AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #21 Skrevet 4. april 2014 Til slutt blir det 40 % barnløse menn i Thailand. Det var jo ikke Thailand jeg siktet til ... Er du klar over hvor ufattelig vanskelig det er å få arbeidstillatelse i USA? Det burde jo nesten gå for føre arbeidsdyktige menn, som er interessert i jobb. Slik var det i vertfall før, de tok jo i mot alle slike, fordi de tjener på det Anonymous poster hash: b5b6a...d1e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #22 Skrevet 4. april 2014 Jeg tror dette også handler om opplevelser av mennesker i så fall. Mange vil oppleve folk her og der annerledes. Kanskje det å flytte kan kurere dem? Uansett, hva har det å si med litt konkurranse? Kanskje det er det de virkelig mangler? En følelse av å kunne arbeide seg til suksess, som er veldig vanskelig i Norge. USA er "the land of opertunety", fordi der kan man arbeide hardt og bli suksessfull på eget initiativ, mens her utdanner folk seg i et fryktelig skolesystem og er så statiske. Anonymous poster hash: b5b6a...d1e Ja, man tjener kanskje litt på å treffe folk som potensielt er likere seg selv, men man vil uansett hvor man er i verden måtte jobbe for å ta sin rettmessige plass. Når det gjelder å arbeide seg til suksess så er det faktisk ennå vanskeligere i USA, fordi man i større grad må ha nettverk, utdannelse og i mange tilfeller kapital. Tiden der USA var "Land of opportunity" er for lengst over, det er jo ennå enklere å falle i en fattigdomsfelle der. Anonymous poster hash: 80d57...849 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #23 Skrevet 4. april 2014 Det var jo ikke Thailand jeg siktet til ... Det burde jo nesten gå for føre arbeidsdyktige menn, som er interessert i jobb. Slik var det i vertfall før, de tok jo i mot alle slike, fordi de tjener på det Anonymous poster hash: b5b6a...d1e Før ja, når USA trengte all den arbeidskraft de kunne få uavhengig av kompetanse og bakgrunn. Slik er det ikke lenger og statene er faktisk relativt proteksjonistiske når det gjelder å beskytte egne arbeidsplasser, mer enn de europeiske landene. Med mindre man kan vise til at man har spesiell kompetanse som behøves i området som ikke kan dekkes av amerikanske statsborgere eller de med oppholdstillatelse allerede, der man ønsker å jobbe det ganske vanskelig. Eventuelt må man ha et godt nettverk og selv da kan det være vanskelig å få tillatelse selv om arbeidsgiver vil ha deg, nettopp fordi myndighetene som regel foretrekker at jobben primært sett kan utføres av en amerikaner. Anonymous poster hash: 80d57...849 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #24 Skrevet 4. april 2014 Jeg tror i vertfall at USA hadde vert bra, selv om det er mindre statsstøtte der for fattige. De som ligger på gaten er stort sett de som bruker narkotika, eller er kriminelle av noe slag. Har alltid trodd det går ganske greit å komme seg inn der, for arbeidsdyktige. Men kanskje det ikke er det likevel. Men vi er også medlem av EØS, så vi kan i vertfall fritt reise til alle land i EU. Kanskje Storbritannia? Eller Italia? Tyskland. Anonymous poster hash: b5b6a...d1e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #25 Skrevet 4. april 2014 Jeg tror i vertfall at USA hadde vert bra, selv om det er mindre statsstøtte der for fattige. De som ligger på gaten er stort sett de som bruker narkotika, eller er kriminelle av noe slag. Har alltid trodd det går ganske greit å komme seg inn der, for arbeidsdyktige. Men kanskje det ikke er det likevel. Men vi er også medlem av EØS, så vi kan i vertfall fritt reise til alle land i EU. Kanskje Storbritannia? Eller Italia? Tyskland. Anonymous poster hash: b5b6a...d1e Det finnes mange amerikanere som har havnet på gata rett og slett fordi de har mistet jobben kombinert med at det nesten ikke finnes støtteordninger. Finanskrisen i 2008 var et smertefullt eksempel på det, det var mange som rett og slett måtte forlate hus og hjem - vanlige middelklassefolk som inntil da hadde hatt det ganske greit. For all del, jeg mener ikke å stjele drømmene fra folk, det er jo strengt tatt mulig å få arbeidstillatelse. Men, det er altså mye vanskeligere enn før og krever en solid porsjon arbeid for å få kompetanse som er etterspurt og som ikke kan dekkes av amerikanere selv. I tillegg bør man begynne jobben med å skaffe et nettverk, dra på faglige konferanser innenfor disiplinen man ønsker å jobbe etc. I Europa bør man også ha nettverk for å bli vurdert, men i det minste er det litt lettere fordi man formelt sett kan flyte på "fri flyt av arbeidskraft" innen EU/EØS området. Anonymous poster hash: 80d57...849 4
