Gå til innhold

Til dere kunder i kassa på rimi.


nillepose

Anbefalte innlegg

Nillepose!

Når jeg går på rema, kiwi eller meny, så handler jeg det jeg trenger og står tålmodig i kø.

Så legger jeg varene på båndet uten å tenke på hva som er tyngst eller lettest. Jeg er derimot opptatt av å legge like varer etter hverandre, eller varer under samme kategori sammen som f.eks grønsaker, frukt, godis, kjøttvarer, diverse...

Om jeg har ekstra god tid setter jeg varene etter farge og/eller størrelse innen hver kategori.

Når kassereren har slått inn varene blir jeg spurt om jeg vil ha pose, og jeg sier f.eks. ja, takk, 2 stk.

Så får jeg to poser, og kassereren sier hva summen blir. Jeg står klar med minibankkortet. Noen ganger ser kassereren det, mens andre ganger spør kassereren om jeg skal betale med kort eller kontant fordi jeg ikke har rukket å finne frem visakortet, eller kasserer ikke ser det.

Da jeg har betalt, spør kassereren om jeg vil ha kvittering, og jeg sier ja takk.

Iblant, om jeg bare kjøper et par ting, må jeg spørre om pose og kvittering selv, fordi kassereren går ut ifra at jeg ikke trenger pose eller kvittering for småting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest miora

Jeg syns selv det er litt tullete med sånn regler. I alle jobber jeg har hatt, har jeg tenkt at mine kunder kunne gjort ting litt annerledes for at min dag kunne blitt enklere. Men sånn er det ikke, jeg får betalt for å hjelpe disse menneskene med hva enn det skulle være.

En gang jeg skulle inn i et prøverom, så sto det ei dame fra butikken der. Hun sa til meg (på en sur måte) "ta med deg klærne ut etterpå og heng de her". Altså, det var ikke noe hyggelig å bli møtt med. Ikke noe smil eller noe. Det er faktisk ikke min oppgave å ordne med klærne der, jeg skal bruke penger sånn at de faktisk kan ha mulighet til å drive denne butikken. Om jeg vil være hyggelig og henge de ut på stativet eller ut i butikken igjen, syns jeg heller de i butikken kunne syns det var noe positivt?

Endret av miora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se for deg dette scenarioet:

Nillepose: Skal du ha pose? *smil*

Kunde: *støy* Ja *støy*

Nillepose: Unnskyld, jeg hørte ikke. Ville du ha pose?

Kunde: Jeg sa da for svarte svingende ja. HØRER DU IKKE ETTER?

Nillepose: Den er grei. *smiler, gir pose*

Det er sånn jeg leser det siterte innlegget. At kundene "whiner" fordi hun ble nødt til å spørre to ganger. Er det ikke da lov til å anonymt på et nettforum uttrykke sin frustrasjon over et slike situasjoner?

Da må jeg vel forklare deg:

1. Når en kunde snakker til deg og du ikke hører hva vedkommende sier, er det alminnelig høflighet å si noe ala: Unnskyld, hva sa du? Og ikke bare overse kunden.

2. Når du tar betalt for en pose, så burde det ikke være så vanskelig å gi kunden en pose...

3. Når kunden ber om en pose etter at h*n har betalt, så betyr ikke det nødvendigvis at h*n prøver å lure seg unna betalingen. Ikke alle kunder er ute etter å spare den ene kronen. Har faktisk råd til den...

Og selvfølgelig, er den butikkansatte høflig mot meg, så er jeg høflig mot dem. Men sure, mutte ansatte som ikke skjønner at de skal yte service, de er det mange av.

Anonymous poster hash: 654bb...ddf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Toad

"nei jeg har lappen, jeg! :danse: "

- fyfaen skyt meg.

Dersom en vare ikke ligger inne i systemet, kan jeg spør om den er gratis da. Liker du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg vel forklare deg:

1. Når en kunde snakker til deg og du ikke hører hva vedkommende sier, er det alminnelig høflighet å si noe ala: Unnskyld, hva sa du? Og ikke bare overse kunden.

2. Når du tar betalt for en pose, så burde det ikke være så vanskelig å gi kunden en pose...

3. Når kunden ber om en pose etter at h*n har betalt, så betyr ikke det nødvendigvis at h*n prøver å lure seg unna betalingen. Ikke alle kunder er ute etter å spare den ene kronen. Har faktisk råd til den...

Og selvfølgelig, er den butikkansatte høflig mot meg, så er jeg høflig mot dem. Men sure, mutte ansatte som ikke skjønner at de skal yte service, de er det mange av.

Anonymous poster hash: 654bb...ddf

Men hvorfor i all verden tror du at ikke Nillepose oppfølger disse tre punktene? At hun er frustrert her inne må jo ikke bety at hun er det mot kundene sine!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hvorfor skal du scanne varene i kassa for meg? Det er jo min jobb.

Det virker ikke sånn..

Jeg er på ingen måte uenig med deg i endel av punktene du lister opp, folk trenger ikke å prate i telefonen akkurat når de skal betale eller se irriterte ut når de står i kø, for så å bruke 2 minutter på å rote frem korte når det er deres tur osv.

