Gå til innhold

Hvis du skulle bygget hus, hvilken luksus ville du valgt? - Og hva er must have´s?


goldenchanel

Anbefalte innlegg

Det med vinskuffer har jeg ikke tenkt på, det var godt du sa! Det passer mye bedre inn hos oss. Vi har tenkt å velge oss ett rimeligere kjøkken enn det som følger med huset ( det følger med sigdal, men vi kommer nok til å velge ikea!) vet du hvordan det er å få skuffene til å passe?

Vinskuffene skal passe i alle kjøkken så vidt jeg vet. De er 80 brede, og justerbar fot. Benkeplaten legges oppå. Det heter Cave 55 og leveres fra Norcool.

Jeg er kjempe fornøyd. Pent å se på også. Med lys i. :)

Anonymous poster hash: 42317...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg tror ikke vi vil ha bruk for en hjørnekjøl... vi blir bare oss to + en til så er begrenset hvor mye plass til mat vi trenger, men skjønner at for litt større familier kan det være kjekt! Vi kommer til å ha idestilt kjøleskap med isbit og vannmaskin på kjøkkenet, og kjøleskap og fryseboks i kjelleren.

Vi skal diskutere detaljer med husleverandøren denne uken så tråden her kommer godt med! Er mye vi kunne tenkt oss som ikke blir mulig på tomten vi har også, men sånn er det, man kan ikke få i pose og sekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinskuffene skal passe i alle kjøkken så vidt jeg vet. De er 80 brede, og justerbar fot. Benkeplaten legges oppå. Det heter Cave 55 og leveres fra Norcool.

Jeg er kjempe fornøyd. Pent å se på også. Med lys i. :)

Anonymous poster hash: 42317...20a

Hva koster de?

jeg tror ikke vi vil ha bruk for en hjørnekjøl... vi blir bare oss to + en til så er begrenset hvor mye plass til mat vi trenger, men skjønner at for litt større familier kan det være kjekt! Vi kommer til å ha idestilt kjøleskap med isbit og vannmaskin på kjøkkenet, og kjøleskap og fryseboks i kjelleren.

Vi skal diskutere detaljer med husleverandøren denne uken så tråden her kommer godt med! Er mye vi kunne tenkt oss som ikke blir mulig på tomten vi har også, men sånn er det, man kan ikke få i pose og sekk :)

Du burde egentlig bygge for minst 2 barn. Du vet aldri hva som skjer. Er ikke gjennomsnittet 2,5 barn eller noe?

Anonymous poster hash: 54b00...99f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker kun 1 barn, og det er noe vi i stor grad kontrollerer helt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer også om hjørnekjøl, det er bare så dumt at det er forbudt

Norcool har vel nå kommet med kjølehjørner som oppfyller de nye kravene, så det kan man fortsatt få :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Vi ønsker kun 1 barn, og det er noe vi i stor grad kontrollerer helt selv :)

Joda, men man vet aldri. Så det er temmelig korttenkt å kun bygge for en liten familie på tre.

Jeg hadde gått for vannbåren varme i alle gulv.

Masse benkeplass og skapplass på kjøkkenet.

Egen utgang fra vaskerommet.

Stor terrasse med trapp ned til hagen(vi bruker terrassen MYE mer enn uteplassen i Hagen.)

Gjesterom

Siden dere skal ha parkering under huset, så direkte inngang fra hus til parkering.

Endret av Magdalene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :) Vi er et ungt par i 20 årene som nå skal bygge enebolig på 195 kvadrat pluss full kjeller. Jeg kikker daglig på ulike blogger for å få inspirasjon, da vi snart skal i møte for å bestemme detaljer, tegningene til huset har vi alt fått og vi er kjempefornøyd!

Så hva ville du hatt med i ditt hus? Listen min er ikke så lang enda.

Det har kommet så mange tips så jeg har redigert listen :)

Jeg legger ved orginale plantegninger av huset, vi skal endre litt. Fortell gjerne hvordan dere ville endrett planløsningen! Huset blir i skrått terreng, med full kjeller under til bil og oppbevaring.attachicon.gifhus.1.jpg

Must have´s:

- Sentralstøvsuger

- Eget vaskerom med god skap og benk plass

- Stor glasspeis + mulighet for å fyre i 2. etasje

- Spisestue med STORT bord, til middags selskaper

- Egen tv stue i 2. etasje

- Egene "stikkontakter hvor man kan koble usb til, så slipper vi alle disse klossene til "eple" produktene våre :)

Luksus vi har tenkt å unne oss:

- bod på 50 kvadrat + parkering under huset på 50 kvadrat

- varmeskuff på kjøkkenet

- kjøleskuff på kjøkkenet

- masterberoom med direkte tilknyttning til stort bad og stor walk inn

- 20 kvadratmeter bad med dobbel dusj og dobbel boblebad

- Kanskje noe eksklusiv parkett med benkeplate i samme tresort?