Marie90 Skrevet 4. april 2014 #26 Skrevet 4. april 2014 Jeg tror i vertfall at USA hadde vert bra, selv om det er mindre statsstøtte der for fattige. De som ligger på gaten er stort sett de som bruker narkotika, eller er kriminelle av noe slag. Har alltid trodd det går ganske greit å komme seg inn der, for arbeidsdyktige. Men kanskje det ikke er det likevel. Men vi er også medlem av EØS, så vi kan i vertfall fritt reise til alle land i EU. Kanskje Storbritannia? Eller Italia? Tyskland. Anonymous poster hash: b5b6a...d1e USA kan du glemme. Du kan jobbe i Europa, men vaer klar over at arbeidsmarkedet er langt toffere stort sett hvor som helst utenfor Norge. Her i London får de 2000 sokere på en ledig stilling i kaffebaren. Folk med hoyere utdannelse sliter med å finne stillinger. Og det er jobber som betaler halvparten av hva du får i Norge. Du vil ikke kunne bo i en stor by i Europa for lonnen du får. Alle jeg kjenner som bor i London har penger fra familie eller inntekt fra Norge i tillegg. Så du er bedre stilt om du flytter ut på landet eller til en mindre by. 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #27 Skrevet 4. april 2014 Det er ingen menneskerett å få seg kjæreste?? du er en uattraktiv mann, gjør noe med det. Anonymous poster hash: 73c02...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #28 Skrevet 4. april 2014 USA kan du glemme. Du kan jobbe i Europa, men vaer klar over at arbeidsmarkedet er langt toffere stort sett hvor som helst utenfor Norge. Her i London får de 2000 sokere på en ledig stilling i kaffebaren. Folk med hoyere utdannelse sliter med å finne stillinger. Og det er jobber som betaler halvparten av hva du får i Norge. Du vil ikke kunne bo i en stor by i Europa for lonnen du får. Alle jeg kjenner som bor i London har penger fra familie eller inntekt fra Norge i tillegg. Så du er bedre stilt om du flytter ut på landet eller til en mindre by. For strebere er nok alt mulig. Om man bare arbeider hardt nok Anonymous poster hash: b5b6a...d1e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #29 Skrevet 4. april 2014 Man trenger vel forøvrig ingen nettverk for å få vanlige jobber og arbeide seg oppover. Det kommer eventuelt. Anonymous poster hash: b5b6a...d1e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #30 Skrevet 4. april 2014 Man trenger vel forøvrig ingen nettverk for å få vanlige jobber og arbeide seg oppover. Det kommer eventuelt. Anonymous poster hash: b5b6a...d1e For vanlige jobber trenger man i hvert fall godt nettverk for å jobbe i USA, de mer generelle jobbene kan uansett gjøres av amerikanerne selv og da er arbeidstillatelse tilnærmet umulig å få. Anonymous poster hash: 80d57...849 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #31 Skrevet 4. april 2014 For øvrig skjønner jeg ikke iveren for å overtale menn som ikke syntes de har gjort det bra i livet til å dra til USA. Det er faktisk lettere å gjøre noe bra her først fordi det først og fremst handler om hva du gjør og hvordan du trives med det fremfor hvor du er i verden. Anonymous poster hash: 80d57...849 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #32 Skrevet 4. april 2014 For øvrig skjønner jeg ikke iveren for å overtale menn som ikke syntes de har gjort det bra i livet til å dra til USA. Det er faktisk lettere å gjøre noe bra her først fordi det først og fremst handler om hva du gjør og hvordan du trives med det fremfor hvor du er i verden. Anonymous poster hash: 80d57...849 Hvorfor skal de ikke reise er vel første spørsmålet. Hvorfor ikke dra nytte av det globaliseringen har å tilby? Her i Norge er alt så statisk og rigid, om du ikke passer inn eller ikke er intelligent nok eller noe slikt. Så sitter du fint i det. I mange andre land kan ofte det beste være å arbeide skikkelig hardt, for å komme seg opp og frem. Her er alt så gjennomsyret av regler, byråkrati, ordninger om skatt som gjør at folk ikke tjener på å arbeide hardt osv. Anonymous poster hash: b5b6a...d1e
Gjest Offensive Pie Skrevet 4. april 2014 #33 Skrevet 4. april 2014 For strebere er nok alt mulig. Om man bare arbeider hardt nok Anonymous poster hash: b5b6a...d1e ...mennene som blir skissert i HI er ikke de klassiske "streberne", akkurat. 4
