Gå til innhold

Noen som har født både med og uten epidural og kan vise til sammenligninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min første fødsel ble uten smertestillende, heldigvis relativt rask, men jeg skrek om epidural med en gang jeg kom inn på fødestuen. Anestesilegen var opptatt og innen han var ledig så var det for sent.

Jeg er ikke glad i smerter og tenker nå st hvis jeg har mulighet så vil jeg gjerne ha epidural med nr 2.

Veldig interessert i å høre fra noen som har født både med og uten og kan sammenligne.

Ikke interessert i å høre alles fæle fødselshistorier om revning og alt mulig, men fint om noen kan komme med konkrete opplevelser rundt kroppens reaksjoner på epidural, om dere anbefaler det eller om dere hadde veldig dårlig erfaring med det.

Usikker på hva jeg skal gjøre, gikk forsåvidt greit uten med førstemann, men var jo helt usannsynlig vondt så tenker at hvis jeg kan få noe for å lette det litt i verste åpningsriene så sier jeg ja takk...

Anonymous poster hash: 7861b...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hatt begge, foretrekker uten dersom forløpet er raskt. Spesielt dersom det tilbys lystgass.

Har hatt fysiske reaksjoner på epi, som intens kløe og vond rygg i etterkant. Liker ikke å være bundet av venefloner og dippedutter i to timer etter forløsning. Får heller ikke lov å gå i dusjen rett etterpå.

Som smertestillende er den veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lystgass sist og synes det funket bra, men det har de sluttet med på Ullevål :-(

TS

Anonymous poster hash: 7861b...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns epidural var helt fantastisk til hjelp før selve pressingen og fødselen satte i gang.

Hjalp meg uvurderlig den fasen, men jeg hadde en lang og treg fødsel.



Anonymous poster hash: 2942c...b37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødet på Ullevål og fikk epidural da jeg hadde 3 cm åpning. Det var helt fantastisk å kunne få en pause til å samle opp kreftene. Eneste probleme var at jeg ikke merket riene noe serlig og fikk full åpning nesten med en gang. Jordmor skulle gi meg klyster men da henne kom inn på rommet sa jeg at jeg måtte på do så trengte ikke klysteret men da henne sjekket meg så var det babyen som var på vei ut.

Så 25 minutter etter epidural så var babyen ute. :P

Men epidural hadde jeg tatt igjen.

Anonymous poster hash: 62fd3...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk epidural, men det var tidenes nedtur da den ikke virket på meg. Kjente overhodet ingen lindring i smertene i det hele tatt, så fikk en liten knekk der og da. Hadde aldri hørt at det kunne skje før fødsel, men etterpå fikk jeg høre at det kunne være mange grunner til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig fornøyd med epidural her. Skal be om det tidligere neste gang. Jeg fikk gå rett i dusjen, ingen klinisk følelse. Men så varte min fødsel i nesten to døgn da, hadde det bare vært noen timer hadde jeg kanskje ikke følt behov for det.

Anonymous poster hash: 4c68a...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ta stilling til om du vil ha epidural før du er oppe i situasjonen? Og spesielt når du har klart deg uten før? Fødsel nr. 2 går jo ofte fortere og de "få" timene med smerter er jo bare en dråpe i havet i forhold til resten av livet!



Anonymous poster hash: c9ac9...add
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg fikk epidural, virket alt som det skulle. Null komplikasjoner og kjempeeffektiv smertelindring. Fikk et lite hormondrypp for å holde farten på riene, noe som var totalt uten dramatikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Har prøvd begge deler, men ettersom jeg synes pressriene er absolutt det vondeste med å føde (i motsetning til hva de fleste andre pleier å si), er ikke moderne epidural (der smertelindringen skrus ned/av under pressingen) til noe særlig hjelp for meg. Like vondt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde epidural med første, men ikke de to andre. Det var mer fordi fødslene gikk så raskt, og ikke fordi smertene var mer tålelige, for det var de ikke. For min del var det fint med epidural. Det var en intens fødsel med tette rier helt fra start og liten mulighet til å hente seg inn. Det er vanskelig å skille opplevelsen av epidural fra resten av fødselen, men jeg opplevde ikke noe negativt med epiduralen (riktignok kjente jeg ikke pressriene noe særlig, men det gjorde jeg heller ikke med nr 3, hvor jeg ikke hadde epidural). Jeg ville valgt det igjen hvis fødselen ble lengre enn noe timer og like tette og smertefulle rier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk epidural med første, det ble en langdryg fødsel. Neste kom på to timer og var ikke tid til noe smertedempende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare jeg innstiller meg på at jeg mest sannsynlig ikke rekker epidural uansett, siden første kom så fort. Sikkert bedre å bare prøve og takle det så slipper man de problemene som kan følge dvs. forsinke fødselsforløp, hodepine etterpå etc. Takk for alle svar. TS

Anonymous poster hash: 7861b...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man har planlagt keisersnitt bruker de jo epidural eller spinal som narkose/bedøvelse, personlig syntes jeg selv det er pysete å måtte bruke epidural som smertelindring ved vanlig fødsel. ;)



Anonymous poster hash: f08dc...ba2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har planlagt keisersnitt bruker de jo epidural eller spinal som narkose/bedøvelse, personlig syntes jeg selv det er pysete å måtte bruke epidural som smertelindring ved vanlig fødsel. ;)

Anonymous poster hash: f08dc...ba2

Idiotisk uttalelse.

Anonymous poster hash: 4baa0...eb5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har planlagt keisersnitt bruker de jo epidural eller spinal som narkose/bedøvelse, personlig syntes jeg selv det er pysete å måtte bruke epidural som smertelindring ved vanlig fødsel. ;)Anonymous poster hash: f08dc...ba2

Du kan ikke sammenligne epidural man får ved vanlig fødsel og spinalbedøvelse man får ved keisersnitt. Det er ikke samme type bedøvelsr. Spinalbedøvelse tar vekk absolutt alt av følelse i underkroppen og man kan ikke røre en eneste muskel, noe som ikke skjer ved en epidural.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ikke sammenligne epidural man får ved vanlig fødsel og spinalbedøvelse man får ved keisersnitt. Det er ikke samme type bedøvelsr. Spinalbedøvelse tar vekk absolutt alt av følelse i underkroppen og man kan ikke røre en eneste muskel, noe som ikke skjer ved en epidural.

De bruker også epiduralanestesi ved fødsler :)

Anonymous poster hash: f08dc...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker også epiduralanestesi ved fødsler :)Anonymous poster hash: f08dc...ba2

Selv om begge settes i ryggen er det ikke samme type bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har planlagt keisersnitt bruker de jo epidural eller spinal som narkose/bedøvelse, personlig syntes jeg selv det er pysete å måtte bruke epidural som smertelindring ved vanlig fødsel. ;)

Anonymous poster hash: f08dc...ba2

Jeg fødte uten og har full forståelse for de som velger å ta epidural. Hvorfor skal man pine seg gjennom en fødsel når det er hjelp å få? Jeg holdt på i nesten to døgn og burde nok vært tøff nok til å be om epidural. Dessverre hadde jeg på forhånd bestemt at dette skulle jeg klare meg uten og da jeg først ombestemte meg hadde jeg ikke kontroll over meg selv og fikk ikke bedt om det før det var altfor sent. Denne gangen vet jeg heldigvis bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk epidural ganske sent i en nokså treg fødsel. Som smertelindring var det fantastisk, var kun en times tid med effekt før presseriene begynte, men å få denne "pausen" til å samle krefter var utrolig deilig. Riene kjentes plutselig ut som mensmurring/kynnere, og jeg nesten sovnet i mellom.

De satte veneflon med riestimmulerende, og måtte ha på sånne målere av babyen, men det gjorde meg ingenting i motsetning til smertene jeg plutselig slapp unna.

Jeg fikk ingen komplikasjoner. Måtte ha i riestimmulerende en times tid etterpå, med det gjorde heller ikke noe, da jeg kun lå i en seng, koste med mann og barn, og hadde det helt fantastisk.

Jeg kommer nok til å be om epidural igjen, gjerne mye tidligere om det passer seg sånn.

Jeg ser ingen vits i å ha mere smerter enn nødvendig. :)

Anonymous poster hash: cb558...bd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...