Gå til innhold

Navere på kafe og restauranter...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser du, uansett hvor mye penger du tjener så kan du alltid føle deg fattig, det er ulempen med å være rik.

Fordelen med å være fattig er at man klarer seg i et år på hva det de rike bruker på en uke. =)

Lærer hva som er viktigst å bruke penger på. Tak over hodet, mat, noen klær til å holde varmen, gode sko til bena.

Anonymous poster hash: d631b...19c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har noen perifere venner på face som er navere. Godt voksne også. Ser at etpar av de til stadighet lunsjer på kafe og går på restaurant. Samtidig så klager de stadig over dårlig råd.

Kjenner at jeg blir provosert. Jeg mener ikke at navere skal låses inne, men når vi andre må gå på jobb å tjene til livets opphold så går de naverene på kafe å lunsjer.

Flere enn meg som blir provosert?

Anonymous poster hash: e1cd8...a8b

Så du mener altså at vi som er uføretrygdete skal holde oss hjemme og ikke gå på kafè og kose oss litt? Har du tenkt på at det kanskje er noen andre som spanderer kaffen/middagen? Jeg går på kafe flere ganger i måneden fordi jeg sparer inn på andre ting og når jeg har betalt alle faste utgifter, unner jeg meg en kopp kaffe og en kakebit - og nei, jeg klager IKKE på at jeg har dårlig råd. Det kommer an på prioriteringer.

Siden vi klarer å komme oss ut døren, kan vi like godt begynne i jobb. Ikke sant...?

Anonymous poster hash: bc1e3...a74

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt irritere meg over folk som klager over dårlig råd mens de svir av penger på kafe, restaurant e.l. ekstraluksus i hverdagen, men ellers må Nav'ere, trygdede eller hvem som helst ellers bruke pengene sine til hva de vil. Jeg lar meg heller ikke provosere over folk som "naver" og bruker mye tid på kafe med venner. Enten naver de fordi de har en god grunn, og da har de gjerne plagsomme sykdommer man ikke akkurat ønsker å ha, eller så snylter de og da hjelper det verken meg eller samfunnet ellers at jeg går rundt og er provosert. Dersom man VET at noen snylter står man fritt til å melde i fra. Dersom man ikke vet men bare tror bør man heller bruke tid og energi på noe annet fornuftig. Alle står fritt til å gå ned i stillingsprosent for å få bedre tid til å sitte på kafe. Da får man dårlig råd å syte over i tillegg, og vips så slipper man å misunne naverne. Fordelen er at det er selvvalgt så man kan velge å gå opp i stilling igjen hvis man blir lei. Det alternativet har ikke kronisk eller alvorlig syke.



Anonymous poster hash: fc5de...d5c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at vi som er uføretrygdete skal holde oss hjemme og ikke gå på kafè og kose oss litt? Har du tenkt på at det kanskje er noen andre som spanderer kaffen/middagen? Jeg går på kafe flere ganger i måneden fordi jeg sparer inn på andre ting og når jeg har betalt alle faste utgifter, unner jeg meg en kopp kaffe og en kakebit - og nei, jeg klager IKKE på at jeg har dårlig råd. Det kommer an på prioriteringer.

Siden vi klarer å komme oss ut døren, kan vi like godt begynne i jobb. Ikke sant...?

Anonymous poster hash: bc1e3...a74

Du vet, greie er at folk i arbeid misunner den som ikke er i arbeid, mer enn den som ikke er i arbeid misunner den som er i arbeid.

Dette her er provoserende for mange mennesker. Særlig de som er i arbeid og som er ulykkelige. Det å bli depressiv fordi folk går på nav og ikke bli deppa fordi milliardærer flytter utenlands for å slippe formueskatt er mennesket i et nøtteskall.

Ha forakt for de fattige og elsk for de rike. Beundre de som har mer samtidig som man misliker de som har mindre. Man mener den som skal være trist oppfører seg som hun har det bra, - nei det er svært provoserende for folk som tilsynelatende skal være lykkelige men som har det helt jævlig.

Stakkars mennesker sier jeg bare.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, kan være farlig å ferdes ute i butikk/kafè på dagtid, man kan jo bli tatt for å nave! Håper folk flest er oppegående nok til å forstå at man:

- tar seg en fridag fra jobben

- er jobbsøker, og har sendt 30 søknader den dagen

- er sykemeldt

- eller er uføretrygdet med diagnose som gjøre en arbeidsutfør



Anonymous poster hash: 495b5...8f5
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er provoserende.

Og det er politikere i litt tidligere tider som har laget disse ordningene slik att folk som ikke vil, kan snylte på folk som faktisk ofrer seg, jobber ,sliter å tar ansvar.

Selfølgelig er det de som trenger støtte, ikke si det her, det er så slitsomt, det sier seg selv, men det er en hop som ikke lider, ikke gjør nok for å forandre på situasjonen sin og som er hensynsløse ovenfor andre fordi de snylter på dem. Det er nok sikkert sånne TS mener.

Det er ingenting jeg vil mer enn å røske disse ordningene vekk å begynne på nytt. Få alle slabbedaskene på uførighetstrygd og slikt på ordninger der de hjelpes til å få enten tilrettelagt arbeidsplass eller bare en jobb som er lang nok til att de kan greie den. En busjåfør i Norge var i en bilulykke å mistet begge beina. De bygde om en buss for en mill.kroner der han hadde alt på hendene og kunne kjøre buss igjen. Samfunnet sparte og han fikk viljen sin å kom seg ut av sofaen. Det meste går om en vil og alle hjelper til.

Jada, vi som er uføre gidder ikke jobbe. Det har du jammen rett i. Vi snylter på dine penger og fortjener å sitte på gaten og tigge. Vi har heller ikke behov for tak over hodet og mat og vi er helt verdiløse. :ironi:

Hvordan våger du å stigmatisere oss ved å kalle oss "slabbedasker". En mengde av oss har faktisk vært ute i jobb leeenge og betalt skatt og trygd til felleskassen og når vi blir syke, skal vi ikke hjelpes. Jeg lurer på om du ville kalt en som har hatt kreft, gått igjennom kreftbehandling og av en eller annen grunn blitt uføretrygdet for slabbedask.

Vi får håpe at du en vakker dag vil få en dose med empati. Det ser ut som om du mangler dette...

Anonymous poster hash: bc1e3...a74

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk også på de som jobber turnus og plutselig kan handle på butikken kl 13 eller gå på cafe. Kan jo gå for å være NAVer.

Anonymous poster hash: 52d9a...562

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, greie er at folk i arbeid misunner den som ikke er i arbeid, mer enn den som ikke er i arbeid misunner den som er i arbeid.

Dette her er provoserende for mange mennesker. Særlig de som er i arbeid og som er ulykkelige. Det å bli depressiv fordi folk går på nav og ikke bli deppa fordi milliardærer flytter utenlands for å slippe formueskatt er mennesket i et nøtteskall.

Ha forakt for de fattige og elsk for de rike. Beundre de som har mer samtidig som man misliker de som har mindre. Man mener den som skal være trist oppfører seg som hun har det bra, - nei det er svært provoserende for folk som tilsynelatende skal være lykkelige men som har det helt jævlig.

Stakkars mennesker sier jeg bare.

Jeg er enig med mye av det du skriver i denne tråden.

Og i tillegg er det den holdningen med "skamme seg at dere navere lever på mine skattepenger!"

Anonymous poster hash: d631b...19c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke godt av å lese disse trådene. Selv har jeg holdt min helsetilstand og livssituasjon skjult for alle andre enn mine aller nærmeste, og folk som ser meg ute på dagtid, kan derfor tro at jeg er en naver. Det er jeg ikke. Jeg jobber sakte men sikkert mot målet og med og mot helsen, og det hjelper meg å være sosial av og til. Frykten for at andre skal snakke om meg, og skammen over å ha gått fra å være en toppstudent til en person uten mye mening i hverdagen, som ikke per øyeblikket bidrar til fellesskapet slik som jeg vil, bidrar til at jeg isolerer meg.

Kanskje tenker du "Ja, men du har jo behov for hjelp, det er ikke DEG jeg mener når jeg nevner navere." Sannheten er at jo, det er like gjerne meg som blir utpekt som naver, som han late naveren du har hørt om. Jeg har ikke en lapp klistret på meg med diagnose og livssituasjon.

Klager over økonomien gjør jeg aldri, prøver å unngå klaging i det store og hele. :)



Anonymous poster hash: 473d8...8e2
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

TS, hvordan kan du se på et menneske om det er en "naver"? Er det spesielle kjennetegn du ser etter? Er du så dum at du tror alle du ser på dagtid, det være seg på kafé, i butikker osv. er såkalte "navere"? Hva er du selv da, som observerer så mange "slabbedasker"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk også på de som jobber turnus og plutselig kan handle på butikken kl 13 eller gå på cafe. Kan jo gå for å være NAVer.

Anonymous poster hash: 52d9a...562

Nå får du slutte å skape deg. Man vet jo hvem som naver å hvem som jobber.

Har forresten ei bekjent som for noen år siden - da det var snakk om at de uføre skulle ut i jobb, eller gradvis jobb. Hun som er 50% ufør, var livredd for at det skulle kreves av henne at hun måtte prøve å jobbe litt. Jeg mener at når man er 50% ufør, så er man 50% arbeidsfør.

Denne bekjenten vil ikke jobbe, men kan selvsagt ikke leve på den inntekten alene. Hun er derfor avhengig av en forsørger, å når hun for noen år siden gikk fra daværende samboer, flyttet hun rett inn til nestemann.

Tragisk.

Anonymous poster hash: e1cd8...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvordan kan du se på et menneske om det er en "naver"? Er det spesielle kjennetegn du ser etter? Er du så dum at du tror alle du ser på dagtid, det være seg på kafé, i butikker osv. er såkalte "navere"? Hva er du selv da, som observerer så mange "slabbedasker"?

Hun forteller at hun kjenner dem via facebook-oppdateringene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvordan kan du se på et menneske om det er en "naver"? Er det spesielle kjennetegn du ser etter? Er du så dum at du tror alle du ser på dagtid, det være seg på kafé, i butikker osv. er såkalte "navere"? Hva er du selv da, som observerer så mange "slabbedasker"?

Som sagt, man vet hvem som jobber og hvem som naver.

Selv jobber jeg turnus å kan godt finne på å handle matvarer på dagtid, forskjellen er at jeg skal på jobb på kvelden å i helgene.

Anonymous poster hash: e1cd8...a8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt, man vet hvem som jobber og hvem som naver.

Selv jobber jeg turnus å kan godt finne på å handle matvarer på dagtid, forskjellen er at jeg skal på jobb på kvelden å i helgene.

Anonymous poster hash: e1cd8...a8b

Ja det her hørtes forferdelig urettferdig ut. Jeg skjønner at du er sinna! Dette her er jo ikke til å leve med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det her hørtes forferdelig urettferdig ut. Jeg skjønner at du er sinna! Dette her er jo ikke til å leve med.

:fnise: Jeg skjønner at du morer deg på min bekostning nå, å det skal du bare fortsette med :laugh:

Artig at jeg kan være til hygge på en torsdag ettermiddag :danse:

Anonymous poster hash: e1cd8...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan kjenner man igjen NAVere ute blandt folk?

Eller uføre?

(ser bort fra de man kjenner på FB)

Anonymous poster hash: 52d9a...562

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen perifere venner på face som er navere. Godt voksne også. Ser at etpar av de til stadighet lunsjer på kafe og går på restaurant. Samtidig så klager de stadig over dårlig råd.

Kjenner at jeg blir provosert. Jeg mener ikke at navere skal låses inne, men når vi andre må gå på jobb å tjene til livets opphold så går de naverene på kafe å lunsjer.

Flere enn meg som blir provosert?

Anonymous poster hash: e1cd8...a8b

Nei, men du provoserer meg…

Anonymous poster hash: fa7af...b62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er lett å bli passiv når det hverken er tilrettelagte fritidsaktivitetsmuligheter, adekvat behandlingstilbud eller tilrettelagte arbeidsplasser mange steder.

Hvis man er utslitt etter et møte på et kontor og et kafebesøk, hvordan skal man makte å stå i jobb? Hvorfor må fritidsaktivitetene være tilrettelagt, det virker da som om kafebesøk er populært nok?

Ellers er det en salig røre av forskjellige problemstillinger her; at noen skal få noe for ingenting (syke og funksjonshemmede får penger bare for å være i live), at noen kan gjøre det de vil, når de vil (gå på kafé mens de som er i jobb jobber), at noen som ikke har ordinær jobb i det hele tatt har lov til å gå på kafé (yay apartheid), at det er mange som får stønader de ikke har rett på (naving), og at det sytes uten å se sammenhengen (bruke penger på kafé istedenfor å få mer ut av dem i matbutikken). Hadde vært lettere å bare diskutere en ting om gangen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Hvis man er utslitt etter et møte på et kontor og et kafebesøk, hvordan skal man makte å stå i jobb? Hvorfor må fritidsaktivitetene være tilrettelagt, det virker da som om kafebesøk er populært nok?

Ellers er det en salig røre av forskjellige problemstillinger her; at noen skal få noe for ingenting (syke og funksjonshemmede får penger bare for å være i live), at noen kan gjøre det de vil, når de vil (gå på kafé mens de som er i jobb jobber), at noen som ikke har ordinær jobb i det hele tatt har lov til å gå på kafé (yay apartheid), at det er mange som får stønader de ikke har rett på (naving), og at det sytes uten å se sammenhengen (bruke penger på kafé istedenfor å få mer ut av dem i matbutikken). Hadde vært lettere å bare diskutere en ting om gangen!

Jeg sa at det trengs mere av det, så man har et valg.

Her jeg bor, hvis du er ufør. Så har du ikke noe å gå til, vi har ikke noe tilbud til mennesker som havner utenfor, men allikevel kunne tenkt seg å komme seg litt ut istedenfor å sitte inne. Og er det sånn her, så er det sånn mange andre steder også.

Det er mange som kunne tenke seg tilrettelagte fritidsaktiviteter, som gjorde at man kunne være litt sosial på et nivå som ikke krever alt for mye fysisk. Som f.eks turgrupper som ikke går flere kilometer.

Det er også mange uføre som helt fint kunne jobbet, og som veldig gjerne vil jobbe, men som ikke får muligheten til det, fordi det er rett og slett ikke nok jobber som er tilrettelagte. F,eks flere jobber man kan gjøre hjemmefra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...