Gå til innhold

Leieboer har forduftet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at alle dere som er så fornuftige og vet så godt hva utleier burde (et ord jeg hater!) ha gjort/ikke gjort, aldri foretar dere noe som helst før dere har undersøkt alle aspekter i en sak.

Ja, tssk, det er nok lurest at vi alle sammen ikke gjør det... da ordner sikkert ting seg bedre for alle sammen liksom :) ! Alt ordner seg vel.... man utleier/eller leier seg jo bare et hjem og eiendom, og andres eiendom og hjem trenger man jo ikke å ha noe greie på :)

Anonymous poster hash: af591...f07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jeg synst det var overdrevent å blande politiet inn. Regnet med det hele hadde en naturlig forklaring + at vi hadde en både muntlig og skriftlig avtale om at vi kunne låse oss inn når ulike ting i henhold til bygningen skulle sjekkes, feks brannvarsling og luftfilterkontroll som tilfeldigvis skulle sjekkes på det tidspunktet.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Du skrev tidligere at du syntes det var så skummelt å låse seg inn, med tanke på å finne noen døde mennesker der. Hallo. Er ikke rart folk skriver oppå hverandre her, når du forandrer på sakene dine og ikke har kontroll på hva du skriver og holder på med.

Anonymous poster hash: af591...f07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde en både muntlig og skriftlig avtale om at vi kunne låse oss inn når ulike ting i henhold til bygningen skulle sjekkes, feks brannvarsling og luftfilterkontroll som tilfeldigvis skulle sjekkes på det tidspunktet.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Har lest hele tråden, og det er åpenbart at det har vært en dårlig leietager på ferde. Men, for ts sitt eget beste, bør hun lære seg mye mer enn å "ikke være naiv/mer skeptisk" senere. Opplever at hun er litt sløv på hele greia, jeg.

1. Muntlige telefonsamtaler og muntlige avtaler over dørstokken er ikke myndig. Avtaler mellom husvert og utleier må foregå skriftlig.

2. Ring politi om du er bekymret for liv og helse

3. Ikke ta loven i egne hender, før du kan kalle deg husvert bør du vel lære deg litt om rettighetene dine og leietagers rettigheter. Det er snakk om hjemmene til folk...



Anonymous poster hash: 850f2...212
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at alle dere som er så fornuftige og vet så godt hva utleier burde (et ord jeg hater!) ha gjort/ikke gjort, aldri foretar dere noe som helst før dere har undersøkt alle aspekter i en sak.

Når det gjelder huset mitt, leiligheten min og eiendommen min, så forsøker jeg virkelig hardt å unngå å ikke undersøke de fleste aspekter i saken.

Jeg gambler ikke med boligen min og er ikke sløv i de aspektene. Heller ikke når jeg leier ut boligen min til andre mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har lest hele tråden, og det er åpenbart at det har vært en dårlig leietager på ferde. Men, for ts sitt eget beste, bør hun lære seg mye mer enn å "ikke være naiv/mer skeptisk" senere. Opplever at hun er litt sløv på hele greia, jeg. 1. Muntlige telefonsamtaler og muntlige avtaler over dørstokken er ikke myndig. Avtaler mellom husvert og utleier må foregå skriftlig.2. Ring politi om du er bekymret for liv og helse3. Ikke ta loven i egne hender, før du kan kalle deg husvert bør du vel lære deg litt om rettighetene dine og leietagers rettigheter. Det er snakk om hjemmene til folk... Anonymous poster hash: 850f2...212

Muntlige avtaler på dørstokken, i parken, over telefonen, fra balkongen eller hvor det enn måtte være er akkurat like gyldige som en skriftlig avtale. Men, de er vanskelige å bevise, både når det gjelder at noe ble avtalt og hva som faktisk ble avtalt. Hvis man tar opp på bånd (med samtykke fra motpart) har man fjerner den risikoen. Noen avtaler er det formkrav til - f.eks arbeidskontrakter skal være skritflige.

Trådstarter har fått mye kritikk i denne tråden, men i virkeligheten har vedkommende gjort alt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Du skrev tidligere at du syntes det var så skummelt å låse seg inn, med tanke på å finne noen døde mennesker der. Hallo. Er ikke rart folk skriver oppå hverandre her, når du forandrer på sakene dine og ikke har kontroll på hva du skriver og holder på med. Anonymous poster hash: af591...f07

Er ikke død en naturlig forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlige avtaler på dørstokken, i parken, over telefonen, fra balkongen eller hvor det enn måtte være er akkurat like gyldige som en skriftlig avtale. Men, de er vanskelige å bevise, både når det gjelder at noe ble avtalt og hva som faktisk ble avtalt. Hvis man tar opp på bånd (med samtykke fra motpart) har man fjerner den risikoen. Noen avtaler er det formkrav til - f.eks arbeidskontrakter skal være skritflige.

Trådstarter har fått mye kritikk i denne tråden, men i virkeligheten har vedkommende gjort alt rett.

Kritikken har vært henvist til husleieloven. Kan du motbevise det og henvise til det du sier?

Anonymous poster hash: af591...f07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke død en naturlig forklaring?

