Gå til innhold

Noen som har født både med og uten epidural og kan vise til sammenligninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fødte med epidural første gang, og skal prøve uten denne gang. Følte den hadde NULL avslapping/smertelindringseffekt (kanskje ble den satt for sent?).

Så lenge jeg har min gode venn LYSTGASS skal jeg nok klare det ;-)

Anonymous poster hash: 8f30c...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Riskjeks

Når man har planlagt keisersnitt bruker de jo epidural eller spinal som narkose/bedøvelse, personlig syntes jeg selv det er pysete å måtte bruke epidural som smertelindring ved vanlig fødsel. ;)

Anonymous poster hash: f08dc...ba2

Når du leser gjennom dette senere skjønner du kanskje at du driter deg ut med denne uttalelsen. Det er jo ikke samme type bedøvelse i det hele tatt. Ved keisersnitt blir man - naturlig nok - fullstendig bedøvd i hele underkroppen. Det blir man derimot ikke ved epiduralbedøvelse under fødsel.

Greit å vite hva man snakker om før man uttaler seg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg tok ikke epidural bort smerter, men jeg klarte puste meg gjennom igjen slik som opp til 8 cm åpning- og dermed klarte jeg gjennomføre relativt rolig.

Hadde jeg ikke tatt epidural ville jeg nok mistet all energi, så det var grunnen- ikke så mye smertene.

Måtte ha hjelp til å tisse og var veldig svimmel ett døgn etterpå, men tror nok en naturlig fødsel også de siste 2 cm ville tatt helt knekken på energien og jeg ville ikke klart å presse særlig bra.

Men epidural fikk jeg en times tid med litt pauser jeg kunne hente meg "inn" på :)

Anonymous poster hash: 0e2dc...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over;

Altså, det hjalp på smertene- men tok dem absolutt ikke bort siden jeg raskt gikk over i pressefase.

Neste evt fødsel tar jeg det gjerne tidligere om det blir tid og mulighet :)

Anonymous poster hash: 0e2dc...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel ble uten smertestillende, heldigvis relativt rask, men jeg skrek om epidural med en gang jeg kom inn på fødestuen. Anestesilegen var opptatt og innen han var ledig så var det for sent.

Jeg er ikke glad i smerter og tenker nå st hvis jeg har mulighet så vil jeg gjerne ha epidural med nr 2.

Veldig interessert i å høre fra noen som har født både med og uten og kan sammenligne.

Ikke interessert i å høre alles fæle fødselshistorier om revning og alt mulig, men fint om noen kan komme med konkrete opplevelser rundt kroppens reaksjoner på epidural, om dere anbefaler det eller om dere hadde veldig dårlig erfaring med det.

Usikker på hva jeg skal gjøre, gikk forsåvidt greit uten med førstemann, men var jo helt usannsynlig vondt så tenker at hvis jeg kan få noe for å lette det litt i verste åpningsriene så sier jeg ja takk...

Anonymous poster hash: 7861b...32b

Med første fikk jeg epidural etter femten timer med veer, det var deilig å få slappe av ei stund, eneste minuset var at jeg ikke kjente pressveene, men gikk greit fordi jordmor ga beskjed når jeg skulle presse. Med nr 2 gikk det så fort at noe smertestillende ikke var i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trøffel

Med førstemann så tok det 4 timer fra 1-10 cm, og deretter 1,5 t til før babyen ble født. Gikk b la fra 4-10 cm på 45 minutter og det var helt for jævlig. Fikk ingen smertelindring, hadde vill panikk og samarbeidet svært dårlig med jordmor. Kroppen skrudde seg av etter hvert og jeg måtte få riestimulerende drypp for å få i gang riene igjen. Hadde ingen pressetrang til tross for null smertelindring. Var 95 % glad for å være ferdig med fødselen og 5 % glad for å se babyen, det var ingen god følelse :(

Med nr 2 så hadde jeg 9 timer fra 1-10 cm, det var en langt mer behagelig opplevelse. Rakk å henge med i svingene og å innarbeide meg gode teknikker for å slappe av når smertene kom. Men på grunn av traumatisk førstefødsel med påfølgende fødselsangstsamtale, så sto jordmor og titrerte epiduralpumpa allerede når jeg kom inn. Jeg gikk imidlertid fra 5 til 8-9 cm på 20 minutter slik at jeg ikke rakk epidural, men en anestesilege kom og satte spinalbedøvelse på meg, det var himmelsk!! :) Så skjønt med et smertefritt og forventningsfullt kvarter frem til 10 cm åpning og babyen var godt nede i bekkenet. Brukte deretter 11 minutter på å presse ham ut (hadde ikke pressetrang med nr 2 heller). Fødsel nr 2 var en flott opplevelse og det var først og fremst pga spinalbedøvelsen :)

Så selv om du fødte fort med førstemann så kan det hende at du er som meg og får et roligere forløp med nr 2. Og jeg hadde fødselsangstsamtale, hvor vi ble enige om tidlig epidural med nr 2. Nå hadde jeg allerede 5 cm ved innkomst med nr 2 og 8-9 cm 20 minutter senere, men da var det flott å kunne få spinal (engangsdose som varer i en time) siden det ikke var tid for epidural. Jeg kjente ikke at de stakk i ryggen, de setter den under en rie og da føler du ikke stikket i det hele tatt. 30 minutter etter at gutten var født så tok jeg meg en deilig dusj, sminket meg og satte meg godt til i ammestolen :)

Endret av Trøffel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøffel

Du kan ikke sammenligne epidural man får ved vanlig fødsel og spinalbedøvelse man får ved keisersnitt. Det er ikke samme type bedøvelsr. Spinalbedøvelse tar vekk absolutt alt av følelse i underkroppen og man kan ikke røre en eneste muskel, noe som ikke skjer ved en epidural.

Så vidt jeg har forstått benyttes lavdose-epidural kun til fødsel eller postoperativ smertelindring. Mange får keisersnitt med epiduralbedøvelse (f eks legger de gjerne epidural hos fødekvinner med barn i seteleie da det er høy risiko for KS), om det blir hastesnitt da så settes en såpass høy dose at pasienten er bedøvet fra rundt brystbeinet og ned.

Fordelen med spinal er, så vidt jeg har forstått det, lavere infeksjonsrisiko fordi det som hovedregel er en engangsdose, mindre medikamentbruk (fordi man legger medikamentene rett i spinalrommet istedet for i epiduralrommet), samt at det tar relativt mye kortere tid før man er klar for operasjon (et par minutter ved spinal, en halvtime med epidural). Kortere virkningstid gjør jo at keisersnittet blir raskere ferdig, med alt hva det innebærer når det gjelder ressursbruk (helsepersonell og operasjonssal). Mener å ha lest en gang at spinal benyttes ved rundt 80-85 % av alle planlagte KS.

Så man kan fint ta KS med epidural, og man kan fint føde vaginalt med spinal. Jeg fødte nr 2 med spinalbedøvelse fordi jeg åpnet meg for raskt til å få epidural, og jeg opplevde både følelse og grei kontroll i beina under den timen den hadde effekt. Hadde en skikkelig intens kribling men det la jeg lite merke til, spesielt i pressefasen :fnise: Jeg hadde sengeleie-plikt i 1 time etter satt bedøvelse (fødte 30 min etter satt bedøvelse). Så sto jeg uten problemer, de ville jeg skulle bruke prekestol de første minuttene men gav seg heldigvis raskt da de så hvor sprek jeg var :)

Endret av Trøffel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...