Gå til innhold

Hva er det med folk som absolutt må skrive på dialekt, f.eks. på Facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Demonstrere" for hvem da?

Anonymous poster hash: 2f1e0...d0d

Jeg tror de prøver å demonstrere det for seg selv, for å føle seg bra.

Om jeg vil være fordømmende er det min egen sak.

Men å påstå at jeg dømmer noen fordi de ikke har lært seg å lese og skrive og mener de er dumme, da legger du ord i munnen på meg som bare er din egen tolkning.

Da er faktisk ikke du noe bedre, fordi du fordømmer meg og mine vurderinger.

Edit: Å kunne skrive er faktisk ikke et tegn på at man er spesielt smart. Det er et tegn på at man har lært en ferdighet. Å ikke bruke den, så man blir uforståelig når akkurat det er unødvendig, er derimot et tegn på at man ikke er spesielt smart...

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skriver bokmål når jeg skriver statuser eller kommenterer noe som er skrevet på bokmål.

Men slår om til dialekt dersom statusen er på dialekt eller noen kommenterer til meg på dialekt.

Avhenger av hvem jeg skriver til altså.

Jeg er verken dum eller dårlig på språk.

Jeg synes du er dum, som ikke velger å skrive forståelig, når du kan det utmerket godt.

I mine øyne forsøker folk som deg å gjøre dere viktige.

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er faktisk ikke du noe bedre, fordi du fordømmer meg og mine vurderinger.

Det er ikke slik det fungerer.

Anonymous poster hash: 2f1e0...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (og samtlige av mine venner) skriver alltid på dialekt på Facebook, både på statuser, i chatten og lokale grupper, unntaket er større grupper som har brukere fra hele landet. Og det er ikke fordi jeg er dårlig i norsk.

Så hvorfor gjør du det? For å være spesiell? Passe inn? Være interessant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Jeg synes du er dum, som ikke velger ås krive forståelig når du kan det utmerket godt.

I mine øyne forsøker folk som deg å gjøre dere viktige.

Gjøre meg viktig? Den må du nesten forklare??

Og hvis noen skriver til meg på trøndersk og jeg svarer på trøndersk så forstår vi da utmerket hva vi skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik det fungerer.

Anonymous poster hash: 2f1e0...d0d

Jo.

Du dømte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjøre meg viktig? Den må du nesten forklare??

Og hvis noen skriver til meg på trøndersk og jeg svarer på trøndersk så forstår vi da utmerket hva vi skriver.

Fordi du skal være så spesiell og skrive på dialekt.

Forøvrig skriver man på trønder.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

"Jeg skjønner ikke" høres mye bedre ut enn om jeg skulle skrevet det på min bergenske dialekt:

"Eg skjønnar isje"

Høres jo automatisk ut som en løkrull... Nei, ren bokmål er tingen :danse:

Edit: Akkurat den setningen merket jeg var et veldig dårlig eksempel, haha.

Isje er ikke et ord på dialekt engang, det er en irriterende "talefeil" blant en del av dagens unge.

Anonymous poster hash: af491...14e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Fordi du skal være så spesiell og skrive på dialekt.

Forøvrig skriver man på trønder.

Føler meg ikke spesielt spesiell ved å skrive på dialekt nei. Mener du jeg er spesiell fordi jeg skriver på dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor gjør du det? For å være spesiell? Passe inn? Være interessant?

Hvis jeg ville være spesiell eller interessant hadde jeg skrevet bokmål eller nynorsk, i og med at ingen av mine Facebook-venner gjør det. Skal innrømme at hvis normen hadde vært å skrive på bokmål, så hadde nok jeg også gjort det, men ser ingen grunn til å legge om fordi en person som jeg ikke er venn med på Facebook engang ikke liker å lese dialekt. Å skrive som jeg gjør passer meg utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ville være spesiell eller interessant hadde jeg skrevet bokmål eller nynorsk, i og med at ingen av mine Facebook-venner gjør det. Skal innrømme at hvis normen hadde vært å skrive på bokmål, så hadde nok jeg også gjort det, men ser ingen grunn til å legge om fordi en person som jeg ikke er venn med på Facebook engang ikke liker å lese dialekt. Å skrive som jeg gjør passer meg utmerket.

Vel, jeg synes dere prøver å gjøre dere spesielle hele gjengen.

For det dere vil er jo utelukkende å skille dere ut fra andre med deres interne språk.

Hva jeg syns om det får du ikke gjort noe med, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg ikke spesielt spesiell ved å skrive på dialekt nei. Mener du jeg er spesiell fordi jeg skriver på dialekt?

Nei, men dere som gjør det føler dere tydeligvis spesielle siden dere vil sitte og være forskjellige fra resten av landet på hver deres haug og taste internt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Nei, men dere som gjør det føler dere tydeligvis spesielle siden dere vil sitte og være forskjellige fra resten av landet på hver deres haug og taste internt...

Dialekten min er ikke så uforståelig at andre ikke skjønner hva som står. Så nei, jeg skriver ikke for å gjøre meg spesiell eller interessant. Jeg tror faktisk ingen av mine bokmålskrivende venner syns jeg er mer interessant pga at jeg skriver på dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi du skal være så spesiell og skrive på dialekt.