Marie90 Skrevet 4. april 2014 #34 Skrevet 4. april 2014 For strebere er nok alt mulig. Om man bare arbeider hardt nok Anonymous poster hash: b5b6a...d1e Det er kombinasjon av hardt arbeid, intelligens, startkapital, nettverk og erfaring og utdannelse. Poenget er at klarer man seg ikke i Norge, vil man ikke klare seg andre steder heller. Det er lettere aa faa en god jobb og en god lonn i Norge enn noe annet sted. Hardt arbeid alene (uten god utdannelse, nettverk og privilegier) er ikke nok naar du konkurrerer med andre som baade jobber beinhardt og har en MBA fra LSE og kontakter. Vedkommende vil alltid staa foran deg i koen. 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #35 Skrevet 4. april 2014 Hvorfor skal de ikke reise er vel første spørsmålet. Hvorfor ikke dra nytte av det globaliseringen har å tilby? Her i Norge er alt så statisk og rigid, om du ikke passer inn eller ikke er intelligent nok eller noe slikt. Så sitter du fint i det. I mange andre land kan ofte det beste være å arbeide skikkelig hardt, for å komme seg opp og frem. Her er alt så gjennomsyret av regler, byråkrati, ordninger om skatt som gjør at folk ikke tjener på å arbeide hardt osv. Anonymous poster hash: b5b6a...d1e No offense, men noe sier meg at du ikke har reist så mye? Tror du virkelig ikke at både regler og kutymer kan være både statiske og rigide i andre land også sånn i dagliglivet? Og tror du ikke at folk i forskjellige land konkurrerer beinhardt med hverandre selv om man kanskje får inntrykk av at de lever livets glade dager når man besøker landet som turist? Å arbeide skikkelig hardt kan føre deg frem til det du ønsker uavhengig av hvor du er isolert sett, men man har flere hindringer når man er utlending i et annet land. Man kjenner ikke språket like godt, har kanskje ikke så godt nettverk og arbeidsgivere forterekker veldig ofte å ansette de med bakgrunn som man identifiserer seg selv med. Terskelen er gjerne dermed høyere i utlandet enn her. Anonymous poster hash: 80d57...849 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #36 Skrevet 4. april 2014 Disse usynlige menn siles ut av naturlig utvalg. La naturen gå sin gang. Anonymous poster hash: 34455...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #37 Skrevet 4. april 2014 Det er kombinasjon av hardt arbeid, intelligens, startkapital, nettverk og erfaring og utdannelse. Poenget er at klarer man seg ikke i Norge, vil man ikke klare seg andre steder heller. Det er lettere aa faa en god jobb og en god lonn i Norge enn noe annet sted. Hardt arbeid alene (uten god utdannelse, nettverk og privilegier) er ikke nok naar du konkurrerer med andre som baade jobber beinhardt og har en MBA fra LSE og kontakter. Vedkommende vil alltid staa foran deg i koen. Alle er ute etter å tjene penger i arbeidslivet, fra arbeidsgiver, til arbeidstager. Hardt arbeid er nummer en, for det gir arbeidsgiver mest inntekter. Intelligens, om det kan øke dine produktivitet og utdanning om det gjør deg kvalifisert. Men nettverk, det har ingen ting å si for profitthungrige entreprenører. Poenget er heller ikke bare pengene, det er også det sosiale. Jeg er ganske sikkert på, at sosialt sett og familiemessig, og dermed de til sammen, sikkert vil få et bedre liv. Derfor anbefaler jeg dem å reise utenlands og jeg kommer sikker til å gjøre det samme. Selv om jeg er mer interessant som arbeidstager, siden jeg tar utdanning. Disse usynlige menn siles ut av naturlig utvalg. La naturen gå sin gang. Anonymous poster hash: 34455...cdf Kanskje det er dere som burde bli silt ut av naturlig utvalg? Anonymous poster hash: b5b6a...d1e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #38 Skrevet 4. april 2014 Kanskje om bare nok reiser, så er det dere som er i fattigdommen som dere egentlig burde være Anonymous poster hash: b5b6a...d1e 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #39 Skrevet 4. april 2014 Kanskje det er dere som burde bli silt ut av naturlig utvalg? Lite tyder på det, naturen har allerede gjort sitt valg. Der sliter. Vi nyter. Anonymous poster hash: 34455...cdf 2
Marie90 Skrevet 4. april 2014 #40 Skrevet 4. april 2014 Alle er ute etter å tjene penger i arbeidslivet, fra arbeidsgiver, til arbeidstager. Hardt arbeid er nummer en, for det gir arbeidsgiver mest inntekter. Intelligens, om det kan øke dine produktivitet og utdanning om det gjør deg kvalifisert. Men nettverk, det har ingen ting å si for profitthungrige entreprenører. Poenget er heller ikke bare pengene, det er også det sosiale. Jeg er ganske sikkert på, at sosialt sett og familiemessig, og dermed de til sammen, sikkert vil få et bedre liv. Derfor anbefaler jeg dem å reise utenlands og jeg kommer sikker til å gjøre det samme. Selv om jeg er mer interessant som arbeidstager, siden jeg tar utdanning. Kanskje det er dere som burde bli silt ut av naturlig utvalg? Anonymous poster hash: b5b6a...d1e Som entrepreneur maa du markedsfore deg selv og ditt produkt, finne investorer som kan legge penger i prosjektet, ha kontakter som kan distribuere produktet og ha solide kontakter som hjelper deg aa komme inn paa markedet. Tro meg, jeg kjenner mange entrepreneurer. Nettverk er essensielt for dem. Viktigere enn for en som soker en kontorjobb. Du er nodt til aa vaere realitetsorientert om du skal klare deg. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå