Gå til innhold

Er du en "med h?"- er?


Silfen

Anbefalte innlegg

Jeg har lest så mange rare versjoner av navnet mitt at jeg ikke blir særlig overrasket lengre :P

Hvor vanskelig er det å skrive Malin liksom?? Nei, ikke Mailin. Ikke Marlin. Ikke Maling. Ikke Mailen heller...

Men mellomnavnet mitt er ganske vanlig å skrive med E på slutten så det må jeg hele tiden presisere

"Ja jeg heter Malin '''''' UTEN E på slutten. Ja, uten E. Uten, ja. Joda, det går an. Vet det er uvanlig, spør mamma"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et navn med "gj" i seg. Har ofte opplevd at folk uttaler "gj" som "geje" men man uttaler jo ikke ordet gjerne som "gejerne" gjør man vel? O_o

Ble oppgitt en gang for sa navnet først, og så stavet det og personen presterte likevel å si "geje....". o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Glemer datoer og iblant et øyeblikk hvilke dag det er. Men en bokstav i navnet??

Nytt etternavn eller noe da?

Ja, jeg spør. Det kan være fort gjort å ikke tenke over at man bør presisere det. Jeg glemmer ofte å presisere en bokstav i mitt etternavn og har det derfor feilstavet veldig mange steder. Fryktelig irriterende.

Anonymous poster hash: e2bbf...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, spør du automatisk om det er med H dersom noen sier/staver et navn som ofte er kjent for å ha H i seg?

Jeg har et fornavn og et etternavn, uten h, men som til dels ofte kan ha h i seg. Når jeg staver navnet mitt, etternavnet altså, så er det nesten atuomatikk i at folk spør: med h? Om jeg skal gjette så skjer det 70 % av gangene.

Og jeg, innemellom, klarer ikke la vær å si; sa jeg h? Nei? Da er det ikke h.

Så jeg lurer på hvorfor folk antar at det er bokstaver i et navn, når navnet staves for dem uten gitte bokstaver? Syns det er merkelig.

Som tidligere ansatt hvor jeg ofte måtte notere folks navn KORREKT, er det VELDIG vanlig at folk selv med spesiell stavemåte IKKE sier noe om det (Ja, for vi er jo tankelesere). Derfor må man stille det spørsmålet. Får beklage på mine, og alle andre servicemennesker der ute sine vegne, om dette sårer deg og dine likemenn/kvinner. Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nå presiserer jeg gjennom hele tråden her at jeg stadig STAVER navnet mitt, og likevel spør folk. Dersom alle dere servicemennesker ikke følger med når folk snakker med dere, så syns jeg at dere skal begynne med det. Det er jo bare høflig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nå presiserer jeg gjennom hele tråden her at jeg stadig STAVER navnet mitt, og likevel spør folk. Dersom alle dere servicemennesker ikke følger med når folk snakker med dere, så syns jeg at dere skal begynne med det. Det er jo bare høflig. :)

Staver du det automatisk er det helt ok, men de aller fleste gjør ikke det. Det er ikke sikkert du alltid gjør det først du heller :P Jeg har et veldig basic etternavn selv, men jeg må alltid stave det. Selv fornavnet mitt på hele 2 bokstaver på forklares. Det er bare sånn det er, viktig å få det riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig problemet deres? At folk vil skrive navnene deres riktig???

Anonymous poster hash: 9d123...b99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet deres? At folk vil skrive navnene deres riktig???

Anonymous poster hash: 9d123...b99

At de er stokk dumme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt frustrert når folk ikke skjønner navnet mitt, ja.. Jeg heter Charlotte og folk kan fint finne på å spørre "Skrives det med CH?" Hva faen ellers..?

Anonymous poster hash: d390f...75e

Herregud. Er du klar over hvor mange freaks det er i dette landet som gir barnet "alternative" skrivemåter på alle slags mulige navn??

Hvorfor tar dere det for gitt at folk skal lese tankene deres? Dere er slitsomme mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel greit å spørre tenker jeg.

