Gå til innhold

Uforsvarlig å planlegge å få barn når man ikke eier bolig enda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det syntes jeg nå i hvertfall ikke hørtes ut som en god idee, og ikke eie når du er 40 engang. Da vil du jo ikke kunne kausjonere for barna dine heller og de vil henge etter de andre og arven med å "leie for livet" blir videreført til neste generasjon. Jeg vet jo at ikke alle kommer inn på boligmarkedet ved hjelp av foreldrene men det er veldig mange!

Anonymous poster hash: 6c776...7bc

Å kjøpe hus for å kausjonere for barna sine er jo tullete. Mine foreldre kan godt kausjonere, men jeg vil heller spare opp penger selv om jeg finner ut at jeg skal kjøpe. At jeg har lyst å kjøpe er ikke mine foreldres problem eller ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du klar over hvor feil den tankegangen der er? At man burde eie når man er 40 for å kunne kausjonere for barna sine? Hvorfor i alle dager skal alle på død og liv ha hjelp fra foreldrene sine til å komme seg inn på boligmarkedet? Det å eie er faktisk ikke en menneskerett.

.. Og nei, jeg er ikke en bitter person uten muligheter til å få hjelp fra foreldre. Både jeg og samboeren har ekstremt ressurssterke foreldre, med veldig god lønn og formue, men vi vil faktisk greie dette selv.

Anonymous poster hash: 0d8c9...f7f

Nei man kan jo velge å "gjøre et eksempel" av sine barn da og nekte dem hjelp, men det hadde ikke jeg hatt sanvittighet til i alle fall... Man kan være enig eller uenig i trenden, men det er nå et faktum like vell

Anonymous poster hash: 6c776...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Nei man kan jo velge å "gjøre et eksempel" av sine barn da og nekte dem hjelp, men det hadde ikke jeg hatt sanvittighet til i alle fall... Man kan være enig eller uenig i trenden, men det er nå et faktum like vell

Det er også en trend at 13-åringer flyr rundt i Canada Goose jakker til 7000 kroner.

Jeg synes det er en uting at man ikke klarer å leve et fullverdig liv, verken for seg selv eller barna, uten å logre som en kuet hund og bukke under for alt av trender - bare for å være sånn som "alle andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par jeg kjente for mange år siden ventet og ventet. Først skulle utdannelse være ferdig (forståelig), så skulle bolig bygges. Da det var gjort, ville de jammen ha betalt ned litt på lånet først også.

Samtidig med graviditeten som endelig kom på plass til slutt, kom også beskjeden om at barnefaren hadde kreft. Han fikk oppleve datterens 1-års dag da....!



Anonymous poster hash: e3b1d...ff9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par jeg kjente for mange år siden ventet og ventet. Først skulle utdannelse være ferdig (forståelig), så skulle bolig bygges. Da det var gjort, ville de jammen ha betalt ned litt på lånet først også.

Samtidig med graviditeten som endelig kom på plass til slutt, kom også beskjeden om at barnefaren hadde kreft. Han fikk oppleve datterens 1-års dag da....!

Anonymous poster hash: e3b1d...ff9

...åh satan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av dette "eie" hysteriet. Har tre venninner som har kjøpt seg leilighet over de siste to årene, og ingen av dem er hva man kan kalle"økonomiske stabile" nok til å ha barn, siden de bruker så og si alle pengene sine på å nedbetale et lån de absolutt egentlig ikke har råd til å ha. Eneste grunn til at de har fått dette lånet er pga hjelp fra foreldre. Jeg og samboeren leier nå, og venter barn nå til høsten. Selv om vi kunne fått hjelp fra foreldre til å ta opp et lån vi ikke hadde fått ellers, velger vi å heller bare fortsette å leie. Jeg vil heller ha penger til å faktisk leve livet, og ha en god bufferkonto, istedenfor å spytte alt inn i noe vi egentlig ikke har råd til. Venter heller noen år med å kjøpe.

Anonymous poster hash: 0d8c9...f7f

Fordelen med å eie er jo at man får penger igjen når man selger, i motsetning til når man leier, hvor man bare betaler og betaler.. Syns egentlig hele dette innlegget virket litt bittert. For veldig, veldig mange lønner det seg å kjøpe, fordi man betaler det samme på lån og avdrag som man gjør i leie! Så om man får hjelp av foreldre til å signere for egenandelen, så er det ikke ensbetydende med at man ikke er økonomisk stabile nok til å holde lånet. Dere må ha en god leiekontrakt, siden det lønner seg å leie i stedet for å kjøpe. I de fleste byer er det stort press i leiemarkedet og leien høy, derfor lønner det seg svær ofte å eie i stedet. Da kan man evt. selge med gevinst å kjøpe seg opp på eiendomsstigen etter hvert som man blir ferdig å studere og kommer i jobb. Men ellers så er jeg enig i at man kan ha grei økonomi selv om man leier, og jeg ser ikke problemet med at veninnen din og samboeren har planlagt barn. At det er planlagt viser i hvertfall at de har tenkt i gjennom hvordan de vil løse eventuelle utfordringer :) At noen skal bry seg såpass at de lager en egen tråd om det her inne blir nesten litt smakløst.. For meg er det høyeste ønsket i livet å få barn, så jeg kan jo forstå at de vil i gang med dette dersom de er i midten av 20-årene. Men du har kanskje andre tanker om det, og setter f.eks. utdannelse høyere.. Vi er vel i bunn å grunn bare forskjellige :)

Anonymous poster hash: 721cf...79f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par jeg kjente for mange år siden ventet og ventet. Først skulle utdannelse være ferdig (forståelig), så skulle bolig bygges. Da det var gjort, ville de jammen ha betalt ned litt på lånet først også.

Samtidig med graviditeten som endelig kom på plass til slutt, kom også beskjeden om at barnefaren hadde kreft. Han fikk oppleve datterens 1-års dag da....!

Anonymous poster hash: e3b1d...ff9

Og det hadde vært mindre tragisk om barnet var 3 år? Skjønte ikke greia.

Anonymous poster hash: 79dc3...075

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du klar over hvor feil den tankegangen der er? At man burde eie når man er 40 for å kunne kausjonere for barna sine? Hvorfor i alle dager skal alle på død og liv ha hjelp fra foreldrene sine til å komme seg inn på boligmarkedet? Det å eie er faktisk ikke en menneskerett.

.. Og nei, jeg er ikke en bitter person uten muligheter til å få hjelp fra foreldre. Både jeg og samboeren har ekstremt ressurssterke foreldre, med veldig god lønn og formue, men vi vil faktisk greie dette selv.

Anonymous poster hash: 0d8c9...f7f

Signerer denne. Jeg er heller ikke en bitter person, men jeg har ikke mulighet til å få hjelp fra foreldrene mine. Aldri har jeg følt det urettferdig ovenfor andre som får penger kastet etter seg, og hjelp til lån for å kjøpe seg noe eget. Jeg blir litt flau på andres vegne som mener det er en selvfølge.

Min mor derimot, har kjempedårlig samvittighet og føler seg elendig, fordi samfunnet i dag har gjort det slik at alle som ikke kan hjelpe barna sine er ressurssvake. Det er helt forferdelig synes jeg, at hun føler det slik.

Vi barna, har jo fortalt henne tusen ganger at vi IKKE synes det er leit, at vi aldri vil kreve penger og at hun ikke har noen grunn til å ha dårlig samvittighet fordi mamma og pappa ikke klarer å hjelpe oss. Vi er store nok til å hjelpe oss selv. De har nok med sitt eget.

Jeg forstår bare ikke at flertallet mener at "foreldrene skriver bare under der... kausjonererer der.... legger ut egenandelen her".. Altså, nei. Kunne aldri falt meg inn og bedt om eller trodd at dette var normalen her, men så er jeg kanskje oppdratt med andre verdier enn at penger er veien til et vellykket liv.

Jeg er bare 23 år. Leier hus med min kjære (som har passert 30, men det er vel krise at han ikke eier også da..) , vi venter barn, mens han jobber og jeg studerer. Jeg prøver så godt jeg kan å spare penger, fordi vi ikke får den hjelpen som jeg nå ser at er veldig vanlig å få... Men vi klarer oss bra, og har ingen problemer med å leie, og vi kommer ikke til å få kjøpt noe på mange år enda.

edit: skriveleif

Endret av studentprøver
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en trend at 13-åringer flyr rundt i Canada Goose jakker til 7000 kroner.

Jeg synes det er en uting at man ikke klarer å leve et fullverdig liv, verken for seg selv eller barna, uten å logre som en kuet hund og bukke under for alt av trender - bare for å være sånn som "alle andre".

Ser ikke helt sammenligningen. En jakke til 7000 er jo spinnvillt, en bolig er en god investering for livet. Det er ingen som har hevdet at det å følge enhver trend er en god ide

Anonymous poster hash: 6c776...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Ser ikke helt sammenligningen. En jakke til 7000 er jo spinnvillt, en bolig er en god investering for livet. Det er ingen som har hevdet at det å følge enhver trend er en god ide

Anonymous poster hash: 6c776...7bc

Neida. Men rent hypotetisk, hvis du ser for deg et land hvor folk utelukkende leier; hva skal man egentlig med å eie?

Livet går i en runddans uansett, og så lenge man har råd til tak over hodet spiller det jo ingen rolle om boligen er eid eller leid?

Jeg har et familiemedlem som har bodd i Chile. Der, for eksempel, er det normalt å krite ALT. Da snakker vi til og med i matbutikken. Men de hun kjenner lever gode liv allikevel. Men det er trenden der borte.

Ja, det er sikkert bra å ha penger på bok slik at man kan gjøre hva man vil. Jeg tviler ikke på at det gir bedre livskvalitet. Men så lenge pengene faktisk sitter fastlåst i bolig, så det det i grunn ett fett i den store sammenheng.

Dessuten tror jeg det er begrenset hvor mye man kan få igjen på salg av bolig etterhvert. Markedet har vært kunstig i årevis, og jeg er redd det sider stopp snart.

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å eie er jo at man får penger igjen når man selger, i motsetning til når man leier, hvor man bare betaler og betaler.. Syns egentlig hele dette innlegget virket litt bittert. For veldig, veldig mange lønner det seg å kjøpe, fordi man betaler det samme på lån og avdrag som man gjør i leie! Så om man får hjelp av foreldre til å signere for egenandelen, så er det ikke ensbetydende med at man ikke er økonomisk stabile nok til å holde lånet. Dere må ha en god leiekontrakt, siden det lønner seg å leie i stedet for å kjøpe. I de fleste byer er det stort press i leiemarkedet og leien høy, derfor lønner det seg svær ofte å eie i stedet. Da kan man evt. selge med gevinst å kjøpe seg opp på eiendomsstigen etter hvert som man blir ferdig å studere og kommer i jobb. Men ellers så er jeg enig i at man kan ha grei økonomi selv om man leier, og jeg ser ikke problemet med at veninnen din og samboeren har planlagt barn. At det er planlagt viser i hvertfall at de har tenkt i gjennom hvordan de vil løse eventuelle utfordringer :) At noen skal bry seg såpass at de lager en egen tråd om det her inne blir nesten litt smakløst.. For meg er det høyeste ønsket i livet å få barn, så jeg kan jo forstå at de vil i gang med dette dersom de er i midten av 20-årene. Men du har kanskje andre tanker om det, og setter f.eks. utdannelse høyere.. Vi er vel i bunn å grunn bare forskjellige :)

Anonymous poster hash: 721cf...79f

For det første, så har vi en veldig god leiekontrakt ja! :)

For det andre, er jeg ikke bitter, siden jeg er veldig heldig, og har muligheten til å kjøpe dersom jeg absolutt ville ønske dette, siden jeg har gode foreldre som vil hjelpe

For det tredje, er det ikke jeg som har startet denne tråden, så jeg tror du har misforstått ganske heftig. Jeg er selv gravid og leier en leilighet, så det hadde jo vært ekstremt merkelig om jeg hadde startet denne tråden..

Anonymous poster hash: 0d8c9...f7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å eie er jo at man får penger igjen når man selger, i motsetning til når man leier, hvor man bare betaler og betaler.. Syns egentlig hele dette innlegget virket litt bittert. For veldig, veldig mange lønner det seg å kjøpe, fordi man betaler det samme på lån og avdrag som man gjør i leie! Så om man får hjelp av foreldre til å signere for egenandelen, så er det ikke ensbetydende med at man ikke er økonomisk stabile nok til å holde lånet. Dere må ha en god leiekontrakt, siden det lønner seg å leie i stedet for å kjøpe. I de fleste byer er det stort press i leiemarkedet og leien høy, derfor lønner det seg svær ofte å eie i stedet. Da kan man evt. selge med gevinst å kjøpe seg opp på eiendomsstigen etter hvert som man blir ferdig å studere og kommer i jobb. Men ellers så er jeg enig i at man kan ha grei økonomi selv om man leier, og jeg ser ikke problemet med at veninnen din og samboeren har planlagt barn. At det er planlagt viser i hvertfall at de har tenkt i gjennom hvordan de vil løse eventuelle utfordringer :) At noen skal bry seg såpass at de lager en egen tråd om det her inne blir nesten litt smakløst.. For meg er det høyeste ønsket i livet å få barn, så jeg kan jo forstå at de vil i gang med dette dersom de er i midten av 20-årene. Men du har kanskje andre tanker om det, og setter f.eks. utdannelse høyere.. Vi er vel i bunn å grunn bare forskjellige :)

Anonymous poster hash: 721cf...79f

Man er ikke garantert å få igjen penger om man selger. Noen må selge med tap.

Slik som markedet er i dag, vil vi sannsynligvis snart nå en topp og prisene vil synke. Noe som igjen betyr at noen blir nødt til og selge, og da med tap. Har man et høyere lån enn man får for boligen har man ett problem.

Skjønner ikke greia med at de må eie bolig. De kan bli like gode foreldre selv om de leier.

Anonymous poster hash: 0014e...4dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det økonomiske bør være på plass, men at man leier betyr da ikke at man ikke har det økonomiske på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er ikke garantert å få igjen penger om man selger. Noen må selge med tap.

Slik som markedet er i dag, vil vi sannsynligvis snart nå en topp og prisene vil synke. Noe som igjen betyr at noen blir nødt til og selge, og da med tap. Har man et høyere lån enn man får for boligen har man ett problem.

Skjønner ikke greia med at de må eie bolig. De kan bli like gode foreldre selv om de leier.

Anonymous poster hash: 0014e...4dd

Dette har blitt sagt i så utrolig mange år. Her jeg bor er det ikke snakk om at boligmarkedet kommer til å synke med det første, forhåpentligvis stabilisere seg, men har ingen tro på at det kommer til å synke. Hvordan kan boligmarkedet synke når det bygges for lite boliger til å dekke befolkningsøken?

Anonymous poster hash: ec757...ce2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har blitt sagt i så utrolig mange år. Her jeg bor er det ikke snakk om at boligmarkedet kommer til å synke med det første, forhåpentligvis stabilisere seg, men har ingen tro på at det kommer til å synke. Hvordan kan boligmarkedet synke når det bygges for lite boliger til å dekke befolkningsøken?

Anonymous poster hash: ec757...ce2

Fordi det kommer tilslutt og bli så dyrt + høye egenandels krav, og bankene kan sette opp renta. Setter banken opp renta er det mange som er nødt til og selge fordi de ikke lenger har råd til å sitte på dyre lån. Da komme prisene til og gå ned.

Anonymous poster hash: 0014e...4dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er uansvarlig å bli planlegge graviditet hvis man ikke eier bolig. Så lenge de klarer seg økonomisk og forholdet er bra, så er det opp til dem om de er klare for det. Tror ikke det vil være no problem å få leid leilighet med barn, vet jeg om mange som gjør/har gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sobril

Livssituasjon gjør også at økonomien kan ta uante veier.

Da jeg skulle ha nummer en eide vi, men både denne boligen og neste ble solgt med tap fordi barnefar var en rastløs sjel (nei - vi er ikke sammen nå lengre). Resultatet er at vi begge deler gjeld på tapet vi fikk den dag i dag, som vi ville vært foruten dersom vi hadde leid.

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så har vi en veldig god leiekontrakt ja! :)

For det andre, er jeg ikke bitter, siden jeg er veldig heldig, og har muligheten til å kjøpe dersom jeg absolutt ville ønske dette, siden jeg har gode foreldre som vil hjelpe

For det tredje, er det ikke jeg som har startet denne tråden, så jeg tror du har misforstått ganske heftig. Jeg er selv gravid og leier en leilighet, så det hadde jo vært ekstremt merkelig om jeg hadde startet denne tråden..

Anonymous poster hash: 0d8c9...f7f

Jeg har ikke misforstått noe som helst, jeg er fullt klar over at du ikke er trådstarter. Jeg svarte først til deg, deretter på spørsmålet til trådstarter :)

Anonymous poster hash: 721cf...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...