Gå til innhold

Leieboer har forduftet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS

Poster dette fra loven igjen jeg

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet

Dette stod også i kontrakten så nei jeg har ikke gjort noe feil ved å låse meg inn.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Er du helt fjern? Det at det står i loven at leier plikter å gi adgang til boligen er overhode ikke det samme som at du har lov til å låse deg inn på egen hånd.

Anonymous poster hash: a86da...b4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du søker råd på kvinneguiden? :sjokkert:

Du er husvert og bør faktisk vite hva du gjør, og hvor du bør henvise deg hvis situasjoner oppstår. Det finnes mennesker som er utdannet til å hjelpe deg i slike saker, og foreninger som tar seg av lover, regler og skjemaer o.l. Hvorfor kontakter du ikke slike sider på nettet? Som leietager er jeg medlem av leieboerforeningen og mener at jeg tar mitt ansvar som leietager på den måten (med å vite rettigheter, mine plikter og hva som kan oppstå).

Ta ansvar som husvert og finn ut hvor du skal henvende deg i saker som oppstår under leieforholdet!



Anonymous poster hash: af591...f07
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at utleier ikke kan låse seg inn i tide og utide, men det er en ting jeg har hatt lyst å kommentere i denne tråden før, og nå gjør jeg det.

Jeg jobber i akuttmottak, og vi får med ujevne mellomrom inn pasienter som er funnet hjemme etter å ha fått slag, forsøkt å ta livet av seg, fått lavt blodsukker, hatt epileptisk anfall osv, folk som er i live men helt ute av stand til å be om hjelp. Mange har blitt reddet ene og alene fordi huseier ble bekymret og låste seg inn for å se om vedkommende hadde det bra. Det kan være aviser som ikke er tatt inn, folk med fult lys på som ikke svarer på tlf eller når man ringer på, husleier som alltid er presise som plutselig blir glemt osv. Det er nok heller ikke uvanlig at enkelte blir funnet døde, men det er ikke noe å skrive om i avisen.

Så jeg syns det er flott at utleier tok turen for å se om alt var i orden, etter å ha ringt, hent opp lapp, ringt på og sett inn vinduene. Hun er rett og slett en som bryr seg.



Anonymous poster hash: be915...9e2
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et slikt tilfelle ringer man politiet før man evt. låser seg inn. Det tar ikke lang tid.



Anonymous poster hash: a86da...b4f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at utleier ikke kan låse seg inn i tide og utide, men det er en ting jeg har hatt lyst å kommentere i denne tråden før, og nå gjør jeg det.

Jeg jobber i akuttmottak, og vi får med ujevne mellomrom inn pasienter som er funnet hjemme etter å ha fått slag, forsøkt å ta livet av seg, fått lavt blodsukker, hatt epileptisk anfall osv, folk som er i live men helt ute av stand til å be om hjelp. Mange har blitt reddet ene og alene fordi huseier ble bekymret og låste seg inn for å se om vedkommende hadde det bra. Det kan være aviser som ikke er tatt inn, folk med fult lys på som ikke svarer på tlf eller når man ringer på, husleier som alltid er presise som plutselig blir glemt osv. Det er nok heller ikke uvanlig at enkelte blir funnet døde, men det er ikke noe å skrive om i avisen.

Så jeg syns det er flott at utleier tok turen for å se om alt var i orden, etter å ha ringt, hent opp lapp, ringt på og sett inn vinduene. Hun er rett og slett en som bryr seg.

Anonymous poster hash: be915...9e2

Men hun har ingen rettigheter i forhold til hva hun har sett i leiligheten og under oppholdet. Tenk om husverten hadde funnet ut noe som strider i mot kontrakten, og stått der uten rettigheter til å klage på dette forholdet?

Det er en grunn til at lovene eksisterer, ikke for å gjøre det vanskelig for alle, men rett og slett for det beste for alle parter. Husverten i denne sammenhengen har ikke tatt loven i egne hender sådan, men bare sjekket ut om leietager er i leiligheten eller har vært der. Det kunne vært dødsfall eller noe alvorlig. Og ts har ikke funnet noe annet enn husleie å klage på.... Men, hun kunne ha funnet det ut under inspesksjonen, og da hadde hun ikke hatt noe hun skulle ha sagt.

