ha sendt deg en PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet hva du får om du krysser en fra Jehovas Vitne med en satanist? :D

?

?

En som går fra dør til dør og ber folk om å dra til helvete!!!

:D

Var jeg morsom nå?

Anonymous poster hash: b3c03...e8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Eller hva med at de som ikke tror på det som står i bibelen velger å ikke være kristne og heller finner seg en annen religion, evt. lager en ny hvis de har et så desperat behov for å tro på en eller annen høyere makt.

Du er jo åpenbart ikke kristen - så hvorfor er du så desperat opptatt av å diktere andres tro???

Ikke alle tolker Bibelen likt. Det at jeg ikke tolker den som deg, gir ikke deg mer rett enn meg. Jeg ønsker ikke å diktere andres tro, men å åpne for flere tolkninger innad i kirken, slik biskopene også ville. Hvorfor ønsker du å diktere andres muligheter til å tro?

Ingen av disse forklaringene er gode. Tvert imot er de bare dårlige forsøk på å bortforklare Bibelens krystallklare fordømmelse av sex mellom to personer av samme kjønn.

Det er din tolkning. Jeg linket dit som eksempler på andre tolkninger, Ikke alle er enig i at Bibelen er krystallklart fordømmende av homofile, akkurat som man nå ikke tolker Bibelen som krystallklar støtte for å holde slaver. Man må lese ting i kontekst.

Dersom du er interessert i å diskutere teksttolking, kan vi ta det på PM.

Det er ikke riktig at hvem som helst kan gifte seg i Den norske kirke. Bare medlemmer kan gifte seg der, noe som bare skulle mangle. Slik saklig diskriminering er helt vanlig i samfunnet. Samfunnet er jo gjennomregulert av diskriminerende lover som stiller betingelser for rettigheter. Det er jo ikke slik at hvem som helst har rett på uføretrygd f.eks. Loven diskriminerer slik at bare uføre får denne ytelsen. Det finnes uendelig mange eksempler på at diskriminering er helt greit.

Man må ikke engang være medlem for å gifte seg i kirken, det holder at den andre er det. Diskriminering av ikke-medlemmer er dessuten noe helt annet enn diskriminering på grunnlag av legning, ærlig talt.

Man gifter seg ikke for å bli velsignet, men for å bli et ektepar, men om poenget er å bli velsignet, så kan man jo bare møte opp i kirka en hvilken som helst søndag, så blir man velsignet av presten sammen med alle de tilstedeværende. Hver eneste gudstjeneste i Den norske kirke avsluttes nemlig med at presten lyser følgende velsignelse over forsamlingen: "Herren velsigne deg og bevare deg! Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig! Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred!" Teksten er hentet fra 4. Mosebok 6.24-26.

Nå misforstår du med vilje. Grunnen til at man gifter seg i kirken og ikke på rådhuset (om man gjør det av religiøse grunner), er at man ønsker å få ekteskapet sitt velsignet i sin tro. Det får man kun gjennom en vielse. En generell velsignelse får man ellers, men ikke en velsignelse over eget forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Det er denne reaksjonen jeg ikke kan forstå - hvorfor melde seg ut? Hvorfor ikke mobilisere medlemmene, endre stemmemønstrene, og sørge for at representantene til kirkemøtet er like homovennlige som Liza Minelli? Hvorfor ikke tvinge de eldre, erkekonservative, som tror de har definisjonsmakten på hva kristendom er og skal være, til å revurdere sine holdninger?

Ikke alle tolker Bibelen likt. Det at jeg ikke tolker den som deg, gir ikke deg mer rett enn meg. Jeg ønsker ikke å diktere andres tro, men å åpne for flere tolkninger innad i kirken, slik biskopene også ville. Hvorfor ønsker du å diktere andres muligheter til å tro?

Virker for meg som om du ønsker nettopp det å diktere andres tro. Ellers må jeg si at du har misforstått hele konseptet med religion fundamentalt. For det er nemlig basert på å fortelle hva folk skal tro.

Men man har et valg nemlig - man kan la være å tro på det, og heller tro på noe helt annet. Slik som du gjør. La andre få ha sin tro i fred, på samme måte som de lar deg ha din tro i fred. Du er jo den rene fascist.

Endret av Lincoln
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Offensive Pie

Virker for meg som om du ønsker nettopp det å diktere andres tro. Ellers må jeg si at du har misforstått hele konseptet med religion fundamentalt. For det er nemlig basert på å fortelle hva folk skal tro.

Men man har et valg nemlig - man kan la være å tro på det, og heller tro på noe helt annet. Slik som du gjør. La andre få ha sin tro i fred, på samme måte som de lar deg ha din tro i fred. Du er jo den rene fascist.

Jeg ønsker ikke å tvinge noen til å endre mening, kun til å revurdere sine holdninger, som også er det jeg skriver i innlegget du siterer. Jeg har måttet gjøre det samme flere ganger, siden nye innfallsvinkler endrer måten man tenker over gamle problemstillinger på. Jeg ser virkelig ikke problemet med å konfrontere konservative med hykleriet i egne holdninger, akkurat som at jeg selv gjerne vil tenke over mine holdninger. Det betyr ikke dermed at jeg skal bestemme hva utfallet av disse refleksjonene skal være.

Hele poenget med Lutherismen er forøvrig at de religiøse selv kan lese og tolke sin Bibel, og ikke være avhengig av hva gjeldende pavemakt mener. Dersom man ønsker å bli fortalt hva man skal tro, kan man bli konservativ katolikk. Dersom man fortsatt ønsker å være Lutheraner, får man tåle at diskusjoner om tro er en del av pakken.

Dersom du likestiller dette med fascisme, trenger du å ta en ny titt i historiebøkene dine. Det å slenge slike ord omkring seg, undervurderer det destruktive i fascismen, og er i grunn sårende for de av oss som forstår hva en slik kommentar innebærer. Jeg sidestiller ikke deg med den spanske inkvisisjonen fordi du er uenig med mitt religiøse ståsted, så ikke sidestill meg med Moussolini fordi jeg stiller spørsmålstegn ved det gjeldende dogmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvorfor noen vil tilhøre en religion som baserer seg på en bok som fordømmer hva en er? Det finnes bøttevis av religioner å velge imellom men her velger da altså tusenvis av homofile å sverge til en Gud som ettertrykkelig fordømmer deres levesett? I just don´t get it...

Hva med å starte en homokirke som er nettopp tilbøyelig, istedetfor å "tvinge" andre til å endre holdning... 2014 eller ei

Endret av sofiemyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der som hele det norske folk måtte ta stilling til om de ville stå som medlem i morgen å gjøre noe med det...tror jeg mange i denne tråden ville blitt skuffet...

Anonymous poster hash: b3c03...e8b

Kanskje man burde stille det norske folk det spørsmålet i morgen den dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gifter seg ikke for å bli velsignet, men for å bli et ektepar, men om poenget er å bli velsignet, så kan man jo bare møte opp i kirka en hvilken som helst søndag, så blir man velsignet av presten sammen med alle de tilstedeværende. Hver eneste gudstjeneste i Den norske kirke avsluttes nemlig med at presten lyser følgende velsignelse over forsamlingen: "Herren velsigne deg og bevare deg! Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig! Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred!" Teksten er hentet fra 4. Mosebok 6.24-26.

Dette problemet kan altså løses lett ved å frata de religiøse institusjonene vigselsmyndighet, gjøre alle vielser borgerlige, og la kirken ha en velsignelses-seremoni. Genialt, Testosteron. Et glimrende forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...