Gå til innhold

Til dere kunder i kassa på rimi.

nillepose

Anbefalte innlegg

Får komme med noe jeg også da...

Til kassadamen:

1. Ikke kommenter varene. Se heller ikke rart vekselsvis på varen og kunden, dersom kunden kjøper noe personlig som kondomer, tamponger, bind ol (gjelder spesielt unge kassajenter/gutter).

2. Ikke virk sur hvis kortet mitt ikke virker. Jeg kan faktisk ikke noe for at det trøbler seg akkurat da eller at det er noe gale med banken! Og det er ikke alltid man har kontanter tilgjengelig i slike tilfeller...

3. Hvis jeg finner ut at varen er dårlig (feks. myggel på tomatene), så la meg hente nye uten å virke stresset på grunn av køen. Det er ikke min feil at dere ikke "rensker" bort dårlige varer.

4. Fjern unødvendige handlekurver ved kassen. Når handlekurvene når til over båndet, så er det vanskelig å legge på varer, det blir trangere å komme forbi osv.

5. Si "hei"! Ikke lat som du ser en annen vei eller er opptatt med å se ned på kasseapparatet. Kundene biter ikke...

6. Hvis jeg takker nei til "hver fjerde pakke bind/tamponger gratis", så ikke mas og spør om jeg er sikker. Trenger ikke å lage et nummer ut av det. Jeg sier nei fordi jeg ikke er fast kunde hos kiwi!

7. Hvorfor ber du ikke den kunden som går rett frem til kassen om å stille seg i kø når den sier: "kan jeg bare få pengene tilbake for denne varen jeg kjøpte for x timer siden, pakningen var åpnet...". Altså jeg skjønner at kunden har en vare, og jeg har 10. Men det er jævlig irriterende når man har sått i kø leeeenge. Men altså, jeg pleier å slippe kunder med kun et par varer forran meg, hvis de allerede står i køen.

Til kunder:

1. Når du ser at jeg nesten er ved kassen, ikke lat som du ikke ser meg og kjør vognen din på skrått forran meg. Det er ufint!

2. Hvis du har en full vogn, så slipp gjerne 1-2 andre kunder frem i køen (hvis de har få varer). Kanskje det gjelder deg neste gang...

3. Prøv å ha handlevognen lengst mulig inn mot kassen, slik at andre kommer seg forbi.

4. Åpnes det en ny kasse, så er det hyggelig å slippe de som har sått lengst, og lengst fremst i køen først frem.

5. Prøv å husk alle varene du skal kjøpe. Irritende å stå i lang kø, som blir lengre fordi du bare MÅ ha de eggene du glemte å ta med...

Det at den som sitter bak kassa kommenterer varene dine er unødvendig, det er jeg helt enig i. Jeg hadde heller ikke likt det om noen hadde kommentert ting jeg handlet.

Fint om man sjekker at det er penger tilgjengelig på kortet, er det noe annet problem forstår vi selvfølgelig at det ikke er din feil.

Et tips er at du kan spørre den bak kassa om å ta på "mellomkunde", er ikke alle bak kassa som tenker over dette. Med mellomkundeknappen kan man ta andre kunder imens du er å henter deg en vare, uten å stresse! :) Er som regel de bak i køen som blir irriterte, hvertfall jeg personlig har ingenting mot at kunder henter ny vare, med mindre jeg henter den selv for de.

Det at ikke alle sier hei, og ser deg inn i øynene kan ha noe med at personen kanskje er litt beskjeden? Men uansett, er man det passer man ikke i butikk hvor man skal møte blikket til kunden, det er veldig viktig å hilse på kunden med en gang man ser den, enten det er i kassa eller ikke. Så det er synd at mange kasserere ikke gjør dette!

Noen er late å gidder ikke løfte på ræva for å tømme plassen der kurvene står, andre ganger kan det være at det har vært mye kø, og det ikke har vært tid til det. Da kan du spørre de om de ikke kan plinge på en person som kan tømme området for kurver.

Den er notert! Selv har vi ikke det i butikken min.

Det er jeg enig i, men det kan føles som veldig avvisende å be en kunde stille seg i en lang kø om de kommer rett opp mot deg i kassen. Men dette skal jeg huske på! Flott med tilbakemeldinger som dette, det er relevante tilbakemeldinger i forhold til hva andre sier her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

3. Hvis jeg finner ut at varen er dårlig (feks. myggel på tomatene), så la meg hente nye uten å virke stresset på grunn av køen. Det er ikke min feil at dere ikke "rensker" bort dårlige varer.

