Gå til innhold

Hvorfor lager USA alltid remakes av utenlandske filmer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

The maltese falcon

The thing

Little shop of horrors

Fatal attractions

True lies

Oceans eleven

The departed

True grit

Funny games

Insomnia

Enemy mine

Dawn of the dead

Dracula

Charlie and the chocolate factory

12 monkeys

Cape fear

Scent of a woman

Scarface

Pale rider

Butch cassidy and the sundance kid

The fly

Jeg ser sjeldent filmer som er laget på nytt, så kan egentlig ikke uttale meg om hvor gode de er. Har du noen eksempler der den nye er bedre enn originalen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det selger og de tjener masse penger på det? Greit at film skal være kunst men det er først og fremst et produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro det var unødvendig å poengtere at ikke alt handler om en selv når man diskuterer. Å uttale at publikum generelt mister noe fokus fra en film pga teksting er ikke det samme som å si at dette gjelder en selv. Å bare basere uttalelser på seg selv er svært dårlig empiri.

Ditt innlegg blir da tomt, usaklig og bærer kun preg av stråmenn og personangrep.

Skjerp deg.

Seriøsitet? Hva røyker du??? det er du som begynhte å klage og syte over at du må lese teksen og at det trekker ned filmen. Slutt å troll

Anonymous poster hash: b164d...acb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint si at en film er dårlig selv om du liker den samt bevise dette. Film er også et håndtverk. Når filmen ikke bærer noe preg av filmatisk tilrettelegging og virker som en simpel TV overføring med masse unødvendig informasjon tillagt mens de viktigere momenter overses så er det slett håndtverk. Kritikere er jevnt over enige i at denne uerfarne filmregissøren suksess i all hovedsak skyldes en handling filmen levde på samt en skuespillers prestasjoner.

Nei, jeg likte den første boka bedre enn filmen. Men jeg likte den svenske filmen bedre enn den amerikanske. Jeg mener Salander var bedre portrettert i den svenske og hele stemningen var mer "ekte" om jeg kan kalle det det, og uhyggelig.

Jeg mener fortsatt at hvis en engelskspråklig regissør skal lage en film med engelskspråklige skuespillere så kunne han valgt å legge handlingen til USA og la karakterene ha engelsklydende navn. For meg ble hele filmen bare tullete og jeg kunne like gjerne bare sett den svenske filmen om igjen.

For selv om han har basert filmen på boka, så ble den nå laget etter den svenske og var derfor totalt unødvendig.

Skjønner ikke hvordan du så bastant kan si at den amerikanske er bedre enn den svenske? En film er bare så god som man opplever den selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg ser sjeldent filmer som er laget på nytt, så kan egentlig ikke uttale meg om hvor gode de er. Har du noen eksempler der den nye er bedre enn originalen?

Jeg kan igrunn ikke det fordi jeg ikke så originalen først. Men jeg liker som regel nyere filmer best, for noen er så gamle at skuespillet og språket de bruker blir så rart for meg om filmene er ganske gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg sa versjoner, ikke at den heter nødvendigvis det samme. Orginalen ble lagd av kurosawa. En av historiens mest legendariske filmskapere. Alt fra mad max til a bugs life er varianter av denne filmen.

Er det det samme som The last samurai? Eh nei ser nå du nevner animasjonsfilmer. men jeg elsker a bugs life

Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New_Girl

Man kan fint si at en film er dårlig selv om du liker den samt bevise dette. Film er også et håndtverk. Når filmen ikke bærer noe preg av filmatisk tilrettelegging og virker som en simpel TV overføring med masse unødvendig informasjon tillagt mens de viktigere momenter overses så er det slett håndtverk. Kritikere er jevnt over enige i at denne uerfarne filmregissøren suksess i all hovedsak skyldes en handling filmen levde på samt en skuespillers prestasjoner.

Jeg ser stort sett film for underholdningens skyld. Så om en film er god eller dårlig handler for min egen del i stor grad om den klarer å underholde meg.

Jeg har analysert en del filmer, men jeg syns ikke det er en god måte å se film på. Det tar bort gleden og opplevelsen av filmen.

Så uansett hvordan du vrir og vender på det, så er den svenske filmen, for meg, bredre enn den amerikanske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalen er en sorthvittfilm fra Japan. Handlingen er basis i svært mange senere filmer :)

Er det det samme som The last samurai? Eh nei ser nå du nevner animasjonsfilmer. men jeg elsker a bugs life

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, kan du ikke svare under sitatet ditt Guybrush - det er så forstyrrende å lese det i feil rekkefølge.