Men disse tingene skjer og man må nesten bare leve med det og heller le litt av det..

Det hadde selvsagt vert fint om det hadde vert obligatorisk for alle å ha en uke eller to med praksisplass i butikk, det hadde hjulpet mye på folks ydmykhet, men det kommer til å forbli en ønsketenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hvorfor i all verden tror du at ikke Nillepose oppfølger disse tre punktene? At hun er frustrert her inne må jo ikke bety at hun er det mot kundene sine!

Har jeg sagt det? Mitt innlegg var "til butikansatte"

Anonymous poster hash: 654bb...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt det? Mitt innlegg var "til butikansatte"

Anonymous poster hash: 654bb...ddf

"Herregud! Hvem begynte med "whiningen"? Forvente at kundene skal innrette seg etter deg. Sorry mac, har andre ting å ta meg til enn å gjøre hverdagen din enklere."

Var ikke dette rettet mot Nillepose kanskje? Så svarte jeg med et scenario som tydelig demonstrerer at hun, basert tross det hun skriver her, kan være en tipp-topp ekspeditør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Herregud! Hvem begynte med "whiningen"? Forvente at kundene skal innrette seg etter deg. Sorry mac, har andre ting å ta meg til enn å gjøre hverdagen din enklere."

Var ikke dette rettet mot Nillepose kanskje? Så svarte jeg med et scenario som tydelig demonstrerer at hun, basert tross det hun skriver her, kan være en tipp-topp ekspeditør.

Den var til henne ja, siden hun svarte på mitt opprinnelige innlegg, som var et genrelt innlegg. Har likevel aldri sagt at hun ikke kan være en "tipp-topp" ekspeditør.

Dette var visst vanskelig...

Anonymous poster hash: 654bb...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var til henne ja, siden hun svarte på mitt opprinnelige innlegg, som var et genrelt innlegg. Har likevel aldri sagt at hun ikke kan være en "tipp-topp" ekspeditør.

Dette var visst vanskelig...

Anonymous poster hash: 654bb...ddf

Eh, jo. Du avviste scenarioet mitt ganske greit med en lang avhandlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eh, jo. Du avviste scenarioet mitt ganske greit med en lang avhandlig.

Sa jeg noe om henne?

Men sorry! Visste ikke at denne tråden handlet ene og alene om Nillepose. My mistake!

Her trodde jeg vi diskuterte butikkansatte og kunder generelt. Så feil kan man ta...

Anonymous poster hash: 654bb...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jeg noe om henne?

Men sorry! Visste ikke at denne tråden handlet ene og alene om Nillepose. My mistake!

Her trodde jeg vi diskuterte butikkansatte og kunder generelt. Så feil kan man ta...

Anonymous poster hash: 654bb...ddf

Det var du som rettet fingeren mot Nillepose, så det får du ta på din egen kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var du som rettet fingeren mot Nillepose, så det får du ta på din egen kappe.

Går det an? Tydeligvis...

Anonymous poster hash: 654bb...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får komme med noe jeg også da...

Til kassadamen:

1. Ikke kommenter varene. Se heller ikke rart vekselsvis på varen og kunden, dersom kunden kjøper noe personlig som kondomer, tamponger, bind ol (gjelder spesielt unge kassajenter/gutter).

2. Ikke virk sur hvis kortet mitt ikke virker. Jeg kan faktisk ikke noe for at det trøbler seg akkurat da eller at det er noe gale med banken! Og det er ikke alltid man har kontanter tilgjengelig i slike tilfeller...

3. Hvis jeg finner ut at varen er dårlig (feks. myggel på tomatene), så la meg hente nye uten å virke stresset på grunn av køen. Det er ikke min feil at dere ikke "rensker" bort dårlige varer.

4. Fjern unødvendige handlekurver ved kassen. Når handlekurvene når til over båndet, så er det vanskelig å legge på varer, det blir trangere å komme forbi osv.

5. Si "hei"! Ikke lat som du ser en annen vei eller er opptatt med å se ned på kasseapparatet. Kundene biter ikke...

6. Hvis jeg takker nei til "hver fjerde pakke bind/tamponger gratis", så ikke mas og spør om jeg er sikker. Trenger ikke å lage et nummer ut av det. Jeg sier nei fordi jeg ikke er fast kunde hos kiwi!

7. Hvorfor ber du ikke den kunden som går rett frem til kassen om å stille seg i kø når den sier: "kan jeg bare få pengene tilbake for denne varen jeg kjøpte for x timer siden, pakningen var åpnet...". Altså jeg skjønner at kunden har en vare, og jeg har 10. Men det er jævlig irriterende når man har sått i kø leeeenge. Men altså, jeg pleier å slippe kunder med kun et par varer forran meg, hvis de allerede står i køen.

Til kunder:

1. Når du ser at jeg nesten er ved kassen, ikke lat som du ikke ser meg og kjør vognen din på skrått forran meg. Det er ufint!

2. Hvis du har en full vogn, så slipp gjerne 1-2 andre kunder frem i køen (hvis de har få varer). Kanskje det gjelder deg neste gang...