Det er fullt mulig at kassereren slår inn den dårlige varen og legger den til side, slik at du betaler for den og kan gå å hente en ny en etter betaling. Synes det er litt rart å "straffe" kassereren på denne måten, er veldig sjeldent at den i kassa har ansvar for frukt og grønt. Er ikke så rart man blir stressa når det står flere i kø og man må vente på at kunden skal plukke nye varer. Etterpå er det selvsagt andre kunder som klager på køen :rolleyes:

Anonymous poster hash: fa1c2...f0f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miora

Men, når du har gjester. Er det ikke vanlig og normal folkeskikk at man legger tilbake ting man har brukt? Mtp. på det du nevnte i klesbutikken. Det er jo bare en vanesak å legge tilbake ting der du fant de om du ikke er hjemme og ikke bryr deg om sånt selv hvor tingene ligger. No offence, men jeg forstår godt klesbutikker som blir litt irriterte, selvom hun sa det på en helt feil måte. Kunne heller ha sagt noe som "Hadde vært fint om du kunne hengt på plass klærne, er litt mye å gjøre nå".

Det er greit nok det, jeg prøver alltid å ta hensyn til de som arbeider på steder. Er jeg på resturant rydder jeg litt sammen før jeg skal gå, fordi jeg veit hvor fint det er selv. Men når alt kommer til alt, så er det de som jobber der som får betalt for å gjøre det koselig for kundene, og det skal man ikke glemme. Det er ikke mulig å få full oversikt for alle yrker og hva de skulle ønske kunden gjorde. I alle slags yrker hvor man har kontakt med kunder gjelder dette, og det er ganske mange. Alt fra markedsføring, ingeniør, design, salg, og så videre. Det er en grunn til at man får betalt for det man gjør, og det ligger ansvar hos arbeidstager å gjøre alt slags kundekontakt til en positiv opplevelse. Til tross for at dette kan bety at man må gjøre mer enn man selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miora

Fokuset kan ikke ligge på hvordan kunder skal oppføre seg i en kunderelasjon, rett og slett. Suck it up, og gjør det du blir betalt for. Om du må spørre noen om de skal ha kvittering er rett og slett greia med en sånn type jobb.

Endret av miora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fokuset kan ikke ligge på hvordan kunder skal oppføre seg i en kunderelasjon, rett og slett. Suck it up, og gjør det du blir betalt for. Om du må spørre noen om de skal ha kvittering er rett og slett greia med en sånn type jobb.

:rolleyes: Har du ikke fått med deg at de aller aller fleste faktisk spør om du skal ha kvittering, men så er det kunden som faktisk ikke klarer å kommunisere dette tydelig frem eller ikke? Du kan ikke forvente at kassedamen skal vite hva du ønsker om du faktisk ikke kommuniserer! Det er det som er fokuset.

Anonymous poster hash: d9b74...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miora

:rolleyes: Har du ikke fått med deg at de aller aller fleste faktisk spør om du skal ha kvittering, men så er det kunden som faktisk ikke klarer å kommunisere dette tydelig frem eller ikke? Du kan ikke forvente at kassedamen skal vite hva du ønsker om du faktisk ikke kommuniserer! Det er det som er fokuset.

Dette var ment mot utsagn som f.eks. "7. Si alltid ifra om du skal ha kvittering eller ikke. Dette er ikke så vanskelig å huske på. Si det alltid rett etter du har betalt."

Og nei, dette er ikke fokuset. Fokuset ligger i at man blir betalt for å gjøre en jobb, med alle dens baksider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips er at du kan spørre den bak kassa om å ta på "mellomkunde", er ikke alle bak kassa som tenker over dette. Med mellomkundeknappen kan man ta andre kunder imens du er å henter deg en vare, uten å stresse! :) Er som regel de bak i køen som blir irriterte, hvertfall jeg personlig har ingenting mot at kunder henter ny vare, med mindre jeg henter den selv for de.

Det viste jeg ikke! Men synes det hadde vært ok hvis kassadamen sa dette. Hadde ikke sagt nei til det. Tror det hadde vært lettere for oss kunder å tenke slik som dere, hvis dere "lærte" oss slike praktiske ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig at kassereren slår inn den dårlige varen og legger den til side, slik at du betaler for den og kan gå å hente en ny en etter betaling. Synes det er litt rart å "straffe" kassereren på denne måten, er veldig sjeldent at den i kassa har ansvar for frukt og grønt. Er ikke så rart man blir stressa når det står flere i kø og man må vente på at kunden skal plukke nye varer. Etterpå er det selvsagt andre kunder som klager på køen :rolleyes:

Anonymous poster hash: fa1c2...f0f

Har ikke jeg tenkt på. Pleier alltid å si i fra før jeg løper for å finne ny vare. Noen ganger tar de i mot varen, så kan godt hende de slår den inn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var ment mot utsagn som f.eks. "7. Si alltid ifra om du skal ha kvittering eller ikke. Dette er ikke så vanskelig å huske på. Si det alltid rett etter du har betalt."

