Gå til innhold

Uforsvarlig å planlegge å få barn når man ikke eier bolig enda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninnne som nå planlegger å få barn. Hun er student og samboeren hennes jobber, men planlegger å bli student han også til høsten. De eier ingen bolig og leier en toroms. Jeg tenker at dette er litt uforsvarlig, de vet jo ikke om de får bo der (forlenge kontrakten) når de nå blir tre. Er vel tvilsomt om utleier vil leie ut til noen med barn? Og så må de da ut på leiemarkedet på nytt med et lite barn.

Jeg forstår ikke at de ikke vil vente til det økonomiske er mer på plass og de er ferdige med å studere og kan kjøpe seg en leilighet. De er jo i midten av 20 årene og har masse tid på seg til å vente.



Anonymous poster hash: 6c776...7bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sobril

Jeg kan skjønne den med å ha "det økonomiske på plass", men for ei som både har leid og eid klarer jeg ikke se den at man MÅ eie for å ha ting på plass. Det er mange fordeler ved å leie også, noe vi diskuterte hjemme her om dagen ("det var deilig da vi bare leide gitt").

Det er vel heller ikke et sted i verden folk er så eiesyke når det gjelder bolig som her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror at man MÅ eie bolig før man får barn?

Velkommen til virkeligheten, kjøre du.



Anonymous poster hash: ccd9e...e28
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninnne som nå planlegger å få barn. Hun er student og samboeren hennes jobber, men planlegger å bli student han også til høsten. De eier ingen bolig og leier en toroms. Jeg tenker at dette er litt uforsvarlig, de vet jo ikke om de får bo der (forlenge kontrakten) når de nå blir tre. Er vel tvilsomt om utleier vil leie ut til noen med barn? Og så må de da ut på leiemarkedet på nytt med et lite barn.

Jeg forstår ikke at de ikke vil vente til det økonomiske er mer på plass og de er ferdige med å studere og kan kjøpe seg en leilighet. De er jo i midten av 20 årene og har masse tid på seg til å vente.

Anonymous poster hash: 6c776...7bc

Nei nettopp. De gjør jo det som passer for dem, og du gjør det som passer for deg. De aller færreste får kjøpt bolig som student og uten støtte hjemmefra, så å få kjøpt i nærmeste fremtid høres heller urealistisk ut.

Hva vet vel du om at de har masse tid til å vente egentlig? :klo:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eier bolig selv, og personlig ville jeg ikke kun leid når vi skal ha barn.

Men, det er kun her i Norge det er helt selvsagt for alle å eie egen bolig.

I andre land er det ikke unormalt at voksne folk leier.

Det betyr ikke at man ikke har penger el.l.

Det er det som bør være avgjørende. Ikke om man eier eller leier.

Anonymous poster hash: 79dc3...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om at de har god tid?
Jeg fikk beskjed som 19 åring at om jeg ville ha barn så burde jeg ikke vente så alt for lenge...

Gynekologen mente at siden jeg har pcos så blir sjansen mindre å mindre for å bli gravid ettersom tiden går...

Så jeg hadde ikke all verden med tid...



Anonymous poster hash: e02a6...9f9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leier, og skal ha barn i August, ser ikke problemet. Vi er begge studenter og har ikke råd til å kjøpe uansett :vetikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om at de har god tid?

Jeg fikk beskjed som 19 åring at om jeg ville ha barn så burde jeg ikke vente så alt for lenge...

Gynekologen mente at siden jeg har pcos så blir sjansen mindre å mindre for å bli gravid ettersom tiden går...

Så jeg hadde ikke all verden med tid...

Anonymous poster hash: e02a6...9f9

Hun har jo ikke sagt noe om det da, så da må jeg jo gå ut fra at hun har like mang fruktbare år igjen som vanlig... Forstår det godt om det er en sånn kriseeituasjon da...

TS

Anonymous poster hash: 6c776...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Vi leier, og skal ha barn i August, ser ikke problemet. Vi er begge studenter og har ikke råd til å kjøpe uansett :vetikke:

Folk her til lands har blitt for godt vant med god råd over en lengre periode. Mine foreldre leide de også da jeg ble født. Min mor studerte. Slik tror jeg det var blant flere av min generasjon. De fleste fikk jo også barn tidlig i tjueåra.

Tror det har blitt folk av oss allikevel :)

Og selv om jeg er 40 er det flere år til jeg selv har råd til et hus i 3-4 millioners klassen. Hadde noen imidlertid tilbudt meg å leie et slikt hus til en rimelig penge, og med garanti for 10-års leieperiode, ja da hadde jeg(vi) solgt rekkehusleiligheten og slått til.

Å eie bolig er ikke nødvendigvis det gjeveste man gjør for barna sine.

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk her til lands har blitt for godt vant med god råd over en lengre periode. Mine foreldre leide de også da jeg ble født. Min mor studerte. Slik tror jeg det var blant flere av min generasjon. De fleste fikk jo også barn tidlig i tjueåra.

Tror det har blitt folk av oss allikevel :)

Nettop, har ikke lyst til å ta opp lån til bolig så lenge det ikke er nødvendig. Har ikke stor leilighet/hybel, men det er helt ok med plass, syns jeg da :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det hvertfall ikke din sak, ts!

Folk skal altså blande seg opp i det merkeligste. Du får melde de til barnevernet da vettu: "Herregud, De leier!!"...

Anonymous poster hash: 79dc3...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av dette "eie" hysteriet. Har tre venninner som har kjøpt seg leilighet over de siste to årene, og ingen av dem er hva man kan kalle"økonomiske stabile" nok til å ha barn, siden de bruker så og si alle pengene sine på å nedbetale et lån de absolutt egentlig ikke har råd til å ha. Eneste grunn til at de har fått dette lånet er pga hjelp fra foreldre. Jeg og samboeren leier nå, og venter barn nå til høsten. Selv om vi kunne fått hjelp fra foreldre til å ta opp et lån vi ikke hadde fått ellers, velger vi å heller bare fortsette å leie. Jeg vil heller ha penger til å faktisk leve livet, og ha en god bufferkonto, istedenfor å spytte alt inn i noe vi egentlig ikke har råd til. Venter heller noen år med å kjøpe.



Anonymous poster hash: 0d8c9...f7f
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk her til lands har blitt for godt vant med god råd over en lengre periode. Mine foreldre leide de også da jeg ble født. Min mor studerte. Slik tror jeg det var blant flere av min generasjon. De fleste fikk jo også barn tidlig i tjueåra.

Tror det har blitt folk av oss allikevel :)

Og selv om jeg er 40 er det flere år til jeg selv har råd til et hus i 3-4 millioners klassen. Hadde noen imidlertid tilbudt meg å leie et slikt hus til en rimelig penge, og med garanti for 10-års leieperiode, ja da hadde jeg(vi) solgt rekkehusleiligheten og slått til.

Å eie bolig er ikke nødvendigvis det gjeveste man gjør for barna sine.

Det syntes jeg nå i hvertfall ikke hørtes ut som en god idee, og ikke eie når du er 40 engang. Da vil du jo ikke kunne kausjonere for barna dine heller og de vil henge etter de andre og arven med å "leie for livet" blir videreført til neste generasjon. Jeg vet jo at ikke alle kommer inn på boligmarkedet ved hjelp av foreldrene men det er veldig mange!

Anonymous poster hash: 6c776...7bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sobril

Det syntes jeg nå i hvertfall ikke hørtes ut som en god idee, og ikke eie når du er 40 engang. Da vil du jo ikke kunne kausjonere for barna dine heller og de vil henge etter de andre og arven med å "leie for livet" blir videreført til neste generasjon. Jeg vet jo at ikke alle kommer inn på boligmarkedet ved hjelp av foreldrene men det er veldig mange!

Anonymous poster hash: 6c776...7bc

Jeg eier nå, men bare rekkehus. Jeg har aldri arvet penger eller vært heldig på den måten.

Men - hvis ungen min klarer seg like greit som meg så tror jeg ikke hun vil lide noen nød allikevel.

Tror jeg også skal klare å lære henne litt om verdier slik at hun slipper å bli misunnelig på "Anette" som får leilighet av mor og far i 18-års presang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint ha barn selv om man leier. Fleste steder i verden er det mer normalt å leie enn å eie. Er så og si bare her i nord Europa at det er så vanvittig oppheng i at man må eie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg nå i hvertfall ikke hørtes ut som en god idee, og ikke eie når du er 40 engang. Da vil du jo ikke kunne kausjonere for barna dine heller og de vil henge etter de andre og arven med å "leie for livet" blir videreført til neste generasjon. Jeg vet jo at ikke alle kommer inn på boligmarkedet ved hjelp av foreldrene men det er veldig mange!

Anonymous poster hash: 6c776...7bc

Er du klar over hvor feil den tankegangen der er? At man burde eie når man er 40 for å kunne kausjonere for barna sine? Hvorfor i alle dager skal alle på død og liv ha hjelp fra foreldrene sine til å komme seg inn på boligmarkedet? Det å eie er faktisk ikke en menneskerett.

.. Og nei, jeg er ikke en bitter person uten muligheter til å få hjelp fra foreldre. Både jeg og samboeren har ekstremt ressurssterke foreldre, med veldig god lønn og formue, men vi vil faktisk greie dette selv.

Anonymous poster hash: 0d8c9...f7f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sobril

Man kan fint ha barn selv om man leier. Fleste steder i verden er det mer normalt å leie enn å eie. Er så og si bare her i nord Europa at det er så vanvittig oppheng i at man må eie.

Trenger vel ikke dra lenger enn til Sverige tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Er du klar over hvor feil den tankegangen der er? At man burde eie når man er 40 for å kunne kausjonere for barna sine? Hvorfor i alle dager skal alle på død og liv ha hjelp fra foreldrene sine til å komme seg inn på boligmarkedet? Det å eie er faktisk ikke en menneskerett.

Støtter denne med 120 %

For øvrig tenker jeg at dette på et eller annet tidspunkt vil snu. Jeg nekter å tro at boligtrenden fortsetter som nå fra generasjon til generasjon, og at de fleste foreldre til enhver tid er like ressurssterke.

Herregud. Tenker tilbake med GRU på at jeg for eksempel måtte ta opp studielån for å ta LAPPEN!!! :haar: Finnes det noen 18-åringer i dag som ikke får dette av far og mor??

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du for deg at barnevernet kommer og tar ungen fordi de er leieboere? Nei huff, det er faktisk lov å være leieboer og like forsvarlig, så lenge man har tak over hodet!



Anonymous poster hash: e7ba6...812
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gjøre akkurat det samme. Jeg er student, han jobber. Vi skal leie treroms. Ser ikke problemet. Skal nok mye til før man havner på gata om det skulle skje noe med kontrakten. Er vel ikke noen krise å flytte med et barn. Vi vil ha barn tidlig, og kanskje de også ønsker det. Så lenge ingen av de lider noen nød, kan jeg ikke skjønne at dette er noe å stusse over..



Anonymous poster hash: 53ae4...174
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...