3. Prøv å ha handlevognen lengst mulig inn mot kassen, slik at andre kommer seg forbi.

4. Åpnes det en ny kasse, så er det hyggelig å slippe de som har sått lengst, og lengst fremst i køen først frem.

5. Prøv å husk alle varene du skal kjøpe. Irritende å stå i lang kø, som blir lengre fordi du bare MÅ ha de eggene du glemte å ta med...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er superkjekt når kasserer legger til passe antall poser. Ofte lettere for dem å vite, enn den som handler som kan bli stående og vurdere: "eh.. 2 poser.. eh.. nei, jeg tar tre!"

Betaler jeg med kort har jeg det alltid godt synlig.

Anonymous poster hash: 073ef...032

Enkelte, eller nei. Mange kunder klikker i vinkel om man tar betalt for poser om man skal se det an som kasserer selv. Derfor vil vi helst at dere sier ifra, hvis ikke så hjelper vi jo såklart til med å se det an om dere spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg dette scenarioet:

Nillepose: Skal du ha pose? *smil*

Kunde: *støy* Ja *støy*

Nillepose: Unnskyld, jeg hørte ikke. Ville du ha pose?

Kunde: Jeg sa da for svarte svingende ja. HØRER DU IKKE ETTER?

Nillepose: Den er grei. *smiler, gir pose*

Det er sånn jeg leser det siterte innlegget. At kundene "whiner" fordi hun ble nødt til å spørre to ganger. Er det ikke da lov til å anonymt på et nettforum uttrykke sin frustrasjon over et slike situasjoner?

Setter pris på mennesker som deg! Det må jeg virkelig si, godt å se at ikke alle henger seg på "hetsen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns selv det er litt tullete med sånn regler. I alle jobber jeg har hatt, har jeg tenkt at mine kunder kunne gjort ting litt annerledes for at min dag kunne blitt enklere. Men sånn er det ikke, jeg får betalt for å hjelpe disse menneskene med hva enn det skulle være.

En gang jeg skulle inn i et prøverom, så sto det ei dame fra butikken der. Hun sa til meg (på en sur måte) "ta med deg klærne ut etterpå og heng de her". Altså, det var ikke noe hyggelig å bli møtt med. Ikke noe smil eller noe. Det er faktisk ikke min oppgave å ordne med klærne der, jeg skal bruke penger sånn at de faktisk kan ha mulighet til å drive denne butikken. Om jeg vil være hyggelig og henge de ut på stativet eller ut i butikken igjen, syns jeg heller de i butikken kunne syns det var noe positivt?

Men, når du har gjester. Er det ikke vanlig og normal folkeskikk at man legger tilbake ting man har brukt? Mtp. på det du nevnte i klesbutikken. Det er jo bare en vanesak å legge tilbake ting der du fant de om du ikke er hjemme og ikke bryr deg om sånt selv hvor tingene ligger. No offence, men jeg forstår godt klesbutikker som blir litt irriterte, selvom hun sa det på en helt feil måte. Kunne heller ha sagt noe som "Hadde vært fint om du kunne hengt på plass klærne, er litt mye å gjøre nå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en vare ikke ligger inne i systemet, kan jeg spør om den er gratis da. Liker du det?

Ja, det er det morsomste jeg hører og da sitter jeg å gapskratter etterpå i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i all verden tror du at ikke Nillepose oppfølger disse tre punktene? At hun er frustrert her inne må jo ikke bety at hun er det mot kundene sine!

Det har du helt rett i, jeg viser ikke kundene mine på noen måte min frustrasjon, for sånn er jeg ikke som menneske. Men jeg trodde da det måtte være lov å få ut frustrasjonen sin inne på sider som dette. Folk skriver jo om alt mulig rart her inne, også handleopplevelser som da den ansatte ikke får forsvart seg. Det er nemlig en grunn til alt! Så og si hvertfall. Godt at du forstår, det mener jeg virkelig :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke sånn..

Jeg er på ingen måte uenig med deg i endel av punktene du lister opp, folk trenger ikke å prate i telefonen akkurat når de skal betale eller se irriterte ut når de står i kø, for så å bruke 2 minutter på å rote frem korte når det er deres tur osv.

Men disse tingene skjer og man må nesten bare leve med det og heller le litt av det..

Det hadde selvsagt vert fint om det hadde vert obligatorisk for alle å ha en uke eller to med praksisplass i butikk, det hadde hjulpet mye på folks ydmykhet, men det kommer til å forbli en ønsketenkning.

Såklart, jeg sitter for all del ikke i kassa og furter over at mange av kundene mine ikke gjør som jeg hadde tenkt hadde vært best.

Ja, hadde folk satt seg inn i andres situasjoner hadde de forstått mer. Jeg er jo ikke en sur megge bak kassa, tvert imot er jeg blid og forståelig at kunder kan surre og være stresset, akuratt som meg! Men dette var som sagt noen tips for at kunder skal få en rask handel, men ser desverre ut som folk her inne på KG drar alt ut av sammenheng og rotter seg sammen med en mening om at jeg må bytte jobb. Sorry, men det skjer ikke! Jeg liker jobben min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...