Og nei, dette er ikke fokuset. Fokuset ligger i at man blir betalt for å gjøre en jobb, med alle dens baksider.

Det kan tolkes på mange måter, hovedpoenget er jo at kunder tydeligvis ut ifra denne tråden ikke evner å kommunisere hva de vil eller ei. Det hjelper på om du sier om du ønsker kvittering, spesielt hvis du er typen som hater å bli spurt så må du takle at du enten sier ifra før at du ikke trenger kvittering, eller så får du pent takle at du blir spurt.

Fokuset ligger i at ja kassedamen gjør det hun får betalt for, noe som innebærer å SPØRRE om du ønsker pose, kvittering eller om du skal betale med kort eller kontant. Når kundene da ikke takler å bli spurt om noe, så er det ikke verre enn at de følger tipsene i tråden og sier ifra FØR de blir spurt.

Jeg kan se for meg hva slags kunde du er

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miora

Det kan tolkes på mange måter, hovedpoenget er jo at kunder tydeligvis ut ifra denne tråden ikke evner å kommunisere hva de vil eller ei. Det hjelper på om du sier om du ønsker kvittering, spesielt hvis du er typen som hater å bli spurt så må du takle at du enten sier ifra før at du ikke trenger kvittering, eller så får du pent takle at du blir spurt.

Fokuset ligger i at ja kassedamen gjør det hun får betalt for, noe som innebærer å SPØRRE om du ønsker pose, kvittering eller om du skal betale med kort eller kontant. Når kundene da ikke takler å bli spurt om noe, så er det ikke verre enn at de følger tipsene i tråden og sier ifra FØR de blir spurt.

Jeg kan se for meg hva slags kunde du er

Men ærlig talt, i en sånn type jobb møter man mange ulike mennesker. Sånn er det bare. Jeg takler fint å bli spurt, og svarer høflig på all slags kommunikasjon i kassa eller med andre mennesker i andre sammenhenger.

Poenget mitt er at enten du sitter bak en kasse eller har kontakt med kunder fordi du skal lage en webside for de, fordi du skal bygge et tilbygg på hytta deres eller lignende – så er det du som har ansvaret om å være hyggelig mot kunden, da kunden er en kunde.

Man må gjerne prøve å oppdra alle til å oppføre seg som roboter i alle sammenhenger, men det er umulig å styre folkeskikken til folk. Klart jeg også skulle ønske at kundene forsto mer om hva jeg gjør på min jobb, men sånn vil det nok alltid være i en kunderelasjon. Det er derfor jeg sier "suck it up", også kan man jo håpe på at folk er så hyggelige som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men ærlig talt, i en sånn type jobb møter man mange ulike mennesker. Sånn er det bare. Jeg takler fint å bli spurt, og svarer høflig på all slags kommunikasjon i kassa eller med andre mennesker i andre sammenhenger.

Poenget mitt er at enten du sitter bak en kasse eller har kontakt med kunder fordi du skal lage en webside for de, fordi du skal bygge et tilbygg på hytta deres eller lignende – så er det du som har ansvaret om å være hyggelig mot kunden, da kunden er en kunde.

Man må gjerne prøve å oppdra alle til å oppføre seg som roboter i alle sammenhenger, men det er umulig å styre folkeskikken til folk. Klart jeg også skulle ønske at kundene forsto mer om hva jeg gjør på min jobb, men sånn vil det nok alltid være i en kunderelasjon. Det er derfor jeg sier "suck it up", også kan man jo håpe på at folk er så hyggelige som mulig.

Hva tror du de fleste kassedamen gjør? Jo nettopp vi suck it up, men har lov til å gi tips til kunden hva man kan gjøre selv for å oppleve en bedre dag.Verken TS eller de andre som er kassedamen har sagt de er uhøflige mot kundene, tvert imot! Det er kun en liste med tips til hva kunden kan gjøre for å gjøre sin egen handletur mer effektiv

Dessuten, nå som jeg jobber innenfor markedsføring hvor kundene kommer inn til oss for å få en tjeneste så sier vi det samme: Dette kan du forberede i forkant av møtet slik at vi vet hva du vil ha.

