Gå til innhold

Hva er det med folk som absolutt må skrive på dialekt, f.eks. på Facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo en måte å prate på? To forskjellige måter å si "ikke" på.

Noen sier "isje" slik det skrives, med tunga langt frem mot fortennene, mens andre sier det "ikkje" med tunga langt bak.

Som sagt, dialekt skriftlig avhenger av hvordan man sier ting, ikke hva som er grammatisk rett.

Man sier "ikkje" i Bergen. Man sier ikke "isje." Og ja, jeg bor i Bergen... Jeg kjenner folka som skriver "isje" og de sier "ikkje". Hvorfor de velger å skrive en talefeil aner jeg ikke, men det irriterer meg like fullt.

Anonymous poster hash: fc98d...241

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Tøytigern" er ikke korrekt stavemåte. Du som er i mot dialekt burde hete "Tøytigeren"

Anonymous poster hash: 20efe...a1b

Tøytigern er et nick. Det brukes i stedet for et navn. Det er ikke et substantiv og bøyes ikke i kjønn og tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke på Facebook nå. :opplyser:

..og nei, ingen problem å forstå hva som står der.

Som jeg sier. I tilfelle ville det vært DITT problem.

Og jeg bruker som sagt ikke tiden min på å lese egenkonstruert visvass på Face. Fordi jeg ikke gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier "ikkje" i Bergen. Man sier ikke "isje." Og ja, jeg bor i Bergen... Jeg kjenner folka som skriver "isje" og de sier "ikkje". Hvorfor de velger å skrive en talefeil aner jeg ikke, men det irriterer meg like fullt.

Anonymous poster hash: fc98d...241

"Isje" er rogalending. Med andre ord kan de ikke en gang skrive på sin egen dialekt... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Isje" er rogalending. Med andre ord kan de ikke en gang skrive på sin egen dialekt... :fnise:

Nettopp. Det backer egentlig opp om påstanden din om at en del av de som skriver på dialekt ikke er de skarpeste knivene i skuffen og at de i stor grad gjør det for å være interessante, bevisst eller ubevisst. "Isje" på bergensk er talefeil, ikke dialekt.

Anonymous poster hash: fc98d...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Isje" er rogalending. Med andre ord kan de ikke en gang skrive på sin egen dialekt... :fnise:

De største endringene i dagens norske dialekter finnes i selve ordforrådet. Ord fra det gamle arbeidslivet, for eksempel fra jordbruk og industri, blir borte, mens nye ord trekkes inn i alle dialekter for å gi navn på nye ting og begreper, slik som pizza, display, eller iPhone.

Andre endringer i dialektmønstrene som har vært mye diskutert er sammenfall av kje- og –sje-lyden (som når ordene kylling og skylling begge blir til sjylling), og utbredelse av skarre-r på Sør- og Vestlandet.

Anonymous poster hash: 20efe...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man sier "ikkje" i Bergen. Man sier ikke "isje." Og ja, jeg bor i Bergen... Jeg kjenner folka som skriver "isje" og de sier "ikkje". Hvorfor de velger å skrive en talefeil aner jeg ikke, men det irriterer meg like fullt.

Anonymous poster hash: fc98d...241

Mange sier isje, selv om det nødvendigvis ikke er i Bergen. Sa aldri at det var i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Enkelte tar Facebook litt vel seriøst. Jeg skriver kun dialekt på Facebook og til enkelte på sms. Jeg skriver aldri dialekt på diskusjonsforum og hadde ikke gjort det om det var lov heller, og skriver selvfølgelig aldri dialekt i forbindelse med jobb. De jeg skriver dialekt til forstår utmerket godt hva jeg skriver og jeg har et ganske godt språk ellers. Så hva er nå problemet egentlig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor noen skulle tro at jeg er en bygdepatriot, eller har noe å demostrere fordi jeg skriver på dialekt (pleier bare å skrive dialekt på sms, og på FB - når jeg hadde det).

Dialekten min er en del av meg, hvorfor skal jeg gjemme den bort?

Og at noen har vanskelig for å forstå dialekter, det skjønner jeg faktisk heller ikke. Kan hende jeg er født med et godt "språkøre", jeg har aldri hatt problem med å forstå dialekt skriftlig eller muntlig. Det er da også rart å irritere seg over noen som skriver på dialekt, synes jeg da :fnise:

Folk må vel få lov til å skrive på dialekt om de vil, med mindre de skriver et dokument som de skal ha karakter på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dere har ikke noe eget språk i trøndelag. Dere snakker trønderdialekt. Altså trønder.

Norsk språk slutter på sk.

Muligens forsøker du deg med"trøndersk." Men dialekten er trønderdialekt.

"Trøndsk" har jeg aldri hørt eller sett i noen norskbok.

Både "trøndersk" og "trøndsk" står i bokmålsordboka. Det samme gjør "trønder", men det betyr ganske riktig "person fra Trøndelag".

Anonymous poster hash: 2f1e0...d0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive på dialekt er jo for å kamuflere svak rettskriving.

Og selvsagt sier ikke dialektskriverne det! De snakker om identitet osv, det høres mye bedre ut ;)

Anonymous poster hash: d5979...918

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Å skrive på dialekt er jo for å kamuflere svak rettskriving.

