Gå til innhold

Nugatti - greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn er det her også, bortsett fra at det er salami som råder, ikke nugatti. Barnet mitt spiser rett og slett ikke noe annet på skivene, vi har prøvd alt mulig. Hun vil ikke ha noe annet - enten lar hun være å spise, rett og slett, eller så spiser hun bare skive uten noe på. Vi har prøvd mange forskjellige pålegg i åresvis, det nytter ikke. Hun spiser av og til syltetøy hjemme, men det er ikke ofte. Derfor har jeg også konkludert med at det er bedre med ensidig pålegg enn ikke noe mat i det hele tatt.

Men dersom barnet ellers spiser bra og ikke er veldig småspist/undervektig, ville jeg begrenset nugattien til helgene.

Det er utrolig mange som bruker den unnskyldingen, selvfølgelig spiser ungen bare nugatti hvis de får lov til det. 99 % prosent av alle unger velger jo kake foran brød også hvis de kan velge. Nugatti på skiva er det samme er næringsmessig som å servere de kake. Hvorfor lar dere henne ikke bare spise skive uten noe på da? Det er jo mye sunnere enn de 24 sukkerbitene på hver skive. Er det bedre med 24 sukkerbiter enn å la være??? Merkelig forestilling om kost voksne folk har i dag. Lærte dere ikke om ernæring på skolen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Her er det nugatti kun til jul, påske og i sommerferien.(Altså når vi er på reise i sommerferien, ikke alle ukene de har fri fra skolen.)

Ellers så legger jeg meg ikke opp i at besteforeldre gir de nugatti når de overnatter, noe som kanskje er to ganger i året.



Anonymous poster hash: 38354...ead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nugatti.

Jeg er oppvokst på nugatti. Hadde ikke pålegg om vi ikke hadde nugatti, og elsker nugatti den dag i dag.

Det er farlig å leve. Syntes det er så mye hysteri rundt om kring.

Jeg er ikke feit, og ikke hatt mye hull i tenna.

Anonymous poster hash: 7cd41...53a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange som bruker den unnskyldingen, selvfølgelig spiser ungen bare nugatti hvis de får lov til det. 99 % prosent av alle unger velger jo kake foran brød også hvis de kan velge. Nugatti på skiva er det samme er næringsmessig som å servere de kake. Hvorfor lar dere henne ikke bare spise skive uten noe på da? Det er jo mye sunnere enn de 24 sukkerbitene på hver skive. Er det bedre med 24 sukkerbiter enn å la være??? Merkelig forestilling om kost voksne folk har i dag. Lærte dere ikke om ernæring på skolen?

Og det er utrolig mange som uttaler seg om ting de ikke har peiling på. Med mindre du har detaljkunnskap om hvordan min datter spiser og hvordan kostholdet vårt generelt er, har du ingenting du skulle ha sagt.

Leste du forresten at det ikke er snakk om nugatti her, men om salami?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er utrolig mange som uttaler seg om ting de ikke har peiling på. Med mindre du har detaljkunnskap om hvordan min datter spiser og hvordan kostholdet vårt generelt er, har du ingenting du skulle ha sagt.

Leste du forresten at det ikke er snakk om nugatti her, men om salami?

Når ungen velger å ikke spise framfor å ta en skive grovbrød med nugatti, synes jeg faktisk det er viktigere i at de får i seg noe. Og ja, det er faktisk barn som kan gå ufattelig lenge uten mat hvis de ikke får noe de liker. Jeg har en som kan gå hele dagen fram til middag uten mat hver dag hvis han ikke får nugatti (får ikke det på skolematen) eller pepperoni på brødskiva. Det er iallefall ikke bra med tanke på prestasjonenen i løpet av skoledagen. Og ja - vi har prøvd og prøvd alt mulig annet.

Anonymous poster hash: f42c9...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungen velger å ikke spise framfor å ta en skive grovbrød med nugatti, synes jeg faktisk det er viktigere i at de får i seg noe. Og ja, det er faktisk barn som kan gå ufattelig lenge uten mat hvis de ikke får noe de liker. Jeg har en som kan gå hele dagen fram til middag uten mat hver dag hvis han ikke får nugatti (får ikke det på skolematen) eller pepperoni på brødskiva. Det er iallefall ikke bra med tanke på prestasjonenen i løpet av skoledagen. Og ja - vi har prøvd og prøvd alt mulig annet.