Jeg er enig med New_Girl ang The Girl with the Dragon tattoo.. Den skiller seg ikke nevneverig fra den svenske, men jeg synes Lisbeth Salander ble portrettert mye bedre i den svenske. Hun er mørk, hun har mange dimensjoner. Men i den amerikanske versjonen ble hun endimensjonal og.. kjedelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro det var unødvendig å poengtere at ikke alt handler om en selv når man diskuterer. Å uttale at publikum generelt mister noe fokus fra en film pga teksting er ikke det samme som å si at dette gjelder en selv. Å bare basere uttalelser på seg selv er svært dårlig empiri.

Ditt innlegg blir da tomt, usaklig og bærer kun preg av stråmenn og personangrep.

Skjerp deg.

Meg skjerpe meg? det er du som er dustete og usaklig, get out troll

Åh, kan du ikke svare under sitatet ditt Guybrush - det er så forstyrrende å lese det i feil rekkefølge.

Jeg er enig med New_Girl ang The Girl with the Dragon tattoo.. Den skiller seg ikke nevneverig fra den svenske, men jeg synes Lisbeth Salander ble portrettert mye bedre i den svenske. Hun er mørk, hun har mange dimensjoner. Men i den amerikanske versjonen ble hun endimensjonal og.. kjedelig.

Han er et troll

...

Anonymous poster hash: b164d...acb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg skjerpe meg? det er du som er dustete og usaklig, get out troll

Han er et troll

...

Anonymous poster hash: b164d...acb

Nå får du gi deg. Dere er uenige - deal with it.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du gi deg. Dere er uenige - deal with it.

Jeg er ikke uenig i noe, han sa at han ikke liker amerikanske filmer fordi han må lese teksen noe som tyder på at han ikke skjønner engelsk og så benekter han for det

Anonymous poster hash: b164d...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg skjerpe meg? det er du som er dustete og usaklig, get out troll

Han er et troll

...

Anonymous poster hash: b164d...acb

Det er du som er usaklig og oppfører deg som et troll i denne tråden. Guybrush skriver saklige og ordentlige innlegg. Du derimot bidrar ingenting til trådens tema, bare skriker troll! Det er du som er trollet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er du som er usaklig og oppfører deg som et troll i denne tråden. Guybrush skriver saklige og ordentlige innlegg. Du derimot bidrar ingenting til trådens tema, bare skriker troll! Det er du som er trollet.

Nei jeg er faen meg ikke noe troll, guybrush oppfører seg som en tufs og sier ting for så å benekte for det etterpå...

Anonymous poster hash: b164d...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I call Sid Walker!



Anonymous poster hash: b964b...9e3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen filmer kan bli veldig bra remakes. Hvis filmen er veldig gammel eller man vil lage en annen versjon som har samme konsept men med noen dramatiske endringer.
Men altså... Jeg syntes amerika går litt bananas med remaking.
Sånn som Oldboy. Virkelig ingen grunn til å lage en remake, men det gjorde de jo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke uenig i noe, han sa at han ikke liker amerikanske filmer fordi han må lese teksen noe som tyder på at han ikke skjønner engelsk og så benekter han for det

Anonymous poster hash: b164d...acb

Hvor har Guybrush skrevet at han ikke liker amerikanske filmer fordi han må lese teksten? Han skriver at tekstede filmer kan trekke noe av fokuset bort fra selve filmen, noe som stemmer for de aller fleste. Spesielt om det er et språk man ikke forstår, som det er for amerikanerne. Når jeg for eksempel ser en kinesisk film som Red Cliff, forstår jeg ikke et kvekk av hva de sier. Når det blir mye dialog går fort mye av fokuset med på å lese teksten, og jeg må innimellom spole tilbake for å få med meg alt som skjer i selve blidet. Det samme vil selvfølgelig gjelde en engelsktalende person som ser en svensk film. Det var dette Guybrush poengterte i innlegget sitt.

Samtidig er det mindre givende at all dialog er på et helt ukjent språk, det er det i det minste for meg. Du får ikke med deg tonefallet og de indirekte signalene i dialogen, og ikke minst mye humor forsvinner. Dette reduserer mye av dybden i filmen for min del. Jeg har også vanskelig for å se mange fremmedspråklige filmer bli populære i Norge, der språket ikke er engelsk, svensk eller dansk.

Endret av Ferdigstudent
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kalte meg, hva er problemet?

Du som er den ABen som troller.

Anonymous poster hash: b964b...9e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza

Du som er den ABen som troller.

Anonymous poster hash: b964b...9e3

Det er jeg ikke, hvordan kan du beskylde meg for noe slikt? Og diskusjon rundt hvem som er hvem som anonymbruker er ikke tillat bare så du vet det:)

Ikke bland meg inni denne diskusjonen, har null interesse i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...