Gå til innhold

Leieboer har forduftet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Magefølelsen stemte den.

Leietakeren er fremdeles borte vekk, men politiet har arrestert en annen som visstnok oppholdt seg i leiligheten nå og da. ( de tror leieboeren har lånt/leid leiligheten videre til en bekjent) Hvorfor han er arrestert får jeg foreløpig ikke vite noe om, og politiet ante ingenting om den opprinnelige leieboeren. De prøver nå å spore han opp.

Politiet hadde funnet lappen vi hadde hengt på døren der vi ba leietakeren ta kontakt. Og det var absolutt ikke feil av meg å låse meg inn for å sjekke hva som foregikk.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor i landet er dette ts?



Anonymous poster hash: 2f0fd...7da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er dette ts?

Anonymous poster hash: 2f0fd...7da

Hvorfor lurer du ?

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lurer du ?

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Fordi jeg vet om en som ble arrestert, han oppholdt seg i en bolig han ikke leide.

Anonymous poster hash: 2f0fd...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dette da ?

Kan si så mye at han ikke var norsk

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen stemte den.

Leietakeren er fremdeles borte vekk, men politiet har arrestert en annen som visstnok oppholdt seg i leiligheten nå og da. ( de tror leieboeren har lånt/leid leiligheten videre til en bekjent) Hvorfor han er arrestert får jeg foreløpig ikke vite noe om, og politiet ante ingenting om den opprinnelige leieboeren. De prøver nå å spore han opp.

Politiet hadde funnet lappen vi hadde hengt på døren der vi ba leietakeren ta kontakt. Og det var absolutt ikke feil av meg å låse meg inn for å sjekke hva som foregikk.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Ringte du til politiet til slutt eller kontaktet de deg?

Dersom 'magefølelsen' din stemte, hvorfor kontaktet du bare ikke politiet tidligere slik alle har sagt i denne tråden?

Håper det ordner seg, og at mannen blir funnet i god behold!

Anonymous poster hash: fe18b...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er dette da ?

Kan si så mye at han ikke var norsk

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Vestlandet.

Anonymous poster hash: 2f0fd...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandet.

Anonymous poster hash: 2f0fd...7da

Nærmere bestemt?

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen stemte den.

Leietakeren er fremdeles borte vekk, men politiet har arrestert en annen som visstnok oppholdt seg i leiligheten nå og da. ( de tror leieboeren har lånt/leid leiligheten videre til en bekjent) Hvorfor han er arrestert får jeg foreløpig ikke vite noe om, og politiet ante ingenting om den opprinnelige leieboeren. De prøver nå å spore han opp.

Politiet hadde funnet lappen vi hadde hengt på døren der vi ba leietakeren ta kontakt. Og det var absolutt ikke feil av meg å låse meg inn for å sjekke hva som foregikk.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Unnskyld at jeg stiller meg sterkt tvilende til dette. Isåfall støtter politiet kriminell handling fra din side. Det er ikke ulovlig å låne og fremleie ut en leilighet man disponerer. Nå har du gitt juridiske beviser for at du har brutt husleieloven og du kan ende opp med å måtte betale erstatning....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg stiller meg sterkt tvilende til dette. Isåfall støtter politiet kriminell handling fra din side. Det er ikke ulovlig å låne og fremleie ut en leilighet man disponerer. Nå har du gitt juridiske beviser for at du har brutt husleieloven og du kan ende opp med å måtte betale erstatning....

Nei, nå bommer du litt. For det første så ER det ikke lov for leietaker å fremleie med mindre utleier har gitt tillatelse til det:

§ 7-2.Den alminnelige regelen om framleie

Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

Når det gjelder TS, så er jeg enig i at det på papiret er et lovbrudd. Men etter min erfaring så er politiet både litt mer nyansert enn som så - og det er rett og slett ikke alltid at de bryr seg. Jeg har selv opplevd at politiet har bifalt (i etterkant) at huseier har tatt seg inn hos leieboer i en sak som var MYE mer alvorlig enn denne. Det betyr selvfølgelig ikke at det vil skje over alt, men poenget er at så firkanta og strikse er de bare ikke. Jeg tviler også sterkt på at det vil skje noe som helst med mindre leietaker går til sak - og det virker jo ikke så sannnsynlig ut fra omstendighetene.

Anonymous poster hash: 10866...808

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil

Loven sier dette

Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle om hun har gjort noe ulovlig eller ei? Gjort er gjort og hun fikk støtte fra politiet. Det er ikke noe å diskutere i denne tråden.

Håper mysteriet løser seg, TS! Det kan være vanskelig å få ut leieboeren...



Anonymous poster hash: 0bd8d...011
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle om hun har gjort noe ulovlig eller ei? Gjort er gjort og hun fikk støtte fra politiet. Det er ikke noe å diskutere i denne tråden.

Håper mysteriet løser seg, TS! Det kan være vanskelig å få ut leieboeren...

Anonymous poster hash: 0bd8d...011

TS

Fikk faktisk beskjed av politiet at jeg kunne få nøkkelen og kunne rydde ut det lille som var i leiligheten innen kort tid.

Virker som at de allerede har "avgjort" at den opprinnelige leietakeren er innblandet og også vil bli fengslet for en lengre periode.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

Fikk faktisk beskjed av politiet at jeg kunne få nøkkelen og kunne rydde ut det lille som var i leiligheten innen kort tid.

Virker som at de allerede har "avgjort" at den opprinnelige leietakeren er innblandet og også vil bli fengslet for en lengre periode.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

man leser stadig om folk som dør uten at folk oppdager det. Så i et slikt tilfelle har jeg villet ringt politiet, og bedt de sjekke. Sa politiet at du kunne rydde ut? Hvor skal du gjøre av sakene da? Det må du sørge for å avklare. vet om en huseier som ryddet etter en leieboer. Han var også forduftet. Det huseier ikke viste var at han var arrestert, og ble sittende en stund. Politiet ga ikke opplysninger om dette, og tror ikke de har lov heller. rart de sa det til deg da. I alle fall, huseier ryddet ut. Han anså alt som søppel. Det var velslitte møbler, klær osv. Sendte alt på dynga. Sendte regning for rydding og kjøring til leieboer. Saken endte med at han ble erstatningspliktig.

Anonymous poster hash: 3fb17...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

De sa jeg kunne rydde ut ja.

Er bare et par sko, og noen klesplagg der, max en bærepose med ting.

Politiet og den arresterte som tydeligvis har disponert leiligheten har allerede vært innom å hentet de eiendelene den arresterte ville ha med seg.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle om hun har gjort noe ulovlig eller ei? Gjort er gjort og hun fikk støtte fra politiet. Det er ikke noe å diskutere i denne tråden.

Håper mysteriet løser seg, TS! Det kan være vanskelig å få ut leieboeren...

Anonymous poster hash: 0bd8d...011

Nå er vel poenget å irettesette når sannsynlige feil blir presentert som sannhet. Det blir like vagt som å si at politiet støttet at man kjørte for fort. Jeg har aldri hørt om tilfeller hvor politi ytrer støtte til noe som er ulovlig. Så jeg skjønner hvorfor folk stiller spørsmål.

Spesielt også når ts sin informasjon har endret seg underveis....

Anonymous poster hash: 5dcb5...77f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er vel poenget å irettesette når sannsynlige feil blir presentert som sannhet. Det blir like vagt som å si at politiet støttet at man kjørte for fort. Jeg har aldri hørt om tilfeller hvor politi ytrer støtte til noe som er ulovlig. Så jeg skjønner hvorfor folk stiller spørsmål.

Spesielt også når ts sin informasjon har endret seg underveis....

Anonymous poster hash: 5dcb5...77f

Joda, jeg vet om et par tilfeller der politiet har stoppet folk som har kjørt for fort og endt opp med politieskorte for å komme enda fortere frem. Det gjaldt helsetilstander som krevde umiddelbar medisinering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Poster dette fra loven igjen jeg

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet

Dette stod også i kontrakten så nei jeg har ikke gjort noe feil ved å låse meg inn.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si det sikkert med en lov i bakhånd, men sånn medmenneskelig (uten tanke på husleia) så ville jeg nok tatt meg en tur og låst meg inn. Jeg tenker at noe kanskje har skjedd med leieboeren, er han syk eller noe? Eventuelt kan du kanskje få tak i noen familiemedlemmer først for å høre at alt står bra til? Jeg vil tro at om det kun er "et sykke unna" så har dere vel vært der borte å prøvd å ringt på?

Viktigste er jo å få kontakt med ham på en eller annen måte.

Anonymous poster hash: c012a...7fb

Jeg tenker det samme. Det kan jo være at han er syk. Tenk om vedkommende trenger hjelp eller noe. Det er gjerne lurt å få noen til å sjekke det.

Anonymous poster hash: 480b7...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk henger seg opp i dette med å låse seg inn altså.. :murvegg: Jeg hadde ikke nølt med å låse meg inn hos leietaker/nabo hvis det var en slik situasjon som TS beskriver. Tror dere politiet bryr seg om du har låst deg inn for å sjekke hvis du er redd for liv og helse? Nå var det til og med noe som hadde skjedd her, har politiet brydd seg om at TS "ulovlig" har låst seg inn enda? :murvegg: Det er lov å tenke sjææææl.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...