Derfor: Forhold deg til husleieloven.

Anonymous poster hash: af591...f07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Leiligheten var blitt leid videre til en kriminell utlending uten oppholdstillatelse.

Nøklene har jeg fått av politiet, og det ble også drøftet om jeg skulle melde leieboeren savnet. De mente dette ikke var mitt ansvar. Og at han sannsynligvis har "fornuftet" med vilje fordi han ikke vil bli konfrontert med at han har leid leiligheten videre til en kriminell uten oppholdstillatelse, og også vil inngå å bli mer involvert i det kriminelle forholdet.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også medlem av leieboerforeningen og opplever altfor ofte at jeg vet mer om husleielovene og hva jeg skal gjøre under komplikasjoner, enn husvert rundt om kring. Til dags dato har jeg hatt seks forskjellige husverter og bare to stk har forholdt seg til loven og skrevet riktige skjemaer. Har som regel tenkt at det sikkert ordner seg, for alt virker så bra i starten... men alle disse husvertene som ikke har visst om riktige skjemaer, kontrakter og lover har som regel kommet med ulovlige krav også.

Ting blir så utrolig mye lettere og praktisk om man forholder seg til det forholdet det i virkeligheten er - du er husvert, personen er leietager. Du har nøkler til boligen, men du har ikke lov til å låse deg inn. Om du er bekymret for leietagers helse eller liv? Da ringer du familien og folk som er knyttet til vedkommede. Om disse vil ringe politiet og sette i gang leteaksjon, så gjør de det! Politiet kan få nøkler av husverten og sjekke om leiligheten inneholder døde mennesker. Men du tok deg ansvar til å sjekke om noen var døde? Det er ikke din plikt eller oppgave som husvert, selv om du "mener godt". Det er politiets og familiens oppgave.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Leiligheten var blitt leid videre til en kriminell utlending uten oppholdstillatelse.

Handlingen er et brudd fra leietagers side. Jeg regner med at det er alvorlig nok til at du har rett på heving, og vinne om du ønsker å anmelde.

Uansett hva du ønsker å gjøre nå så er det lurt å snakke med en advokat før du foretar deg noe. Spesielt hvis du vil anmelde og kreve husleie som er ubetalt etc. Få hjelp av noen rådgivere, så har du ditt på ditt rene. Politiet vet ikke så mye om disse tingene, forhold deg til jus og namsmannen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ting blir så utrolig mye lettere og praktisk om man forholder seg til det forholdet det i virkeligheten er - du er husvert, personen er leietager. Du har nøkler til boligen, men du har ikke lov til å låse deg inn. Om du er bekymret for leietagers helse eller liv? Da ringer du familien og folk som er knyttet til vedkommede. Om disse vil ringe politiet og sette i gang leteaksjon, så gjør de det! Politiet kan få nøkler av husverten og sjekke om leiligheten inneholder døde mennesker. Men du tok deg ansvar til å sjekke om noen var døde? Det er ikke din plikt eller oppgave som husvert, selv om du "mener godt". Det er politiets og familiens oppgave.

Hvorfor går du utifra at en utleier skulle kjenne til leietagers familie eller andre bekjente? Er leietager forpliktet til å opplyse utleier om dette?

Endret av Arabella
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du utifra at en utleier skulle kjenne til leietagers familie eller andre bekjente? Er leietager forpliktet til å opplyse utleier om dette?

Vel, jeg ser mange grunner til at husverten heller vil ta arbeidet med å få tak i et familiemedlem enn å være personen som finner vedkommede død inne i leiligheten. Om jeg hadde vært redd for dødsfall og helse, hadde jeg ringt politi. Er ikke så mye en husvert kan gjøre om noe alvorlig foregår sånn sett.

