AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #41 Skrevet 24. februar 2014 "Hei, jeg heter: Anne Kathrine med h og uten bindestrek", sekretæren: "ok" *skriver: Anne Kathrine Medhåog Utenbindestrek*Anonymous poster hash: fa414...10f Katrine med h kan jo være så mangt Kathrine Cathrine Chatrine Chathrine Khatrine Khathrina Anonymous poster hash: 9d123...b99
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #42 Skrevet 24. februar 2014 Jeg anbefaler dere å lese hovedinnlegget en gang til. Denne tråden minner etter hvert mer og mer om hviskeleken. Anonymous poster hash: 437a2...afd
Sapientia Skrevet 25. februar 2014 #43 Skrevet 25. februar 2014 Hvis folk heter ting som Katrine/Cathrine så spør jeg "med eller uten h" og "c eller k". Staver de det på en utypisk måte håper jeg de sier ifra Selv har jeg et etternavn som burde være enkelt for alle norsktalende, men den gang ei. Her er det ikke noen "h" problematikk, men tydeligvis er etternavnet mitt av en slik karakter at det jeg sier nærmest er umulig å få korrekt ned om jeg ikke staver det. Mange deler etternavnet mitt i to, og da gjerne uten å stave hverken første eller andre halvdel helt korrekt i tillegg. Nå skal det sies at det ER mer korrekte utfall her øst for fjellene, enn det det var de årene jeg bodde i Bergen. Etternavnet stammer fra Vang i Hedemark, selv om jeg er Telemarking Min ene oldemor og oldefar har anene til Hedemark via en generasjon eller to i Oslo.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. februar 2014 #44 Skrevet 25. februar 2014 Jeg anbefaler dere å lese hovedinnlegget en gang til. Denne tråden minner etter hvert mer og mer om hviskeleken. Anonymous poster hash: 437a2...afd Vi må vist S-T-A-V-E det for dem ...
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #45 Skrevet 26. februar 2014 Katrine med h kan jo være så mangt Kathrine Cathrine Chatrine Chathrine Khatrine Khathrina Anonymous poster hash: 9d123...b99 Jeg sier automatisk: "Cathrine.. med c-a-t-h" (om det er noe som skal registreres, ikke når jeg bare presenterer meg) Likevel får jeg alle varianter.. Chathrine Chatrine Catrine Catherine Som regel registrerer folk at det er en C først. Anonymous poster hash: c5f86...fb5
Drizzt Skrevet 27. februar 2014 #46 Skrevet 27. februar 2014 Nei, H er ikke et problem for meg, men både fornavn og etternavn kan skrives på flere forskjellige måter så jeg får regelmessige spørsmål om det er dobbel konsonant her eller om man staver med den ene bokstaven eller med den andre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå