Gå til innhold

Bør man kjøpe inn brystpumpe før fødsel?


bib_84

Anbefalte innlegg

Det er sikkert veldig forskjellig fra mor til mor og baby til baby, men er det lurt å ha en brystpumpe i hus fra dag én?

Jeg håper jo å kunne fullamme, men tenker på hvis amming blir vanskelig eller at jeg får veldig mye melk. Evt. for å kunne blande i fast føde når baby blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde ikke - og endte opp med å måtte stoppe å kjøpe på vei hjem fra sykehuset, siden mini ikke ville ta pupp, og jeg ikke måtte miste muligheten for amming, samt få opp produksjonen..

Sjekk opp om det er muligheter for å leie pumpe der du bor, hvis ja - ville jeg ventet for å se hvordan det gikk. hvis nei ville jeg seriøst vurdert å ha det på plass på forhånd.

Men det er jo umulig å spå hvordan det blir, forhåpentligvis trenger du det ikek umiddelbart, og kan dermed kjøpe når behovet melder seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre barn og aldri hatt bruk for brystpumpe, så jeg hadde ventet til etter fødsel.



Anonymous poster hash: 35cad...f05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte ha det etter fødsel, og var heldige nok til å kunne svippe innom helsestasjonen på vei hjem for å leie en der.



Anonymous poster hash: 9291b...68d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet til etter fødsel, kjøpte det ca. 2 uker etterpå på grunn av begynnende brystbetennelse og ville ha muligheten til å pumpe. Før det hadde jeg ikke behov for det. Men jeg sendte bare mannen på apoteket og ba han kjøpe så det var ikke no stress.

Bor man langt utti gokk og det er megalangt til et sted man får tak i det så er det kanskje greit å kjøpe på forhånd.



Anonymous poster hash: b353e...5c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ennå ikke hatt bruk for d (2,5 mnd), så jeg hadde ventet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keljo

Babyen min hadde for stramt tungebånd og sugde feil den første tiden, som gjorde at jeg var altfor sår til å amme de første to ukene. Jeg måtte pumpe på sykehuset før vi dro hjem på søndagen, for å stå klare når senteret åpnet 10 dagen etter for å kjøpe pumpe til en hylende sulten unge.

Men det er jo ikke akkurat noe man tar høyde for skal skje, og hvis dere ikke reiser hjem på en søndag som oss så er jo butikkene oppe hvis behovet skulle melde seg :)

Endret av Keljo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dersom du er relativt nær et søndagsåpent apotek, da har du tilgang uansett.

Jeg kjøpte, men fikk ikke noe ut selv om det var melk i brystene. Så bortkastede penger, men kunne jo ikke vite det ;)

Solgte den bare på finn.

Anonymous poster hash: 752d0...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde til eldstejenta, men brukte den toppen fem ganger. Etter det har jeg ikke hatt pumpe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både hatt behov for og ikke i det hele tatt. Det selges elektriske pumper på de fleste apotek, f.eks. har apotek1 Medela, som er gode pumper. Så det er ikke noe du trenger før fødsel, for selv de mest vimsete mannfolk klarer å dra til et apotek og kjøpe en sånn en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Jeg kjøpte en brukt av en bekjent, ellers hadde jeg nok ikke gjort det. Fikk låne en dobbelpumpe av barselhotellet i et par dager, før jeg gikk over på min egen igjen.

Men har man termin rundt masse røde dager, eller bor langt fra steder med søndagsåpne apotek osv er det kansjke lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å kjøpe men elektrisk pumpe. Men hvor kjøper man de? På apoteket? Min mor ammet mange unger og hun sa det fungerte bedre med manuell pumping for hånd enn brystpumpe, men hva vet jeg sim førstegangs :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keljo

Tenker å kjøpe men elektrisk pumpe. Men hvor kjøper man de? På apoteket? Min mor ammet mange unger og hun sa det fungerte bedre med manuell pumping for hånd enn brystpumpe, men hva vet jeg sim førstegangs :-P

Med elektrisk dobbeltpumpe fikk jeg to fulle flasker på 5 minutter, så jeg anbefaler det. Men de er dyre da!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan kjøpe rett før, ikke åpne og spare på kvittering. Da vil man kanskje få byttet hvis man ikke får bruk for den?

Jeg var veldig fornøyd med avent sin elektriske sist (2007), og så flink som jeg er til å rydde.. Så fant jeg den igjen på boden i forrige uke ;) kjekt å ha til neste som kommer til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med elektrisk dobbeltpumpe fikk jeg to fulle flasker på 5 minutter, så jeg anbefaler det. Men de er dyre da!

Hvor dyre da? Kjøpte du det på apoteket eller et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke har hatt behov for pumpe, har dere gitt mme når du var borte? Ved barnevaktstilfeller har jeg pumpet meg opp et lager slik at gutten får mm selv om jeg ikke er der. Det har vært viktig for meg.

Anonymous poster hash: a0ec7...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du finner ubrukt på FINN eller kampanje noe sted? Jeg fikk nyhetsbrev fra Vitus apotek i første graviditet og plutselig en dag 30% på alle Avent produkter. Er sjeleglad for at jeg kjøpte elektrisk, fikk litt brystbetennelse og måtte pumpe annenhver time hele døgnet i en periode. Hadde fått senebetennelse skulle jeg sittet sånn i 15 minutter på hver pupp med manuell. Klarte såvidt manuell bruk når jeg etterhvert tillot meg en fest når mannen satt hjemme og gav allerede utpumpet på flaske, men likte mye bedre elektrisk.

Anonymous poster hash: 1d531...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...