Skikkelig kuult og stilig sagt... men i forhold til saken: meningsløst

Anonymous poster hash: af591...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Skikkelig kuult og stilig sagt... men i forhold til saken: meningsløst Anonymous poster hash: af591...f07

Å? Trådstarter låste seg inn fordi hun fryktet for livet til trådstarter. Hun ville fastslå:

A) at han ikke lå død eller syk der inne - naturlig årsak til manglende husleie eller svar på henvendelser

B) at han ikke hadde flyttet uten å si opp - naturlig årsak til manglende husleie eller svar på henvendelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kritikken har vært henvist til husleieloven. Kan du motbevise det og henvise til det du sier? Anonymous poster hash: af591...f07

Ja da, jeg vet at det er en utbredt ide at man må søke til Gud og kongen i statsråd for å få lov til å låse seg inn. At man har god grunn og har bedt om et passende tidspunkt er åpenbart ikke nok for KGs husleielovparagrafryttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Trådstarter låste seg inn fordi hun fryktet for livet til trådstarter. Hun ville fastslå:

A) at han ikke lå død eller syk der inne - naturlig årsak til manglende husleie eller svar på henvendelser

B) at han ikke hadde flyttet uten å si opp - naturlig årsak til manglende husleie eller svar på henvendelser

A) Sak for politiet, ikke husvert

B) Hvor sto hun etter at hun hadde låst seg inn? Fant hun ut noe spesielt av å låse seg inn?

Anonymous poster hash: af591...f07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å? Trådstarter låste seg inn fordi hun fryktet for livet til trådstarter. Hun ville fastslå:

A) at han ikke lå død eller syk der inne - naturlig årsak til manglende husleie eller svar på henvendelser

B) at han ikke hadde flyttet uten å si opp - naturlig årsak til manglende husleie eller svar på henvendelser

Ja, og dette hadde hun ikke lov til. Det er ikke hjemmel for det i husleieloven. Det er ulovlig selvtekt. Ellers stemmer det du skrev om at muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige, men jeg kan ikke se at TS hadde en generell avtale om å kunne låse seg inn, selv om leier har gitt lov til dette ved tidligere anledninger.

I slike tilfeller ringer man politiet.

Anonymous poster hash: a86da...b4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ja, og dette hadde hun ikke lov til. Det er ikke hjemmel for det i husleieloven. Det er ulovlig selvtekt. Ellers stemmer det du skrev om at muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige, men jeg kan ikke se at TS hadde en generell avtale om å kunne låse seg inn, selv om leier har gitt lov til dette ved tidligere anledninger. I slike tilfeller ringer man politiet. Anonymous poster hash: a86da...b4f

Man har lov å låse seg inn hvis man har god grunn. Sjekk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har lov å låse seg inn hvis man har god grunn. Sjekk selv.

Det er ikke sånn at utleier bør bli svidd på bålet fordi hun låste seg inn i boligen, men det er ikke riktig nei! Å si at det er riktig gjort av henne er noe annet enn å forstå at det var en vanskelig situasjon. Men til neste gang bør hun ringe politiet fordi det er det som er riktig hvis man er bekymret for å finne døde mennesker i boligen eller lignende.

Hun gjorde dog riktig i å henge lapp på døren, men hun roter fælt (sa først at det hadde gått to uker, så hadde det gått to måneder, tiden var først viktig, så var tiden uviktig igjen. Hun trodde det var noen som lå døde der inne, så trodde hun det ikke lenger). Å få mer orden på hva hun som husvert bør gjøre i situasjoner som dette, skader ingen! Og selv om husverten i denne sammenheng syntes ubetalt leie var uviktig, er det ikke sikkert at neste person som mangler informasjonen mener det samme, og går rett i fella pga feil kunnskap.

Anonymous poster hash: af591...f07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS

Som sagt flere ganger

Det står i både leiekonteakten mellom utleier og leietaker OG i borettslagets regler at eier og vaktmester kan låse seg inn.

Dette pga regler pålagt av kommunen at luftfilter og brannsystem gjevnlig skal sjekkes. Er en verneverdig eldre bygård.

Leietakeren har gidd oss tillatelse + levert en nøkel til oss på eget iniativ for å gjøre denne kontrollen enklere (i tilfelle han ikke var tilgjengelig til å være til stede eller overrekke nøkkel)

Så akkurat det er det ingen vits å henge seg opp i.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Som sagt flere ganger

Det står i både leiekonteakten mellom utleier og leietaker OG i borettslagets regler at eier og vaktmester kan låse seg inn.

Dette pga regler pålagt av kommunen at luftfilter og brannsystem gjevnlig skal sjekkes. Er en verneverdig eldre bygård.

Leietakeren har gidd oss tillatelse + levert en nøkel til oss på eget iniativ for å gjøre denne kontrollen enklere (i tilfelle han ikke var tilgjengelig til å være til stede eller overrekke nøkkel)

Så akkurat det er det ingen vits å henge seg opp i.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Åh. Så bra at det gikk bra med luftfilter, brannsystemet og at ingen lå død inne i leiligheten.

Til neste gang: Heng opp lapp på døren. Om du skal sjekke ventiler og brannsystem, skriv til leietager hvilken dato du skal komme, og tidspunkt.

Om noen kan være døde der inne, er det lurest å sende politiet inn i leiligheten....

Anonymous poster hash: 80c05...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Skrev både sms, epost og hang lapp på døren god tid på forveien. Fikk som sagt ikke svar noen steder og mobilen var avslått alle de 400 gangene jeg ringte.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har lov å låse seg inn hvis man har god grunn. Sjekk selv.

Nei, ikke i et tilfelle som dette.

Anonymous poster hash: a86da...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...