Gå til innhold

Hvis du skulle bygget hus, hvilken luksus ville du valgt? - Og hva er must have´s?


goldenchanel

Anbefalte innlegg

For meg er det luksus med et STORT kjøkken, masse skapplass, benker, dype brede skuffer, en øy, rundt bord, deilige myke stoler og sitte på osv. Kjøkkenet er husets hjerte, det er her jeg vil familien skal finne sammen når en kommer Hjem. :)

Samme med oppbevaring.
Vaskerom
Uteplass
Gang

mm. har ikke tenkt så nøye på dette, men jeg vil ha peis og stort vinskap. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da tror jeg det meste har blitt sagt, takker så mye for tilbakemeldingene og har nå fått flere punkt på listen. Ikke alt som passer til vårt hus men mange kloke hoder her på forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en liten detalj i natt. Ha en eller annen form for dimmer på badelyset, så dere kan gå på toalettet midt på natten uten å våkne fullstendig. Det finnes med bevegelsessensor, har jeg sett...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Masse vinduer, sånn at man får inn mye naturlig dagslys.

*Dype vinduskarmer, sånn at man kan sitte i de i stuen og soverommet.

*Stor garasje med god plass til 2 biler.

Inngangen til stor gang med masse skap plass til klær og sko.

Eget siderom fra denne gangen til hundevaskerom, sånn at man slipper en møkkete hunder igjennom hele huset for å få vasket av poter og pels.

* Stort kjøkken med stort kjøleskap, masse benkeplass og vindu ved arbeidsbenken.

* Walk in garderobe med egen sminkebenk.

* Stor gulvplass på badet, med varmekabler. Dobbelt vask, badekar og dusj.

* Eget vaskerom med tørkeskap, vaskemaskin og tørketrommel. Samt stor benk til å legge sammen klær på.

* Liten balkong fra hovedsoverommet, sånn at man kan spise frokost det, og lufte dyner.

* Enkel hage, med terasse og gjerde rundt hele sån at hundene kan løpe fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en liten detalj i natt. Ha en eller annen form for dimmer på badelyset, så dere kan gå på toalettet midt på natten uten å våkne fullstendig. Det finnes med bevegelsessensor, har jeg sett...

Da må de stå lavt nede så de ser barna, vet om noen som av og til har en sønn som går på do og tisser i mørket fordi han ikke er høy nok for at sensoren slår ut :fniser:

Anonymous poster hash: 54b00...99f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Masse vinduer, sånn at man får inn mye naturlig dagslys.

*Dype vinduskarmer, sånn at man kan sitte i de i stuen og soverommet.

*Stor garasje med god plass til 2 biler.

Inngangen til stor gang med masse skap plass til klær og sko.

Eget siderom fra denne gangen til hundevaskerom, sånn at man slipper en møkkete hunder igjennom hele huset for å få vasket av poter og pels.

* Stort kjøkken med stort kjøleskap, masse benkeplass og vindu ved arbeidsbenken.

* Walk in garderobe med egen sminkebenk.

* Stor gulvplass på badet, med varmekabler. Dobbelt vask, badekar og dusj.

* Eget vaskerom med tørkeskap, vaskemaskin og tørketrommel. Samt stor benk til å legge sammen klær på.

* Liten balkong fra hovedsoverommet, sånn at man kan spise frokost det, og lufte dyner.

* Enkel hage, med terasse og gjerde rundt hele sån at hundene kan løpe fritt.

Enig med det med lufting av dyner, men er det ikke bedre med utgang fra kjøkkenet for å spise frokost der? Så slipper man å dra med seg maten inn på soverommet og kanskje til og med opp/ned en etasje fra kjøkkenet? Det tenker jeg ihvertfall. Foreldrene til ei venninne av meg har utgang fra kjøkkenet slik at de bare kan gå rett ut dit, og så er det bygget slik at de får en fin og vindstille krok. Man kan også gå ut via flere steder i stuen. Genialt! Her som jeg bor regner det "hele" året så for meg vil det være viktig å kunne henge ut dyner og tøy et sted som er tørt, enten under en veranda eller et overbygg :)

Anonymous poster hash: 54b00...99f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med det med lufting av dyner, men er det ikke bedre med utgang fra kjøkkenet for å spise frokost der? Så slipper man å dra med seg maten inn på soverommet og kanskje til og med opp/ned en etasje fra kjøkkenet? Det tenker jeg ihvertfall. Foreldrene til ei venninne av meg har utgang fra kjøkkenet slik at de bare kan gå rett ut dit, og så er det bygget slik at de får en fin og vindstille krok. Man kan også gå ut via flere steder i stuen. Genialt! Her som jeg bor regner det "hele" året så for meg vil det være viktig å kunne henge ut dyner og tøy et sted som er tørt, enten under en veranda eller et overbygg :)Anonymous poster hash: 54b00...99f

Begge deler, ja takk... hehehe :)

Bare husker at det var så deilig med utsikten hos mormor siden det var i 2.etasje. Å maten var ferdig smurt, så var bare å ta med ett serveringsbrett.

