Jump to content
Ixnay

Den store New York tråden

Recommended Posts

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden av hva du ønsker, men kan anbefale Hystt House Jersey City, ligger langs Hudson og bane (Path) til Manhattan rett utenfor døra. Frokost inkludert. Litt roligere omgivelser enn Manhattan, men kun få minutter unna med Path. Nytt og fresht! 

https://www.hyatt.com/en-US/hotel/new-jersey/hyatt-house-jersey-city/lgaxj

Anonymkode: 7f944...203

Takk, men vi har bestemt oss for å bo på Manhattan. 

Anonymkode: 830a3...95b

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi pleier å booke et rom med flex-rate vi synes er akseptabel en stund før vi skal reise (er klar over at det stort sett ikke er laveste pris) og så følger vi med på prisen etterhvert som turen nærmer seg. Vi har alltid endt opp med å kansellere den og har fått rommet til en lavere pris.

Anonymkode: 403a3...d44

AnonymBruker

Da er en uke i New York booket for meg og datter! 😊 Gleder oss masse. Et praktisk spørsmål; er det lurt å på forhånd ha bestilt bord på restauranter for middag? Eller er det greit å finne noe samme dag?

Har hørt at det er fullt «bestandig» og at det er greit å ha bestilt på forhånd. 

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er en uke i New York booket for meg og datter! 😊 Gleder oss masse. Et praktisk spørsmål; er det lurt å på forhånd ha bestilt bord på restauranter for middag? Eller er det greit å finne noe samme dag?

Har hørt at det er fullt «bestandig» og at det er greit å ha bestilt på forhånd. 

Om det er noen spesielle restauranter dere f.eks. har sett i sosiale medier e.l. ønsker å spise på eller dere reiser rundt en høytid, f.eks. mors-/farsdag, kan det være lurt å booke bord. Ellers er stort sett ikke noe problem å få et bord, særlig siden dere ikke er mer enn to personer.

AnonymBruker
På 1.12.2018 den 0.33, AnonymBruker skrev:

Om det er noen spesielle restauranter dere f.eks. har sett i sosiale medier e.l. ønsker å spise på eller dere reiser rundt en høytid, f.eks. mors-/farsdag, kan det være lurt å booke bord. Ellers er stort sett ikke noe problem å få et bord, særlig siden dere ikke er mer enn to personer.

Ikke noen spesielle anledninger. Mer at vi ikke ønsker å gå gatelangs på kveldstid. Og at vi ønsker å spise på ok ratede restauranter og at det kanskje ville være vanskelig å få plass på gode restauranter i nabolaget til hotellet uten å ha bestilt på forhånd. 

AnonymBruker

Hvilket område er det snakk om?

Annonse

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket område er det snakk om?

Midtown, i nærheten av Bryant Park. 

AnonymBruker

Da er det kun dager igjen til vi drar til New York 😊 Som førstegangsreisende hadde det vært greit å vite om det er noe vi må være obs på. Ikke når det gjelder hotell eller severdigheter, men mer ting som er annerledes enn i Norge og Europa. 

Feks på restaurant, hvor mye tipser man? Har hørt at det er noe med prisene på varer man handlet - at det blir mer når man kommer til kassa? Bruk av t-banen, noe spesielt? Kan man bruke kredittkort overalt?

AnonymBruker

Det er vanlig å tipse omtrent 20% på restaurant i New York.

I USA er ikke momsen, eller sales tax som det heter i USA, inkludert i prisen som er oppgitt. Den blir lagt til i kassa. I New York er den på 8,875%. Det er unntak, les mer her: https://www1.nyc.gov/nyc-resources/service/2389/sales-tax

På subwayen kjøper man billett i luke eller automat på stasjonene. Man kan kjøpe Metro Card som man fyller på et beløp og så trekkes det for hver reise, da er det bare å fylle på penger ved behov. http://web.mta.info/metrocard/mcgtreng.htm#payper

De fleste steder tar kort, null problem.

Penny1982
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det kun dager igjen til vi drar til New York 😊 Som førstegangsreisende hadde det vært greit å vite om det er noe vi må være obs på. Ikke når det gjelder hotell eller severdigheter, men mer ting som er annerledes enn i Norge og Europa. 

Feks på restaurant, hvor mye tipser man? Har hørt at det er noe med prisene på varer man handlet - at det blir mer når man kommer til kassa? Bruk av t-banen, noe spesielt? Kan man bruke kredittkort overalt?

Tips avhenger litt av hvor mange dere er, og ofte vil det stå utregnet på regningen hvor mye 10,15 og 20% tips vil være. 