Men jeg ser også mange grunner til at utleier synes det er problematisk å få tak i familiemedlemmer... Ergo er det vel bare å sende en bekymringsmelding til politiet, så får politiet finne familiemedlem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Vel, jeg ser mange grunner til at husverten heller vil ta arbeidet med å få tak i et familiemedlem enn å være personen som finner vedkommede død inne i leiligheten. Om jeg hadde vært redd for dødsfall og helse, hadde jeg ringt politi. Er ikke så mye en husvert kan gjøre om noe alvorlig foregår sånn sett.

Men jeg ser også mange grunner til at utleier synes det er problematisk å få tak i familiemedlemmer... Ergo er det vel bare å sende en bekymringsmelding til politiet, så får politiet finne familiemedlem.

...og mens gresset gror, dør kua...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Som jeg har skrevet tidligere i tråden så har jeg prøvd å kontakte det lille han hadde av venner/bekjente og familie

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

Som jeg har skrevet tidligere i tråden så har jeg prøvd å kontakte det lille han hadde av venner/bekjente og familie

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

Men hvorfor ringte du ikke politiet før du låste deg inn?

Anonymous poster hash: a86da...b4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlingen er et brudd fra leietagers side. Jeg regner med at det er alvorlig nok til at du har rett på heving, og vinne om du ønsker å anmelde.

Uansett hva du ønsker å gjøre nå så er det lurt å snakke med en advokat før du foretar deg noe. Spesielt hvis du vil anmelde og kreve husleie som er ubetalt etc. Få hjelp av noen rådgivere, så har du ditt på ditt rene. Politiet vet ikke så mye om disse tingene, forhold deg til jus og namsmannen.

Man anmelder som hovedregel ikke brudd på sivilrettslige plikter. TS kan med god grunn heve leieavtalen, begjære tvangsfravikelse og tvangsinndrive det hun har utstående av husleie, det er ikke spørsmålet her. Hva mener du hun skal anmelde? For å anmelde noen må det være begått en kriminell handling. Du må skille epler og pærer her.

Anonymous poster hash: a86da...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt og heng dere opp i at TS låste seg inn. Gjort og er gjort. Dere kan heller diskutere det i en egen tråd om hva utleiere har lov til.

Merkelig at han er borte. Men han er nok ikke så interessert i å holde kontakt med venner og familie og utleier...

Anonymous poster hash: 0bd8d...011

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvorfor ringte du ikke politiet før du låste deg inn?

Anonymous poster hash: a86da...b4f

Fordi jeg synst det var overdrevent å blande politiet inn. Regnet med det hele hadde en naturlig forklaring + at vi hadde en både muntlig og skriftlig avtale om at vi kunne låse oss inn når ulike ting i henhold til bygningen skulle sjekkes, feks brannvarsling og luftfilterkontroll som tilfeldigvis skulle sjekkes på det tidspunktet.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lypcha

Men hvorfor ringte du ikke politiet før du låste deg inn?

Anonymous poster hash: a86da...b4f

Gjort er gjort og spist er spist. Det spiller vel ingen rolle nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man anmelder som hovedregel ikke brudd på sivilrettslige plikter. TS kan med god grunn heve leieavtalen, begjære tvangsfravikelse og tvangsinndrive det hun har utstående av husleie, det er ikke spørsmålet her. Hva mener du hun skal anmelde? For å anmelde noen må det være begått en kriminell handling. Du må skille epler og pærer her.

Anonymous poster hash: a86da...b4f

TS

Vi har ikke behov for å anmelde noen som helst. Vi har fått nøklene tilbake og leiligheten er i god behold. Vi har tapt litt husleie, men shit au, orker ikke lage noe mer styr utav det. Tar rådet fra politiet om å glemme både leieboeren og hele denne saken, og å stole på magefølelsen neste gang vi leier ut. Har lært at å være dumsnill bare er dumt, og å være mer kritisk til hvem jeg leier til i fremtiden.

Anonymous poster hash: ec1ab...d25

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg regner med at alle dere som er så fornuftige og vet så godt hva utleier burde (et ord jeg hater!) ha gjort/ikke gjort, aldri foretar dere noe som helst før dere har undersøkt alle aspekter i en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...