Men mye kommer jo ann på hvordan man bygger og utsikten osv. Ikke noe vits vist man ser rett inn i veggen til naboen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Og når denne sønn/datter tar med seg alle vennene sine på pepperkakebaking, eller motsatt, sier "vi kan dessverre ikke bake boller/drive med et eller annet prosjekt hos oss, for mamma og pappa bygde for lite kjøkken", hva da? Tenk ikke bare på deg selv, tenk på andre også.

Nei, da begynner de nok å gråte og går tomhendte hjem med sine knuste pepperkakedrømmer :P

Man klarer vel bruke ei kjevle på et spisestuebord og?

Sjøl hadde jeg tenkt mer stilart og løsninger innenfor det(type funkisaktig som IKKE er som de kjipe massebygde), og praktiske energieffektive løsninger fremfor tøyseluksus.

Hadde og tenkt på salgbarhet i tilfelle noe helt uventet skulle dukke opp og man må selge.

Endel løsninger jeg ser nevnt i denne tråden tror jeg går tregt å selge fordi det av endel potensielle kjøpere ansees som upraktisk/harry/veldig smaksavhengig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus over tre etasjer. Kjeller, første og andre etasje.

Luksus: Badstue med dusjrom og toalett i kjeller.

Ekstrem luksus: Svømmebasseng i tilknytning til badstue og dusj,med dør inn til vinterhage som kan åpnes ut overbygd terasse og til hage.

Ville satt inn kjølerom med god plass i tilknytning til kjøkken.

Vaskerom i kjeller og lagerrom med god plass, hyller, skap og kroker på vegger til å henge vinterhjul og sykler.

Bod til verktøy og høvelbenk i kjellerrom. Enkel adkomst med bred trapp.

Garasje. Luksus: Dobbel garasje med egen smøregrav.

Kjøkken med oppvaskmaskin og kjøleskap med isbitmaskin. Luksus: Utgang til en liten brolagt spiseplass.

Jeg ville installert vegghengt urinal og vegghengt toalett på badet og hatt separat badekar og dushjørne.

To vasker, så man ikke står oppå hverandre og pusser tenna.

Romslig gjestetoalett med vask og dusjhjørne.

Egen TV-stue med flatskjerm og hjemmekinoanlegg, adskilt fra større familierom med hjørnesofa og musikkanlegg. Luksus: Billiard-bord. Mindre TV i familierommet, som kan gjemmes bak skapdører, så kona kan se GossipGirl og annet kliss ifred. Spisebord med plass til åtte personer, sofagruppe og bokskap.

Ekstrem luksus: Bibliotek med innbygde bokhyller rundt alle vegger, barskap, chesterfield møbler, massiv kontorpult og peis.

Skoskap og skohylle med skotørker i gangen. Skap med skyvedører til å henge klær bak. Kroker til å henge nøkler. Postkurv.

Luksus: Walk in closet.

Fire soverom. Tre mindre og ett stort. Skyvedørsgarderober. To rom med vinduskarmer brede nok til sitteplass. Luksus: Master bedroom og et mindre soverom med utgang til hveranda.

Ekstrem luksus: Walk in closet ihvert soverom.

Jeg ville uansett hatt en vinterhage/innglasset veranda til planter og sånt stæsj, med lufting i taket for varme dager, så det ble hyggelig miljø med en dekkstol jeg kan sovne i. Og kanskje en sånn liten gullfiskdam med sirkulasjonspumpe... Da kan jeg høre på at det risler i vannet, til jeg sovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da begynner de nok å gråte og går tomhendte hjem med sine knuste pepperkakedrømmer :P

:fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da begynner de nok å gråte og går tomhendte hjem med sine knuste pepperkakedrømmer :P

Man klarer vel bruke ei kjevle på et spisestuebord og?

Sjøl hadde jeg tenkt mer stilart og løsninger innenfor det(type funkisaktig som IKKE er som de kjipe massebygde), og praktiske energieffektive løsninger fremfor tøyseluksus.

Hadde og tenkt på salgbarhet i tilfelle noe helt uventet skulle dukke opp og man må selge.

Endel løsninger jeg ser nevnt i denne tråden tror jeg går tregt å selge fordi det av endel potensielle kjøpere ansees som upraktisk/harry/veldig smaksavhengig.

En helt ny enebolig i Oslo med 5 min til barnehage, skole og butikk som vi har vil aldri gå tregt å selge :) Siden vi skal byge i lik stil som det som er her er ikke funkisaktig aktuelt.