- Varmefolie i parkett rom, varmekabler der det er fliser og i oppkjørselen

- Integrerte høytalere i taket

Vi skal IKKE ha :

- Badstue

- Innebygget balkong ved kjøkkenet

- Gigantisk kjøkken med masse benkeplass som ikke blir brukt.

Som dere ser trenger jeg mer inspirasjon til ting som kan være lurt/kjekt å ha :)

Jeg ville faktisk blandt annet ikke valgt parkett! Vi har laminat, og der ligner egentlig veldig på "parkett". Et vennepar kjøpte et 9 år gammelthus, her må de behandle parketten i alle rom, for den er blitt gul ish.

Ellers: Større kokeplate/topp.

System på vaskerom (til skittentøy, plass til og legge sammen klær etc).

Kjøkken er viktig (vi har ikea, det er helt ok, men det føles "spinkelt" i forhold til et litt dyrere kjøkken).

Vil også anbefale dere og gjøre ferdig utvendig (hage, vei osv), før dere flytter inn, for det KJEDELIG og begynne på når dere er flyttet inn.

Anonymous poster hash: 6dcd7...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig ang dette med parket. Har parkett selv og jeg hater det. Fargen har blitt stygg på få år, lysere partier hvor tepper og møbler har stått, og det skal ingenting til for å lage striper og hakk.

Laminaten der jeg bodde før derimot holdt seg like fin i alle år.

Edit: skrev feil i siste setning, skulle stå laminat

Endret av Miss Lucky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Er enig ang dette med parket. Har parkett selv og jeg hater det. Fargen har blitt stygg på få år, lysere partier hvor tepper og møbler har stått, og det skal ingenting til for å lage striper og hakk.

Parketten der jeg bodde før derimot holdt seg like fin i alle år.

Mens vi som toralrenoverte huset for to år siden og la en flott laminat til over 600kr m2, angrer, og skal bytte hele gulvet til skikkelig mattoljet enstavs eikeparkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi som toralrenoverte huset for to år siden og la en flott laminat til over 600kr m2, angrer, og skal bytte hele gulvet til skikkelig mattoljet enstavs eikeparkett.

Vi kan bytte da :P du får parketten vår så overtar jeg laminaten din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilfeldigvis ikke en trapp å bytte bort også? Jeg har nemlig planer om å male den "flotte" dyre eiketrappen vår hvit og brunsvart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare kommentere det med parkett som blir gul. Valg av treslag og hva man setter inn parketten med, påvirker hvor gult gulvet blir. Eikeparkett som kun er lakkert vil bli gul etter hvert. Velger man en hvitlasert eller mørklakkert variant med UV-filter, vil det ikke bli så gult. Rødt treverk vil ikke gulne som vanlig lakkert eik.

Redigert: Det jeg skrev havnet i sitatet. Jeg flyttet det ut.


Jeg ville faktisk blandt annet ikke valgt parkett! Vi har laminat, og der ligner egentlig veldig på "parkett". Et vennepar kjøpte et 9 år gammelthus, her må de behandle parketten i alle rom, for den er blitt gul ish.



Anonymous poster hash: 6dcd7...7d1

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Har tilfeldigvis ikke en trapp å bytte bort også? Jeg har nemlig planer om å male den "flotte" dyre eiketrappen vår hvit og brunsvart :D

Gjerne!. Har malt eiketrappen vår hvit..., men angrer som en hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å velge parkett, dette er mye lunere. Men vi kommer til å velge mørk heltree gulv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Vi kommer til å velge parkett, dette er mye lunere. Men vi kommer til å velge mørk heltree gulv :)

Vi hadde mørkt tregulv. ALDRI igjen for å si det slik. Veldig pent, med guriland.. ALT synes. Til og med fotspor fra vi gikk barfot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg er klarover at alt av støv og slikt synes, men syns mørk tregulv er vakkrest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at du skal LEVE i dette huset, også. Gjennom hverdager og i mange år.

Da jeg var helt i begynnelsen av 20 årene og skulle totalpusse opp et hus valgte jeg mange løsninger jeg syntes var "vakre". Det har i ettertid vist seg at de rådene jeg fikk fra folk som faktisk har hatt hus noen 20-30 år ikke var så alt for dumme.

Det er blitt nevnt før i tråden, men jeg vil anbefale det igjen: snakk med noen som har hatt hus i 20-30-40 år og lytt til det de har å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket med mange, men som jeg har nevnt før, vi bygger ikke ett hus for når vi er pensjonister, vi bygger ett hus vi skal vokse med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...