Selvfølgelig mangler ikke det på den kunden som ikke gidder/har fått det med seg som dukker opp og forventer at vi skal vite med en gang hva de ønsker av oss, det eneste som skjer er at ting tar lengre tid. Og når kunden blir sint, så ja kunne vi ha sagt at om du hadde forberedt deg eller kommunisert bedre så hadde vi vært ferdig for lenge siden. Løsningen hos oss er å ha på hjemmesidene våre en liste ala denne her: Til potensielle kunder.

Så får de en oversikt over punkt, det har hjulpet mye, da tingene går fortere og blir gjort mer effektiv. Alt man trenger er å være litt obs på hva man selv kan gjøre for å gjøre hverdan lettere og bedre.

Men som ts sa, det er visst ikke rom for å forstå hva man selv kan gjøre for å bedre sin egen handletur, så da er det liten vits i å argumentere videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Tjaa, som tidligere butikkansatt er jeg egentlig ikke så veldig enig i tipsene dine TS, dessverre. ;)

1. Legg ALLTID det tyngste på båndet først. Dette gjør at kasserer ikke trenger å måtte flytte alt til siden i fare for at eggene dine blir knust.

- Nei, jeg foretrekker at kunden heller fokuserer på å legge varene på båndet raskest mulig, fremfor å begynne å sortere varene i vogna/kurven for å få det i rett rekkefølge. Effektivitet, vet du. Det går raskere om jeg sorterer varene, enn om kunden gjør det. ;)

2. Om du har kjøpt to av samme vare, oppgi dette med en gang du ser kasserer skal slå inn den ene. Dette gjør at kasserer slipper å taste koden om igjen senere.

- Nei, med to varer er det overhodet ikke nødvendig, bedre at kunden fortsatt fokuserer på å legge varer på båndet enn å se hva jeg scanner inn. Er det snakk om ti av samme varer, så er det greit. Legg gjerne kun den ene på båndet, og la de andre ni ligge i vogna, spesielt ved store varer (melk, mel, brus av samme sort).

3. Stå alltid klar med bankkort/penger til når du skal betale. Ved å gjøre dette slipper kunder bak deg å irritere seg over at du må lete gjennom de førti bankkortene du har i lommeboken, for å finne det rette.

- Enig i at dette er ok, men det plager ikke meg i kassa.

4. Når du skal betale, så vennligst legg på om du snakker i tlf, eller be vedkommende du snakker med om å vente litt. Dette gjør alt lettere for deg, og kasserer.

- Aldri opplevd dette som et problem.

5. Oppgi alltid om du skal betale med kort eller kontant.

- Ikke nødvendig, dette oppfatter jeg raskt selv.

6. Si ALLTID om hvor mange poser du trenger, vi gjennomskuer den gjerrige og mumlende "ja" til om du skal ha poser. Dette blir for dumt. Trenger du poser, må du desverre betale for disse. Så enkelt og greit, si ifra om du i det hele tatt trenger pose og eventuelt hvor mange!

- Veldig greit hvis kunden selv vet hvor mange han vil ha, men jeg har ikke noe problem med å beregne det jeg heller.

7. Si alltid ifra om du skal ha kvittering eller ikke. Dette er ikke så vanskelig å huske på. Si det alltid rett etter du har betalt.

- Ikke nødvendig, da jeg spør om vedkommende trenger kvittering. Hvis kunden sier på eget initiativ at han skal ha kvittering, så er det stor fare for at jeg på ren autopilot spør likevel. :ler:

8. Ikke surr med andre ting når du skal pakke ned varene dine, det er utrolig irriterende når du opptar plassen i kassa med varene dine. Start alltid å pakke med en gang varene er slått inn og betalt, og vent med å ringe venninnen din eller gi barna dine sukkertøy.

- Enig, men sjelden jeg opplever dette som et problem.

9. Når vi er inne på barn, så settes det utrolig stor pris på at du har kontroll over de. Ikke la de fly i hytt og pine, og følg med på de om de sniker til seg godteri. Det er ikke alltid behagelig for en kasserer å måtte si "barnet ditt stjelte et sukkertøy ista". Og er det kø, for guds skyld ikke la ungen din legge varene på samlebåndet. Ja, jeg forstår at det kan være stas for deg som forelder som har en så flink unge som kan flytte varene fra vognen til båndet, men dette tar bare sykt unødvendig mye tid. Er det ikke kø er det ok, men ser du at køen er 10 meter lang så dropp det!

- Selvfølgelig enig, men opplevde sjelden dette som et problem. Det var sånn sett et mye større problem at barn kom uten foreldre for å handle, og ofte ikke hadde nok penger til å kjøpe det de ville ha.