Hva tenker du på som har blitt nevnt i tråden skal være upraktisk og harry?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da begynner de nok å gråte og går tomhendte hjem med sine knuste pepperkakedrømmer :P

Man klarer vel bruke ei kjevle på et spisestuebord og?

Sjøl hadde jeg tenkt mer stilart og løsninger innenfor det(type funkisaktig som IKKE er som de kjipe massebygde), og praktiske energieffektive løsninger fremfor tøyseluksus.

Hadde og tenkt på salgbarhet i tilfelle noe helt uventet skulle dukke opp og man må selge.

Endel løsninger jeg ser nevnt i denne tråden tror jeg går tregt å selge fordi det av endel potensielle kjøpere ansees som upraktisk/harry/veldig smaksavhengig.

Man velger selvsagt selv, men "alle" jeg kjenner skulle alltid ønske de hadde større kjøkken uansett hvor stort det er. Huset jeg vokste opp i er stort, men med lite kjøkken, siden det er gammelt og bare var bygd for at tjenestejenten skulle jobbe der. Så jeg er vant til lite kjøkken, og selvsagt går det helt fint, men mine foreldre har alltid ønsket at det var mulig å gjøre det større. Med stort bord og fyr i peisen. Kjøkken har en tendens til å bli husets samlingsplass.

Lurer også på hva du mener er harry her :)

Anonymous poster hash: 54b00...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STOR varmtvannstank ville vært min førsteprioritet.



Anonymous poster hash: 16970...8fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja vi vurderer å få inn tank på 300- 400 liter eller to tanker på 200:)

Mulig andre syns 15 kvadrat på kjøkken er lite men det syns ikke jeg, spesielt ikke når spisestuen vår er rett utenfor kjøkkenet.

Kjøkkenet har heller aldri vært noe samlings punkt i huset, det har vi stuen og spisestuen til.

Endret av goldenchanel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor stekeflate med induksjon er noe vi nesten har tatt som en selvfølge på nytt kjøkken så det skal vi ha! Når man bruker induksjon hver dag føles alt annet tregt. Innfelt ovn i ståhøyde skal vi også ha, med micro innfelt over.

Veranda har vi egentlig bestemt oss for å ikke ha, men vi får god uteplass på bakkenivå hvor vi også tenker å ha et 3,5x6m svømmebasseng ved tiden.

Vi vil også få et rom i kjelleren på rundt 50 kvadrat hvor vi kal ha teknisk rom, og som vi kan ha innebandy mål, bordtennis og slike ting. :)

Genial tråd du har laget forresten. Men siden dere ikke skal ha veranda, så regner jeg med at dere skal ha stue og kjøkken på bakkenivå slik at man kan gå rett ut i hagen? Da vil jeg absolutt anbefale sånne foldedører slik at dere kan lukke opp kjempemye, det er helt fantastisk på finne sommerdager.

Tenker på slik: https://www.google.no/search?q=folding+doors+to+outside&client=firefox-a&hs=Cx3&rls=org.mozilla:nb-NO:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=iWA9U_OeC6n8ygP2xoC4DQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=598

Anonymous poster hash: 54b00...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planløsningen vår er slik at huset blir på skrå tomt, så på stue og kjøkken siden vil det være en etasje under.

Jeg legger ved plantegningene som vi skal justere litt, men hva ville dere gjort med planløsningen?

post-43292-0-00974400-1396544928_thumb.j

Alle tipsene gjør at man blir mer kreativ, så tråden har for meg så langt vært super!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ah, kjøkkenet er åpent? Et åpent kjøkken på 15 m2 er noe helt annet enn et lukket kjøkken på samme størrelse. Glem det jeg har sagt om kjøkkenet da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenkte det var greit å legge ut en tegning slik at folk får sett litt, jeg har aldri hatt lukket kjøkken så tenkte ikke på at det var mulig en gang. Jeg har tenkt på benk i en L også "øy" som er festet til veggen, eller benk i en hestesko. Noen innspill på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skapplass i gangen?

Mulig jeg har oversett noe, men du skrev at dere skal ha bad på 20 kvm. Hvor er det badet? Jeg ser bare flere små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, kjøkkenet er åpent? Et åpent kjøkken på 15 m2 er noe helt annet enn et lukket kjøkken på samme størrelse. Glem det jeg har sagt om kjøkkenet da.

Ja jeg tenkte det var greit å legge ut en tegning slik at folk får sett litt, jeg har aldri hatt lukket kjøkken så tenkte ikke på at det var mulig en gang. Jeg har tenkt på benk i en L også "øy" som er festet til veggen, eller benk i en hestesko. Noen innspill på det?

Ååå jaa det blir jo helt annerledes når det er åpent slik :) Da kan du jo bare droppe det bordet du har på kjøkkenet da, for da har du jo egentlig stort kjøkken. Såg ikke noe vaskerom?

Anonymous poster hash: 54b00...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...