Gå til innhold

Nugatti - greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks

Spiser en skive med nugatti nesten hver dag selv... Så lenge man har et ellers sunt kosthold, ser jeg ikke problemet. Barna får nugatti i helgene hvis de vil.

Skjønte allerede før jeg åpnet tråden at dette ville bli en skrytetråd om hvor sunt kosthold alle har :P

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva feiler det folk? O'boy inneholder nesten bare sukker og dette blir jo ikke noe sunnere av sukrinen, tvert imot narrer man seg selv til å tro at man spiser sunnere, mens problemet er at det eneste som går ned er ting som smaker übersøtt.

Anonymous poster hash: 5b7f2...3f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan barn får dette som favorittpålegg? Hvem har bringt det i hus?

Anonymous poster hash: e46e1...f8f

Det var barneavdelingen på sykehuset som introduserte nugatti for datteren, og som anbefalte at vi ga henne det av og til.

Ellers det er ingen her hjemme som spiser sjokoladepålegg.

I perioder spiser hun nugatti hver dag, vanligvis ikke.

Av og til kjøper vi 3-4 bokser i året, så kan det gå år før neste boks blir kjøpt.

Anonymous poster hash: 85d1c...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser en skive med nugatti nesten hver dag selv... Så lenge man har et ellers sunt kosthold, ser jeg ikke problemet. Barna får nugatti i helgene hvis de vil.

Skjønte allerede før jeg åpnet tråden at dette ville bli en skrytetråd om hvor sunt kosthold alle har :P

Hmm, vi kan ikke skryte av noe spesielt sunt kosthold (ikke spesielt usunt heller- helt vanlig), men nettopp derfor er noe av det enkleste jeg kan gjøre nettopp å la være og kjøpe Nugatti, sjokoladepulver og annen sjokolademat. Da er det en fristelse, og ett kranglemoment, og enda en søtsak- mindre.

For jeg er helt enig i at en skive med Nugatti ikke er all verdens. Men da måtte vi i så fall sørge for at vi tok bort noe annet, og med unger som både har tilgang til penger og smører sine egne skiver når vi ikke er hjemme, som til stadighet skal i bursdager eller se film med venner eller får vafler hos bestemor, er det vanskelig nok å kontrollere sukkerinntaket som det er (minstemann kom nettopp hjem med ti kakebokser vi skal "selge" for speideren... kan tro de får stå i fred ;) ).

Så det er ikke for å pusse glorien min jeg lar være å kjøpe Nugatti, men et rent kynisk standpunkt om at vi ikke trenger enda en sukkerting her hjemme, det er mye enklere å la være. Det som ikke står i skapet, kan ikke friste- eller et lignende gammelt jungelord jeg fant på akkurat nå :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 barn 5-11 år. Favorittpålegget det iallefall to av de er nugatti. Syntes dere det er greit sånn i det daglige?

Spiser ellers sunn og variert middagsmat hver dag.

Anonymous poster hash: 110a7...832

Vi har 3 barn 5-11 år. Favorittpålegget det iallefall to av de er nugatti. Syntes dere det er greit sånn i det daglige?

Spiser ellers sunn og variert middagsmat hver dag.

Anonymous poster hash: 110a7...832

Hver dag er ikke så bra syns jeg. Hva med i ferier? Da blir det jo litt ekstra stas også!

Anonymous poster hash: 52f73...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Hmm, vi kan ikke skryte av noe spesielt sunt kosthold (ikke spesielt usunt heller- helt vanlig), men nettopp derfor er noe av det enkleste jeg kan gjøre nettopp å la være og kjøpe Nugatti, sjokoladepulver og annen sjokolademat. Da er det en fristelse, og ett kranglemoment, og enda en søtsak- mindre.

For jeg er helt enig i at en skive med Nugatti ikke er all verdens. Men da måtte vi i så fall sørge for at vi tok bort noe annet, og med unger som både har tilgang til penger og smører sine egne skiver når vi ikke er hjemme, som til stadighet skal i bursdager eller se film med venner eller får vafler hos bestemor, er det vanskelig nok å kontrollere sukkerinntaket som det er (minstemann kom nettopp hjem med ti kakebokser vi skal "selge" for speideren... kan tro de får stå i fred ;) ).

Så det er ikke for å pusse glorien min jeg lar være å kjøpe Nugatti, men et rent kynisk standpunkt om at vi ikke trenger enda en sukkerting her hjemme, det er mye enklere å la være. Det som ikke står i skapet, kan ikke friste- eller et lignende gammelt jungelord jeg fant på akkurat nå :ler:

Ser den, var vel ikke akkurat deg jeg siktet til heller ;)

Må innrømme at jeg selv nærmest vokste opp på nugatti... Husker nesten alle i klassen hadde brød med sjokoladepålegg samt en liten boks med o'boy til å helle i skolemelken til lunsj... Dette var på begynnelsen/midten av 90-tallet. Verden går fremover? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke greit i det daglige, synes jeg. Nå vet jeg selv hcor avhengighetsskapende det er, jeg selv har laaaaange perioder hvor jeg kun spiser ulike sjokopålegg. Ikke foran barnet, selvsagt, men uansett.. Lær de viktigheten av variasjon nå før det er for sent og gjem unna sjokopålegget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 161 sukkerbiter i EN boks med nugatti da :P Jeg ville begrenset inntaket til de små, men en gang i blant er det ikke noe galt med! Man smører jo faktisk sjokolade på brødskiva, så jeg ville begrenset det slik jeg ville gjort med sjokolade :) Unger bruker mye energi i løpet av en dag, så fanatisk trenger man ikke å være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist sikkert ørten tusen bokser Nugatti opp gjennom min oppvekst (født midt på 70-tallet).

8-åringen får EN skive med Nugatti til frokost på lørdager (vil hun ha to skiver, må hun velge noe annet på den andre). That's it.

At mora av og til spiser Nugatti i smug ellers, DET trenger ikke hun å vite ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 23.2.2014 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Vi har 3 barn 5-11 år. Favorittpålegget det iallefall to av de er nugatti. Syntes dere det er greit sånn i det daglige?

Spiser ellers sunn og variert middagsmat hver dag.

 


Anonymous poster hash: 110a7...832

 

Nei! Jeg smakte ikke nugatti før jeg ble voksen. Hadde det aldri i hus! Aldri brus heller. Fikk brus kun til jul. 1 gang i året. Merkelig at foreldre gir små barn nugatti.

Anonymkode: ba9f6...d60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså nugatti på skiva er ikke krise, det er hva barnet ellers spiser av godteri og brus. 
 

Anonymkode: a3b49...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri sjokoladepålegg, brus eller smågodt i hus (ut over godteposen i bursdag og juletrefest), og praktiserer ikke lørdagsgodt. 
 

Seksåringen her maser aldri etter godteri, stapper aldri i seg når det er tilgjengelig hos andre, og lever generelt ikke i den tro at «Kos = snop og sjokolade». Men vi baker ganske ofte boller, lager sunne vafler, sukkerfrie pannekaker osv. Og noe av det beste seksåringen vet er vanlige havregryn med melk på. Hun synes nemlig de, og mange andre «sukkerfrie» ting, smaker «ganske søtt», fordi hun ikke er vant til å spise masse sukker. Som for eksempel gulrøtter, de er søte og gode. Brorparten av sukkeret hun får i seg kommer fra frukten hun spiser. 

Anonymkode: 50d1d...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit en gang iblant, men ikke til hverdags. Det er jo det samme som godteri. Ville du latt dem spise sjokolade hver dag? Nugatti er jo smørbar sjokolade.. 

Så nei, sånt behandles på lik linje som annet godteri: det er greit en og annen gang, men ikke til hverdags. 

Anonymkode: 0729b...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er grei med mye mtp mat, men Nugatti er jeg strikt på. Nugatti skal kun spises på lørdager.

Anonymkode: 5a4b5...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
På 23.2.2014 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Vi har 3 barn 5-11 år. Favorittpålegget det iallefall to av de er nugatti. Syntes dere det er greit sånn i det daglige?

Spiser ellers sunn og variert middagsmat hver dag.

 


Anonymous poster hash: 110a7...832

 

Det kommer jo an på hva barna spiser ellers. Det er hasselnøtter i Nugatti, sånn sett er det litt mer næring enn i Sjokade, men det er også fryktelig mye sukker. 
 

Min 4-åring er småspist, hun får sjelden Nugatti. Vil ikke at hun skal spise seg mett på det. Får i ferier og noen få helger. 
 

Søsteren på 13 trener hver dag og spiser variert og sunt, hun kan få en skive i hverdagene i blant om hun ønsker. 
Hadde det blitt hver dag hadde jeg nok begrenset det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
På 23.2.2014 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Vi har 3 barn 5-11 år. Favorittpålegget det iallefall to av de er nugatti. Syntes dere det er greit sånn i det daglige?

Spiser ellers sunn og variert middagsmat hver dag.

Anonymous poster hash: 110a7...832

 

Selvfølgelig ikke. Det er godteri. Nugatti kan stå på bordet på lørdags- eller søndagsfrokosten, og i dedikerte ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er godteri. Så spørsmålet er om du er ok med en liten mengde godteri hver dag. Mange spiser jo sjokolade til kaffen hver dag

 

Anonymkode: d9f7d...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godteri. Så spørsmålet er om du er ok med en liten mengde godteri hver dag. Mange spiser jo sjokolade til kaffen hver dag

Anonymkode: d9f7d...91b

Barn på 5-11 har ikke for vane å drikke kaffe da 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...