Da vi var borte i NYC første ang snakket de om ‘Manhattan taxes’, en avgift som gjør at varene koster mer. 

Vi brukte kort over alt, kjøpte Metrocard til å bruke på undergrunnen første dag, da vi brukte den eller beina for å komme oss rundt. 

Heldige dere som skal til New York, kos dere! 🙂 

AnonymBruker

Reiser til New York i sommer for første gang, har aldri vært i USA før. Gleder meg masse! Vil bo i Manhattan. Tips til noen bra hoteller? Skal være en uke og vil helst ikke betale mer enn 20000kr. 

Er airbnb trygt?

Anonymkode: abbab...ed3

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Reiser til New York i sommer for første gang, har aldri vært i USA før. Gleder meg masse! Vil bo i Manhattan. Tips til noen bra hoteller? Skal være en uke og vil helst ikke betale mer enn 20000kr. 

Er airbnb trygt?

AirBnB er ikke trygt da det ikke er lov i størsteparten av NYC. Google det.

Anonymkode: f750e...eb2

AnonymBruker
På 10.4.2019 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Whaat? Men det er jo utrolig mange leiligheter til leie i byen.. Så du anbefaler heller hotell?

Annonse

AnonymBruker
På 10.4.2019 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Signerer denne. Meg og kjæresten skulle egentlig leie via Airbnb. Det er lover som sier at utleier MÅ bo i samme bygg som utleieleilighet, og det er noe greier med under 30 dager og maks 2 personer. Jeg vet at Airbnb vant i retten for ikke så lenge siden mot å bli stengt, og jeg vet at når man leier via Airbnb i NY, kan man måtte oppgi at man bor der som venner av verten. Mye styr. 

Vi endte med å booke hotell i midtown på østsiden. 

Kan noen si noe om været i midten av September? Hvor mye lommepenger har folk med for 1 uke? Da tenker jeg til mat, shopping, severdigheter osv

Anonymkode: dd408...e27

AnonymBruker

Dytter denne.

Vi har bestilt tur til NY i midten av september, gleder oss :) vi blir i 5 netter. Har vært i NY og Washington for noen år siden, og syns å huske at mye av shoppingen var billigere der. 

Anonymkode: 73db3...662

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dytter denne.

Vi har bestilt tur til NY i midten av september, gleder oss :) vi blir i 5 netter. Har vært i NY og Washington for noen år siden, og syns å huske at mye av shoppingen var billigere der. 

Drar du virkelig helt til USA for shopping? 😮

Anonymkode: acead...404

AnonymBruker
På 21.6.2019 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Drar du virkelig helt til USA for shopping? 😮

Anonymkode: acead...404

Nei? Jeg bare poengterte det :) 

AnonymBruker

Hei, trenger litt tips. Var i New York for et års tid siden og planlegger ny tur til våren (fantastisk by!). Som førstegangsreisende bodde vi ganske sentralt, noen minutter fra Times Square. Helt greit, fullt av liv og røre 😊 Men vi kunne kanskje  tenke oss et annet nabolag på neste tur. Vil ikke bo helt nede på Manhatten, syntes ikke det var særlig koselig og dessuten kjenner jeg noen som bodde i det området og det var ganske «dødt» på kveldstid. 

Vi ønsker å bo i et nabolag som er hyggelig, nært T bane, trygt, masse restauranter, nedenfor Central Park. 

Tips mottas med takk 😂

AnonymBruker
På 21.12.2019 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Hei, trenger litt tips. Var i New York for et års tid siden og planlegger ny tur til våren (fantastisk by!). Som førstegangsreisende bodde vi ganske sentralt, noen minutter fra Times Square. Helt greit, fullt av liv og røre 😊 Men vi kunne kanskje  tenke oss et annet nabolag på neste tur. Vil ikke bo helt nede på Manhatten, syntes ikke det var særlig koselig og dessuten kjenner jeg noen som bodde i det området og det var ganske «dødt» på kveldstid. 

Vi ønsker å bo i et nabolag som er hyggelig, nært T bane, trygt, masse restauranter, nedenfor Central Park. 

Tips mottas med takk 😂

Ingen? ☹️

AnonymBruker
På 21.12.2019 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Tips mottas med takk 😂

Vi bodde på Dream midtown. Hotellet er helt ok. Men beliggenheten er veldig fin. Det er rett nedenfor Central Park, med masse spisesteder i området. T-banestasjoner rett ved. Følte meg alltid trygg i gatene der om kvelden, og ville gjerne bodd der igjen hvis jeg skulle tilbake.

Anonymkode: c42f1...a5e