Gå til innhold

Hvorfor skal ikke baby gråte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bortsett fra at det er vondt å høre på, og selvfølgelig ikke noe man ønsker å utsette barna sine for så hyppig.

Leste tråden om babyer og tv-titting, og der er det et argument at barna ser på tv, ellers gråter de mens mamma order seg mat/går på do osv. Det er bevist at tv er skadelig for babyer, hvorfor er det bedre at de ser tv enn at de gråter en liten stund?



Anonymous poster hash: a5849...d86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bortsett fra at det er vondt å høre på, og selvfølgelig ikke noe man ønsker å utsette barna sine for så hyppig.

Leste tråden om babyer og tv-titting, og der er det et argument at barna ser på tv, ellers gråter de mens mamma order seg mat/går på do osv. Det er bevist at tv er skadelig for babyer, hvorfor er det bedre at de ser tv enn at de gråter en liten stund?

Anonymous poster hash: a5849...d86

Hvor i alle dager er det bevist at barn tar skade av TV?

Anonymous poster hash: 727c9...4cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager er det bevist at barn tar skade av TV?

Anonymous poster hash: 727c9...4cc

I veldig mange undersøkelser. Ønsker du den debatten så går du inn i den diskusjonen som heter baby og tv-titting eller noe sånt.

Anonymous poster hash: a5849...d86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I veldig mange undersøkelser. Ønsker du den debatten så går du inn i den diskusjonen som heter baby og tv-titting eller noe sånt.

Anonymous poster hash: a5849...d86

Ingen har kommet med kilder som sier det er skadelig.

Anonymous poster hash: 727c9...4cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den debatten tar vi ikke her. Spørsmålet er hvorfor foreldre synes det er så mye verre at babyen gråter litt, enn at det får se på tv, når forskning viser at barnets hjerne ikke har godt av å se på tv.



Anonymous poster hash: a5849...d86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I veldig mange undersøkelser. Ønsker du den debatten så går du inn i den diskusjonen som heter baby og tv-titting eller noe sånt.

Anonymous poster hash: a5849...d86

Ja, og da linker man til dem. Ellers kommer du bare med helt løse påstander. Akkurat som jeg kan si at du er en grønn ku.

Anonymous poster hash: 49b64...825

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å se på/spille data/ipad/tv hindrer utviklingen av barnets hjerne.



Anonymous poster hash: 4d7ee...6f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se på/spille data/ipad/tv hindrer utviklingen av barnets hjerne.

Anonymous poster hash: 4d7ee...6f8

Ja. Det er vi helt enige om. Hvorfor argumenterer mødre med at de MÅ la babyen se på tv, for ellers gråter den? Hvorfor er det farlig for barn å gråte litt?

Argument: "baby får se på tv mens jeg går på do. Maks tre minutter." Er det så skadelig for babyen å kjede seg og gråte litt de tre minuttene da?

Anonymous poster hash: a5849...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi gråting alene gjentatte ganger kan føre til utrygghet hos barnet, fordi det ikke opplever å bli sett når det er fortvilet. Så altså ikke gråting i seg selv, men gråt alene på gulvet f.eks, hvis det blir mange minutter om gangen og ofte. Moderne spedbarnsforskning antyder at det kan føre til utrygge barn.

I tillegg er det vel lite som er så stressende for en mor som å høre sin egen baby hylskrike, så vil tro mange syns det er vanskelig å få gått på do da, som var temaet i den andre tråden. Da føles det nok enklere å sette den foran tven. Eller ta dem med på do eller hva man syns funker best eller er mest komfortabel med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildekritikk?

Anonymous poster hash: 49b64...825

Jeg har lært det på høyskolen, i faget pedagogikk, når vi lærte om hjernens utvikling. Men jeg har ingen bøker der det står, og dermed har jeg kun notater fra forelesning å henvise til.

Barnets hjerne er umoden, og er i en voldsom utvikling. De første månedene trenger hjernen veldig mye ro for å bearbeide alle inntrykkene det får, derfor sover småbarn mye. Å bli plassert foran en skjerm gir alt for mange sanseinntrykk til at barnet klarer å bearbeide dem.

Barnets hjerne er umoden, og er ikke tilstrekkelig utviklet for å forstå det som skjer på tven. Barnet er vant til, og trenger, respons på alt det gjør. Det får ingen respons fra tven.

Anonymous poster hash: a5849...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi gråting alene gjentatte ganger kan føre til utrygghet hos barnet, fordi det ikke opplever å bli sett når det er fortvilet. Så altså ikke gråting i seg selv, men gråt alene på gulvet f.eks, hvis det blir mange minutter om gangen og ofte. Moderne spedbarnsforskning antyder at det kan føre til utrygge barn.

I tillegg er det vel lite som er så stressende for en mor som å høre sin egen baby hylskrike, så vil tro mange syns det er vanskelig å få gått på do da, som var temaet i den andre tråden. Da føles det nok enklere å sette den foran tven. Eller ta dem med på do eller hva man syns funker best eller er mest komfortabel med.

Tilknytningsteorier har jeg selvsagt lært mye om. Og jeg oppfordrer selvfølgelig ikke til å la barnet skrike aleine! Eller lenge. Bare litt, mens mor er på do, eller lager seg noe mat. Barnet er jo med, og ligger på badegulvet eller kjøkkengulvet. Eller på stuegulvet/i sofaen mens mor spiser. Mor kan snakke med barnet, synge til det, stryke på det innimellom. Så det er ingen grunn til at barnet skal føle seg aleine i verden. Men det gråter altså, for det vil helst opp og kose.

Det virker som om gråting er noe som må unngås for enhver pris (fordi det er ubehagelig for mor, eller fordi det er skadelig for barnet?), mens andre ting som kan skade barnet er greit fordi "det er bare litt"

Anonymous poster hash: a5849...d86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et google-søk er da ingen kilde?

Denne tar ikke for seg hvorvidt det er skadelig for babyer å se litt på TV. Den hevder at våkentiden til babyene kan brukes mye mer konstruktivt og på mer pedagogisk korrekt ting (og det vil jeg jo tro de fleste vil være enig i). Den tar også opp problemene ved overdereven TV-titting, noe som blir en litt annen problemstilling. Flere av linkene de henviser til fungerer ikke, og det er ikke noe originalforskning som trekkes inn.

Denne handler om riktig tema. Likevel: den benytter ÉN eneste kilde, og det er en bok skrevet av én person. Ikke noe originalforskning her heller. Mulig forfatteren henviser til denslags i boka selvfølgelig, men det er umulig å vite siden jeg ikke finner boka tilgjengelig på nett. Det igjen gjør det vanskelig å vurdere kvaliteten på informasjonen, og gjør det i beste tilfelle til en litt dårlig kilde. I verste fall til en ubrukelig en.

Her nevnes det at det frarådes for barn yngre enn 2 å se TV. Ingen forklaring eller link til forskning.

Jeg motsier deg ikke nødvendigvis i selve saken, men dette er ikke i nærheten av gode kilder.

Anonymous poster hash: adc33...53a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://adc.bmj.com/content/97/11/935.full.pdf+html?sid=f6037d71-1dce-4b49-bd80-4ed6423e639c

Der, det tok meg litt googling, men der har du en seriøs artikkel, skrevet av en lege som har forsket på temaet. Denne er publisert i et anerkjent tidsskrift, som handler om barns helse.



Anonymous poster hash: a5849...d86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne artikkelen alle artiklene på nett henviser til.



Anonymous poster hash: a5849...d86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så da har vi fått det på det rene - barn kan ta skade av å se på tv. Og det visste du og alle andre som leser denne tråden, fordi det er fullstendig logisk, og noe alle oppegående mennesker forstår. Men likevel velger mødre og fedre å overse dette, og sier det er greit når det er bare litt (gir vel babyen "bare litt" honning også da kanskje.. i de fleste tilfeller går det jo bra), fordi ellers gråter babyen mens de smører seg ei skive.

Kan noen vise meg forskning som viser at det er skadelig for barnet å gråte litt, når en omsorgsperson er i nærheten?



Anonymous poster hash: a5849...d86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent fysisk skiller barnet ut stresshormonet kortisol når det gråter, og mye av dette hormonet er veldig negativt. Både for hjerneutviklingen, og kroppen generelt. Mye gråt alene kan også føre til usikre barn, og at de bare slutter med det fordi de ikke får respons. Det de da har lært er at de ikke trenger å kommunisere, fordi ingen bryr seg uansett.

Sies det, orker ikke lete etter kilder.

Så må man ha i tankene at det er forskjell på sutring og desperat hylskriking.

Vi etterstreber virkelig at babyen vår gråter så lite som mulig. Om det medfører 3min tv-titting synes jeg det er bedre enn 3min skriking, men vi tar han med på badet heller.

Med en trassige toåringen blir noe helt annet, der er det mye mer komplekst. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent fysisk skiller barnet ut stresshormonet kortisol når det gråter, og mye av dette hormonet er veldig negativt. Både for hjerneutviklingen, og kroppen generelt. Mye gråt alene kan også føre til usikre barn, og at de bare slutter med det fordi de ikke får respons. Det de da har lært er at de ikke trenger å kommunisere, fordi ingen bryr seg uansett.

Jeg har også sett hva som skjer med hjernen til et barn som er utsatt for omsorgssvikt, der den ikke får respons på noen av sine forsøk på å få oppmerksomhet. Hjernen blir veldig underutviklet, og kroppen har en skyhøy produksjon av stresshormorer, der barnet er i en konstant fase av "slåss eller flykt". Ingen barn klarer å utvikle seg under sånne forhold. Det er jo ikke det jeg snakker om!

Jeg snakker om å la barnet gråte bare litt mens mor er i umiddelbar nærhet og gir barnet respons.

Anonymous poster hash: a5849...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://adc.bmj.com/content/97/11/935.full.pdf+html?sid=f6037d71-1dce-4b49-bd80-4ed6423e639c

Der, det tok meg litt googling, men der har du en seriøs artikkel, skrevet av en lege som har forsket på temaet. Denne er publisert i et anerkjent tidsskrift, som handler om barns helse.

Anonymous poster hash: a5849...d86

Nei den sier faktisk ille at man ikke skal se på tv, men at det bør begrenses så mye som mulig fordi total mengde skjermtid over tid i løpet av barnas første år blir altfor mye hos de barna som er med i undersøkelsen. Skjermtiden hos barna i undersøkelsen er i svært liten grad begrenset og mange ser ekstremt mye på tv/iPad osv.

Akkurat som alle de andre linkene sier......

Anonymous poster hash: 2c840...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...