Så alt i alt kjenner jeg meg ikke igjen i tipsene dine. Men du er sikkert dyktig i jobben din likevel. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest miora

Hva tror du de fleste kassedamen gjør? Jo nettopp vi suck it up, men har lov til å gi tips til kunden hva man kan gjøre selv for å oppleve en bedre dag.Verken TS eller de andre som er kassedamen har sagt de er uhøflige mot kundene, tvert imot! Det er kun en liste med tips til hva kunden kan gjøre for å gjøre sin egen handletur mer effektiv

Dessuten, nå som jeg jobber innenfor markedsføring hvor kundene kommer inn til oss for å få en tjeneste så sier vi det samme: Dette kan du forberede i forkant av møtet slik at vi vet hva du vil ha.

Selvfølgelig mangler ikke det på den kunden som ikke gidder/har fått det med seg som dukker opp og forventer at vi skal vite med en gang hva de ønsker av oss, det eneste som skjer er at ting tar lengre tid. Og når kunden blir sint, så ja kunne vi ha sagt at om du hadde forberedt deg eller kommunisert bedre så hadde vi vært ferdig for lenge siden. Løsningen hos oss er å ha på hjemmesidene våre en liste ala denne her: Til potensielle kunder.

Så får de en oversikt over punkt, det har hjulpet mye, da tingene går fortere og blir gjort mer effektiv. Alt man trenger er å være litt obs på hva man selv kan gjøre for å gjøre hverdan lettere og bedre.

Men som ts sa, det er visst ikke rom for å forstå hva man selv kan gjøre for å bedre sin egen handletur, så da er det liten vits i å argumentere videre.

Men hele greia her virker å handle litt vel mye om effektivitet for kassadama/mannen, og som sagt, poenget mitt er forholdet mellom ansatt og kunde.

Det plager da ikke meg om dere må spørre to ganger om kvittering eller må regne ut selv hvor mange poser jeg skal ha, dette virker å plage de som sitter i kassa mest? Om jeg kommer meg ut av butikken 3 sekunder før, fordi jeg ikke sa klart i fra at jeg skal betale med kort, er virkelig ikke det største problemet.

Endret av miora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At man skal måtte si fra om man bruker kort eller cash har jeg aldri vært borti. Jeg stikker bare inn kortet, og har aldri merket noen ventetid av den grunn.

Anonymous poster hash: 7153a...168
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At man skal måtte si fra om man bruker kort eller cash har jeg aldri vært borti. Jeg stikker bare inn kortet, og har aldri merket noen ventetid av den grunn.

Anonymous poster hash: 7153a...168

Når man ikke skjønner hintet når kunden stikker kortet i terminalen så burde man se seg om etter en annen jobb.

Anonymous poster hash: 39338...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest hele tråden, bare de første sidene, men har nå ved to anledninger passet på å si til kassepersonen: "jeg trenger ingen kvittering og ingen pose" Det oppstod stor forvirring begge ganger, og vedkommende i kassa spurte: hæ, undskyld, mener du du skal ha pose? Ikke det? Og ikke kvittering, eller? Skulle du ha kvittering? Var det ikke kvittering men pose?

Konklusjonen er, bedre at de spør, på det tidspunktet det passer dem best (de var jo opptatt med skanning).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Har ikke lest hele tråden, bare de første sidene, men har nå ved to anledninger passet på å si til kassepersonen: "jeg trenger ingen kvittering og ingen pose" Det oppstod stor forvirring begge ganger, og vedkommende i kassa spurte: hæ, undskyld, mener du du skal ha pose? Ikke det? Og ikke kvittering, eller? Skulle du ha kvittering? Var det ikke kvittering men pose?

Konklusjonen er, bedre at de spør, på det tidspunktet det passer dem best (de var jo opptatt med skanning).

Jepp, jeg var en sånn kassadame som kunne bli forvirret av sånt. Det har hendt at jeg i det jeg har gitt posen til kunden samtidig har spurt "skal du ha pose?" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hele greia her virker å handle litt vel mye om effektivitet for kassadama/mannen, og som sagt, poenget mitt er forholdet mellom ansatt og kunde.

Det plager da ikke meg om dere må spørre to ganger om kvittering eller må regne ut selv hvor mange poser jeg skal ha, dette virker å plage de som sitter i kassa mest? Om jeg kommer meg ut av butikken 3 sekunder før, fordi jeg ikke sa klart i fra at jeg skal betale med kort, er virkelig ikke det største problemet.

Jo raskere handleturen din er for meg, jo raskere er den for deg. Plager meg ikke, men det virker som det kan plage deg ved å si ifra selv en gang i blant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektiviteten for meg går pp at kunden får putta på varene fort nok ;-) Jeg spør om bpde pose og kvittering på autopilot selv om kunden sier noe om det :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...