Og selvsagt sier ikke dialektskriverne det! De snakker om identitet osv, det høres mye bedre ut ;)

Anonymous poster hash: d5979...918

Jeg har skrevet ganske mye her på KG så det skulle ikke være vanskelig å avsløre min dårlige rettskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mere at du ikke forstår det jeg sier.

Kanskje jeg skal gjøre det enda mere inviklet med å dra til på dialekt... Med egenprodusert "grammatikk".

Joda, du sier at det må være noe galt med alle som velger å skrive dialekt på sosiale medier, og jeg prøver å forklare deg at dette ikke er tilfelle, noe du ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser det gjelder spesielt white trash nordlendinger.

Anonymous poster hash: 99a25...97b

Nei. Det har ikke du vært borti "white trash"-menneske fra østland og vestland (spesielt vestland), de skriver mye uforståelig vås, de.

Anonymous poster hash: a0501...c77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de skriver på dialekt fordi de er ekstremt dårlige i norsk skriftlig, siden den norske skolen ikke klarer å lære folk hverken å lese, skrive eller regne ordentlig. I 2014...

Enten er det fordi de ikke kan skrive bokmål, eller fordi de ikke har lært nok på skolen til å bruke skriftspråk på en forståelig måte.

Litt sånn som når analfabeter skriver.

Jeg har sett det samme fenomenet i land der mange ikke har skolegang etter grunnskolen.

Edit: Stryker over "ekstremt," fordi mange er veldig nærtagende...

Jeg har venner som er høytutdannede som også skrive på dialekt, men dette gjelder da bare på sosiale medier som facebook, instagram, etc. De er flinke og oppegående mennesker, og så lenge de ikke skriver på dialekt i jobbsammenheng, kan jeg ikke helt se problemet. Ser helt ærlig ikke problemet med å skrive på dialekt på facebook for eksempel.

Anonymous poster hash: a0501...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du sier at det må være noe galt med alle som velger å skrive dialekt på sosiale medier, og jeg prøver å forklare deg at dette ikke er tilfelle, noe du ikke forstår.

Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg har aldri påstått at det er noe galt med dem. Det er din vinkling og det du ønsker å finne ut at jeg har sagt, så du kan angripe det. Men det er ikke mine ord, eller min holdning.

Jeg kaller det slapphet og at folk som velger å gjøre det, når de kan ordinær norsk rettskrivning.

Faktisk synes jeg som sagt de virker mindre smarte, når de ikke gidder å bruke den kunnskapen de faktisk har. Spesielt hvis de gjør dette er for å understreke at Facebook er noen mer eller mindre tanketomme, useriøse greier ( Hvorfor henger dere der, da, hvis det har såpass lav iq-faktor?) og at de ønsker å tilpasse seg andre med å senke nivået på det de gir uttrykk for å ha innsikt i.

Later de som de er mindre glupe enn de faktisk er, for å passe inn på et "useriøst sted på nett" må de jo også finne seg i at andre faktisk oppfatter det sånn: Som at de er mindre glupe...

For det var visst hensikten, ut fra det de skriver.

Med mindre de mener dårlig skriftspråk og sviktende grammatikk er en egen sjanger, såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har venner som er høytutdannede som også skrive på dialekt, men dette gjelder da bare på sosiale medier som facebook, instagram, etc. De er flinke og oppegående mennesker, og så lenge de ikke skriver på dialekt i jobbsammenheng, kan jeg ikke helt se problemet. Ser helt ærlig ikke problemet med å skrive på dialekt på facebook for eksempel.

Anonymous poster hash: a0501...c77

Og jeg gidder som sagt ikke kaste bort tid på å forsøke å tyde det våset de knotter ned på sine egne kreative måter.

Er de utdannede folk, så bør de også benytte utdanningen sin, når de skriver. Ellers trenger de ikke ta opp plasser på høyere utdanning, når de tydeligvis ikke har tenkt å benytte kunnskapene sine i skriftlig kommunikasjon.

Eller er det flaut å kunne skrive?

Jeg trodde det var omvendt.

Kanskje derfor norske elever gjør det dårlig på skolen. Fordi de skammer seg og mobbes for å være flinke og kunne pensumet sitt.

Edit: Det skulle ikke forundre meg om det var tilfellet. I Norge får man penger fra NAV hvis man ikke jobber, så man trenger i bunn og grunn ikke jobbe særlig hardt på utdannelsen sin. Så da er det sikkert status å skrive dårlig norsk i sosiale medier for å ikke virke spesielt opplyst.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det har ikke du vært borti "white trash"-menneske fra østland og vestland (spesielt vestland), de skriver mye uforståelig vås, de.

Anonymous poster hash: a0501...c77

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både "trøndersk" og "trøndsk" står i bokmålsordboka. Det samme gjør "trønder", men det betyr ganske riktig "person fra Trøndelag".

Anonymous poster hash: 2f1e0...d0d

Takker for info. Siden du kan bokmålsordboka di skjønner jeg ikke behovet for å drite i den, når du skriver til folk du kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info. Siden du kan bokmålsordboka di skjønner jeg ikke behovet for å drite i den, når du skriver til folk du kjenner.

Hva mener du? Jeg skriver aldri noe annet enn bokmål, engelsk og gresk.

Anonymous poster hash: 2f1e0...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...