Jeg har et etternavn som nesten ingen klarer å stave. Vanligvis om jeg skal si etternavnet til noen som skal skrive det ned, så ber jeg om å få skrive det ned selv. Og det er et skandinavisk navn :P

Har sett mange versjoner av det navnet. Fornavnet mitt og faktisk. Det har J i seg som gjerne blir til I, Y eller IJ :P syns egentlig det er greit at de spør, så blir det riktig.

Men om jeg er usikker på andres navn så ber jeg de skrive det ned selv.. Så slipper vi å stå der hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier navnet mitt, føyer jeg alltid til "med H, og uten bindestrek", og det bruker stort sett å gå greit.

Det hender at jeg får spørsmålet "sa du med eller uten h? ", men det er sjeldent, og jeg opplever det ikke som et problem.

Men så hender det at jeg må oppgi en annens navn, og da er det verre.

Hun har et navn som på norsk vanligvis ikke har "h" i seg, og når jeg da sier "med th", så får jeg veldig mange forvirrede blikk, og jeg formelig ser at de lurer på hva jeg snakker om, og hvor de skal plassere h-en. :ler:



Anonymous poster hash: c7c09...236
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hei, jeg heter: Anne Kathrine med h og uten bindestrek", sekretæren: "ok" *skriver: Anne Kathrine Medhåog Utenbindestrek*

Anonymous poster hash: fa414...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nå presiserer jeg gjennom hele tråden her at jeg stadig STAVER navnet mitt, og likevel spør folk. Dersom alle dere servicemennesker ikke følger med når folk snakker med dere, så syns jeg at dere skal begynne med det. Det er jo bare høflig. :)

I sånne service-stillinger går man gjerne over på autopilot etter en stund, og stiller spørsmål automatisk.

Kundebehandler: Fornavn?

Kunde: S-o-f-i-e

Kundebehandler: *setter navnet sammen til "Sofie" i hodet, og kommer på at det har to stavemåter*

Kundebehandler: Med "h"?

Kunde: ....

Det er vel det samme fenomenet som opptrer matbutikker, hvor man alltid blir spurt om man skal ha bærepose:

Kunde: ...og så vil jeg gjerne ha ut 500 kroner, og to poser, takk.

Kassedame: Ut 500 kroner, ja! *taster* Pose?

Kunde: Eh, ja?

Det er forståelig at sånt skjer hvis man sitter i telefonen eller bak kasseapparatet hele dagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har et fornavn det kan være H i, et mellomnavn hvor en Æ kunne vært en E og også det kunne vært en E tilslutt og et etternavn hvor folk erstatter en A med en Ø eller E rett som det er... så jeg heter 《xx uten h, xx med æ uten e tilslutt, xx med a》

Har sett mange interessante versjoner av navnet mitt så jeg presiserer alle tre navn hver gang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det med K eller med Ch?" er noe jeg ofte hører



Anonymous poster hash: f75c0...84c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en "med h?"-er og jeg er stolt av det!

Jeg har en jobb der jeg ofte spør etter folks epostadresser på jobb. Da er det viktig at alle bokstaver er med, og mange kunder tror jeg kan lese tanker, eller at jeg har en fil åpen med deres informasjon på.

Såklart spør jeg ikke om folk har med H i "Åse" eller dersom de staver navnet sitt. Men om de kun sier navnet sitt, så spør jeg for å være sikker. Sier de at de heter "Venke" så spør jeg om det er med enkel eller dobbelt-V og om det er med H.

Er etternavnet Dal, så spør jeg også om det er med H.

Dersom jeg fyller i feltene med navn, mellomnavn og etternavn, så bryr jeg meg sjelden, jeg velger mest vanlig stavemate. Men i epostadressen, så er det greit å vite.

"Ida punktum Dal krøllalfa gmail dått kåm!" - stakkars Ida kan fort mangle en viktig bekreftelsesepost dersom det er en H med, og jeg velger å ANTA at jeg har fasitsvaret, heller enn å dobbeltsjekke. Forstår ikke hvorfor det er så inderlig plagsomt, TS?



Anonymous poster hash: fa0a5...d53
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...