Anonymous poster hash: f42c9...fe4

Jeg er litt usikker på hvorfor du siterte innlegget mitt, men i bunn og grunn er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når ungen velger å ikke spise framfor å ta en skive grovbrød med nugatti, synes jeg faktisk det er viktigere i at de får i seg noe. Og ja, det er faktisk barn som kan gå ufattelig lenge uten mat hvis de ikke får noe de liker. Jeg har en som kan gå hele dagen fram til middag uten mat hver dag hvis han ikke får nugatti (får ikke det på skolematen) eller pepperoni på brødskiva. Det er iallefall ikke bra med tanke på prestasjonenen i løpet av skoledagen. Og ja - vi har prøvd og prøvd alt mulig annet.

Anonymous poster hash: f42c9...fe4

Men det var dere som foret ungen på nugatti fra de var bittesmå, selvfølgelig protesterer de hvis de ikke får annet og du plutselig slutter å kjøpe det. Sukker er avhengighetskapende og det finnes ingenting i nugatti som unger trenger av næring. Hvorfor serverer du ikke bare heller kake? Det er det helt sikker mindre sukker i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan barn får dette som favorittpålegg? Hvem har bringt det i hus?

Jeg syns ikke det er greit i det hele tatt.

Trodde folk var så opplyst i dag, at de ikke vil smøre innvollene til ungene med dette. vi vet hva dette er laget av. Promille av sjokolade i dette stoffet, resten er gift.

En boks er det vel 63 sukkerbiter i...så har du drittolje.

Om du bruker nugatti eller annet sjoko....er det normalt å ha sjokolade på skiven?

Det sunneste ville vært om du smeltet en vanlig sjokolade oppå skiven. Gysj....

Kjøp noe fristende sundt til dine unger. Jeg blir skremt når foreldre spør om noe så elementært som dette



Anonymous poster hash: e46e1...f8f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan barn får dette som favorittpålegg? Hvem har bringt det i hus?

Jeg syns ikke det er greit i det hele tatt.

Trodde folk var så opplyst i dag, at de ikke vil smøre innvollene til ungene med dette. vi vet hva dette er laget av. Promille av sjokolade i dette stoffet, resten er gift.

En boks er det vel 63 sukkerbiter i...så har du drittolje.

Om du bruker nugatti eller annet sjoko....er det normalt å ha sjokolade på skiven?

Det sunneste ville vært om du smeltet en vanlig sjokolade oppå skiven. Gysj....

Kjøp noe fristende sundt til dine unger. Jeg blir skremt når foreldre spør om noe så elementært som dette

Anonymous poster hash: e46e1...f8f

Det var visst 161 (!!!) sukkerbiter i en boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper en nugattiboks kanskje 3-4 ganger i året. Så spises det nugatti litt oftere enn hva som strengt tatt er greit i en kort periode til boksen er tom, og så blir vi lei, og så går det mange måneder til neste gang vi kjøper en boks.



Anonymous poster hash: bde8a...b42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får en skive med nugatti på morgenen, dersom de vil ha det. Eller syltetøy..

Og jeg bekymrer meg ikke.

Jeg tenker at det viktigste jeg kan lære mine barn er måtehold, og at dette er viktigere enn total hysteri - på alle områder.

Har t.o.m vært på kurs med en ernæringsfysiolog som anbefalte en grov skive med sjokolade på morgenen, før man fortsatte med sunnere pålegg (spesielt til barn som er småspiste, eller trøtte på morgenen)

Jeg er ikke så sikker på om jeg er enig i at dette bør gjøres på fast basis, men igjen - bedre enn ingenting..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får en skive med nugatti på morgenen, dersom de vil ha det. Eller syltetøy..

Og jeg bekymrer meg ikke.

Jeg tenker at det viktigste jeg kan lære mine barn er måtehold, og at dette er viktigere enn total hysteri - på alle områder.

Har t.o.m vært på kurs med en ernæringsfysiolog som anbefalte en grov skive med sjokolade på morgenen, før man fortsatte med sunnere pålegg (spesielt til barn som er småspiste, eller trøtte på morgenen)

Jeg er ikke så sikker på om jeg er enig i at dette bør gjøres på fast basis, men igjen - bedre enn ingenting..

Dette virker logisk på meg også. Det viktigste er det totale kostholdet - og det er viktig å huske at pålegg som f.eks. syltetøy og nugatti også inneholder næringsstoffer, ikke bare junk. Hvis mitt barn hadde trengt ekstra energi om morgenen, hadde det vært null problem for meg å gi en skive med mindre sunt pålegg hvis det var det som skulle til. Men nå er ikke nugatti eller sjokoladepålegg introdusert i huset her og ikke har jeg tenkt å gjøre det heller - det er jo ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med de som mener at det er viktigeste at barnet spiser. Det er bedre med ei skive med nugatti enn ingenting.

Jeg fikk ikke nugatti som barn, bare til jul og påske, men når jeg tenker tilbake så var jeg ekstremt kresen som barn, og det var sjelden at jeg spiste frokost og skolemat, hadde sikkert spist om jeg fikk nugatti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt med måte. Om de spiser en skive med nugatti om dagen, og ellers spiser sunt og godt og pusser tennene godt ser jeg ovehodet ikke problemet med det.

Alt med måte er mitt motto.

Anonymous poster hash: 1e816...c22

Sjokolade hver dag er ikke måtehold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med de som mener at det er viktigeste at barnet spiser. Det er bedre med ei skive med nugatti enn ingenting.

Jeg fikk ikke nugatti som barn, bare til jul og påske, men når jeg tenker tilbake så var jeg ekstremt kresen som barn, og det var sjelden at jeg spiste frokost og skolemat, hadde sikkert spist om jeg fikk nugatti.

Jeg var som deg, men hjemme hos oss fikk vi nugatti. Vel, det hjalp ikke på, spiste ikke uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Jeg lurer på hva de som har barn som ikke spiser skulle gjort uten nugatti jeg. Det hadde tydeligvis vært mange barn som hadde sultet ihjel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner jo at det finnes barn med spisevegring og at dette er veldig vanskelig for foreldrene. Jeg skal ikke uttale meg om det, men disse barna er jo unntak.

De aller, aller fleste barn spiser noe annet om de ikke får tilbudt nugatti. Men man må kanskje tåle å være litt hard og si "Greit, hvis du ikke vil ha noe annet så blir det ikke noe mat. Det er middag om fire timer." Det virker som enkelte foreldre tror det er livsfarlig for barna å kjenne sult (og igjen, jeg snakker ikke om de som har barn som virkelig sliter).

For meg (som har et helt normalt barn, matmessig) så er det ikke viktig at "barnet spiser noe", det er viktig at hun spiser noe som inneholder næringsstoffer hun trenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Jeg skjønner jo at det finnes barn med spisevegring og at dette er veldig vanskelig for foreldrene. Jeg skal ikke uttale meg om det, men disse barna er jo unntak.

De aller, aller fleste barn spiser noe annet om de ikke får tilbudt nugatti. Men man må kanskje tåle å være litt hard og si "Greit, hvis du ikke vil ha noe annet så blir det ikke noe mat. Det er middag om fire timer." Det virker som enkelte foreldre tror det er livsfarlig for barna å kjenne sult (og igjen, jeg snakker ikke om de som har barn som virkelig sliter).

For meg (som har et helt normalt barn, matmessig) så er det ikke viktig at "barnet spiser noe", det er viktig at hun spiser noe som inneholder næringsstoffer hun trenger.

Helt enig.

Det finnes jo et senter for barn med utbredt spisevegring, det hadde vært interesant å høre om de benytter nugatti for å få barna til å spise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forsyå hvordan barna i det hele tatt har vennt seg til at nugatti er et alternativ. Det kommer aldri til å komme inn i huset vårt uansett hvor mye de maser. Da får de spise det på besøk hos andre.

Jeg er ikke hysterisk i forhold til sukker. Her har de fått smake sjokolade, boller og vafler fra de var rundt året når vi andre hadde dette. Vi er en familie som er glad i søt kos, så hun får smake når vi har. Men å introduse sukker som mat og ikke bare kos kan jeg ikke forstå.

Anonymous poster hash: a965e...974

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 161 sukkerbiter i en boks Nugatti, så du får bedømme selv. Her i huset får aldri en boks komme inn igjen hvertfall, og det uten barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...