Forøvrig skriver man på trønder.

Nei, en trønder er en person fra Trøndelag. Språket heter trøndersk eller trøndsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekten min er ikke så uforståelig at andre ikke skjønner hva som står.

Det er noe du tror. Men saken er at det ikke er noe som helst system i det dere skriver til hverandre, sånn at selv de som snakker din dialekt må lese særlig nøye for å forstå deg.

Dette er det gjort studier på.

De som skriver på sin egen kreative måte gjør det vanskelig for mottageren, som må analysere det som står for å skjønne det, sånn at lesehastigheten går betraktelig ned.

I tillegg ødelegger dere egen grammatikkforståelse, ved å ikke benytte dere av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sikt er dette sikkert en smart trend for å utvide språkmangfoldet i Norge, slik at det oppstår mange forskjellige skriftspråk. Forhåpentligvis vil bokmålet da utkonkurrere engelsk, fordi det blir såpass vanskelig for folk å lære det norske hovedmålet i skolen.

Nå har jo folk allerede betraktelige vansker med sidemål som det er.

Så at folk utvikler avarter av bokmål, styrker sikkert norsk språk over tid.

Smart og effektivt.

:sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, vet dere hva folkens!

Nordlendinger er ikke dumme fordi de skriver nord-norsk på Facebooken sin, ikke bergensere som skriver på bergensk(?) heller.

Dere generaliserer så ufattelig mye i alle innlegg her at jeg blir riv ruskende gal av 70% av dere. På MIN instagram skriver jeg min dialekt, på MIN facebook skriver jeg MIN dialekt. At DU prater østlandsk og dermed skriver på samme måte skjønner jeg, men kjære vene, ikke alle snakker østlandsk og da skriver vi heller ikke på den måten..

Og dere tror virkelig at vi prøver å være spesielle? Kom an. Det mest idiotiske utsagnet jeg har hørt på lenge. Ingen synes en Nordlending feks er mer interessant hvis de skriver på dialekt. Hvis du ikke vil være venn med meg eller andre på Facebook fordi jeg/vi kommer fra en annen del av landet og dermed skriver på vår dialekt der, så er du bra trangsynt og intolerant. Du er kanskje rasist også da?

Apropos det, du får huske på å svare på nynorsk når noen skriver til deg på nynorsk!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å lese dialekter, og får en følelse av at her er det en mindre interigent person som har forsøkt å skrive noe. Har også noen på facebook som skriver slik, og det er ikke de jeg vil kalle veldig oppegående. Det kommer vel av at det å skrive norsk, er en ferdighet de fleste skal mestre etter barneskolen.

Alle har vi skrivefeil, men å skrive: jæi håppa over ælva (jeg hoppet over elven) får deg ikke til å virke smart.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet dere hva folkens!

Nordlendinger er ikke dumme fordi de skriver nord-norsk på Facebooken sin, ikke bergensere som skriver på bergensk(?) heller.

Dere generaliserer så ufattelig mye i alle innlegg her at jeg blir riv ruskende gal av 70% av dere. På MIN instagram skriver jeg min dialekt, på MIN facebook skriver jeg MIN dialekt. At DU prater østlandsk og dermed skriver på samme måte skjønner jeg, men kjære vene, ikke alle snakker østlandsk og da skriver vi heller ikke på den måten..

Og dere tror virkelig at vi prøver å være spesielle? Kom an. Det mest idiotiske utsagnet jeg har hørt på lenge. Ingen synes en Nordlending feks er mer interessant hvis de skriver på dialekt. Hvis du ikke vil være venn med meg eller andre på Facebook fordi jeg/vi kommer fra en annen del av landet og dermed skriver på vår dialekt der, så er du bra trangsynt og intolerant. Du er kanskje rasist også da?

Apropos det, du får huske på å svare på nynorsk når noen skriver til deg på nynorsk!

Jeg skriver ikke for alle andre. Jeg skriver for meg.

Og jeg synes ikke du blir mere interessant. Men jeg tror du og dine likesinnede opplever dere som å være det.

Noe jeg helt ærlig synes er tåpelig av dere.

Edit. Jeg snakker ikke for alle andre. Jeg snakker bare for meg selv i mine innlegg.

I tillegg har jeg ingen problemer med å være noens Facebookvenn. Men forvent ikke at jeg leser vedkommendes oppdateringer. Jeg bruker ikke tiden min på å tyde andres selvkonstruerte vissvass.

Og ja, jeg ville svart på nynosk, hvis jeg jobbet i et yrke der jeg kunne mottatt et brev på nynorsk. For det ville stått i min jobbinstruks, ettersom nynorsk er et av de to hovedmålene i Norge.

Dialekt skriftlig derimot er selvsentrert, privat, oppkonstruert mølespråk.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes dere prøver å gjøre dere spesielle hele gjengen.

For det dere vil er jo utelukkende å skille dere ut fra andre med deres interne språk.

Hva jeg syns om det får du ikke gjort noe med, dessverre.

Som sagt så skriver jeg bokmål i grupper med medlemmer fra hele landet for å ikke virke uforståelig (selv om jeg har en veldig forståelig dialekt), så de eneste jeg prøver å være "spesiell" for er de som skriver på akkurat samme måte som meg. Det du skriver gir ikke mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...