Gå til innhold

Når forteller man om graviditeten til de nærmeste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og Samboeren har lenge diskutert barn, og begynte prøvingen i februar. (eggeløsning 17 feb). Tok en graviditetstest for en uke siden, og den var negativ. Tok på nytt idag, og den er positiv :hoppendeglad:

Jeg er helt i ekstase. Har ikke fortalt samboeren enda, siden han kommer hjem før om noen timer. Jeg trodde ikke det skulle gå så fort. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å holde tett om dette til venner og familie. Lurer på hvor lenge folk her inne ventet før de fortalte det til de nærmeste? Jeg har egentlig lyst til å kaste meg på telefonen og fortelle moren min, og noen av venninnene mine, men jeg vet jo selvfølgelig at man egentlig skal vente i 12 uker minst.

Poster denne som anonym inntill videre, siden flere av vennene mine er aktive på kvinneguiden.


Anonymous poster hash: 5ae6a...382



Anonymous poster hash: fc7ee...433
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst: Gratulerer!

Grunnen til at de fleste venter er jo pga at risikoen for å miste er størst de 12 første ukene. Gjør det ikke noe om at de du forteller det til også får vite om du mister, så er det jo bare å fortelle i vei.



Anonymous poster hash: f4e92...b4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :)

Ja, jeg tror jeg er nødt til å fortelle moren min uansett! Men jeg aner ikke hvordan jeg skal si det til henne. Vi har ikke akkurat fortalt folk at vi prøver heller.



Anonymous poster hash: fc7ee...433
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :hjerte:

Jeg fortalte det til venner i uke 6, vi skulle spise middag sammen og ut og drikke vin... Så da sa jeg det bare som det var :) om jeg hadde mistet ville jeg jo at noen skulle vite det.

Sa det ikke til kommende besteforeldre før i uke 12, de bor langt unna og sa det når de kom på besøk. Ville ikke at de skulle glede seg til å bli besteforeldre i tilfelle det skulle gå galt..

Endret av Leanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forteller når du selv føler for det. Ingen regel som sier man vente til man er 12 uker.

Risikoen for å miste er størst de første ukene, så om man forteller tidlig må man også være litt forberedt på å kanskje måtte fortelle at det ikke gikk bra. Men dermed ikke sagt at du skal gå rundt å være redd for å miste.

Vi har fortalt det ved 8 uker og 12 uker. Angret litt når vi fortalte det i uke 8, bla fordi vi ble litt skuffet når enkelte(les: svigermor) ikke holdt det innenfor nærmeste familie når det var det vi ønsket. Derfor ventet vi til uke 12 ved neste graviditet, var litt greit å få ha det for seg selv også(men denne graviditeten var ikke helt planlagt, så trengte vel litt tid på å bli vant til tanken)



Anonymous poster hash: 4d06a...217
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keljo

Vi fortalte det ganske tidlig, siden jeg kastet opp så mye og ofte at det ble vanskelig å skjule, både på jobb og privat.

Hvis neste svangerskap ikke byr på så mye oppkast de første ukene, skal vi vente med å fortelle det til noen evt nevner det til oss pga den voksende magen. Synes det virker spennende å ha det litt for seg selv en stund :)

Endret av Keljo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fortalte det etter tidlig UL i uke 9. :)



Anonymous poster hash: fabcf...8d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte det i uke 8/9. Da hadde vi vært på privat ul og sett et bankende hjerte. Dere må bare gjøre det som føles riktig for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal ta tidlig ultralyd og fortelle det til foreldre og svigers. Skal på ferie i påsken, så da kommer jo foreldrene til å merke det når jeg ikke drikker vin uansett. (Jeg er ganske glad i vin)

Er så glad! Samboeren min ble også helt i hundre! Han har samme problem som meg, han har lyst til å fortelle det til foreldrene sine allerede! :fnise:



Anonymous poster hash: fc7ee...433
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen.. akkurat nå vil du fortelle ALLE. Rope det ut på gaten. Men si det til vordrende far først og pust med magen til i morgen.. og snakk sammen og bli enige sammen om hvem dere forteller først og når. Mitt tips til deg er at dersom du føler du kan fortelle din mor men ikke hans.. så vent til det er greit å fortelle begge mødre samtidig. Selv om du stoler på din, så er halve ungen hans.. og han stoler kanskje mer på sin mor. :)

Bli enige sammen. Jeg og min mann fortalte foreldrene våre bare 10 dager etter positiv test og gav de munnkurv. Søsken fikk vite det i uke 9.. Resten av verden/kollegaer/sjef osv fikk vite i uke 12.



Anonymous poster hash: 58d56...55f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal ta tidlig ultralyd og fortelle det til foreldre og svigers. Skal på ferie i påsken, så da kommer jo foreldrene til å merke det når jeg ikke drikker vin uansett. (Jeg er ganske glad i vin)

Er så glad! Samboeren min ble også helt i hundre! Han har samme problem som meg, han har lyst til å fortelle det til foreldrene sine allerede! :fnise:

Anonymous poster hash: fc7ee...433

Husk at positiv test kan du få når du er så kort som 3 uker og 5-6 dager på vei.. Å se liv/hjerteslag på ultralyd gjør man som regel ikke før i slutten av sjette uken, og det er best å vente til 7 uker på vei.

Anonymous poster hash: 58d56...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen.. akkurat nå vil du fortelle ALLE. Rope det ut på gaten. Men si det til vordrende far først og pust med magen til i morgen.. og snakk sammen og bli enige sammen om hvem dere forteller først og når. Mitt tips til deg er at dersom du føler du kan fortelle din mor men ikke hans.. så vent til det er greit å fortelle begge mødre samtidig. Selv om du stoler på din, så er halve ungen hans.. og han stoler kanskje mer på sin mor. :)

Bli enige sammen. Jeg og min mann fortalte foreldrene våre bare 10 dager etter positiv test og gav de munnkurv. Søsken fikk vite det i uke 9.. Resten av verden/kollegaer/sjef osv fikk vite i uke 12.

Anonymous poster hash: 58d56...55f

Ja, man får virkelig lyst til å bare skrike det ut til hele verden! :laugh: Tror fremdeles ikke at det er ekte. Har tatt enda en test idag, og den var positiv den og. Vi skal nok fortelle foreldrene hans samtidig som vi forteller mine, i det minste samme uken! Blir nesten vanskeligere å holde det fra venninner, spesielt de jeg ser flere ganger i uken.

Anonymous poster hash: fc7ee...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte det tidlig til foreldrene våre, fordi de visste om forsøket og spesielt mamma holdt på å dette om fordi hun visste hvilken testedag jeg hadde fått av klinikken. Mamma og pappa fikk vite det noen dager etter vi fant ut av det og svigers fikk vite det to uker etterpå.

Fortell det når det føles naturlig for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gang fortalte jeg mamma med en gang og pappa noen uker etter grunnet en familiesammenkomst. Hans foreldre fikk vite det noen uker senere, rundt uke 10 tror jeg det var. Nå var vi på tidlig UL i uke 8 og fortalte nærmeste familie etter det. Sjefen visste det fra uke 6 grunnet ekstremt dårlig form. Ellers fikk resten vite det i uke 12.

Anonymous poster hash: e0b95...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg også ville fortelle alle med en gang. Men så ble jeg dårlig og det var egentlig greit og ha det for seg selv uten at alle skulle mase. Sjefen fikk vite det først i uke 6 pga kvalme. Resten i uke 11 etter ultralyd.

Anonymous poster hash: 75265...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det til mine nærmeste venninner 3 dager etter jeg fikk positiv test! Haha.

Men det er fordi vi snakker mye om det å bli gravid og starte familie, og vi vil jo gjerne dele med hverandre om det skulle skje noe galt også. Nå er jeg 13+1, og tror egentlig alle i familien vet det nå, både onkler, tanter, kusiner, fettere og besteforeldre :) Venter med en facebook-announcement til vi har fått høre fosterlyden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnneShirley

Jeg klarte ikke helt å tro på det selv før jeg hadde vært til jordmor og hørt hjerteslag, så vi fortalte det faktisk ikke til noen før da (uke 13). Ble jo et langt svangerskap for venner og familie likevel. Og veldig godt å slipper at noen vet og andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte det i uke 6 til nermeste familie og våre aller nermeste venner. Noe jeg er kjempe glad for at vi gjorde. Jeg mistet i uke 10 og da var det utrolig godt å ha noen å støtte seg til og prate med. Jeg hadde sikkert taklet det med bare mannen også, men det å ha noen utenforstående å prate med som er litt mer objektive en oss som satt midt i det var godt. Kommer til å gjøre det samme igjen neste gang.



Anonymous poster hash: 0b103...7d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :)

Ja, jeg tror jeg er nødt til å fortelle moren min uansett! Men jeg aner ikke hvordan jeg skal si det til henne. Vi har ikke akkurat fortalt folk at vi prøver heller.

Anonymous poster hash: fc7ee...433

Datteren min ringte i går og sa jeg måtte sjekke Emailen min mens vi snakket.

Der var det et ultralydbilde.

:bolledeig:

Anonymous poster hash: f6405...a51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :)

Ja, jeg tror jeg er nødt til å fortelle moren min uansett! Men jeg aner ikke hvordan jeg skal si det til henne. Vi har ikke akkurat fortalt folk at vi prøver heller.

Jeg hadde, nesten med en gang jeg fant det ut, kjøpt en helt hvit body av det minste slaget, tegnet på den og skrevet "Tittei Bestemor" på den, som jeg hadde planlagt å gi på morsdagen som var nå. I mellomtiden ble min egen mormor syk, og sovnet inn på selve morsdagen på sykehuset. Jeg var usikker på om jeg skulle gi denne bodyen til min mor denne dagen likevel, men bestemte meg for å gjøre det på kvelden etter at hun hadde kommet hjem fra sykehuset og vært med mormor til siste stund. Hun ble kjempeglad, og sa det passet perfekt å få det fortalt akkurat da. Et liv går, et nytt liv kommer :) Det var jo litt ekstra spesielt siden dette blir mammas første barnebarn, i tillegg til at jeg er eneste jente i familien med 4 brødre :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...